Jump to content
Annons

Märker inte av att kompressorn är på


tess212ice@gmail.com

Recommended Posts

Hej! Sitter för första gången med compressorn (den man hittar när man väljer dynamics i kontextmenyn för effekterna), har innan jag började läst på om parametrarna i en kompressor, men tycker inte att jag hör någon skillnad när jag bypassar kompressorn... som sagt, detta e första gången jag gör detta, därav är mina frågor kanske lite dumma :-)

Det är sångspåret jag ska komprimera, jag vet inte om det kanske spelar roll att det är ganska lågt inspelat från början, men ända gången jag hör effekten är när jag drar treshold-knoben till jättelågt, men då låter det inte bra, låter mer dött och robotaktigt.. Hade sen treshold på mellan 20 och 35, då märks ingenting av att kompressorn används (topparna är fortfarande lika hög volym på..) kan det vara för att det är lågt inspelat från början och att jag därför måste dra ner treshold lägre än om det var inspelat högre?

Till höger finns vid det grafiska diagrammet tre reglar, "in", "out" och "gain reduction", dessa rör sig när jag playbackar låten, men siffran som står under respektive regel är konstant. In står på -11,0 och out står på -11,6. Gain reduction står på -20.00. Förstår inte vad dessa siffror innebär? Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig och förklara detta? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bör väl vara regeln "in" till höger enligt din beskrivning....

Det går inte att dra i den.. men nu när jag playbackade ändrade siffrorna sig allteftersom, kan siffran vara något slags peak-värde kanske?

Det går inte att dra i den.. men nu när jag playbackade ändrade siffrorna sig allteftersom, kan siffran vara något slags peak-värde kanske?

...inte för att den insikten (om den nu stämmer) gör mig så mkt klokare :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan du normalisera spåret. Högerklicka så hittar du det nog snart.

Kompressor är svårt att använda i början, svårt att höra vad den gör, man vet inte hur man ska lyssna liksom. Men börja med ration 4:1 då låter det såhär standardkompressor, sen kan du dra ner threshhold tills du hör någon skillnad. Kan också vara bra att ha automatisk makeup gain, så blir volymen konstant, annars hör man bara volymändringen, om man är ny.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan du normalisera spåret. Högerklicka så hittar du det nog snart.

Kompressor är svårt att använda i början, svårt att höra vad den gör, man vet inte hur man ska lyssna liksom. Men börja med ration 4:1 då låter det såhär standardkompressor, sen kan du dra ner threshhold tills du hör någon skillnad. Kan också vara bra att ha automatisk makeup gain, så blir volymen konstant, annars hör man bara volymändringen, om man är ny.

Mvh

Ok, tack!! hade ratio på 2 resp 3 förut, ville att det skulle låta naturligt och hade läst nånstans att 2-3 var bra för ballader, vilket detta är.. men ska testa med 4 nu :-) makeup gain står på auto :-)

Är väldigt ny på detta som sagt, så med risk för att låta dum: vad menas med att normalisera spåret och vad uppnår man med det? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalisera gör att den högsta peaken, alltså toppen på det inspelade kommer att bli 0 db, normal volym kan man säga. Det heter dbfs eller något liknande egentligen men det får någon mer kunnig förklara, men kort sagt så blir det du spelat in lite högre i volym. Det som är tråkigt är dock att även inspelat brus följer med upp och kommer att höras. Det är alltid bra att spela in så högt man kan och ställa in nivåer på ljudkort, mik osv för att slippa höja bruset som i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalisera gör att den högsta peaken, alltså toppen på det inspelade kommer att bli 0 db, normal volym kan man säga. Det heter dbfs eller något liknande egentligen men det får någon mer kunnig förklara, men kort sagt så blir det du spelat in lite högre i volym. Det som är tråkigt är dock att även inspelat brus följer med upp och kommer att höras. Det är alltid bra att spela in så högt man kan och ställa in nivåer på ljudkort, mik osv för att slippa höja bruset som i det här fallet.

Ok, tack :-) måste jag normalisera? vill inte ha upp brus i volym...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack :-) måste jag normalisera? vill inte ha upp brus i volym...

Du måste ju inte om du nu misstänker att du kommer få brus men egentligen så är det väl så att så länge du HÖR det du sjunger i mixen så är det väl lugnt? Du kan ju automatisera volymen så att du ritar in där du vill att det ska höras eller så kan du ju iallafall lyssna om du ens får mycket brus. Slå på makeup-gain på auto så att nivån höjs allteftersom du komprimerar, ratio på kanske 3-4 någonting och sen dra ner treshhold tills du hör skillnad och leta efter brus. Drar du lite i en EQ efteråt så kanske du kan hitta brusets frekvens och kompensera bort det till viss del?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ju inte om du nu misstänker att du kommer få brus men egentligen så är det väl så att så länge du HÖR det du sjunger i mixen så är det väl lugnt? Du kan ju automatisera volymen så att du ritar in där du vill att det ska höras eller så kan du ju iallafall lyssna om du ens får mycket brus. Slå på makeup-gain på auto så att nivån höjs allteftersom du komprimerar, ratio på kanske 3-4 någonting och sen dra ner treshhold tills du hör skillnad och leta efter brus. Drar du lite i en EQ efteråt så kanske du kan hitta brusets frekvens och kompensera bort det till viss del?

Ska testa detta :-) något som jag tycker är konstigt när jag använder komprimeringen är att när jag bypassar den så låter det okomprimerade ljudet lägre i volym än det komprimerade, så borde det väl inte bli?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa detta :-) något som jag tycker är konstigt när jag använder komprimeringen är att när jag bypassar den så låter det okomprimerade ljudet lägre i volym än det komprimerade, så borde det väl inte bli?

det är för att du har make up gain på auto

fingervisning så här i nybörjar stadiet är att din gain reduction bör ligga å jobba 3-6dB i snitt

threshold måste du givetvis dra ner tills kompressorn börjar jobba å hur mycket den jobbar visas av just gain reduction

make up gain satt på auto betyder att ljudet höjs motsvarande den mängd du reducerar - men eftersom snittvolymen är jämnare efter kompression låter det högre än innan

stänger du av make up gain så blir det lägre

dom mest basala förklaringarna borde du hitta i manualen eller hjälpfilerna för varje verktyg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa detta :-) något som jag tycker är konstigt när jag använder komprimeringen är att när jag bypassar den så låter det okomprimerade ljudet lägre i volym än det komprimerade, så borde det väl inte bli?

Om du har makeup-gain på så höjer ju kompressorn nivån allteftersom den själv trycker ner topparna så att medelnivån höjs. Ökar du för mycket så blir det ju i stort sett dist av det till slut. Det du vill ha är ju upp till dig, men oftast så vill man bara ha lite jämnare nivå på tex sång, så att det inte finns en massa tysta partier där sången knappt hörs. När du då trycker ner toppar så kommer ju medelnivån att höjas vilket är det du hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack :-) måste jag normalisera? vill inte ha upp brus i volym...

Du kommer inte får mer brus än innan när du normaliserar, du höjer bara volymen, allt kommer höjas proportionellt.

Däremot kommer du få mer brus av att komprimera.

Man brukar vädigt ofta redigera sångspåret innan man komprimerar, så att man sänker kanske 3db, på själva sångspåret när sångaren skriker, och kanske höjer några db när sångaren sjunger tystare. Då gör man så att kompressorn inte behöver jobba så hårt och det låter naturligare, kompressorn kommer inte krossa sångspåret när det blir starkare sång, och man får mindre brus, men koncentrera dig på att lära dig kompressorn först 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt "Threshold" på -30

Sätt "Ratio" på 4 (och stäng av "soft knee")

Klicka i "auto" för "Makeup"

Sätt "Attack" på 10

Sätt "Hold" på 0

sätt "Release" på 100

Sätt "Analysis" på 0

Hör du inte kompressorn nu, då är något fel.

Testa att stänga av och sätta på den flera gånger i rad medan du lyssnar, du borde höra den. Det ska låta lite som att ljudet "duckar" liksom, eventuellt pumpar upp och ner om det är ett energiskt instrument på spåret.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du så låg signal att du måste normalisera för att få upp den på en nivå som går att jobba med, så spelar du in på för låg nivå.

Normalisering höjer signalen, men bruset höjs samtidigt lika mycket, så se till att få en ok signal inspelad först. Kompressorn kommer förmodligen att göra bruset tydligare också.

En annan tanke: Har du satt in kompressorn som insert-effekt på spåret och inte som en send-effekt, som man brukar göra med exempelvis reverb...? Den vanligaste användningen av kompressorn är som insert-effekt, så det är det du bör börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du så låg signal att du måste normalisera för att få upp den på en nivå som går att jobba med, så spelar du in på för låg nivå.

Normalisering höjer signalen, men bruset höjs samtidigt lika mycket, så se till att få en ok signal inspelad först. Kompressorn kommer förmodligen att göra bruset tydligare också.

Men bruset höjs väl inte mer än om man skulle höja regeln? Är det alltid bättre att belasta preampen så att man slipper normalisera? Jag känner att det låter bättre om jag spelar in på säg minus 10 än minus 3 pga brus, men det är inte vetenskapligt testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men bruset höjs väl inte mer än om man skulle höja regeln? Är det alltid bättre att belasta preampen så att man slipper normalisera? Jag känner att det låter bättre om jag spelar in på säg minus 10 än minus 3 pga brus, men det är inte vetenskapligt testat.

Preampen är gjord för att förstärka den svaga mikrofonsignalen väldigt mycket med så lågt brus som möjligt. Spelar du in med väldigt låg gain, så blir signal/brusförhållandet mycket sämre - alltså du får mer brus i förhållande till den önskade signalen eftersom du förstärken micken för lite.

När man sedan skruvar upp gain på preampen för mycket så ökar bruset onödigt också. Oftast någonstans vid 75-80% av max gain, så brukar bruset öka i förhållande till signalen, så det är bra att hålla sig under det, men inte så lågt att man får en väldigt svag signal.

EDIT: Glömde den första frågan... :rolleyes:

Normalisering är exakt samma sak som att höja med kanalregeln och ger varken mer eller mindre brus - men det är ändå bra att ha en rimligt stark insignal eftersom man annars får onödigt mycket brus.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Preampen är gjord för att förstärka den svaga mikrofonsignalen väldigt mycket med så lågt brus som möjligt. Spelar du in med väldigt låg gain, så blir signal/brusförhållandet mycket sämre - alltså du får mer brus i förhållande till den önskade signalen eftersom du förstärken micken för lite.

När man sedan skruvar upp gain på preampen för mycket så ökar bruset onödigt också. Oftast någonstans vid 75-80% av max gain, så brukar bruset öka i förhållande till signalen, så det är bra att hålla sig under det, men inte så lågt att man får en väldigt svag signal.

EDIT: Glömde den första frågan... :rolleyes:

Normalisering är exakt samma sak som att höja med kanalregeln och ger varken mer eller mindre brus - men det är ändå bra att ha en rimligt stark insignal eftersom man annars får onödigt mycket brus.

Okej, ja det är det jag upptäckt, det där med att inte maxa preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är för att du har make up gain på auto

fingervisning så här i nybörjar stadiet är att din gain reduction bör ligga å jobba 3-6dB i snitt

threshold måste du givetvis dra ner tills kompressorn börjar jobba å hur mycket den jobbar visas av just gain reduction

make up gain satt på auto betyder att ljudet höjs motsvarande den mängd du reducerar - men eftersom snittvolymen är jämnare efter kompression låter det högre än innan

stänger du av make up gain så blir det lägre

dom mest basala förklaringarna borde du hitta i manualen eller hjälpfilerna för varje verktyg

Om du har makeup-gain på så höjer ju kompressorn nivån allteftersom den själv trycker ner topparna så att medelnivån höjs. Ökar du för mycket så blir det ju i stort sett dist av det till slut. Det du vill ha är ju upp till dig, men oftast så vill man bara ha lite jämnare nivå på tex sång, så att det inte finns en massa tysta partier där sången knappt hörs. När du då trycker ner toppar så kommer ju medelnivån att höjas vilket är det du hör.

Du kommer inte får mer brus än innan när du normaliserar, du höjer bara volymen, allt kommer höjas proportionellt.

Däremot kommer du få mer brus av att komprimera.

Man brukar vädigt ofta redigera sångspåret innan man komprimerar, så att man sänker kanske 3db, på själva sångspåret när sångaren skriker, och kanske höjer några db när sångaren sjunger tystare. Då gör man så att kompressorn inte behöver jobba så hårt och det låter naturligare, kompressorn kommer inte krossa sångspåret när det blir starkare sång, och man får mindre brus, men koncentrera dig på att lära dig kompressorn först 🙂

Mvh

Sätt "Threshold" på -30

Sätt "Ratio" på 4 (och stäng av "soft knee")

Klicka i "auto" för "Makeup"

Sätt "Attack" på 10

Sätt "Hold" på 0

sätt "Release" på 100

Sätt "Analysis" på 0

Hör du inte kompressorn nu, då är något fel.

Testa att stänga av och sätta på den flera gånger i rad medan du lyssnar, du borde höra den. Det ska låta lite som att ljudet "duckar" liksom, eventuellt pumpar upp och ner om det är ett energiskt instrument på spåret.

Har du så låg signal att du måste normalisera för att få upp den på en nivå som går att jobba med, så spelar du in på för låg nivå.

Normalisering höjer signalen, men bruset höjs samtidigt lika mycket, så se till att få en ok signal inspelad först. Kompressorn kommer förmodligen att göra bruset tydligare också.

En annan tanke: Har du satt in kompressorn som insert-effekt på spåret och inte som en send-effekt, som man brukar göra med exempelvis reverb...? Den vanligaste användningen av kompressorn är som insert-effekt, så det är det du bör börja med.

Men bruset höjs väl inte mer än om man skulle höja regeln? Är det alltid bättre att belasta preampen så att man slipper normalisera? Jag känner att det låter bättre om jag spelar in på säg minus 10 än minus 3 pga brus, men det är inte vetenskapligt testat.

Preampen är gjord för att förstärka den svaga mikrofonsignalen väldigt mycket med så lågt brus som möjligt. Spelar du in med väldigt låg gain, så blir signal/brusförhållandet mycket sämre - alltså du får mer brus i förhållande till den önskade signalen eftersom du förstärken micken för lite.

När man sedan skruvar upp gain på preampen för mycket så ökar bruset onödigt också. Oftast någonstans vid 75-80% av max gain, så brukar bruset öka i förhållande till signalen, så det är bra att hålla sig under det, men inte så lågt att man får en väldigt svag signal.

EDIT: Glömde den första frågan... :rolleyes:

Normalisering är exakt samma sak som att höja med kanalregeln och ger varken mer eller mindre brus - men det är ändå bra att ha en rimligt stark insignal eftersom man annars får onödigt mycket brus.

Okej, ja det är det jag upptäckt, det där med att inte maxa preampen.

Tack så jättemycket allihopa!! ska testa vidare med detta :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

det är för att du har make up gain på auto

fingervisning så här i nybörjar stadiet är att din gain reduction bör ligga å jobba 3-6dB i snitt

threshold måste du givetvis dra ner tills kompressorn börjar jobba å hur mycket den jobbar visas av just gain reduction

make up gain satt på auto betyder att ljudet höjs motsvarande den mängd du reducerar - men eftersom snittvolymen är jämnare efter kompression låter det högre än innan

stänger du av make up gain så blir det lägre

dom mest basala förklaringarna borde du hitta i manualen eller hjälpfilerna för varje verktyg

Om du har makeup-gain på så höjer ju kompressorn nivån allteftersom den själv trycker ner topparna så att medelnivån höjs. Ökar du för mycket så blir det ju i stort sett dist av det till slut. Det du vill ha är ju upp till dig, men oftast så vill man bara ha lite jämnare nivå på tex sång, så att det inte finns en massa tysta partier där sången knappt hörs. När du då trycker ner toppar så kommer ju medelnivån att höjas vilket är det du hör.

Det här med makeup gain, är det alltså bättre att stänga av den medan man jämför det komprimerade och det okomprimerade ljudet? tycker det e svårt att jämföra när det blir olika volym..

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan tanke: Har du satt in kompressorn som insert-effekt på spåret och inte som en send-effekt, som man brukar göra med exempelvis reverb...? Den vanligaste användningen av kompressorn är som insert-effekt, så det är det du bör börja med.

Det står inserts ovanför, så jag antar att det är det :-) dock har jag aldrig riktigt förstått skillnaden mellan insert-effekt och send-effekt, du får väldigt gärna förklara om du vill :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med makeup gain, är det alltså bättre att stänga av den medan man jämför det komprimerade och det okomprimerade ljudet? tycker det e svårt att jämföra när det blir olika volym..

Makeup-gain använder man normalt för att se till att signalnivån med och utan kompressor är lika stark. Kompressorn kan ju bara sänka nivån, så efter processeringen behövs därför makeup-gain för att dra upp nivån så att den blir lagom igen. Om det är för stor skillnad i nivå med/utan kompressor, så är risken att man får mer brus i slutänden.

Jag skulle rekommendera att du ställer in makeup-gain manuellt genom att lyssna och jämföra med bypass på/av - och inte har den på auto...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står inserts ovanför, så jag antar att det är det :-) dock har jag aldrig riktigt förstått skillnaden mellan insert-effekt och send-effekt, du får väldigt gärna förklara om du vill :-)

Då är det rätt. 🙂

En insert-effekt påverkar hela ljudet, så lämpliga sådana är exempelvis kompressor, eq och annat där man vill att originalsignalen ska ersättas av den processade.

En send-effekt ligger på en buss, så där skickar man spårets ljud på en parallell signalväg, så att originalsignalen kommer igenom, men skickas samtidigt till effekten, som mixas ihop i slutänden. Send-effekter gör det också möjligt för flera spår att använda samma effekter. Lämpligt här, är sådant som reverb, delay och annat där man alltså vill ha kvar originalsignalen opåverkad och lägga till effekten.

Man kan använda dem på andra sätt också, men det är lite överkurs i detta läget... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att du ställer in makeup-gain manuellt genom att lyssna och jämföra med bypass på/av - och inte har den på auto...

japp

kolla av hur mycket gain reduction som snittar och höj motsvarande

resultatet bör bli att du får ett fylligare/högre ljud totalt sett

man kan säga att "fylligheten" i ett ljud ökar när du komprimerar och volymen justerar du efter behag

poängen med kompressor är i grunden att låga partier ska höras bättre och att höga ska lugna sig lite - så allt blir lite mer lagom i volymstyrka

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...