Jump to content
Annons

Mikrofons inköp!


Joakimbuller

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag tänkte bara kolla vad ny skulle föreslå för mick. Micken är tänkt för inspelning av sång och även ha en klarhet om man spelar in Akustisk gitarr.

Budget: ca: 6000:- (blir det marginellt bättre med en tusenlapp eller några till så lägger jag det)

Jag vill att mikrofonen ska ha ett klart och gärna ofärgat ljud. Vill att ljudet ska ligga nära(förstår ju såklart att det är till stordel från mixen jag kan ändra detta). Jag tänker använda den till största delen som sångmick och jag sjunger rätt dynamiskt, från ganska låg och tyst sång till att kräma i på mellan höga till höga och starka toner.

Jag har kollat lite på b.la.:

http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/kondensator/tlm102-nickel

http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/kondensator/scx25

Kör för tillfället med:

http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/kondensator/x1

Sammanfattning:

- ca 6000 budget

Mick med

- Ett gärna ganska ofärgat ljud.

-Lite värme i ljudet är dock gärna välkommet,

-Klarhet är ju en självklarhet och det absolut viktigaste

- Klara av starka ljud då jag ofta gillar att trycka

Om jag varit otydlig så förklarar jag gärna mer!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett par som kanske kan vara intressanta:

http://webshop.holme...tt-lct-540.html

http://webshop.holme...lab-dc-96c.html (kanske lite för mycket över budget, men att inte överväga den när man vill gå upp i kvalitet, är grovt tjänstefel... 😉)

http://webshop.holme...a-at4050sm.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha jag blir ju full i skratt när jag ser att du svarar på ett par minuter 🙂(positivt menat)

Inget är ju borträknat, jag tänker lite såhär att jag vill ju ha den i flera år framöver och om det innebär att jag lägger några lappar till och jag blir nöjdare under längre period så är detta absolut värt det 🙂

Har kollat en del av forumen och sett att du har stor kunskap inom musik och därav får du gärna om du har lust skriva vad som är fördelarna/nackdelarna med dessa mickar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha jag blir ju full i skratt när jag ser att du svarar på ett par minuter 🙂(positivt menat)

🙂

Inget är ju borträknat, jag tänker lite såhär att jag vill ju ha den i flera år framöver och om det innebär att jag lägger några lappar till och jag blir nöjdare under längre period så är detta absolut värt det 🙂

Har kollat en del av forumen och sett att du har stor kunskap inom musik och därav får du gärna om du har lust skriva vad som är fördelarna/nackdelarna med dessa mickar osv.

Den enda av dem som jag har testat själv, är Milab-micken. Den är verkligen grymt bra och jag funderar faktiskt på att köpa en sådan själv. Neutral och detaljrik med mycket snyggt ljud.

Liten och smidig är den också, så man kan bli lite chockad när det blir ett så "stort" ljud från den. 🥰 Nackdelar? Det skulle i så fall vara att den låter så bra att man vill använda den till allt - och att den inte ser lika "imponerande" ut storleksmässigt som många andra, om man vill skryta för eventuella kunder till studion... 😉

A-T-micken tog jag upp för att jag har hört många positiva omdömen om den - och Lewitt-micken för att det är ett ganska nytt märke som verkar spännande. Den ska troligen komma med på nästa batch testinspelningar om ett par veckor. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Sammanfattning:

- ca 6000 budget

Mick med

- Ett gärna ganska ofärgat ljud.

-Lite värme i ljudet är dock gärna välkommet,

-Klarhet är ju en självklarhet och det absolut viktigaste

- Klara av starka ljud då jag ofta gillar att trycka

http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/kondensator/vm-44-classic

där satt den

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ge er nu grabbar! Håll er till ämnet och det är väl ändå jag som vill ha hjälpen och kan säga att om någon kan tjäna på det som samtidigt hjälper mig så är jag mer än glad att göra det, det känns till och med riktigt gött att hjälpa nån 🙂

Riktigt bra tips allihopa!

Yoda, du vet ingenstans i Göteborg eller omkring där man kan testa Milab micken? Verkar vara ett bra alternativ! 🙂

Kollade lite recentioner, galet va liten och söt den var 🙂

Har ni fler tips får ni gärna fortsätta och även skriva om ni själv testat eller vad ni själva brukar använda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tänka dig en beg mick så går det att få en Tlm102 för 3500, eller en Tlm49 för bara 7000. Den senare har jag nyligt köpt beg för 8500, tyckte det var ett bra köp. Tlm49 får helt enormt bra reviews, tom bättre än de ännu dyrare Neumannarna. Kolla upp den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tänka dig en beg mick så går det att få en Tlm102 för 3500, eller en Tlm49 för bara 7000. Den senare har jag nyligt köpt beg för 8500, tyckte det var ett bra köp. Tlm49 får helt enormt bra reviews, tom bättre än de ännu dyrare Neumannarna. Kolla upp den.

Är det du som sitter på dessa?

TLM49 har jag faktiskt kollat lite på tidigare och varit intresserad av, jag ska in till Andreasson nu i helgen så ska få be om att kika på den där då 🙂

Och ja jag kan tänka mig att köpa beg mick 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det du som sitter på dessa?

TLM49 har jag faktiskt kollat lite på tidigare och varit intresserad av, jag ska in till Andreasson nu i helgen så ska få be om att kika på den där då 🙂

Och ja jag kan tänka mig att köpa beg mick 🙂

Nej, men jag har haft o sålt två tlm102 jag fick de 6500 jag begärde för dem. Tlm49 blev ett riktigt lyft även om 102 oxå är bra för pengarna. Till en basig röst som min är nog inte tlm102 ultimat. Sitter m iphone nu annnars har jag kunnat leta upp annonsen till den tlm49 man begär 7000 för. Jag vet en annan lika som oxå såldes för 8500, det gav jag för min, så 7000 är nog ett kanonpris. Tlm49 beskrivs vara väldigt okänslig för proximity och det stämmer, man kan riktigt nära den.

På min soundcloud sjunger jag i 49an på "jag väntar" och "deidres samba".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men jag har haft o sålt två tlm102 jag fick de 6500 jag begärde för dem. Tlm49 blev ett riktigt lyft även om 102 oxå är bra för pengarna. Till en basig röst som min är nog inte tlm102 ultimat. Sitter m iphone nu annnars har jag kunnat leta upp annonsen till den tlm49 man begär 7000 för. Jag vet en annan lika som oxå såldes för 8500, det gav jag för min, så 7000 är nog ett kanonpris. Tlm49 beskrivs vara väldigt okänslig för proximity och det stämmer, man kan riktigt nära den.

På min soundcloud sjunger jag i 49an på "jag väntar" och "deidres samba".

Aha okej, när jag läste om dom båda lite så har jag hört att TLM49 inte är bra för basiga toner. Jag ska ju somsagt till Andreassons på lördag så då kan jag skapa min egen uppfattning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes. Du borde testa en DC-96, eller kanske en DC-196.

De är inte alltför sällsynta på begagnatmarknaden och då hamnar dom troligtvis under ditt pristak.

Jag missade en DC-96 för typ 4500 kr för nåt år sen. Såld direkt annonsen kom ut. Ser man såna grejer gäller det att kasta sig på telefonen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Lundin för detta 🙂

Joachime och Claes, har ni någon aning om något ställe kring Göteborg man kan testa? någon kedja eller dylikt som ni vet säljer dessa så man kan höra lite på den osv?

Svårt att säga, men alla butiker kan ju köpa från Milab-distributören om de vill, så det är bara att fråga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...