Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Terror hÀr igen.. 2 trÄdstarter inom 30 minuter, inte dÄligt.

Jag satt nyss och blÀddrade igenom "Visa din hemmastudio"-trÄden och blev förvÄnad över hur fÄ utav oss som inte har (vad jag kunde se) nÄgot matrial för akustiken. Ingen dÀmpning pÄ vÀggen ect. Och vad jag mÄste frÄga dÄ Àr, skiter ni i akustiken? Har ni sÄ pass bra rum att ni inte behöver nÄgon dÀmpning bakom monitorerna/pÄ vÀggarna?

Eller kan det vara sÄ att ni inte hunnit eller kunnat behandla? Förklara er!

Jag sjÀlv kan sÀga att jag inte har behandlat nÄgot alls eftersom jag snart flyttar och vÀntar med det tills dess. Jag har vÀldigt kass lyssning i mitt rum, vilket nÄgra utav er som följer mina mixtrÄdar har mÀrkt.

But again, förklara. Varför har ni inget? Ni som har, behöver ju sjĂ€lvklart inte svara 🙂

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Tycker att det ser bra ut. Folk tycks prioritera akustiken vid inspelningshörnan före lyssningen. Vilket jag tycker Àr helt rÀtt.

Postat

Tycker att det ser bra ut. Folk tycks prioritera akustiken vid inspelningshörnan före lyssningen. Vilket jag tycker Àr helt rÀtt.

ja det tycker jag Àr lite konstigt ocksÄ. Lyssningen Àr ju minst lika viktig. Man vill ju inte sitta och höra massa frekvenser som egentligen inte ens finns i lÄten.

pme (oregistrerad)
Postat

ja det tycker jag Àr lite konstigt ocksÄ. Lyssningen Àr ju minst lika viktig. Man vill ju inte sitta och höra massa frekvenser som egentligen inte ens finns i lÄten.

Nej. Inte alls. Inspelningen Àr permanent. Lyssningen och mixning kan man alltid göra om.
Postat (redigerat)

Har ingen akustikbehandling alls. Dels vet jag ingenting om sÄnt, sen lyssnar jag bara via hörlurar.

Har dock monitorer, men dom Àr mest för syns skull eller gÀster som vill lyssna.

Redigerat av hellfog
Postat

Nej. Inte alls. Inspelningen Àr permanent. Lyssningen och mixning kan man alltid göra om.

fast de beror ju pÄ hur du spelat in.

Har ingen akustikbehandling alls. Dels vet jag ingenting om sÄnt, sen lyssnar jag bara via hörlurar.

Har dock monitorer, men dom Àr mest för syns skull eller gÀster som vill lyssna.

Hur har det funkat? Hur lĂ„ter dina mixar? Har du riktigt bra (/dyra) lurar? 🙂

Postat (redigerat)

fast de beror ju pÄ hur du spelat in.

Hur har det funkat? Hur lĂ„ter dina mixar? Har du riktigt bra (/dyra) lurar? 🙂

AnvÀnder Audio-Technica ATHM50 just nu, men har planer pÄ att ska ett par till hörlurar av nÄgot mÀrke.

SjÀlv Àlskar jag att mixa i hörlurar, enda sÀttet som kÀnns bekvÀmt för mig. Man mÀrker att man blir blir bÀttre och bÀttre ju mer man hÄller pÄ. Sen pÄ mÄnga/vissa lÄtar lÀgger jag inte ner sÄ mycket energi pÄ mixning och sÄnt.

BÄde nÀr jag spelar och mixar vill jag kunna kÀnna musiken vÀldigt nÀra, Man vill inte missa nÄgonting. Sen Àr det vÀldigt naturligt dÄ, nÀr jag lyssnar pÄ vanlig musik lyssnar jag bara i hörlurar. Sen Àr det lÀttare koncentrera sig med hörlurar Àn monitorer.

SÄ för mig funkar det, sen om det funkar för lyssnaren Àr en annan sak.

Redigerat av hellfog
Postat

Ingen idĂ© att akustikbehandla, tror inte ens att det Ă€r möjligt i den lilla hall som jag sitter i. Även om jag skulle fĂ„ för frugan.

Mixar i ett par Behringer 2030a som inte stÄr sÀrskilt rÀtt.

FÄtt lÀra mig hur det lÄter nÀr det funkar överallt istÀllet och kontrollyssnar i ett par AKG K601 under mix och i annat nÀr jag har tillfÀlle.

Postat

MÄnga bor vÀl i lÀgenheter dÀr det inte funkar att borra upp en massa grejer pÄ vÀggarna?

Jag sket i akustikbehandling delvis pga att det Àr dyrt. I somras fick jag tag pÄ beg grejer för 10% av nykostnaden, dÄ slog jag min snÄle fan till. Bra blev det...,

Postat

Hade lite gamla akustikplattor tidigare som Äkte ut nÀr jag renoverade mitt rum, de var rÀtt risiga. Innan lÀt det ok, nu lÄter det inte sÀrskilt bra hÀr... Ä andra sidan flyttar jag ut pÄ landet om nÄgra mÄnader och dÄ kommer det nog att bli lite fix av den kommande studions akustik.

Postat

Sitter i ett rum som Àr lite för trÄngt, och jag tror inte att det skulle vara nÄgon idé att behandla den. Jag fÄr lugna mig tills det blir lÀge att renovera upp stugan som stÄr pÄ tomten. DÄ har jag 50kvadrat att leka med samt möjlighet att fÄ ett inspelningsrum.

Postat

Jag byggde ihop absorbenter i somras. Blev bra som attan! Har lite kvar innan jag Àr klar. Ska göra mera nÀr vÀdret tillÄter att vara utomhus och dra ihop nÄgot!

Postat

Har bara nÄgra fÄ absorbenter för de högre frekvenserna hittils, basabsorbenter tar ju sÄn satans plats. NÀr jag fÄr tag pÄ en bÀttre lokal blir det dock att hyra in akustiker och göra det pÄ riktigt, lyssningen Àr ju det viktigaste av allt nÀr det kommer till mixning.

Postat (redigerat)

AnvÀnder Audio-Technica ATHM50 just nu, men har planer pÄ att ska ett par till hörlurar av nÄgot mÀrke.

SjÀlv Àlskar jag att mixa i hörlurar, enda sÀttet som kÀnns bekvÀmt för mig. Man mÀrker att man blir blir bÀttre och bÀttre ju mer man hÄller pÄ. Sen pÄ mÄnga/vissa lÄtar lÀgger jag inte ner sÄ mycket energi pÄ mixning och sÄnt.

BÄde nÀr jag spelar och mixar vill jag kunna kÀnna musiken vÀldigt nÀra, Man vill inte missa nÄgonting. Sen Àr det vÀldigt naturligt dÄ, nÀr jag lyssnar pÄ vanlig musik lyssnar jag bara i hörlurar. Sen Àr det lÀttare koncentrera sig med hörlurar Àn monitorer.

SÄ för mig funkar det, sen om det funkar för lyssnaren Àr en annan sak.

Jag Ă€r ocksĂ„ hörlursmixare 🙂 vi delar samma uppfattning om detta.

Jag tror vi kÀnner att vi inte "hör allt" genom monitorer, och pÄ sÀtt och vis stÀmmer det.

Det har hÀnt att jag mixat med monitorer, pÄ diverse andra stÀllen Àn min egen hemstudio, och visst funkar det: men jag kan inte komma ifrÄn att kÀnna att ibland vill man höra exakt hur lÀnge ett reverb lÄter, eller hur lÀnge en lÄt tonar ut. Jag tror med andra ord att man kan höra detaljer mycket bÀttre med hörlurar.

Nu dÀremot Àr det sÄ att jag sjÀlv inte ens har monitorer: men det ska sÄklart inköpas.

Jag kommer mixa med hörlurar i förstahand, men att kunna ta av sig dom och lyssna lite i högtalare Àr vÀldigt bra faktiskt. Att bara mixa med hörlurar Àr inte bra, det vet jag. Men jag kÀnner inte att bara mixa med monitorer ger mej nÀrvaron i arbetet. Att kunna vÀxla mellan bÄda Àr det absolut bÀsta!

Och nej, ingen ackebehandling just nu, men nĂ€r monitorerna kommer upp kanske jag gör ett krafttag pĂ„ den fronten ocksĂ„ 🙂

Redigerat av tvÄtakt
Postat

SÄhÀr ser det ut i vÄrat huvudsakliga studiorum:

http://dayviews.com/nitadjesus/504592243/

http://dayviews.com/NitadJesus/504592244/

Antar att vÄra möbler Ä skit fÄr stÄ för "akustikbehandlingen" dÀr.

Men jag tycker det lÄter helt ok med trummor Ä allt annat.

Grejen Àr lite den ocksÄ att vi struntar nog faktiskt lite i akustikbehandling egentligen: ska man spela in trummor sÄ kanske en akustisk gitarr pÄ vÀggen kan orsaka nÄn slags lÄgt gitarrljud som hörs typ 0.0001% i rumsmickningen... Men det dÀr med smÄdetaljer hÀr Ä dÀr Àr nÄt vi struntar i faktisk.

Postat

Jag har ju för nuvarande min "studio" i vardagsrummet och har ingen akustikbehandling alls, vilket i sin tur gör att det Ă€r rent uppĂ„t vĂ€ggarna nĂ€r det kommer till lyssning/mixning. Men jag bor i en hyresrĂ€tt och det Ă€r helt enkelt inte möjligt att limma upp plattor överallt. Det mĂ„ste ju tyvĂ€rr samtidigt fungera som ett hem 🙂

SÄ det blir en del timmar med lurarna pÄ.

Men jag och min kollega/ gode vĂ€n Ă€r pĂ„ jakt efter en lokal just nu, sĂ„ man fĂ„r ett stĂ€lle dĂ€r man kan behandla rummet, fĂ„ en bra lyssningsmiljö och till rĂ„ga pĂ„ allt en arbetsplats dĂ€r annat drar fokus frĂ„n det man Ă€r dĂ€r för att göra 🙂

Postat

Intressant! 🙂

Ni som har eran "studio" i tex ett vardagsrum, hur har ni löst allting?

Jag har det i mitt sovrum. Jag gör sĂ„ att studion tar upp platsen den behöver sen fĂ„r resten trĂ€ngas pĂ„ lediga ytor 😛

Postat

SÄhÀr ser det ut i vÄrat huvudsakliga studiorum:

http://dayviews.com/...esus/504592243/

http://dayviews.com/...esus/504592244/

Antar att vÄra möbler Ä skit fÄr stÄ för "akustikbehandlingen" dÀr.

Men jag tycker det lÄter helt ok med trummor Ä allt annat.

Grejen Àr lite den ocksÄ att vi struntar nog faktiskt lite i akustikbehandling egentligen: ska man spela in trummor sÄ kanske en akustisk gitarr pÄ vÀggen kan orsaka nÄn slags lÄgt gitarrljud som hörs typ 0.0001% i rumsmickningen... Men det dÀr med smÄdetaljer hÀr Ä dÀr Àr nÄt vi struntar i faktisk.

Det var ett skitsnyggt trumset! Det Àr nÄt visst med riktiga trummor... Bor du i lÀgenhet? (skoja mest)

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Har inte plats för akustikbehandling tyvÀrr, lÄgt i tak och alkover bakom mej mm....

Men sen Àr vÀl inte hörseln den bÀsta heller om man ska vara Àrlig.

Postat

Det var ett skitsnyggt trumset! Det Àr nÄt visst med riktiga trummor... Bor du i lÀgenhet? (skoja mest)

Jo dom Ă€r rĂ€tt fina att titta pĂ„, lĂ„ter helt okay ocksĂ„ 🙂

Det Àr dock inte jag som bor dÀr, utan en kompis som jag delar studiogrejerna med liksom. Trummorna har jag köpt Ä typ dom flesta mickar Ä inspelningsgrejer, men vi delar ungefÀr lika ÀndÄ.

Det Ă€r iaf en stuga ute i skogen, sĂ„ man behöver inte tĂ€nka pĂ„ att man kan störa nĂ„ grannar. Men han har ju dessvĂ€rre en katt, som behöver schasas ut titt som tĂ€tt nĂ€r inspelning ska inledas... 😛 hehe

Fast det hÀr borde jag ta i en annan trÄd... Aja!!

Ontopic: Är jag helt ute Ă„ cyklar om jag tror att möbler och massa grejer i rummet funkar som sĂ„na dĂ€r ackebehandlingsgrejer pĂ„ vĂ€ggarna? Jag förstĂ„r att dom Ă€r bĂ€ttre, men om man har massa annat hjĂ€pler vĂ€l det ocksĂ„ till vĂ€l?

Postat

Ontopic: Är jag helt ute Ă„ cyklar om jag tror att möbler och massa grejer i rummet funkar som sĂ„na dĂ€r ackebehandlingsgrejer pĂ„ vĂ€ggarna? Jag förstĂ„r att dom Ă€r bĂ€ttre, men om man har massa annat hjĂ€pler vĂ€l det ocksĂ„ till vĂ€l?

All brÄte gör nytta, sÄ lÀnge man inte överdriver tunna material, som bara suger upp diskant... I mitt "sÄngbÄs/liverum" (som Àr ett litet rum pÄ ca 6m2) finns det ingen egentlig behandling, men möbleringen Àr rimligt genomtÀnkt, med bÀddsoffa, ett hörnskÄp, ett par bokhyllor och tavlor som riktar om reflektioner lite grand ner mot golvet.

I "kontrollrummet" Ă€r det lite annat, huvudsakligen behandlat med Ghost-paneler (6st Block och 2st Wedge) och med nĂ„gra Auralex LENRD - och sjĂ€lvklart ocksĂ„ Primacoustic Recoil Stabilizer under de stora monitorerna och Auralex MoPads under de andra. Förutom det, sĂ„ Ă€r mitt kontrollrum belamrat med en massa prylar, som förstĂ„s ocksĂ„ hjĂ€lper till att göra det svĂ„rt för stĂ„ende vĂ„gor att byggas upp. 🙂

Postat

Vad bra, det förklarar ju en del!

Fast jag förstÄr inte varför ackebehandlingsprylar Àr sÄ förbannat dyra? Det Àr ju bara lite skumgummi, eller?

pme (oregistrerad)
Postat

Fast jag förstÄr inte varför ackebehandlingsprylar Àr sÄ förbannat dyra? Det Àr ju bara lite skumgummi, eller?

Riktiga grejer blir dyrare. Tex sÄ Àr det miljökrav och brandskyddsklassning som behövs. Visst, man behöver inte köpa akustikmaterial som Àr för operationssalar. Men vill inte att det dropbrinner, ger giftiga gaser och Àr lÀttantÀndligt heller.
Postat

Bygg sjÀlv. Jag gjorde 6 st absorbenter (2/hörn vid mixplats, första reflektion) 120x60x95mm. Gick pÄ runt 6-700!

Sen Àr de ju vÀldigt mycket snyggare och bÀttre Àn skumgummiplattorna.

Postat

Bygg sjÀlv. Jag gjorde 6 st absorbenter (2/hörn vid mixplats, första reflektion) 120x60x95mm. Gick pÄ runt 6-700!

Absolut! Billigare Àn fÀrdigköpta - och sÄ kan det vara kul att bygga sjÀlv ocksÄ.

Sen Àr de ju vÀldigt mycket snyggare och bÀttre Àn skumgummiplattorna.

Nja - det Ă€r ju en smakfrĂ„ga som beror dels pĂ„ vad man tycker och dels byggarens förmĂ„ga att fĂ„ det snyggt (eller inte...😉). BĂ€ttre Ă€n akustikskum Ă€r det inte, men lika bra om man har samma tjocklek.

Postat (redigerat)

Nja - det Ă€r ju en smakfrĂ„ga som beror dels pĂ„ vad man tycker och dels byggarens förmĂ„ga att fĂ„ det snyggt (eller inte... 😉). BĂ€ttre Ă€n akustikskum Ă€r det inte, men lika bra om man har samma tjocklek.

Visserligen! Jag har spÀnt mönstrat tyg över 2 av mina sÄ de ser mer ut som tavlor. Jag gillar dem!

En stor fördel med egen byggda och skum alĂĄ Arualex Ă€r att de man bygger sjĂ€lv Ă€r mycket enklare att fĂ„ ut en bit frĂ„n vĂ€ggen. Skummet limmes oftast dikt an mot vĂ€ggen och dĂ„ gĂ„r de inte lika lĂ„gt. Det gör det hella bĂ€ttre i mitt tycke 🙂

Kommer nog fĂ„ köpa skum att ha i taket dock. Ruskigt instabilt trĂ€-paneltak! đŸ˜Č

Edit: Kör DIY idĂ©n pĂ„ mycket i min studio. DĂ„ kan man fĂ„ det exakt som man vill för en brĂ„kdel av priset! 🙂

Redigerat av Naymari
Postat

ApropÄ möbler, soffor med mera:

Att möblera om och testa placeringar lite vÀltÀnkt Àr nog den billigaste akustikbehandling du kan fÄ!

Och den kan göra en hel del skillnad i början med vettiga högtalare.

ApropÄ "skumgummi":

Tjockleken pÄ en del "vÄgformade" skummgummiplattor mÀtta frÄn högsta till lÀgsta. Dvs snitttjockleken Àr mycket mindre.

Men framför allt, man ska nog skilja pÄ akustikskum med uppmÀtta vÀrden (bra sÀger jag) och skumgummiplattor utan uppmÀtta vÀrden (dÄligt sÀger jag).

Postat

Men framför allt, man ska nog skilja pÄ akustikskum med uppmÀtta vÀrden (bra sÀger jag) och skumgummiplattor utan uppmÀtta vÀrden (dÄligt sÀger jag).

Absolut! Det förekommer att vanlig skumplast som anvÀnds som packning i vÀskor o dyl sÀljs som "akustikskum". SÄdant packningsskum brukar vara mjukare, mindre stabilt, ha lÀgre densitet, klarar inte UV-strÄlning utan börjar smulas sönder efter en tid om det utsÀtts för solljus - och Àr inte brandskyddsbehandlat...

Enda vettiga alternativet till riktiga prylar om man vill hÄlla nere budgeten, Àr att bygga sjÀlv - och inte att jaga fram det billigaste skummaterialet man kan hitta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.