Jump to content
Annons

varför visar skal-kalkylatorn annorlunda?


kylistar

Recommended Posts

Hej!

Har länge använt mig av den här skal kalkylatorn när jag skriver låtar men insett att den verkar visa fel minor skalor.

T.ex. så ska ju G-major ha E-minor som relativ minor och samma noter och bara 1 "#". Om du väljer e och sen minor på scale så ser du att den visar något helt annat. Vad är det den visar och varför? Någon som vet?

Major ska väl vara 2-2-1-2-2-2-1 och minor 2-1-2-2-1-2-2 och det är ju som sagt inte vad den visar. Är det enbart den enkla anledningen att den visar fel? Eller visar den kanske nån annan version av minor så som melodic minor eller nått annat?

Tack på förhand!

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att svara på din fråga: Jag antar att siffrorna du anger är tonsteg, och i det fallet ser det ut att vara melodisk moll (eller melodic minor om du så önskar).

Ett tips om du vill lära dig musikteorin: Jag tycker systemet med att bara visa tonsteg känns lite krångligt och personligen gillar jag då att använda något de mer konventionella namnen då det är lättare att få en översikt och se de klara skillnaderna mellan skalorna. Man brukar vanligtvis namnge avstånden till tonerna(intervallen) utifrån dess position i skalan ex: prim, sekund, ters, kvart, kvint, sext, septima, oktav(nona, decima osv.). Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Intervall_(musik).

Att lära sig intervallen och lite teori kring det är en viktig del att få det här med skalor att hänga ihop, det blir lättare att få en översikt och se vilka toner som karaktäriserar skalan. Exempelvis är den enda skillnaden mellan ren moll och harmonisk moll att harmonisk moll har en stor septima medan ren moll(natural minor) har en liten septima.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på din fråga: Jag antar att siffrorna du anger är tonsteg, och i det fallet ser det ut att vara melodisk moll (eller melodic minor om du så önskar).

Ett tips om du vill lära dig musikteorin: Jag tycker systemet med att bara visa tonsteg känns lite krångligt och personligen gillar jag då att använda något de mer konventionella namnen då det är lättare att få en översikt och se de klara skillnaderna mellan skalorna. Man brukar vanligtvis namnge avstånden till tonerna(intervallen) utifrån dess position i skalan ex: prim, sekund, ters, kvart, kvint, sext, septima, oktav(nona, decima osv.). Läs mer på http://sv.wikipedia....ntervall_(musik).

Att lära sig intervallen och lite teori kring det är en viktig del att få det här med skalor att hänga ihop, det blir lättare att få en översikt och se vilka toner som karaktäriserar skalan. Exempelvis är den enda skillnaden mellan ren moll och harmonisk moll att harmonisk moll har en stor septima medan ren moll(natural minor) har en liten septima.

Du menar att på kalkylatorn ser det ut att visa fel? och den visar melodic minor?

Jo men dom namnet du säger visar väl inte vart noten ligger på klaviaturen utan bara vart den ligger i skalan?

Jag har faktiskt en del koll på skalor o musikteori o så, typ vad dom olika platserna i skalan fyller för funktion, vilken som är moll o dur o demented o hur man kan använda dom lite, och vilken som är dominant osv. Har bara inte tagit mig tiden att lära mig stegen i huvudet eller vilka noter som hör till vilka skalor i huvudet eftersom jag lätt kunnat gå in på den sidan och kolla det. och där fick du även svaret på din fråga vostromberg.

Förlåt om jag är frågvis, men vad i hundan är en skalkalkylator?

Oj, trodde jag gav en länk till kalkylatorn men såg nu att jag missade det. Här är den jag använder mig av så kan ni se mer vad jag menar: http://www.electricb...ano_chords.html (har även testat några andra med samma resultat)

och dom tonstegen jag tagit har jag tagit från: http://en.wikipedia....iki/Major_scale och http://en.wikipedia....iki/Minor_scale

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att på kalkylatorn ser det ut att visa fel? och den visar melodic minor?

Jo men dom namnet du säger visar väl inte vart noten ligger på klaviaturen utan bara vart den ligger i skalan?

Jag har faktiskt en del koll på skalor o musikteori o så, typ vad dom olika platserna i skalan fyller för funktion, vilken som är moll o dur o demented o hur man kan använda dom lite, och vilken som är dominant osv. Har bara inte tagit mig tiden att lära mig stegen i huvudet eller vilka noter som hör till vilka skalor i huvudet eftersom jag lätt kunnat gå in på den sidan och kolla det. och där fick du även svaret på din fråga vostromberg.

Kollade på kalkylatorn och den visar melodisk moll(du kan växla mellan den och den som ska vara "vanlig" moll så ser du att det inte blir någon skillnad). Såg att det finns en som heter pure minor och det kan nog vara den du är ute efter. På svenska kallas den ren moll, och oftast(vad jag vet) kallas den natural minor på engelska. Dur visade den på rätt sätt, det kanske var jag som missuppfattade ditt sätt att skriva skalstegen, eller så skrev du lite fel.

Okej, jag förstår. Jag tycker det som är bra när man lär sig stegen är att man sedan kan hitta skalan överallt, jag som är gitarrist från grunden har mycket nytta av det tänket men såklart blir det annorlunda på klaviatur med tanke på de svarta tangenterna.. För mig blev det en liten uppenbarelse när jag började inse att "moll innehåller samma toner som dur, men med liten ters och liten sext och septima. och harmonisk moll är som ren moll med stor septima och melodisk moll är som harmonisk moll med stor sext osv." det var lättare att se samband och hitta skalans "sweet notes" de som ger den karaktär eftersom man får se kombinationen av intervall som gör skalan. Men gör det som fungerar för dig, nu ska jag sluta med mina utsvävningar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på kalkylatorn och den visar melodisk moll(du kan växla mellan den och den som ska vara "vanlig" moll så ser du att det inte blir någon skillnad). Såg att det finns en som heter pure minor och det kan nog vara den du är ute efter. På svenska kallas den ren moll, och oftast(vad jag vet) kallas den natural minor på engelska. Dur visade den på rätt sätt, det kanske var jag som missuppfattade ditt sätt att skriva skalstegen, eller så skrev du lite fel.

Okej, jag förstår. Jag tycker det som är bra när man lär sig stegen är att man sedan kan hitta skalan överallt, jag som är gitarrist från grunden har mycket nytta av det tänket men såklart blir det annorlunda på klaviatur med tanke på de svarta tangenterna.. För mig blev det en liten uppenbarelse när jag började inse att "moll innehåller samma toner som dur, men med liten ters och liten sext och septima. och harmonisk moll är som ren moll med stor septima och melodisk moll är som harmonisk moll med stor sext osv." det var lättare att se samband och hitta skalans "sweet notes" de som ger den karaktär eftersom man får se kombinationen av intervall som gör skalan. Men gör det som fungerar för dig, nu ska jag sluta med mina utsvävningar 😉

Jo, jag håller med dig angående att det är bra att veta stegen pga andra instrument, använder mig av dom på gitarren med, men föreställer mig oftast en klaviatur i huvudet när jag tänker på noter. Vi kan nog säga att stegen är bra att kunna för samtliga instrument? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...