Jump to content
Annons

Struntar du i akustikbehandling?


Terror

Recommended Posts

Hej, Terror här igen.. 2 trådstarter inom 30 minuter, inte dåligt.

Jag satt nyss och bläddrade igenom "Visa din hemmastudio"-tråden och blev förvånad över hur få utav oss som inte har (vad jag kunde se) något matrial för akustiken. Ingen dämpning på väggen ect. Och vad jag måste fråga då är, skiter ni i akustiken? Har ni så pass bra rum att ni inte behöver någon dämpning bakom monitorerna/på väggarna?

Eller kan det vara så att ni inte hunnit eller kunnat behandla? Förklara er!

Jag själv kan säga att jag inte har behandlat något alls eftersom jag snart flyttar och väntar med det tills dess. Jag har väldigt kass lyssning i mitt rum, vilket några utav er som följer mina mixtrådar har märkt.

But again, förklara. Varför har ni inget? Ni som har, behöver ju självklart inte svara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker att det ser bra ut. Folk tycks prioritera akustiken vid inspelningshörnan före lyssningen. Vilket jag tycker är helt rätt.

ja det tycker jag är lite konstigt också. Lyssningen är ju minst lika viktig. Man vill ju inte sitta och höra massa frekvenser som egentligen inte ens finns i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

ja det tycker jag är lite konstigt också. Lyssningen är ju minst lika viktig. Man vill ju inte sitta och höra massa frekvenser som egentligen inte ens finns i låten.

Nej. Inte alls. Inspelningen är permanent. Lyssningen och mixning kan man alltid göra om.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Inte alls. Inspelningen är permanent. Lyssningen och mixning kan man alltid göra om.

fast de beror ju på hur du spelat in.

Har ingen akustikbehandling alls. Dels vet jag ingenting om sånt, sen lyssnar jag bara via hörlurar.

Har dock monitorer, men dom är mest för syns skull eller gäster som vill lyssna.

Hur har det funkat? Hur låter dina mixar? Har du riktigt bra (/dyra) lurar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fast de beror ju på hur du spelat in.

Hur har det funkat? Hur låter dina mixar? Har du riktigt bra (/dyra) lurar? 🙂

Använder Audio-Technica ATHM50 just nu, men har planer på att ska ett par till hörlurar av något märke.

Själv älskar jag att mixa i hörlurar, enda sättet som känns bekvämt för mig. Man märker att man blir blir bättre och bättre ju mer man håller på. Sen på många/vissa låtar lägger jag inte ner så mycket energi på mixning och sånt.

Både när jag spelar och mixar vill jag kunna känna musiken väldigt nära, Man vill inte missa någonting. Sen är det väldigt naturligt då, när jag lyssnar på vanlig musik lyssnar jag bara i hörlurar. Sen är det lättare koncentrera sig med hörlurar än monitorer.

Så för mig funkar det, sen om det funkar för lyssnaren är en annan sak.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen idé att akustikbehandla, tror inte ens att det är möjligt i den lilla hall som jag sitter i. Även om jag skulle få för frugan.

Mixar i ett par Behringer 2030a som inte står särskilt rätt.

Fått lära mig hur det låter när det funkar överallt istället och kontrollyssnar i ett par AKG K601 under mix och i annat när jag har tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bor väl i lägenheter där det inte funkar att borra upp en massa grejer på väggarna?

Jag sket i akustikbehandling delvis pga att det är dyrt. I somras fick jag tag på beg grejer för 10% av nykostnaden, då slog jag min snåle fan till. Bra blev det...,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade lite gamla akustikplattor tidigare som åkte ut när jag renoverade mitt rum, de var rätt risiga. Innan lät det ok, nu låter det inte särskilt bra här... å andra sidan flyttar jag ut på landet om några månader och då kommer det nog att bli lite fix av den kommande studions akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter i ett rum som är lite för trångt, och jag tror inte att det skulle vara någon idé att behandla den. Jag får lugna mig tills det blir läge att renovera upp stugan som står på tomten. Då har jag 50kvadrat att leka med samt möjlighet att få ett inspelningsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara några få absorbenter för de högre frekvenserna hittils, basabsorbenter tar ju sån satans plats. När jag får tag på en bättre lokal blir det dock att hyra in akustiker och göra det på riktigt, lyssningen är ju det viktigaste av allt när det kommer till mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder Audio-Technica ATHM50 just nu, men har planer på att ska ett par till hörlurar av något märke.

Själv älskar jag att mixa i hörlurar, enda sättet som känns bekvämt för mig. Man märker att man blir blir bättre och bättre ju mer man håller på. Sen på många/vissa låtar lägger jag inte ner så mycket energi på mixning och sånt.

Både när jag spelar och mixar vill jag kunna känna musiken väldigt nära, Man vill inte missa någonting. Sen är det väldigt naturligt då, när jag lyssnar på vanlig musik lyssnar jag bara i hörlurar. Sen är det lättare koncentrera sig med hörlurar än monitorer.

Så för mig funkar det, sen om det funkar för lyssnaren är en annan sak.

Jag är också hörlursmixare 🙂 vi delar samma uppfattning om detta.

Jag tror vi känner att vi inte "hör allt" genom monitorer, och på sätt och vis stämmer det.

Det har hänt att jag mixat med monitorer, på diverse andra ställen än min egen hemstudio, och visst funkar det: men jag kan inte komma ifrån att känna att ibland vill man höra exakt hur länge ett reverb låter, eller hur länge en låt tonar ut. Jag tror med andra ord att man kan höra detaljer mycket bättre med hörlurar.

Nu däremot är det så att jag själv inte ens har monitorer: men det ska såklart inköpas.

Jag kommer mixa med hörlurar i förstahand, men att kunna ta av sig dom och lyssna lite i högtalare är väldigt bra faktiskt. Att bara mixa med hörlurar är inte bra, det vet jag. Men jag känner inte att bara mixa med monitorer ger mej närvaron i arbetet. Att kunna växla mellan båda är det absolut bästa!

Och nej, ingen ackebehandling just nu, men när monitorerna kommer upp kanske jag gör ett krafttag på den fronten också 🙂

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut i vårat huvudsakliga studiorum:

http://dayviews.com/nitadjesus/504592243/

http://dayviews.com/NitadJesus/504592244/

Antar att våra möbler å skit får stå för "akustikbehandlingen" där.

Men jag tycker det låter helt ok med trummor å allt annat.

Grejen är lite den också att vi struntar nog faktiskt lite i akustikbehandling egentligen: ska man spela in trummor så kanske en akustisk gitarr på väggen kan orsaka nån slags lågt gitarrljud som hörs typ 0.0001% i rumsmickningen... Men det där med smådetaljer här å där är nåt vi struntar i faktisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju för nuvarande min "studio" i vardagsrummet och har ingen akustikbehandling alls, vilket i sin tur gör att det är rent uppåt väggarna när det kommer till lyssning/mixning. Men jag bor i en hyresrätt och det är helt enkelt inte möjligt att limma upp plattor överallt. Det måste ju tyvärr samtidigt fungera som ett hem 🙂

Så det blir en del timmar med lurarna på.

Men jag och min kollega/ gode vän är på jakt efter en lokal just nu, så man får ett ställe där man kan behandla rummet, få en bra lyssningsmiljö och till råga på allt en arbetsplats där annat drar fokus från det man är där för att göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut i vårat huvudsakliga studiorum:

http://dayviews.com/...esus/504592243/

http://dayviews.com/...esus/504592244/

Antar att våra möbler å skit får stå för "akustikbehandlingen" där.

Men jag tycker det låter helt ok med trummor å allt annat.

Grejen är lite den också att vi struntar nog faktiskt lite i akustikbehandling egentligen: ska man spela in trummor så kanske en akustisk gitarr på väggen kan orsaka nån slags lågt gitarrljud som hörs typ 0.0001% i rumsmickningen... Men det där med smådetaljer här å där är nåt vi struntar i faktisk.

Det var ett skitsnyggt trumset! Det är nåt visst med riktiga trummor... Bor du i lägenhet? (skoja mest)

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Har inte plats för akustikbehandling tyvärr, lågt i tak och alkover bakom mej mm....

Men sen är väl inte hörseln den bästa heller om man ska vara ärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett skitsnyggt trumset! Det är nåt visst med riktiga trummor... Bor du i lägenhet? (skoja mest)

Jo dom är rätt fina att titta på, låter helt okay också 🙂

Det är dock inte jag som bor där, utan en kompis som jag delar studiogrejerna med liksom. Trummorna har jag köpt å typ dom flesta mickar å inspelningsgrejer, men vi delar ungefär lika ändå.

Det är iaf en stuga ute i skogen, så man behöver inte tänka på att man kan störa nå grannar. Men han har ju dessvärre en katt, som behöver schasas ut titt som tätt när inspelning ska inledas... 😛 hehe

Fast det här borde jag ta i en annan tråd... Aja!!

Ontopic: Är jag helt ute å cyklar om jag tror att möbler och massa grejer i rummet funkar som såna där ackebehandlingsgrejer på väggarna? Jag förstår att dom är bättre, men om man har massa annat hjäpler väl det också till väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ontopic: Är jag helt ute å cyklar om jag tror att möbler och massa grejer i rummet funkar som såna där ackebehandlingsgrejer på väggarna? Jag förstår att dom är bättre, men om man har massa annat hjäpler väl det också till väl?

All bråte gör nytta, så länge man inte överdriver tunna material, som bara suger upp diskant... I mitt "sångbås/liverum" (som är ett litet rum på ca 6m2) finns det ingen egentlig behandling, men möbleringen är rimligt genomtänkt, med bäddsoffa, ett hörnskåp, ett par bokhyllor och tavlor som riktar om reflektioner lite grand ner mot golvet.

I "kontrollrummet" är det lite annat, huvudsakligen behandlat med Ghost-paneler (6st Block och 2st Wedge) och med några Auralex LENRD - och självklart också Primacoustic Recoil Stabilizer under de stora monitorerna och Auralex MoPads under de andra. Förutom det, så är mitt kontrollrum belamrat med en massa prylar, som förstås också hjälper till att göra det svårt för stående vågor att byggas upp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vad bra, det förklarar ju en del!

Fast jag förstår inte varför ackebehandlingsprylar är så förbannat dyra? Det är ju bara lite skumgummi, eller?

Riktiga grejer blir dyrare. Tex så är det miljökrav och brandskyddsklassning som behövs. Visst, man behöver inte köpa akustikmaterial som är för operationssalar. Men vill inte att det dropbrinner, ger giftiga gaser och är lättantändligt heller.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra, det förklarar ju en del!

Fast jag förstår inte varför ackebehandlingsprylar är så förbannat dyra? Det är ju bara lite skumgummi, eller?

Bygg själv. Jag gjorde 6 st absorbenter (2/hörn vid mixplats, första reflektion) 120x60x95mm. Gick på runt 6-700!

Sen är de ju väldigt mycket snyggare och bättre än skumgummiplattorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg själv. Jag gjorde 6 st absorbenter (2/hörn vid mixplats, första reflektion) 120x60x95mm. Gick på runt 6-700!

Absolut! Billigare än färdigköpta - och så kan det vara kul att bygga själv också.

Sen är de ju väldigt mycket snyggare och bättre än skumgummiplattorna.

Nja - det är ju en smakfråga som beror dels på vad man tycker och dels byggarens förmåga att få det snyggt (eller inte...😉). Bättre än akustikskum är det inte, men lika bra om man har samma tjocklek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - det är ju en smakfråga som beror dels på vad man tycker och dels byggarens förmåga att få det snyggt (eller inte... 😉). Bättre än akustikskum är det inte, men lika bra om man har samma tjocklek.

Visserligen! Jag har spänt mönstrat tyg över 2 av mina så de ser mer ut som tavlor. Jag gillar dem!

En stor fördel med egen byggda och skum alá Arualex är att de man bygger själv är mycket enklare att få ut en bit från väggen. Skummet limmes oftast dikt an mot väggen och då går de inte lika lågt. Det gör det hella bättre i mitt tycke 🙂

Kommer nog få köpa skum att ha i taket dock. Ruskigt instabilt trä-paneltak! 😲

Edit: Kör DIY idén på mycket i min studio. Då kan man få det exakt som man vill för en bråkdel av priset! 🙂

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå möbler, soffor med mera:

Att möblera om och testa placeringar lite vältänkt är nog den billigaste akustikbehandling du kan få!

Och den kan göra en hel del skillnad i början med vettiga högtalare.

Apropå "skumgummi":

Tjockleken på en del "vågformade" skummgummiplattor mätta från högsta till lägsta. Dvs snitttjockleken är mycket mindre.

Men framför allt, man ska nog skilja på akustikskum med uppmätta värden (bra säger jag) och skumgummiplattor utan uppmätta värden (dåligt säger jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men framför allt, man ska nog skilja på akustikskum med uppmätta värden (bra säger jag) och skumgummiplattor utan uppmätta värden (dåligt säger jag).

Absolut! Det förekommer att vanlig skumplast som används som packning i väskor o dyl säljs som "akustikskum". Sådant packningsskum brukar vara mjukare, mindre stabilt, ha lägre densitet, klarar inte UV-strålning utan börjar smulas sönder efter en tid om det utsätts för solljus - och är inte brandskyddsbehandlat...

Enda vettiga alternativet till riktiga prylar om man vill hålla nere budgeten, är att bygga själv - och inte att jaga fram det billigaste skummaterialet man kan hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...