Jump to content
Annons

MiDi-controller (DiY) - några frågor ang. mitt bygge


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Har precis beställt ett "Printed Circuit Board" samt, CPU och lite annat..från staterna, som ska bli plattformsmodulen i mitt MiDi-controllerbygge. Jag kommer att använda en ARM Cortex-M3 CPU i det hela, och jag kan ha up till 128 faders/nobs. Men hur många behöver man egentligen, lite generellt. 32 st "fadersrader" uppdelad i 4 st stycken, lutar det mot. Och jag kommer bygga in controllern i en consoll på en gång. För varje "stycke" jag så fint döpte det till, kommer ha en LCD display med EQ-grafik.

I mellan 2 x 2 "stycken", kommer jag ha plats för transport-knapparna.

Vad skulle jag kunna addera mer på detta bygge? Säkert en hel del jag inte tänkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spännande projekt Bobby!

Är de max 128 kontrollerna totalen av knappar, potar/knobs, och skjutreglage/fader tillsammans? (eller är det 128 knappar, potar och reglage var för sig?)

Dels skulle jag haft en vettig transportkontroll-del med knappar som jag alltid kommer åt med Play, Stop, Rewind, Forward, Jump Back, Jump Forward, Loop och Record.

Även en page/bank +/- ifall du har möjligt att i mjukvaran byta vilka kanaler du kontrollerar. Tex. 1-16, 17-32, osv Eller preset +/- ifall du kan byta vad på kanalerna du kontrollerar.

Men vi ska kanske titta på varje strip eller stycke, som du har kallat det, för sig.

Fader (reglage), Pan (pot) och Read Automation (knapp) samt Write Automation (knapp) skulle jag vilja ha. Mute.knapp kanske. Solo-knapp hoppar jag över (vid mixning, men det är nog personligt).

Hur många knappar har vi kvar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

cborg, jag tror att det är 128 faders/knappar sammanslaget. Ska kolla upp det.

Play, Stop, Rewind, Forward, Jump, Back, Forward, Loop, Record, Page/Bank +/-. Ska även kolla upp närmare vad Read- & Write Automation betyder. Tack för ditt kloka inlägg, cborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. Vet inte om de är så kloka men det är vad jag vill använda direkt i mixer-mode så att säga.

Automation betyder att man spelar in (write) fader och pot-rörelser (volym och pan i detta fall, kan även vara annat) och spelar upp (read) när man lyssnar på mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för upplysningen! 🙂

Hittade en (till detta ämne), rätt så nyttig sida med LED-komponenter. Detta kanske kan vara en liten detalj för er som vill göra ett eget bygge framöver. Det jag inte hittar på nätet är vanliga knappar, helst i transparent (ej måste) och i silikon eller plast.

Ett litet smakprov på vad de säljer här nedan.. Observera, företaget heter Top-Up Industry Corp och är ett Taiwanesiskt företag. EDIT: F*n va' bilderna blev stora, tydligen gick det inte att minska dem. Jajaja..

post-24396-0-81378600-1350739192.jpg

Här nedan en 24-bit LCD-skärm på 4.3" (480x272 & RoHS-kompitabel) 😉 ca 270 kr, för den som nu vill ha användning av en eller några i sitt projekt.

PSP-LCD-07-L_i_ma.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till alla datormänniskor som läser detta - finns det något bra program att skissa själva controllern? Gärna ska man kunna förlägga detaljer osv. Det är inte det enklaste att rita i PS CS6 Extended och få det ihop med SketchUp. Vet ändå inte hur det hade blivit, men ni kanske förstår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...