Jump to content
Annons

Mac Mini - Thunderbolt till Firewire?


BluesBoy

Recommended Posts

Har funderingar på att byta ut den gamla datorn i vår "studio", där vi kör den sista PC-versionen av Logic......(5.6, tror jag), till förmån för något nyare/bättre.

En fundering som dyker upp är ju då såklart att FW är borta från de nyaste Mac Minis. Har någon några erfarenheter av Thunderbolt -> FW?

Finns det någa "fällor" som man kan tänkas ramla i?

En Mac Mini skulle nog räcka alldeles utmärkt, tror jag. Liten, smidig och inte så fasligt dyr för att vara en Mac heller. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hah! Ja, där ser man vad bra det är att läsa lite nogrannare ibland. 😊

Pinsamt.....

Då antar jag att jag "bara" behöver fixa en 800->400 adapter. Problem med sådana?

Tack för snabbt svar, förresten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hah! Ja, där ser man vad bra det är att läsa lite nogrannare ibland. 😊

😉

Då antar jag att jag "bara" behöver fixa en 800->400 adapter. Problem med sådana?

Jag har inte använt nån sån adapter men jag har tidigare kört med en firewire 400/800-kabel till mitt Presonus Firestudio Mobile och det funkade fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tre Mac Minis; funkar utmärkt med FW 400-800-kabel.

mvh/Peter

PS: köpte precis en Mac Mini till, i7:a 2,3 med 4 gig RAM, otroligt prisvärd faktiskt! Den fick 10870 i Geekbench-testet, bara 1000

mindre än en iMac 27" med ungefär samma prestanda. Kör PT på den gamla och kör Logic Pro parallellt med PT på denna.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

PS: köpte precis en Mac Mini till, i7:a 2,3 med 4 gig RAM, otroligt prisvärd faktiskt! Den fick 10870 i Geekbench-testet, bara 1000

mindre än en iMac 27" med ungefär samma prestanda. Kör PT på den gamla och kör Logic Pro parallellt med PT på denna.

Funkar det bra med bara 4 gig RAM? Projekten blir aldrig sega eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: gjorde en snabbtest. 12 monokanaler och 12 stereokanaler med kompressor och eq på varje kanal i 32 samples/2,9 ms latency (Logic Pro). Rullade på bra - ingen seghet, förutom att programmet tog tid att skapa vågformerna (samtidigt som jag spelade projektet och la på effekterna samtidigt).

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Då antar jag att jag "bara" behöver fixa en 800->400 adapter. Problem med sådana?
Inga problem alls, men en kabel 800-400 är kanske roligare än adapter eftersom adaptern är lite tjockare än en kabelkontakt. Likaså blir det inte samma tyngd som hänger i kontakten.
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, hade inte koll på att det faktiskt fanns färdiga kablar, men det låter ju kanske smidigast.

Hur är det med längderna på en sådan kabel? Det finns väl begränsningar på hur lång kabeln max bör vara?

Jag vet ju att kabeln jag använder idag funkar, så då borde en "simpel" adapter inte spöka till något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med längderna på en sådan kabel? Det finns väl begränsningar på hur lång kabeln max bör vara?
Firewire-specifikationen säger full överföring inom 4,5m. Jag har använt en 5m-kabel utan några dropouts av data, men 5m-kabel är ovanlig. I.o.m. specifikationen håller sig de flesta kablar på längden 2-3m.

400/800-kabel 1,8m

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag är med sugen på den nya Minin och efter att ha läst igenom denna tråden än mer! Lånar tråden och er expertis lite. Sitter på en 20" 2007'a iMac med 2,0Ghz C2D propp och 4 gig ram. Den börjar bli trött :/

- Kan jag räkna med en ordentlig prestanda ökning med nya minin?

- Är det värt att lägga till 980:- för att få 2,6ghz istället för 2,3ghz? Känns som att det är smartare att dunka i mer minne i 2,3ghz istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med sugen på den nya Minin och efter att ha läst igenom denna tråden än mer! Lånar tråden och er expertis lite. Sitter på en 20" 2007'a iMac med 2,0Ghz C2D propp och 4 gig ram. Den börjar bli trött :/

- Kan jag räkna med en ordentlig prestanda ökning med nya minin?

- Är det värt att lägga till 980:- för att få 2,6ghz istället för 2,3ghz? Känns som att det är smartare att dunka i mer minne i 2,3ghz istället.

Har en 2,6ghz mac mini. 4Gb RAM. Resonerade som så att RAM kan man alltid köpa till senare, dessutom är apple överdjävulskt dyra på RAM.

Satt innan på en iMac 2,6Ghz C2D med 4Gb RAM och märker en STOR skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en 2,6ghz mac mini. 4Gb RAM. Resonerade som så att RAM kan man alltid köpa till senare, dessutom är apple överdjävulskt dyra på RAM.

Satt innan på en iMac 2,6Ghz C2D med 4Gb RAM och märker en STOR skillnad!

Kalas! Tack för ditt svar. Har nämligen en i7 pc laptop också och vill ha 1 bra skärm(hög upplösning) som minin och pc'n ska få dela på. Tror det kommer att bli mumma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en Mac Mini late 2012 springer lätt ifrån en iMac mid 2007. Jag hade hellre haft lite SSD-lagring för systemet istället för 0,3 GHz extra.

Om du inte är helt bekväm med att köpa nytt fäste från OWC och SSD-disk samt pilla med ytterst små flatkontakter som lätt går sönder - då är Fusion Drive både bekvämt och riskfritt. RAM kan du däremot stoppa i själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en Mac Mini late 2012 springer lätt ifrån en iMac mid 2007. Jag hade hellre haft lite SSD-lagring för systemet istället för 0,3 GHz extra.

Om du inte är helt bekväm med att köpa nytt fäste från OWC och SSD-disk samt pilla med ytterst små flatkontakter som lätt går sönder - då är Fusion Drive både bekvämt och riskfritt. RAM kan du däremot stoppa i själv.

Bra tips! Har varit inne på SSD iomed snabbheten, och att få enheten en aning tystare. Ska kolla lite videoklipp där de byter till SSD för att se om det är något som jag vågar mig på. Har plockat lite i burkar tidigare men då har det varit betydligt mer plats i dem =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med sugen på den nya Minin och efter att ha läst igenom denna tråden än mer! Lånar tråden och er expertis lite. Sitter på en 20" 2007'a iMac med 2,0Ghz C2D propp och 4 gig ram. Den börjar bli trött :/

- Kan jag räkna med en ordentlig prestanda ökning med nya minin?

- Är det värt att lägga till 980:- för att få 2,6ghz istället för 2,3ghz? Känns som att det är smartare att dunka i mer minne i 2,3ghz istället.

Jag fick ungefär 10800 på GeekBench-testet på min Mac Mini (i7 2,3 GHz 4gig Ram). Du kan titta ( eller testa) vad din iMac- modell

har för poäng där också (skulle gissa på 4-5000).

http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde benchmark på samma maskin som Sleap, Core i7-3615QM 2,3GHz och fick 10838.

Min musikmaskin gjorde precis 15060, men då hade jag Dropbox/Google Drive/Firefox och lite annat igång. Men jag måste säga att Minin är imponerande, riktig billig för prestandan och nästintill ljudlös också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...