Jump to content
Annons

Brus från mixen - hur bär jag mig åt i mastering?


JamZam

Recommended Posts

Tjena!

Jag har ägnat dagen åt att spela in en cover på Turning Pages med en kompis, vet tyvärr inte vem som har gjort originalet men det vet sångaren 🙂

Hursomhelst, fick med lite brus i inspelningen, troligen nån kabel som hade för låg signal så jag var tvungen att höja mick-preampet för högt på gainen... nu undrar jag om det ens går att få bort bruset? Eller åtminstone reducera bruset utan att förlora kvallité på låten i övrigt? Tog mig tiden att ladda upp ett ljudexempel på bruset jag har just nu, har försökt få bort det en del med en EQ, och så har jag en limiter som aldrig peakar utan bara höjer volymen på det hela närmre 0db 🙂 Så jag har inte gjort så värst mycket med masteringen än, prövade lägga på en kompressor men då blev det helt galet med brus.

här är ljudexemplet, bruset hörs bäst i början:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skicka mig ett kort klipp så kan jag skicka några varianter brusreducerade med olika metoder.

Sedan måste jag säga att bruset inte störde mig, och jag är ändå rätt kinkig. Jag tänkte mer på att det var fin röst, snyggt piano (med space hall reverb) och det hade nog varit snyggt med en gnutta av det reverbet även på leadsången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att lösa sånt här, när ingen stor ljudmassa täcker bruset i huvud-delen av låten.

Du har tillräckligt med diskant med för att jobba bra med mixning ändå. Antingen gör om det, eller acceptera lite brus. Det stör lite, men inte så fasligt.

Voxengo Redunoise och Izotope RX är annars de bästa "billiga" verktygen jag känner till för brusreducering. Betydligt bättre än majoriteten konkurrenter i samma o lägre prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka mig ett kort klipp så kan jag skicka några varianter brusreducerade med olika metoder.

Sedan måste jag säga att bruset inte störde mig, och jag är ändå rätt kinkig. Jag tänkte mer på att det var fin röst, snyggt piano (med space hall reverb) och det hade nog varit snyggt med en gnutta av det reverbet även på leadsången.

Ah, jo hon är sjukt duktig på sång! Har med samma reverb på sången redan 😉 men dock väldigt lågt, kanske borde ha haft lite mer. Tycker det blev rätt bra som det är dock. Kan skicka lite klipp senare ikväll!

Svårt att lösa sånt här, när ingen stor ljudmassa täcker bruset i huvud-delen av låten.

Du har tillräckligt med diskant med för att jobba bra med mixning ändå. Antingen gör om det, eller acceptera lite brus. Det stör lite, men inte så fasligt.

Voxengo Redunoise och Izotope RX är annars de bästa "billiga" verktygen jag känner till för brusreducering. Betydligt bättre än majoriteten konkurrenter i samma o lägre prisklass.

Alright, tackar för tipsen 🙂 Ska kolla upp både Voxengo Redunoise och iZotope RX senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Woops, blev lite senare än tänkt igår! Här har ni klipp iallafall, försökte hålla längden nere och dynamiken uppe så jag har en konstig överlappning där men jag hoppas det funkar 🙂 Bara ifall någon vill testa olika brusreducerings-tekniker på den.

http://www.mediafire.com/download.php?qqmfv2dq1kainag

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har spelat in själv, varför inte vara gå till källan och försöka brusreducera det som faktiskt brusar? Då får du bäst resultat och slipper mugga till hela mixen.

Jovisst kan jag det, men inte förrän efter helgen och jag vet att jag kommer finna mig i en liknande situation i framtiden och då är det bäst att veta vad man ska göra åt saken 😛 spelar nämligen inte in hemma, har spelat in i en "riktig studio".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...