Jump to content
Annons

Ny forskning visar på sambandet mellan kreativitet och psykisk sjukdom.


ironman

Recommended Posts

@fabz: Visst är det bipolär sjukdom det handlar om i mitt fall.

Många läkare och förespråkare av ECT har en tendens att "skuffa" undan minnesproblemet, men utifrån min upplevelse av ECT på en mycket nära anhörig har jag sett konsekvensen av de här s.k. "milda" minnesstörningarna. En som innan har haft superkoll på allt, och haft minne som få, ser jag numer, t om så här långt som tre år efter ECT behandlingarna påtagliga gluggar i minne samt förmågan att hitta ord, - ungefär som efter en stroke.

Vi avbröt efter 6 behandlingar, eftersom patienten själv upplevde sig förvandlas på ett negativt sätt. Den här personen har inga som helst suicidala tendenser, och har aldrig haft det. När personen ifråga erbjöds ECT vid det här tillfället var det fråga om att känna det som om sinnena ibland blandades ihop, alltså en lukt kunde bli hörbar, en syn kunde kännas på huden etc etc.

VI hade långa och många samtal vid den här tiden, och jag tolkade det som om nerverna nästan bokstavligen satt utanpå kroppen.

Visst, effekten av ECT behandlingen var mycket slående och patienten blev väldigt snabbt frisk. Så det kanske var vad "doktorn ordinerade", men just de här minnesgluggarna i både närminne och längre tillbaka i tiden, samt svårigheten att hitta ord, var och är fortfarande läskig.

Inget ont har jag dock att säga om psykvården i stort, om det är något så lider dom nog mest av bristande resurser. Kanske på grund av att folk i allmänhet har en tendens att dra all psykisk ohälsa över en kam, och tro att alla psykiska problem är socialt betingade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Det fanns en period under 80-/-90-talet när alla plötsligt blev allergiska mot cigarrettrök. Detta ledde till häxjakt på och förnedring av rökare, och till slut till att alla blev rädda för rök (rädda för att bli allergiska).

inte lungcancer då?

Och att pojkar skulle ha pudelfrisyr.

det är ju gammalt - 15-1600 tal
Men trots allt vill jag ändå tro att vi med allt mer evidensbaserad (vetenskapligt grundad) medicin ändå har bättre chanser än våra föregångare.

fast hur evidensbaserad är den psykiatriska/psykologiska grenen av medicinen?

är det inte alltjämt mest mer eller mindre kvalificerade gissningar (och trender) som styr?

kanske inte lika mycket trender inom thorax?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du delade med dig av din historia. Den berörde mig verkligen, och säkert andra med. Din historia visar också hur oerhört många som påverkas av psykisk sjukdom, inte bara den sjuke själv - utan i allra högsta grad dess vänner och anhöriga.

Att döma av din beskrivning lider din vän gissningsvis av någon form av Schizofren sjukdom, troligtvis Paranoid Schizofreni som debuterar senare i livet än de andra formerna. Schizofreni är en ganska vanlig sjukdom: ungefär 1% av befolkning drabbas. Det är en kronisk sjukdom där man sakta blir sämre och sämre, men man kan behandla och i viss mån bromsa sjukdomens gång med hjälp av mediciner. Sjukdomen innebär ett oerhört lidande för patienten, främst i form av stark ångest. Självmord blir ibland den yttersta konsikvensen.

Så är det. Dagens modernare mediciner är ganska effektiva mot vissa symptom, och man tror också att de kan bromsa Schizofrenisjukdomen. De har väldigt mycket färre biverkningar än tidigare, men är fortfarande relativt "tunga" och påverkar så klart den sjuke. ECT har i regel ingen plats i behandlingen av Schizofreni.

Eftersom kardinalsymptom vad gäller de schizofrena sjukdomarna är störd verklighetsuppfattning, ofta med bristande sjukdomsinsikt, hamnar man ofta i svårigheter där patienten inte tar medicineringen - och med tiden utvecklas ofta, som i ditt fall med din vän, misstänksamhet mot vården och medicinerna. I mitt yrke i sjukvården måste man därför ha ett väldigt pragmatiskt och diplomatiskt förhållningssätt när det gäller dessa patienter. Det är hela tiden en balansgång där individen måste få bestämma själv över sitt liv och sin behandling, samtidigt som vi har ett ansvar att skydda individen från att begå självmord eller skada sig. Viktigt att påpeka är också att patienter med Schizofreni sällan är våldsamma mot andra (om nu någon skulle tro det).

Jo han är Schizofren på nåt vis, det har han berättat själv. Ingen rolig vetskap. Han ringer ibland, bara när han är kanonfull, då orkar inte jag svara. Om han är nykter svarar han inte själv i telefon, o ringer ingen heller, han blir hopplöst ensam. Han var ruskigt bra på att spela bas, kunde varit med i vilket fusionband som helst. Han pratar ofta om att ta livet av sig, och det kanske blir så. Vi i bekantskapskretsen pallar inte med honom när han är full, då slår han alla rekord, inte rumren alls, även om han inte slåss eller så. Snackar man med honom på telefon om att gå o ta dagens pizzalunch så hinner han alltid supa sig kanon på de tio minuter det tar innan vi träffs, han pallar inte att vara nykter bland folk. "Vi måste träffas o dricka sprit" brukar han säga.

Drygt att inte ha hans musikaliska kunskaper till hands längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

fast hur evidensbaserad är den psykiatriska/psykologiska grenen av medicinen?

är det inte alltjämt mest mer eller mindre kvalificerade gissningar (och trender) som styr?

kanske inte lika mycket trender inom thorax?

Mer än du nog vill tro. Man har ju inte en chans att få igenom ett nytt läkemedel om man inte kan tydligt visa att det är bättre än det som redan finns på marknaden. Och den bevisföringen görs ju genom vetenskapliga studier. Även inom psykologin har man blivit väldigt mycket bättre på att få metoder vetenskapligt grundade. Det är ju anledningen till KBT:s uppsving - stat och landsting vill ju veta att de lägger pengar på något som verkligen fungerar. En del saker är dock svåra att forska på. Tex för att det kan vara oetiskt att göra blindade studier och således neka hälften av patienterna en behandling som man använt i många år och kan anta fungerar. Eller tex för att behandlingsmetoden i sig ibland innebär att behandlaren (tex psykologen) själv vet vilken behandling som ges, vilket omedvetet kan påverka resultatet. Men detta är problem som man ställs inför inom hela det medicinska området: det är till exempel svårt att göra en blindad studie på skillnaden mellan att operera en person och inte göra det. Personen som inte opererades kommer ju tex inte genomgått sövning, och har inget ärr efteråt osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även inom psykologin har man blivit väldigt mycket bättre på att få metoder vetenskapligt grundade. Det är ju anledningen till KBT:s uppsving - stat och landsting vill ju veta att de lägger pengar på något som verkligen fungerar.

inom läkemedel kan jag nog hålla med

men inom psykologin?

vari ligger den vetenskapliga grunden till att kbt fått sitt uppsving?

stat å landsting - menar du att det är ett nytt beteende att man lägger pengar bara på det som man vet fungerar å tidigare struntade i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...