Jump to content
Annons

Blackstar HT-5C vs Gitarrpluggar


NutCase

Recommended Posts

Vore ju kul om man kunde få höra ett exempel. Typ bara 20 sekunder eller nåt. Försök trixa till likadant ljud på pluggen som på stärkaren med samma inställningar på rattar och allt sånt så man kan få höra skillnaden mellan pluggen och den riktiga stärkaren.

Redigerat av Millen1981
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjaa... om du kan skicka från out på ljudkortet och in i stärken... men det enda du får reda på då är ju hur din plugg låter genom en förstärkare.

Frågan är väl snarare vad man vill a/b-testa? Hur det låter i mixen eller hur nära man kan få ljuden att likna varandra eller skillnader mellan mickat och pluggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa... om du kan skicka från out på ljudkortet och in i stärken... men det enda du får reda på då är ju hur din plugg låter genom en förstärkare.

Frågan är väl snarare vad man vill a/b-testa? Hur det låter i mixen eller hur nära man kan få ljuden att likna varandra eller skillnader mellan mickat och pluggar...

Riktigt så enkelt är det inte. Man bör ha en box för re-amping först, som lägger utsignalen i nivå med signalen från en elgitarr. Line out är betydligt hetare än vad som kommer från ett par gitarrmickar.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt så enkelt är det inte. Man bör ha en box för re-amping först, som lägger utsignalen i nivå med signalen från en elgitarr. Line out är betydligt hetare än vad som kommer från ett par gitarrmickar.

Precis, men mitt inlägg gällde ju snarare att det inte riktigt var någon poäng med att köra ut pluggen genom en stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt definitivt underskattat Guitar Rig 5. Tar man sig lite tid att ratta så låter det nog ta mig fan minst lika bra som en uppmickat rörförstärkare (nåja, utifrån de prylar och förutsättningar jag har i alla fall). Jag hade nog förväntat mig lite mer "Holy shit" moment när jag spelade in med combon, men det uteblev måste jag säga. Kanske lite tidigt att dra slutsatser efter 1 dag, men ja, så är det just nu. Det är också anledningen till varför jag började tjata om att byta ut 10" mot 12" för jag tänkte att det var det som gjorde skillnaden, men jag antar utifrån det ni säger att det inte gör så mycket för ljudet ändå?

Ska lägga upp ljudklipp när jag kan.

Helst hade man ju velat micka upp med en SM57, 421:a och en U87 som rumsmick, men nu blir det bara en SM57:a mot nätet på superlåg volym. Kanske inte bästa förutsättningarna för ett fett rocknrollsound.

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, men mitt inlägg gällde ju snarare att det inte riktigt var någon poäng med att köra ut pluggen genom en stärkare.

Absolut. Men skriver man "Tjaa... om du kan skicka från out på ljudkortet och in i stärken..." finns möjligheten att någon med mindre erfarenhet av gitarrförstärkare och inspelningsteknik gör exakt som man har skrivit. Därför ville jag vara tydlig med att det är inte alltid är en lysande idé att bara skicka från Out på ljudkortet och in i stärkaren hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt definitivt underskattat Guitar Rig 5. Tar man sig lite tid att ratta så låter det nog ta mig fan minst lika bra som en uppmickat rörförstärkare (nåja, utifrån de prylar och förutsättningar jag har i alla fall). Jag hade nog förväntat mig lite mer "Holy shit" moment när jag spelade in med combon, men det uteblev måste jag säga. Kanske lite tidigt att dra slutsatser efter 1 dag, men ja, så är det just nu. Det är också anledningen till varför jag började tjata om att byta ut 10" mot 12" för jag tänkte att det var det som gjorde skillnaden, men jag antar utifrån det ni säger att det inte gör så mycket för ljudet ändå?

Ska lägga upp ljudklipp när jag kan.

Helst hade man ju velat micka upp med en SM57, 421:a och en U87 som rumsmick, men nu blir det bara en SM57:a mot nätet på superlåg volym. Kanske inte bästa förutsättningarna för ett fett rocknrollsound.

Ja, pluggar är som sagt synnerligen användbara. Men man kan få bra resultat när man gör som du beskriver också. Tänk bara på att ha tillräcklig gain på mikrofonen, alltså så att insignalen peakar precis innan det slår i rött. Det är lätt hänt att man i förbifarten reglerar volymen där istället, och om du har mer gain att lägga på mickingången kommer det att hjälpa dig att få ett bättre gitarrljud in i datorn från mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om JAM tillåter bytesrätt så kommer jag nog byta till 12" Combon eller Topp och låda. Även om jag inte riktigt vet hur de låter i jämförelse så inbillar jag mig att 12:an är för mig om jag måste välja.

I värst fall får jag göra som någon föreslog och köpa en 12" låda och koppla till Combon. Antar att det går att göra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag spelat in två klipp:

Blackstar HT-5 10" uppmickad med en SM57:a kyssandes grillen

https://dl.dropbox.com/u/23411105/AMP%203%20Fender.mp3

Guitar Rig 5

https://dl.dropbox.com/u/23411105/GR5.mp3

Blackstar igen, men micken ca 3 cm från grillen

https://dl.dropbox.com/u/23411105/AMP%204%20Fender%203cm.mp3

Edit:

Blackstar SM57:a mot kyssandes grillen, lite högre vol combon.

https://dl.dropbox.com/u/23411105/AMP%206%20no%20eq%20little%20louder%20amp.mp3

Vad säger ni?

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj - Blackstar låter fan så mkt bättre trots att du inte drar på volymen.

Ta och spela in på starkare nivå också - dagtid när grannarna jobbar.

Tror absolut att du får ett ännu bättre ljud då.

Behåll din Blackstar. Mkt bättre än GR5 i denna jämförelse iaf.

Första uppmickningen var snyggare än den tredje tycker jag.

Hälsningar Tompa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentaren Kjubeis. Har spelat upp klippen för min fru som inte är så jätteintresserad och tycker allt låter likadant så inte så mycket hjälp därifrån. Kul att du tyckte förstärkaren lät tydligt bättre än Guitar Rig 5. Jag tycker GR5 låter plattare i alla fall. Det är mer "chunk" i ampen inbillar jag mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju självklart en smaksak tycker jag men tycker att 1a exemplet låter bäst sen kommer nog guitar rig 5 och sist det sista exemplet. A alltså i den årdning dom ligger i. Tycker sista exemplet låter lite "muddigt/mullrigt". Men det är ju bara jag det. Har du några extra effekter på spåren alltså eq, hp,lp eller nåt annat skoj? Skulle vara sjukt nöjd om min guitar rig eller vad som lät sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså GR5 låter ju inte alls så dåligt om man tar sig en jävla tid att pilla runt i inställningarna. Inget dåligt alternativ alls. Med facit i hand så anser jag väl inte att det var supernödvändigt att lägga pengarna på en förstärkare, men det är ändå lärorikt och kul och kan ju ändå komma till anvädningar vid gig eller rep 🙂

Jag trodde faktiskt att skillnaden skulle vara mycket, mycket större.

Link to comment
Dela på andra sajter

En skillnad är att en riktig stärkare smälter in i en mix till skillnad från ampsims.

Ja, det tycker jag mig hör, vilket jag nämnde i ett av mina tidigare inlägg, att pluggen lägger sig som ett täckte över allt och dränker resten medan en riktig stärkare tillåter sång och bas att komma fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Lyssnar man på klippen så hör man också att anslagen kommer fram bättre på combon än pluggen. Man liksom både känner och hör anslagen medan pluggen mer låter som en fuzz-matta, eller hör jag fel?

Nej du hör helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får mer bas på en 12:a. Andra sidan kräver de mer låda för att funka. Så egentligen klarar man sig fint med en 10:a i hemmet.

Blackstar låter mer fylligt änt pluggen så jag tycker Blackstar mickningen. Helt klart.

Redigerat av pile63
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inspelningar! Blackstar vinner även om pluggen oxå lät ganska bra.

För att minska störljud till grannarna kan man ställa combon på frigolitskivor. Det dämpar i alla fall ganska avsevärt ljudet från vanliga stereohögtalare som står på golvet. Bra om den ilsknaste grannen bor i våningen under.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan också testa hur line-in från stärkaren låter, det går väl från ht5an?

Finns väl även en emulerad output (som sägs emulera både en 1x12:a och en 4x12:a) på Blackstar-prülarna? Det vore väl lite ball om NutCase ville köra ett par korta klipp även på den? 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer då emulerat 4x12. Vad säger ni?

https://dl.dropbox.com/u/23411105/emulerat%204x12.mp3

Emulerat 1x12 också.

https://dl.dropbox.com/u/23411105/emulerat%201x12.mp3

Emulerat 4x12 andra inställningar på combon.

https://dl.dropbox.com/u/23411105/emulerat%204x12%20chunk.mp3

Samma som ovan men med trummor å bas

https://dl.dropbox.com/u/23411105/emulerat%204x12%20new.mp3

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...