Jump to content
Annons

Konvertera från 24Bitar/44Khz till 16Bitar


Curry_Man

Recommended Posts

Ok, nu har jag för första gången exporterat mitt projekt i 24bitar i Cubase och gjort masteringen i Wavelab. Kvar har jag en audiofil i 24Bits/44Khz som jag vill konvertera till 16bitar.

Eftersom detta är vikigt är jag beredd att köpa en bra plugg för denna ändamål om det behövs, isåfall önskas tips

Hur gör jag på bästa sätt, kan någon förklara lite steg för steg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du mastrar i Wavelab kan du ju använda dig av dither-funktionen som jag tror finns inbyggd i programmets limiter (rätta mig gärna, någon).

Det sägs göra konverteringen lite mjukare, själv har jag dock aldrig hört nån skillnad med eller utan. 😱

Sen är det bara att spara som en 16-bitarsfil. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah... Nu tror jag att det trillade ner en pollet i androidens huvud.... 😄

Man kan alltså lägga på dither i olika pluggar, och sedan ändra bit depth nånannanstans... Har alltid funderat på om jag är trög som inte hittar nån bitförändringsgrej i min limiter utan bara dither...

Edit: la till tre ord på slutet 🙂

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, en bitförändringsplugg gör ju bara att de sista bitarna är tomma på data och förhoppningsvis har de använts till att dithra innan de tömdes. När du sen sparar i en annat bitdjup så trunkeras de tomma bitarna, dvs de slängs (och pluggen har ju sett till att de ändå inte har någon information i sig).

edit: rätta mig om jag har fel

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah... Nu tror jag att det trillade ner en pollet i androidens huvud.... 🙂

Man kan alltså lägga på dither i olika pluggar, och sedan ändra bit depth nånannanstans... Har alltid funderat på om jag är trög som inte hittar nån bitförändringsgrej i min limiter utan bara dither...

Edit: la till tre ord på slutet 😛

...men Dither görs väl enbart tillsammans med formatomvandlingar... Det är inget man gör separat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah... Nu tror jag att det trillade ner en pollet i androidens huvud.... 🙂

Man kan alltså lägga på dither i olika pluggar, och sedan ändra bit depth nånannanstans... Har alltid funderat på om jag är trög som inte hittar nån bitförändringsgrej i min limiter utan bara dither...

Edit: la till tre ord på slutet 😛

...men Dither görs väl enbart tillsammans med formatomvandlingar... Det är inget man gör separat. 😄

Jo, precis. Det var det som förbryllade mig... Men utifrån vad som skrevs här antog jag att man kunde använda en annan/bättre ditheralgoritm än vad t.ex. SoundForge har i sin inbyggda och sedan bara ändra bit depth som sista steg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah... Nu tror jag att det trillade ner en pollet i androidens huvud.... 🙂

Man kan alltså lägga på dither i olika pluggar, och sedan ändra bit depth nånannanstans... Har alltid funderat på om jag är trög som inte hittar nån bitförändringsgrej i min limiter utan bara dither...

Edit: la till tre ord på slutet 😛

...men Dither görs väl enbart tillsammans med formatomvandlingar... Det är inget man gör separat. 😄

Jo, precis. Det var det som förbryllade mig... Men utifrån vad som skrevs här antog jag att man kunde använda en annan/bättre ditheralgoritm än vad t.ex. SoundForge har i sin inbyggda och sedan bara ändra bit depth som sista steg...

det måste du väl kunna göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några funderingar,

I Wavelab 4.0 så finns det en Dithering´s funktion, därunder finns det 3 att välja på, Intern, Uv22 och Uv22Hr, vilken är bäst ?? Skillnad?

Och vad är Noise type och Noise Shaping förnåt?

Vidare, eftersom min Audio fil just nu är på 24bitar och jag vill ha den till 16, så ställer jag alltså Ditehering på output 16 och kör Render, och sparar ner filen som 16 bitar, har jag fattar rätt ?? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Analogfreak (oregistrerad)
I mitt Yamahabord kan jag dithra ner till 16 bitar utan att ändra formatet. 😮

hur menar du nu?

kan du gå från 24 till 16 utan att ändra från 24 till 16?

haha nej inte så! Jag menar att jag behåller samma format och samplingsfrekvens. Trodde det var det som menades. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt Yamahabord kan jag dithra ner till 16 bitar utan att ändra formatet. 🤪

hur menar du nu?

kan du gå från 24 till 16 utan att ändra från 24 till 16?

haha nej inte så! Jag menar att jag behåller samma format och samplingsfrekvens. Trodde det var det som menades. 🙂

undrar fortfarande vad du menar med format?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...