Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, vad sÀger ni? StÄr i valet af das kvalet.

Kemper profiling amp har ju allt. Du behöver ingen topp, ingen lÄda.. bara tuta och köra! Sen kan du ladda ner över 2000 gratis profiler frÄn diverse communitys. Men sen har du priset.. runt 13 000kr. Och inte finns den som rackmodell heller. Utan endast som en stor gammal köksradio.. frÄn star trek.

Sen har vi totpedo live. Cab similator. HÀr mÄste du ha topp. Men kan ocksÄ hÀr ladda ner massvis med presets. Priset ligger runt 7000kr och den finns i rackformat.

Sen har vi totpedo c.a.b som Àr en stompbox modell av live. Jag tror att den har ungefÀr samma spec som live. Jag Àr osÀker.. nÄgon kanske kan tala om? Priset ligger dÀremot pÄ runt 4000kr.

SÄ vad sÀger ni? Vilken Àr mest vÀrd att lÀgga pengar pÄ?

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fördelen med Kemper Àr att du kan vÀlja olika toppar och lÄdor. Dyrare? Jovisst men har man rÄd...Sen Àr det mÄnga som har gnÀllt att den inte finns i rackformat. Nu sÀger jag inte dig. Men om du tÀnkt lira live sÄ spelar det ju ingen roll om det Àr rack eller star treklÄda. Finns ju flertal som anvÀnder den live redan. Ser att den Àr ca 200:- billigare pÄ musikbörsen Àn tysken, som har höjt priset en tusing nÀr jag köpte.

Redigerat av Die Hard
Postat (redigerat)

Fördelen med Kemper Àr att du kan vÀlja olika toppar och lÄdor. Dyrare? Jovisst men har man rÄd...Sen Àr det mÄnga som har gnÀllt att den inte finns i rackformat. Nu sÀger jag inte dig. Men om du tÀnkt lira live sÄ spelar det ju ingen roll om det Àr rack eller star treklÄda. Finns ju flertal som anvÀnder den live redan. Ser att den Àr ca 200:- billigare pÄ musikbörsen Àn tysken, som har höjt priset en tusing nÀr jag köpte.

Jag ska ju inte spela live iof 🙂 men ja du har rĂ€tt. De Ă€r ju de dĂ€r med priset som spökar. LĂ€gg pĂ„ de dubbla och du kan vĂ€lja toppar.. de Ă€r iof vĂ€rt de om man vill ha massa andra toppar.

Kempern kommer vÀl snart som rackversion?

NÀr och för hur mycket? (om du ska uppskatta)

Kan dem verkligen packa ner hela den dÀr apparaten i rackformat?

Redigerat av Terror
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Kempern kommer vÀl snart som rackversion?

Det har varit prat om det lÀnge men de har aldrig officiellt bekrÀftat det. Vi fÄr vÀl se.

Postat

Jag hade klappat till pÄ Kempern i din situation. Den fÄr sÄpass mÄnga bra omdömen bland folk jag brukar diskutera dessa saker med, sÄ den lÀr vara riktigt bra.

Postat

Jag hade klappat till pÄ Kempern i din situation. Den fÄr sÄpass mÄnga bra omdömen bland folk jag brukar diskutera dessa saker med, sÄ den lÀr vara riktigt bra.

Ja det lutar ju mot den.. absolut. Det som lockar med Torpedo Live Àr priset och att den finns i rackformat. Det Àr ju det. Halva priset, och rackmodell.. vs dubbla priset, stor klump, men endless med cabs OCH toppar.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Och som sagt var rack eller inte spelar ingen roll. Att den Àr ful som den Àr, tja det skiter jag i. Den lÄter bra och det enda som rÀknas.

Postat

Och som sagt var rack eller inte spelar ingen roll. Att den Àr ful som den Àr, tja det skiter jag i. Den lÄter bra och det enda som rÀknas.

du har sÄ rÀtt sÄ rÀtt. SmÄdetaljer! Förutom priset dÄ.. de Àr ju inte en sÄn lite detalj. Men men, dumt att snÄla pÄ sig sjÀlv! Dumt att dö rik.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Visst kan man tycka att det Àr ett högt pris men om man jÀmför med vad man fÄr Àr det faktiskt billigt. Plus inget problem med rum, grannar etc. Effekterna som finns med Àr dÀremot inte mycket att hoppa högt för. Vill man ha bra effekter sÄ fÄr man införskaffa det pÄ annat hÄll.

Postat

Det har varit prat om det lÀnge men de har aldrig officiellt bekrÀftat det. Vi fÄr vÀl se.

Ja, det Ă€r klart. De ska vĂ€l krĂ€nga sĂ„ mĂ„nga köksradios som möjligt innan det Ă€r dax för rackvarianten 🙂

Postat

Ja det lutar ju mot den.. absolut. Det som lockar med Torpedo Live Àr priset och att den finns i rackformat. Det Àr ju det. Halva priset, och rackmodell.. vs dubbla priset, stor klump, men endless med cabs OCH toppar.

FörstÄr dig helt. MÄste dock poÀngtera att den inte Àr sÄ stor som man kan tro. Betydligt mindre, faktiskt.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja, det Ă€r klart. De ska vĂ€l krĂ€nga sĂ„ mĂ„nga köksradios som möjligt innan det Ă€r dax för rackvarianten 🙂

Precis. Jag har kaptens Kirks köksradio hĂ€r. 😆

Postat

Ni som har en Kemper, skulle inte ni kunna spela in 2 klipp. Ett dÀr ni spelar in via riktig cab + mic alt riktig topp + kemper in i ljudkortet. Och det andra klippet med endast Kempern in i ljudkortet.

Skulle vara kul att höra skillnaden. För det Àr sÄ jag kommer anvÀnda min (nÀr jag köper den). Ingen riktig topp.. utan endast gitarr -> (eventuellt nÄgon OD) -> Kemper -> ljudkort -> dator

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Men hur Ă€r ljudet? Är det som the real deal?

Vissa sÀger att de Àr helt identiska och andra inte riktigt men vÀldigt nÀra. Det Àr mest nog frÄgan om tycke och smak. Sen Àr det inte direkt nÄgon nyhet att gitarrister Àr de mest stockkonservativa av alla musiker till annat som inte Àr riktiga stÀrkare. Accept anvÀnde kemper pÄ en eller tvÄ lÄtar pÄ senaste plattan, Testament likasÄ.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ni som har en Kemper, skulle inte ni kunna spela in 2 klipp. Ett dÀr ni spelar in via riktig cab + mic alt riktig topp + kemper in i ljudkortet. Och det andra klippet med endast Kempern in i ljudkortet.

Skulle vara kul att höra skillnaden. För det Àr sÄ jag kommer anvÀnda min (nÀr jag köper den). Ingen riktig topp.. utan endast gitarr -> (eventuellt nÄgon OD) -> Kemper -> ljudkort -> dator

Eftersom jag inte har nÄgon riktig stÀrkare sÄ gÄr det bort. Men den hÀr lilla videon kan ge en vink:

Postat

Eftersom jag inte har nÄgon riktig stÀrkare sÄ gÄr det bort. Men den hÀr lilla videon kan ge en vink:

http://www.youtube.com/watch?v=W-tjG4JTe4c

NĂ€r han spelade med Kempern, var det dĂ„ Kempern som topp kopplad till lĂ„dan, eller var de Kempern rakt in i kortet? det Ă€r det som Ă€r det intressanta för mig 🙂

Just det dĂ€r hur den presterar rakt in i kortet UTAN lĂ„da 🙂 Om de blir lika bra som med lĂ„da + sm57.

För det kĂ€nns som bortkastade pengar om de Ă€r typ "Har du ingen lĂ„da? DĂ„ blir de typ lika bra som med impulser. Du mĂ„ste fortfarande ha en bra lĂ„da med en sm57 för att den ska lĂ„ta bra. Kemper funkar alltsĂ„ bra som en topp". You get what I mean? 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nej inte alls. Du har ju topp och lÄda i den och impulser Àr totalt onödigt och lÄter det sÀmre, tunnare och dÄ fÄr du bara statiskt ljud vilket Àr motsatsen till cabs i kempern. Varför skulle man köpa en kemper bara för att köra med impulser?

Postat

Nej inte alls. Du har ju topp och lÄda i den och impulser Àr totalt onödigt och lÄter det sÀmre, tunnare och dÄ fÄr du bara statiskt ljud vilket Àr motsatsen till cabs i kempern. Varför skulle man köpa en kemper bara för att köra med impulser?

Nej dude du missförstod mig. Jag menade inte att man skulle köra med impulser. Men det jag undrar helt enkelt Ă€r om den lĂ„ter LIKA bra rakt in i kortet, som genom en riktig cab och SEN in i kortet. FörstĂ„r du? 🙂

Och det jag tĂ€nkte var att om den lĂ€t lika "bra" som vanliga impulser, om du kör den rakt in i kortet sĂ„ Ă€r det ett dĂ„ligt köp imo 🙂

Postat

NĂ€r han spelade med Kempern, var det dĂ„ Kempern som topp kopplad till lĂ„dan, eller var de Kempern rakt in i kortet? det Ă€r det som Ă€r det intressanta för mig 🙂

Just det dĂ€r hur den presterar rakt in i kortet UTAN lĂ„da 🙂 Om de blir lika bra som med lĂ„da + sm57.

För det kĂ€nns som bortkastade pengar om de Ă€r typ "Har du ingen lĂ„da? DĂ„ blir de typ lika bra som med impulser. Du mĂ„ste fortfarande ha en bra lĂ„da med en sm57 för att den ska lĂ„ta bra. Kemper funkar alltsĂ„ bra som en topp". You get what I mean? 🙂

FĂ„r mer och mer kĂ€nslan att du inte riktigt greppat konceptet med Kempern, no offense. 🙂

PoÀngen Àr ju att helt och hÄllet skippa allt vad toppar, lÄdor och mikrofoner heter i hÄrdvaruform och endast anvÀnda Kemper med profilerna och dÀrigenom exempelvis kunna fÄ det ljud snubben har i videon att lira med hemma pÄ sin egen Kemper.

Att anvĂ€nda impulser tycker jag kĂ€nns lite överflödigt i detta sammanhang, men visst, sitter du med ett gĂ€ng du tycker lĂ„ter asbra och inte har hittat en profil som tar dig hela vĂ€gen sĂ„ gĂ„r det kanske att koppla bort den delen av profilen och trycka in dina egna impulser...men om det fĂ„r du frĂ„ga de som Ă€ger Kemper'n. 🙂

Postat

Nej dude du missförstod mig. Jag menade inte att man skulle köra med impulser. Men det jag undrar helt enkelt Ă€r om den lĂ„ter LIKA bra rakt in i kortet, som genom en riktig cab och SEN in i kortet. FörstĂ„r du? 🙂

Och det jag tĂ€nkte var att om den lĂ€t lika "bra" som vanliga impulser, om du kör den rakt in i kortet sĂ„ Ă€r det ett dĂ„ligt köp imo 🙂

SÄ med andra ord Àr du inte helt nöjd med impulserna?

TÀnk pÄ att Kemper profilerar hela signalkedjan vid den givna instÀllningen.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Precis.

Postat (redigerat)

Nej jag hatar impulser! De Ă€r dĂ€rför jag startade trĂ„den sĂ„klart 🙂 Jag vill dĂ€rifrĂ„n. Anledningen till att jag frĂ„gar hur den Ă€r rakt in i kortet Vs. in i en cab och sen till kort Ă€r för att jag sĂ€tt youtube-klipp dĂ€r folk har kört ut den till en lĂ„da, istĂ€llet för kortet. Det var dĂ€rför jag undrar. Jag förstĂ„r konceptet med den.

Men om jag har förstÄtt det rÀtt sÄ Àr det alltsÄ

Gitarr > Kemper > ljudkort \

.................................................................... - Lika bra om inte exakt samma ljudkvalite

Gitarr > Kemper > Cab > sm57 > ljudkort /

Redigerat av Terror
Postat

Gitarr > Kemper > ljudkort \

That's the way to go! 🙂

.................................................................... - Lika bra om inte exakt samma ljudkvalite

Gitarr > Kemper > Cab > sm57 > ljudkort /

Vad gör Kemper dÀr?

Menar du inte Marshall, Fender eller dylikt i dess stÀlle?

För det Àr ju sÄ de Àr profilerade.

Postat

That's the way to go! 🙂

Vad gör Kemper dÀr?

Menar du inte Marshall, Fender eller dylikt i dess stÀlle?

För det Àr ju sÄ de Àr profilerade.

jo de va det jag sa till mig sjĂ€lv nĂ€r jag sĂ„g klippen pĂ„ youtube haha 🙂

Postat

Om effekterna inte Àr sÄ bra ... kan man köra som en vanlig förstÀrkare m Kempern dÄ? Gitarr-Effekt-Kemper-Ljudkort?

Postat

Jag köpte en Kemper i Lördags. Jag har aldrig testat spela in riktigt stÀrkare men jag har kört med Guitar rig 4, amplitube, testat recabinet och andra IR impulser.

Om jag jÀmför GR4, Amplitube3 och andra liknande program med Kempern sÄ Àr det enorma skillnader.

Innan kunde jag sitta i timmar och försöka ratta fram bra ljud, dubba 50x gÄnger utan att bli riktigt nöjd. Med Kempern tycker jag att de flesta presets lÄter riktigt bra redan frÄn början och jag behöver knappt eq:a.

Dessutom tycker jag den ser riktigt hĂ€ftig ut i min lilla studio. Den Ă€r hĂ€ftig 🙂

Dem andra tvÄ grejerna du nÀmner har jag tyvÀrr ingen koll pÄ alls.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.