Jump to content
Annons

Ta bort/ersätt tonkontroll på elgitarr (telecaster)


LejonLeo

Recommended Posts

Jag har aldrig förstått vitsen med tonkontroller på elgitarrer. Vem använder det? Enda användningsområdet jag kan komma på är att göra wah-wah liknande svepningar. Men det blir ju mycket bättre och enklare med en riktig wah-wah pedal. Själv har jag en tele och har sålades bara två vridpottar: volym och tonkontroll. Jag tänkte ta bort tonktrollsfunktionen då den är fullkomligt meningslös och istället använda vridpotten till något mer användningsbart, som tex styra volymen om man kopplar på en humbucker i mitten, eller en sustainer. Det jag undrar är hur jag tar bort tonkontrollen. Är det bara att klippa av alla sladdar som går till vridpotten? Blir inte signalen helt bortkopplad då och allt blir tyst? Eller ska man ta bort sladdarna från potten och tvinna ihop dem? Jag antar att det är motstånd eller en konding som "stryper" tonen när man vrider och jag vill ju den låst på fullt pådrag. Någon som haft samma tankar som jag? Erfarenhet?

Det kommer säkert komma kommentarer i form av "det är ju bara att testa och se vad som händer" och det är förvisso sant, men vitsen med just forum är att man kan dela med sig av varandras erfarenheter och komma med goda råd och avskräckande exempel.

Min gitarrelektronik borde vara liknande den som är på bilden.

Ska skruva upp den senare och ta egna bilder

post-4675-0-33148500-1351774281_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det räcker att knipsa av ena benet på kondingen. Lätt att löda dit den igen om du skulle vilja det.

Jag har kopplat bort tonkontrollerna på mina strator o telen i säkert 40 år, fyller ingen funktion och stjäl både diskant och effekt. På orginal strata blir det extra tydligt då stallmicken INTE har nån tonkontroll, det gör att de andra två mickar blir dovare och får sämre tryck. Bort med skiten!

På den telecaster jag har nu har jag låtit en gitarrbyggare montera dit en tredje mick i mitten, fast närmare stallet än på orginal tremickade tele. Och i stället för att byt 3-way switchen till en femläges av stratamodell så har jag tagit bort tonkontrollen och bytt ut den till en steglös bakanskontroll mellan mitrtmick o stallmick. På så vis kan jag få "orginalljudet" med hals o stallmick (det går inte med en 5-läges brytare) eller alla tre mickarna om jag vill. Plus massor av mellanlägen. Det är ruskigt användbart, kör diverse mellanlägen där hela tiden.

Att koppla ur tonkontrollerna var det Clas Yngström som lärde mig för skitlänge sen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en strata från mexico och om jag fattar det rätt så ska jag ta och klippa av ståltråden vid varje tonkontroll eller vad? Använder dom aldrig och dom är helt meningslösa för mig. Sen undrar jag om jag kan göra nåt åt surret i den bakersta micken som jag typ alltid använder. Kopplar jag till läge 2 på 5 vägs svitchen så försvinner surret men även massa diskant och tydlighet och det vill jag inte. Strata med singlecoils måste vara en inspelares mardröm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker som sagt att klippa av det ena benet på den lilla kondingen, den brukar väl vara grön.

Fenders egna noiceless mickar tycker jag är skitbra. Det är en sån stratanoiseless jag har som mittmick på telen. Får man bort surret blir resten av ljudet mkt tydligare. Jag har aldrig heller gillat mellanlägena på stratorna...

Jag jämförde min tele mot en Strata med Lundahlmickar för ett tag sen, den lät ärligt talat skit i jämförelse. Det är mycket hype att man ska byta till de o de o de mickfabrikaten, men jag tycker fan att gammal är äldst, Fender har pysslat med det här sen stenåldern. Fast nog är många av Fenders egna singelcoilar väldigt tunna och surriga, noiseless är väldigt bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag kapar bort ena benet på båda kondingarna till tonkontrollen , kommer det att bli nån skillnad i ljudet och isf på alla lägen eller vad händer?

Det blir lite mer diskant, och lite mer volymtryck... Det finns även speciella tonkontrollspottar som har ett "klickläge" i ena änden, då kopplas den ur lika som om man knipsar bort den. Men om man aldrig använder tonkontrollerna så är det väl overkill att byta.

Å andra sidan finns det en del som alltid använder tonkontrollen på tex telecastern. Om man tex ställer gitarrens tonkontroll på hälften, sen ökar man diskanten på förstärkaren, många Fendercombos har ju väldiga resurser för diskant, så får de ungf samma mängd diskant med tonkontrollen på hälften. Med det som utgångsläge blir möjligheten att variera ljudet större, man kan tex få ett ganska ljust ljud även ur halsmicken. Ett annat sätt att få ljusare ljud ur telens halsmick är att plocka bort den blanka kåpan. Men gör man det och ångrar sig kan det vara skitsvårt att få tillbaka den igen, så att den sitter lika "tätt" som från början, och det kan ge missljud.

Bengt Blomgren som spelade med bla Totta, körde med en tele utan halsmickskåpa, och använde tonkontrollen frekvent sist jag såg honom spela. Grym gitarrist...

Här är ett set surrfria stratamickar till salu

http://vend.se/ad.php?137303

Link to comment
Dela på andra sajter

På många strator, och på alla gamla strator, är det kopplat så att hals o mittmicken har en varsin tonkontroll, och stallmicken har ingen alls. Kopplar man ur tonnontrollerna på en sån strata brukar det bli ganska tydligt hur mitt o halsmicken "kommer i kapp" trycket i stallmicken. Plötsligt blir det kul att spela på alla tre mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fattar inte varför man efter alla dessa år envisas med att sätta dit tonkontroller på guror fast nästan ingen använder dem. Finns några fåtal modeller av vissa märken där det inte sitter någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé jag har är att ha en push-pull volymknapp bara: Så man kan ha den intryckt för stallmick och utdragen för halsmick.

Lite som mitt Warmoth-bygge fast med två pickups 🙂

http://dayviews.com/NitadJesus/509898909/

Jag har även funderat på hur det skulle se ut med en gitarr som inte ens har nån snurra på framsidan i huvudtaget, utan att man har en sån där kontrollplatta som brukar finnas på elektriska-akustiska gitarrer, liksom uppepå.

Det och "osynliga" pickups så att det är helt rent på kroppen förutom stallet vore fan najs 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Push pull... Då kan du ju bara få en mick i taget, inte bägge?

Volymerna och tonerna på Les Paul tycker jag oxå är konstigt kopplade. Kör man i mittläget, bägge mickarna, och sänker volymen sakta på tex halsmicken händer det först ingenting, nästan på slutet tystnar bägge mickarna.

Då är Fender jazzbas smartare kopplad, den har hara två volymer, en för varje mick, ingen brytare. Och den man ha fullt på ena micken o sen smyga upp eller nerd den andra och det hörs skillnad... Jazzen har en gemensam ton oxå. På basar vill jag ha tonkontroll, brukar ofta ha den på hälften ungefär, ibland är det lättare att ställa eq efteråt då... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blev en ytterst intressant och informativ tråd! Tackar ödmjukast för alla tips och råd. Jag har också stört mig på surret från telen. Har för mig jag läst nån stans att man kan dra en sladd mellan stallet och elektronikplattan för att bli av med detta. Alternativet är ju som sagt noiseless-mickar. Men de kostar sina slantar. Sen undrar jag om någon av gitarrherrarna här kan ge mig nåt råd på vad jag ska koppla in på min sen lediga vridpott? Jag har länge varit inne på att skaffa en e-bow men aldrig kommit till skott, och som jag fattar det så är en sustainer just en e-bow fast inbyggd i gitarren i mickform. Var ska man i så fall sätte den på en tele? Spelar det nån roll? Eller är det mer användbart med en fet humbucker? Jag har alltid haft singelcoil gitarrer (Japanstrata -88, Framus "strata" och min kära tele som jag aldrig lämnar ifrån mig) och gillar ljudet från dessa men de passar mindre bra på lite tyngre musik. Plus att rundgången, i allafall på min tele, bara blir ett irriterande tjut. Inget fräck alls. Jag har en lustig utfräsning på min tele som jag först trodde var en mick-utfräsning som blivit fel, men jag har blivit informerad om att det bara är för att komma åt sladden som är dragen där helt enkelt (se bild) Någon som vet om detta stämmer? Annars blir det väl till att fräsa ut för en till mick/sustainer och var vågar man lämna in sin kära gura för ett sånt jobb? Det får ju inte bli fel... Jag bor för övrigt i Göteborgstrakten om det är nån som har nåt tips /mvh Leo

post-4675-1273391593_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldig skillnad på surrigheten i olika "icke-noiseless" också. De två orginal jag har på min American Standard tele är en sort som kallades Delta Tone, och av nån anledning slutade de med dem år 2000 och satte dit en variant med fesigare utsignal och mer surr. De nyare American standard tele (och strata) jag testat på 4Sound och jämfört med min tele har haft ett riktigt tunnt dåligt och surrigt ljud. Delta Tone mickarna tror jag inte görs längre, jag skulle aldrig drömma om att byta dem, bägge är helt underbara, halsmicken spelar jag väldigt mycket på, både rena komp o solon, även med mycket dist, då låter det ganska mycket Les Paul. Googlar man på Fender Delta Tone får man upp grejer om deras tonkontrollsystem som också heter Delta Tone, det är lite förvirrande. Kanske finns det ett par orginal Delta Tone mickar kvar i nån låda på nån musikaffär, de är värda att köpa tror jag, det låter verkligen Fender, men mer tryck än i tex Texas Special och surrar inte mycket alls, jag har aldrig haft problem med det. Till en strata köpte jag en gång ett nyutvecklad set som heter 57 - 62 ungf, de skulle vara så djävulskt bra och låta som gamla perfekta startor, med de tyckte jag var rena skiten, jävligt tunt ljud, rundgångspip och mycket surr, fy fan...

För att återgå till American Standard serien så har de från o med i år bytt mickar igen, nu sitter det på en modell som jag tror heter Custom Shops 50ths fat nånting, de tror jag stenhårt på kan vara ett bra alternativ. En sån tele kan du nog gå in o testa på ganska många musikaffärer. Gillar du ljudet då är det ju värt att köpa ett par, då blir det ingen chansning som när jag köpte 57 - 62 modellen. Bluesboy här i forumet har nyss köpt en American Standard strata med de nya mickarna och han gillar dem skarpt, det finns tom youtubefilmer där han spelar blues med nya gitarren live ihop med Claes Yngström. 50ths Fat mickarna tror jag är ganska lika de jag har, och de gillar alla som hört dem. Går man från dåliga tunna singelcoil till riktigt bra dito tror man nästan inte det är sant, de flesta har bara hört den "sanningen" att singelcoils är väldigt tunna och surriga i ljudet, så behöver det inte alls vara. Det finns ganska mycket filmat med Hendrix där han spelar Flying V med humbucker, men den tycker jag låter tråkigare o tunnare än stratorna han kör på. Han brukade visst köpa tre strator i taget, sen ta de bästa mickarna o delarna från var och en o satte i hop en gitarr av det, sån skillnad kunde det vara på mickarna då. Köper man Custom Shop mickar idag är de nog helrätt allihop, det jobbar ju en kvinna där som varit med o lindat mickar ända sen starten av Fender typ. Nu lämnas nog inget åt slumpen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att du har koll Nilsson och kan dela med dig av din erfarenhet och kunskaper. Själv skulle jag vilja köpa mig en SRV Strata och bygga in den i nån sorts glasmonter och hänga upp på väggen. Har du provat nån srv gura Nilsson.

Nä, men andra strator med samma mickar, Texas Special. Jag tycker de är lite svåra så där, det är inte alls så mycket tryck i dem som man kan tro, det sitter mest i Stevie Rays spelskicklighet. Massor av de låtar han spelade in gjorde han ju med helt andra gitarrer/mickar. Jag tycker Texas Special har lite för mycket mid o för lite av det där Fenderkrispiga. De orginal mickarna som sitter på Mexicostartorna vet jag att många är väldigt nöjda med, de är det bra tryck i.

Men sen är det ju så att själva gitarren o träslagen påverkar ljudet o hänget tom mer än mickarna, det har jag hört från flera gitarrbyggare. Och man hör det själv också om man spelar på gitarren utan att den är inkopplad, bra ex har en lång fin sustain. Jag gillar al-kropparna bäst. Ask brukar vara typ dyrast, men de ger för mycket diskant. Sen finns det även poppelkroppar, det har man i billigare modeller. Om halsen är lönn eller rosewood spelar också stor roll.

Olika radius har de också, mer eller mindre rundade greppbrädor, svåra val...

Det är mkt knepigare att veta vad man gillar när det gäller Fender än Gibson, de är oftast i samma mahogny och med ungf likadana humbuckers. Men hittar man en tele eller strata man verkligen gillar, med det ljud man hör inne i huvet är det lurt för en livslång förälskelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det klart. Tonkontrollen bortkopplad. Jag gjorde som Guitar Nilsson sa och vips så slapp man oroa sig för att komma åt den vridpotten i onöden med en luddig och helt oanvändbar ton som följd. Tack för tipset.

Nedan så som det såg ut när jag skruvade upp den med kondingen på plats

post-4675-0-46748400-1352210881.jpg

Och sedan med kondingen borttagen och inrullad i lite eltejp

post-4675-0-47882800-1352210937.jpg

Nu återstår bara det roliga: Att hitta en ersättare till tonkontrollen. Sustainer hade som sagt varit kul men det är en hel del elektronik inblandat som jag omöjligt kan få plats med utan att fräsa ut ganska ordentligt med plats, vilket känns lite olustigt att göra. Alternativet är väl en humbucker men finns de passiva eller är det bara aktiv elektronik som gäller? Vill helst slippa batteri. Dels på grund av platsen och dels på grund av att det aldrig är en fördel att vara beroende av batteri i spelsammanhang...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...