Jump to content
Annons

Spela in konsert via mixerbord?


yast

Recommended Posts

Hej!

Har ni något tips om det är något man bör tänka på om man spelar in via mixerbordet live?. Tänkte göra det via ett Focusrite Saffire pro 40. Det borde väl fungera? Eller blir det bättre om man på någotvis mickar upp i lokalen där konserten är?

Någon med bra koll på liveinspelning?

Tack

Redigerat av yast
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bästa du kan göra är naturligtvis att splitta alla signaler och ta in dom för egen mixning i en OB-buss!

Nu är ju kanske inte dom möjligheterna så stora eller det som efterfrågas.

Normalt sett så låter en mix rakt ut ur en livemix helt ärligt som en påse med hundträck.

Nivåer på mixerbordet återspeglar definitivt inte det som lokalen levererar akustiskt.

Så vad göra då.....?

Om du har möjlighet så be om att få en matrix för inspelning av liveteknikern.

Sätt dessutom upp två kondensatormikrofoner i X/Y-stereo i rummet, mitt mellan PA-stackarna. Helst där publiken står men sällan möjligt.

Detta ger dig två stereospår som du måste kunna spela in.

Många använder till exempel en ZOOM H4 då den klarar att ta emot linesignaler tillsammans med den inbyggda mikrofonen.

Om inga sådan möjligheter finns.

Kör på mikrofoner och ta upp ljudet som det låter i lokalen.

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inga inserteffekter används kan man tappa kanal för kanal från mixerbordet den vägen. Såhär löder man kablar för detta ändamål.

Jupp!

Funkar....., med ett enda trubbel.....

Ljudteknikern brukar oftast vilja använda insertar till dess ändamål!

Typ gatear och kompressorer, externa eq etc.

Det krävs dessutom lite större bord för att det ska finnas insert på varje kanal.

Om bordet är stort, så finns där garanterat ett fx-rack med processorer i.

Är det dessutom ett riktigt stort bord....., då är insertarna dessutom balanserade.

Bättre då att splitta innan mixer och gå ut till en mixer avsedd för inspelningen enkom.

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon! Ska inhandla några mickar nu i veckan. Något tips på några som fungerar bra för konserter? Prisklass mellan 0-6000kr? Läste lite om Line Audio CM3 som var väldigt billiga, är det något att köra på?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Eller så sätter man egna mickar på strategiska ställen och ett par åttakopplade på var sida ute i lokalen där det låter bäst. Det är väl liveljudet du vill spela antar jag så det kanske är det lättaste. Det beror ju iofs. på hur många som lirar hur smidigt det blir om man gör så här.

Det går ju oxå att köra med två datorer och tanka över spåren. Jag menar bara för att slippa långa kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så sätter man egna mickar på strategiska ställen och ett par åttakopplade på var sida ute i lokalen där det låter bäst. Det är väl liveljudet du vill spela antar jag så det kanske är det lättaste. Det beror ju iofs. på hur många som lirar hur smidigt det blir om man gör så här.

Det går ju oxå att köra med två datorer och tanka över spåren. Jag menar bara för att slippa långa kablar.

Varför åttor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju 8 preampar. Skaffa miksplitter och plocka in de mikar du vill ha eller om antalet ljudkällor överstiger dina 8 ingångar kanske teknikern kan gruppera några och skicka till dig. Jag använder Motu 8pre och 896:an tillsammans med miksplitter från Thomann och får då 16 kanaler att jobba med efteråt. I de sammanhang jag spelar in räcker denna rigg oftast långt. Ibland kan jag också få in ett stereomikspår som är perfekt att utgå ifrån.

Redigerat av Radiogossen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...