Jump to content
Annons

Preamps jämförelse


vmbr

Recommended Posts

Ska till och köpa en ny preamp snart och har lyssnat på diverse inspelningar och jämförelser, jag hittade en bra jämförelse på gearslutz med några av dom preampsen jag funderat på: http://www.gearslutz...-behringer.html

I mina öron är skillnaderna mellan de olika väldigt små, betydligt mindre än jag hade förväntat mig. Jag har svårt att bestämma mig för hur värt det är att kosta på och köpa en bra preamp för att spela in sång och gitarr/bas, för gitarr och bas tänker jag att förstärkare och dess inställningar, val av gitarr/bas och uppmickning alltid kommer var betydligt viktigare faktorer än preamp(förutsatt att man inte använder en riktigt skräp-preamp) för ljudet. Vad gäller inspelningarna från gz tråden så tycker jag att API 512c och GA pre-73 låter bäst, behringern lät riktigt bra med tanke på priset.

Vad tycker ni om jämförelsen av de olika preamparna i gz-tråden?

Är skillnaden mellan APIn och Behringern värt priset?

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte lyssnat på testet men skillnaderna är oftast ganska små mellan en mellanpris preamp och en dyr en. Jag gjorde lite tester när jag köpte min Spider som kostar 65k mellan Digi003 (ägde) och OcotpreLe:n som jag äger och det är ingen jättestor skillnad faktiskt. Mikrofonen är desto viktigare i mitt tycke. Dock så får man ju en trygghet i att ha "bästa" preampen då man vet att det inte är prylarna som orsakar det dåliga soundet haha.

Dock så kan en riktigt bra preamp lyfta en ok mikrofon till att få den att låta super. Men har du ingen riktigt bra main mikrofon till sång så köp en sådan först. T.ex en Peluso p12 lr 2247Le som jag kan rekommendera starkt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har alltid gillat preamps som brusar lite.

Det skiljer inte så mycket mellan preamps av hygglig till god kvailité.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att höra en preamp som lyfter en mick, mer än att preampen har bra "löd "och inte brusar om micken kräver mycket förstärkning.

Kolla in denna test från SoS

http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut värt att i första hand lägga pengarna på dyr mikrofon, där hör jag stooor skillnad.

Jag har två stereopreampar jag använder en Audient Mico, den är verkligt bra, sen har jag en Line Audio DMP jag köpte beg här i forumet för 500 kr. Jag tror inte jag skulle kunna höra nån större skillnad på dem om jag inte visste vilken som var vilken. Den här Vind för våg har jag spelat in gitarren med LINE AUDIO preampen och två Shure SM 137 småkondingar, komprimerat med den gamla RANE DC24 komppressorn. Samma grejer har jag haft till OH på trummorna på sistone. Det låter så bra att om jag sätter upp även min TLM49 genom Micon o Dynamaxxkompressorn låter inte det nåt bättre.

Mikrofon o bra kompressor i första hand satsar jag på. Ni som har DAWsar kan ju skita i kompressorburk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande aldrig sett (hört) en mjukvarukompressor som kunnat tävla med en schysst optisk kompressor, särkilt mot SSL :-)

Själv tycker jag dock det är en del skillnad på sämre och bättre preampar, men till skillnad från mickar så tycker jag ärligt talat billigare ampar kan vara ganska schyssta ibland dom mä! Jag gillade aldrig AART's ampar, tyckte dom var bedrövliga, men mina Studio Projects VTB1 tycker jag fortfarande hänger på bra, och dom gav jag inte mer än 1500:- per styck för :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande aldrig sett (hört) en mjukvarukompressor som kunnat tävla med en schysst optisk kompressor, särkilt mot SSL :-)

Jag tycker SW compressorer står sig bra jämfört med HW, speciellt SSL liknande kompressorer. Den stora skillnaden mellan mjukvara och hårdvara blir först tydlig när du börjar pressa på, över en 6db GR. Då är hårdvara ganska mycket bättre på att "suga in" materialet. Mjukvara kan fortfarande inte emulera attacken på hårdvaran dock så finns det flera som kan fånga karaktärern bra. Som t.ex Waves CLA bundle etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker SW compressorer står sig bra jämfört med HW, speciellt SSL liknande kompressorer. Den stora skillnaden mellan mjukvara och hårdvara blir först tydlig när du börjar pressa på, över en 6db GR. Då är hårdvara ganska mycket bättre på att "suga in" materialet. Mjukvara kan fortfarande inte emulera attacken på hårdvaran dock så finns det flera som kan fånga karaktärern bra. Som t.ex Waves CLA bundle etc

grymt! tack för ett utförligt svar, jag är helt novis.
Link to comment
Dela på andra sajter

Där tycker han fel, enligt mig. HW fyller absolut sin funktion och glänser speciellt på källor där man pressar materialet hårt som t.ex sång.

Skönt att höra att jag har fel! Jag har ju ingen DAW och har alltid fått höra att jag måste skaffa en sån och köra allt i datorn, det skulle ge mkt bättre inspelningar och vara enklare... Men jag tycker det är helt rätt känsla att sitta o testa sångljud samtidigt som man kan skruva på rattarna på en riktig kompressor.

GAPs grejer verkar skitbra, här är en väldigt bra demo, här kan man se vad som händer med attack o release osv...

Att Art preampar inte är nåt vidare som van Caine skrev känner jag igen, jag har haft en halvdyr sån, den brusade o lät mest illa. GAP är nog fan så mkt bättre. Eller svenska Line Audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att jag har fel! Jag har ju ingen DAW och har alltid fått höra att jag måste skaffa en sån och köra allt i datorn, det skulle ge mkt bättre inspelningar och vara enklare...

DAW underlättar ju väldigt mycket och det finns några riktigt bra pluggar som du skulle gilla. Det har ju kommit b.la ett par riktigt bra bandpluggar som låter sjukt bra.

Dock så är ju HW fortfarande bättre, dock blir marginalerna mindre. Men en HW1176 eller en La2a är ju riktigt nice på sång, ganska mycket bättre en plugin motsvarigheten. Men jag har ju även en SSL kompressor och jag har gjort shootouts med den och pluginen och där är det inte stor skillnad. Skillnaden blir som sagt mycket tydligare när du använder mycket gainreduction. Men ligger man å fiser på 1-4db så är pluginen i princip lika bra skulle jag nog påstå.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att jag har fel! Jag har ju ingen DAW och har alltid fått höra att jag måste skaffa en sån och köra allt i datorn, det skulle ge mkt bättre inspelningar och vara enklare... Men jag tycker det är helt rätt känsla att sitta o testa sångljud samtidigt som man kan skruva på rattarna på en riktig kompressor.

GAPs grejer verkar skitbra, här är en väldigt bra demo, här kan man se vad som händer med attack o release osv...

http://www.youtube.com/watch?v=VqbriNhqG3w

Att Art preampar inte är nåt vidare som van Caine skrev känner jag igen, jag har haft en halvdyr sån, den brusade o lät mest illa. GAP är nog fan så mkt bättre. Eller svenska Line Audio.

var precis en sådan jag hade i åtanke haha, till GAPen. Bra grejer, välbyggda.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker SW compressorer står sig bra jämfört med HW, speciellt SSL liknande kompressorer. Den stora skillnaden mellan mjukvara och hårdvara blir först tydlig när du börjar pressa på, över en 6db GR. Då är hårdvara ganska mycket bättre på att "suga in" materialet. Mjukvara kan fortfarande inte emulera attacken på hårdvaran dock så finns det flera som kan fånga karaktärern bra. Som t.ex Waves CLA bundle etc

Jag tycker inte SW-compressorer är dåliga så sett (längre... minns med smärta '98), har flera favoriter från bland annat Dolby och SPL, och det skulle vara ekonomisk katastrof att enbart köra hardware då jag aldrig har mindre än 250 compressorer/limiters per project och rulle. Men jag tycker mycket bättre om både bettet, skärpan, och ofta transparensen man får ur framför allt en riktig SSL-compressor, TC eller Manley, oavsett compressionsgrad! Och även de färgade compressorerna tycker jag gnager bättre i originalversion. Håller med om att mjukvaru-versionerna av bra hardware är en schysst lösning, men det är fortfarande inte up to par med the real deal, även om dom äntligen går att jobba med på riktigt.

Dock skulle jag aldrig gå på korståg för analog tekniks suveränitet. Jag föredrar det, men äger ärligt talat bara ett fåtal själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Jojo visst är det så men man får ju alltid fråga sig självt om det är värt en 10-40k extra för att få 3-5% bättre ljud? Och folk som är analogfrälsta vill ju gärna hålla dess suveränitet som att det är mil mellan HW och SW bara för att de själva investerat dyra pengar i deras hårdvara haha.

Är man smart så tar man det bästa från båda världar 🙂 Kanske lite utanför Op dock haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo visst är det så men man får ju alltid fråga sig självt om det är värt en 10-40k extra för att få 3-5% bättre ljud? Och folk som är analogfrälsta vill ju gärna hålla dess suveränitet som att det är mil mellan HW och SW bara för att de själva investerat dyra pengar i deras hårdvara haha.

Är man smart så tar man det bästa från båda världar 🙂 Kanske lite utanför Op dock haha

Håller delvis med, och delvis inte! Driver själv en hybridstudio med mycket analoga prylar, och de analoga prylarna har ett liv som inga plugins jag sett kunnat replikera pga imperfektioner och icke linjära färgningar som inte kan samplas av ens med impulser, så skillnaden kan ibland vara som natt och dag. Men man får ju se nyktert på det, hårdvaruprylarna kostar en hel del även om dom är värda pengarna. Min åsikt är att man får bäst resultat av att köra med mjukvara där det behövs, och lägga högkvalitativ hårdvara där den gör mest nytta. Men som med allt gäller ju att olika prylar funkar olika bra till olika saker. Skulle exempelvis inte lägga min billiga Behringer-compressor på leadsång, men den funkar bra på bakgrundskörer :-)

Dock, för att hårdvaran verkligen ska låta bättre, så behövs det ljudkort/interface som kan hantera signalen troget. Jag kör enbart på masteringkort, och där gör det skillnad. Särskilt på vintage-prylar och mickförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Jojo visst är det så men man får ju alltid fråga sig självt om det är värt en 10-40k extra för att få 3-5% bättre ljud?

Skulle inte räkna det i procent, anser inte det går, men absolut! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock, för att hårdvaran verkligen ska låta bättre, så behövs det ljudkort/interface som kan hantera signalen troget. Jag kör enbart på masteringkort, och där gör det skillnad. Särskilt på vintage-prylar och mickförstärkare.

Vad menar du med masteringkort, inget ljudkort/ad-da-hybrid? behöver lära mig.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror han syftar på 2 kanals ad/da som t.ex UA 2192 t.ex. Dyra som stryk men skall vara mkt bra.

ok, får sätta mig och studera in lite

Edit* 2-kanaler? så har man 8 kanaler behöver man alltså 4 st sådana rack? oj, det hissnar med priserna

Redigerat av sofist
Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl nästan skapa en novistråd om detta istället för att skäla TS initiativ. Jag har både GAP-PRE-73 och studioprojects rörhybrid. Billiga grejer för det du får. Jag föredrar PRE-73 (som är mer än dubbelt så dyr iofs). Så i det avseendet kanske studioprojects är mest för pengarna. Eftersom jag är i min linda, är helt oerfaren när det gäller att ratta själv, så köper jag nåt som är inom min rimlighet för hela signalkedjan och letar vidare när behovet (insikten/kunskapen) ökar. Nu vill jag komplettera pre-73 med deras compressor, Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en preamp ska vara brusfri, störningsfri. Gärna neutral. Sedan är jag nöjd.

Ang kompressorer tycker jag defintivt mjukvaran blir bättre och bättre. Håller med crillemannen att extrema förhållanden är det som kan skilja hårdvara från mjukvara.

Har fortfarande aldrig sett (hört) en mjukvarukompressor som kunnat tävla med en schysst optisk kompressor, särkilt mot SSL :-)

SSL har inte gjort någon optisk kompressor, vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De här två är bra grejor, det tror jag nog de mer erfarna studiorävarna håller med på, speciellt 8-kanalaren ger nog mycket för pengarna. Jag fick tag på en tidigare modell av 2-kanalaren för 500 kr...

http://www.lineaudio.se/linepre.htm

Det här är den andra, snudd på riktigt exklusiv, jag har köpt den av Claes Holmerup här i forumet.

http://webshop.holmerup.biz/micpreamps/audient/audient-mico.html

Den har en väldigt bra finess som jag börjat använda mer och mer, en steglös "fasratt". Om man närmickar en gitarrförstärkare med en mick, sen sätter man en till mick längre ut i rummet vill det gärna bli fasfel och låta halvskumt/dåligt, det blir ett väldigt flyttande av rumsmicken innan man hittar ett bra ställe utan fasfel. Men med Mico-preampen är det bara att trycka på knappen till fasratten och leta ett läge där mickarna jobbar snyggt ihop. Jag spelade nyss in fendercombon med en dynamisk Sennheiser E906 mot tyget, sen kopplade jag även in min stormembranare som jag gör sångpålägg med och lät den stå kvar där jag brukar sjunga 2,5 meter från combon. Det lät lite skumt i lurarna, att fasvända helt med en vanlig fasvändarknapp hjälpte inte, men med den steglösa ratten hittade jag enkelt ett läge där de låter bra ihop. I mixen kan man panna isär dem helt och få en snygg stereo, även om det kan låta konstigt i teorin. Samma grej kan man göra på ak gitarr, en mick ganska nära, den andra ca en meter ut, sen letar man med fasratten var det låter bäst. Audient Mico är en riktigt tyst o bra stereopreamp. Ju bättre mick man har, ju större skillnad hör man på preamparna.

Claes hemsida är ganska läririk att bara läsa om alla grejor, han skriver inte att enkla lågbudgetgrejer är det bästa man kan ha, det är ärliga kommentarer om allt...

http://webshop.holmerup.biz/start.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en moddad GAP-73 (Carnhill trafos och lite annat) och den är helt fantastisk. Klarar både ren och överstyrd signal väldigt bra. Nu har jag inte testat originalet men den ska visst låta i stort sett lika bra!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

SSL har inte gjort någon optisk kompressor, vad jag vet.

True, uttryckte mig lite dåligt där, sorry :-)

Faktum är att vare sig Manleyn, SSL:arna eller TC:n var optiska vad jag vet (SSL: Solid State Logic trots allt), kommer inte ihåg vilka som var såna av de jag jobbat med faktiskt om jag ska vara ärlig, men minns att resultatet inte var dumt alls! Trögheten i dioden ger i de analoga prylar jag använt en påtagligt mjukare prägel med bättre punch! Vad gäller pluggarna jag har så märker jag dock inte på långa vägar lika stor skillnad. Det går utan tvekan att återskapa, men jag tror de flesta fortfarande försöker spara på processorkraften.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en preamp ska vara brusfri, störningsfri. Gärna neutral. Sedan är jag nöjd.

I second that! Gillar ofta färgande utrustning, men AD/DA och ampar vill jag ha så rena det bara går. Utom när jag bitcrushar, givetvis :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letar fortfarande efter den perfekta preampen. Som det ser ut nu så kan det mycket möjligt bli en Aaton Cantar X2 vad tiden lider. Den kostar en del milt uttryckt och är egentligen en komplett field recorder, så det blir besvärligt att koppla ur den varje gång man ska ut, men det är det värt :-)

ok, får sätta mig och studera in lite

Edit* 2-kanaler? så har man 8 kanaler behöver man alltså 4 st sådana rack? oj, det hissnar med priserna

Ett masteringkort är ett fullprofessionellt kort som enbart är till för att låta så sjukt spikrakt och störningsfritt det är fysiskt möjligt. Det betyder: inga preamps, ingen midi, inga effekter, ingen compressor, EQ eller limiter, inga rattar, ingen stöd-DSP. Bara jitterfritt och spikrakt ljud. Resten får man köpa fritt.

Dock finns det givetvis ibland lite extra saker även här, om än väldigt specialiserat för sitt ändamål. Jag kör exempelvis enbart med ljudkort och interface från företaget Lynx, och på mina LynxTWO-kort finns, förutom mastering-anpassade omvandlare, även fullständig GenLoc och SMPTE (uttalas Sim-tee eller simp-tee, beroende på vem man frågar)-generetor/läsare (används för att synca film, framför allt till ljud. Det fysiska formatet heter LTC, uttalas Litt-zee), extremt bra Sample Rate Converter (förändra upplösningen på filer utan att förlora kvalitet), Word Clock in/ut (synca alla digitala prylar till varandra), och fullprofessionell dither med valbar algorithm på varje kanal (måste användas när man sänker bit-djupet på filer). Men det är de fullständigt jitterfria in och utgångarna (jitter är små störningar som är orsaken varför olika digitala signaler låter annorlunda när dom absolut inte borde det) man betalar för. Mina kort har 2 in och 6 ut analogt, plus 2 in/2 ut digital AES/EBU (fullprofessionell standard för digitalt ljud via mick-kontakter)), och kostade ungefär 13000:- per styck. Lynx Aurora, ett rack med 16 in/16 ut analogt, SRC, och dither, som länkas till datorn via antingen firewire eller AES/EBU, kostade runt 35.000:- vill jag minnas. Vet inte vad dom ligger på nu. Verkligen inte svindyrt, men kändes i plånboken :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...