Jump to content
Annons

Värt att bygga ut?


davidottosson

Recommended Posts

Annons

Ett förhållningssätt brukar låta: Om uppgraderingen kostar mer än hälften av vad inköp av en ny dator (som i slutändan hamnar på samma prestanda) hade kostat så lägg pengarna på en ny burk. Alltså: Om du med, säg, 4000 SEK når samma prestanda på din nuvarande som en ny dator på +8000 SEK, så kan det vara lönt. Men det är bara en riktlinje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du bristerna som du vill komma undan från?

Räcker inte CPU-kraften till för alla pluggar och virtuella instrument du vill kunna använda, så behöver du ny CPU - och eftersom tekniken uppgraderas hela tiden, så måste du säkert byta moderkort också samtidigt för att det ska gå att montera den nya CPU:n...

Behöver du bara med minne för att kunna köra fler samtidiga röster från ljudbibliotek, så är det förstås både enklare och billigare. Minne är billigt nuförtiden, men kolla hur mycket minne moderkortet kan hantera - det är ju onödigt att köpa mer än vad som kan hanteras...

Kör absolut med 64-bit Windows, så att du kan peta in mer RAM än 4GB. Det är billigt (knappt 300:- ) med uppgradering till Win 8 januari månad ut, så det är läge att göra det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ja jag vet knapp,

För att gradera upp till win 7 eller 8 och få datorn att orka mina musikprojekt, vet inte vad som är störst problem CpU eller Ramminne

jag kör nu cubase sx med lite pluggar som en drömmer och master verve samt guidar rig. Datorn blir extremt seg och när jag kör guidar rig så hänger sig datorn ibland eller så hackar helt enkelt musiken, förstår inte riktigt vad du menar med flera röster från biblioteket. den enda jag kör från datorn som jag inte spelar själv är trummorna sedan är det effekter..

Jag öppnade butiken idag och såg att jag har två st platser som jag nu använder för mina 2 x 1 G Ram så jag antar att jag kan köpa ett nytt par dit men då vill man ju veta om det är lönt och inte får köpa nytt igen om 1 år...

Tack :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

2GB är i minsta laget, så du borde köra mer oavsett vad du gör om du ska fortsätta med den datorn - men det är nog lite av båda som ställer till problem, så egentligen borde du kanske uppgradera både CPU, RAM och Windows - och med en ny CPU är det troligt att du också måste byta moderkort - så det springer lätt iväg en del...

Guitar Rig är ganska krävande, så det tillsammans med ett gäng effekter kan lasta ner en del. Om du har många audiospår så spelar det ingen större roll, utan audio är det som är lättast för datorn.

Om trummorna är en plugg som laddar in ljuden i RAM, så kan det förstås ställa till en del och det kan hjälpa med mer RAM - och om du har ställt in för låg latency så kommer det att spraka eller hacka om du inte höjer latency så att datorn får mer tid på sig att hantera det hela...

Sedan är det förstås bäst för prestandan att inte köra någon virusdödare eller annat skrot som ligger i bakgrunden och stjäl kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...