Jump to content
Annons

Hur kan jag möblera för bästa akustik?


wwilton

Recommended Posts

Hej!

Jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt. Jag besitter en liten hemmastudio bestående av två stycken RCF Ayra 5 monitorer samt ett Apogee Duet 2 ljudkort. Jag har läst runt mycket på forumet angående akustikbehandling och jag har börjat inse att jag kanske måste börja tänka på akustiken här inne eftersom det skrivs så mycket om det. Jag är i stort sett aldrig heller nöjd med en mix jag gör. En mix kan låta super här hemma men när jag tar mixen till ett annat ställe låter det oftast skräp.

Problemet är att jag bor hemma och har endast tillgång till ett rum, där jag även måste få plats med säng, tv etc. Jag vill främst försöka påverka genom att möblera om men kan också tänka mig att lägga lite pengar på att dämpa upp rummet.

Jag gjorde ett gäng skisser på hur rummet ser ut och skulle vilja ha förslag på:

- Hur jag kan placera ut möblerna för bästa möjliga akustik.

- Vad för absorbenter jag kan dämpa mitt rum med, gärna länk.

post-28321-0-45054900-1352393874_thumb.jpg

post-28321-0-96598100-1352393880_thumb.jpg

post-28321-0-78888000-1352393890_thumb.jpg

post-28321-0-31810100-1352393897_thumb.jpg

post-28321-0-74739500-1352393903_thumb.jpg

Så här ser det ut i nuläget

1 = Gitarrförstärkare

2 = Pedalbord

3 = Ett case med DJ-saker som mest står.

Redigerat av wwilton
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som lekman i ämnet skulle jag göra följande saker.

1. Ställ skrivbordet i mitten så det ha lika långt till sidoväggarna om det är på detta bord du tänker dig ha dina monitorer. Gärna en bit ut från väggen om det går.

2. Ha basabsorbenter i hörnen. Om du inte kan alla fyra på grund av möblerna så ta de två främre.

3. Använd dig av spegelmetoden för att sätta upp två absorbenter på sidan iaf för att reducera de första reflektionerna.

4. Sätt kanske två absorbenter i taket.

Absorbenter går lätt att bygga själv till rimlig kostnad.

Jag är ingen expert på området på något sätt ska tilläggas.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Två varianter som jag ser det, där A nog blir bäst (lite beroende på om rummet är av betong eller ej):

A/ Skrivbordet centrerat mot kortvägg vid fönstret

B/ Skrivbordet centrerat mot långvägg där sängen står nu

Bredbandig absortion vid första reflex och som redan sagts, så många hörn som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Rummet är i gips.

Jag har hört att det kan vara bra att mixa med ett sluttande tak som stiger ju längre bak man kommer, just för att bli av med första reflexerna. Jag funderar på att försöka utnyttja detta med mitt snetak. Alltså den metoden som du har valt att kalla B. Vad är det som gör att metod A skulle funka bättre?

Det finns också en chans att jag kan få tillgång till ett likadant rum, då utan möbler. Då skulle jag kunna placera ut arbetsytan lite hur som helst utan att behöva tänka på att övriga möbler ska få plats. Hur hade ni valt att placera ut det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...