Jump to content
Annons

två kickar


Modern Rockstar

Recommended Posts

Tjabba! 🙂

Har en snabb fråga bara angående housekicken.

Vad jag sett så är det vanligt att man har två kickar i house, en med mer sub och en klickigare. runt vilka frekvenser ska subkicken vara som starkast så att jag vet ungefär vad jag ska leta efter. 50-80 Hz?

Även samma fråga angående den klickigare kicken.

Vet att man får träna örat lite här, men tänkte att det kan vara schysst med någon utgångspunkt i alla fall.. om det nu finns 🙂

Ni får gärna berätta era kicktips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova med subkick runt 35-60 och klicket TROR jag funkar från 5000 upp till en 10 k...prova runt lite och känn efter så att det inte blir för påträngande bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är det ju så att subkickar är stämda i en viss ton, och passar därmed vissa tonarter men inte andra.

Har man svårt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det är för ton. Eventuellt lägga på en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svårt att höra.

Men det bästa är ju såklart bara att lyssna och känns den rätt så är det rätt 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att köra en synth som sub på kicken, då slipper du stämma den och du får mer kontroll på decay osv, en klickig kick + sub

Har nog missat det här med att kicken är i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument.

Menar du att jag ska använda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lägga den om man har en låt som går i tex C, och den måste väl passa bra med den klickiga kicken?

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du någon video eller text som förklarar detta djupare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är det ju så att subkickar är stämda i en viss ton, och passar därmed vissa tonarter men inte andra.

Har man svårt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det är för ton. Eventuellt lägga på en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svårt att höra.

Men det bästa är ju såklart bara att lyssna och känns den rätt så är det rätt 😉

Lycka till!

Har nog missat det här med att kicken är i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument. 😳

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du någon video eller text som förklarar detta djupare? Om inte du orkar förstås 😉 Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog missat det här med att kicken är i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument.

Menar du att jag ska använda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lägga den om man har en låt som går i tex C, och den måste väl passa bra med den klickiga kicken?

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du någon video eller text som förklarar detta djupare?

Det beror ju på kicken, har den en tydlig sub så har den antagligen en utpräglad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över många frekvenser så där går det kanske inte att bestämma en ton, men tumregeln är att man alltid ska stämma kicken tillsammans med basen, då låter det bäst.

Finns en tutorial där man lägger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på kicken, har den en tydlig sub så har den antagligen en utpräglad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över många frekvenser så där går det kanske inte att bestämma en ton, men tumregeln är att man alltid ska stämma kicken tillsammans med basen, då låter det bäst.

Finns en tutorial där man lägger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta

Okej tror jag börjar hänga med lite i alla fall. Dock har jag aldrig fattat det där med siffrorna i tex kick som du precis sa nu, 808. Har sett dem en del, vad betyder dem siffrorna i trummsammanhang?

Ja det vore guldvärt om du kunde hitta den tutorialen! 🙂 Tack för svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bara för att en del har två kickar så måste man inte ha det. Välj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det känns som att kicken har för lite botten eller sub, addera då en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera då en kick med mycket attack. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bara för att en del har två kickar så måste man inte ha det. Välj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det känns som att kicken har för lite botten eller sub, addera då en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera då en kick med mycket attack. 🙂

Jo det är sant, måste börja träna på att använda öronen mer 🙂

Fortfarande lite förvirrad angående kicken ton som dem tidigare har nämnt. Nu använder jag logic och vi säger att jag har en egen kick sample som jag öppnar i ultrabeat, är det något med kickens ton jag måste tänka på då också?

tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor ät ofta stämda efter en ton. I en ganska punchig kick märks det inte lika väl som i en basigare kick med längre utklangstid. Den basen är oftast en ton (typ en låg sinusvåg) som ringer. Den tonen vill man ha så att den matchar din låt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slänger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" så hittar den basens ton själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor ät ofta stämda efter en ton. I en ganska punchig kick märks det inte lika väl som i en basigare kick med längre utklangstid. Den basen är oftast en ton (typ en låg sinusvåg) som ringer. Den tonen vill man ha så att den matchar din låt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slänger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" så hittar den basens ton själv.

Så om basen spelar i C ska kicken helst vara i C? Eller är jag helt ute och cyklar nu eftesom basen kanske går i Cdur men spelar ju sällan bara tonen C.

Ursäkta min okunnighet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, har du en låt i C-dur så borde en kick i C passa. Man kan låta suben i kicken följa ackorden.

Okej då börjar jag få en bild på det hela. Efter din beskrivning så fick jag även en blick på vad jag ska söka efter på internet för att få en ännu större bild på det. Så nu har jag någonting att göra ikväll 😄

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet är helt enkelt att lägga bassynth med hård attack och EQa den så att den smälter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips är att göra en sk. pitch glide på den också väldigt snabb, då blir det fett!

Om du kör logic och vill lära dig hur man gör dansmusik tror jag detta är ruskigt väl spenderad dryga hundralappen:

Olav basoski är väldigt erfaren och han ska visa den tekniken:

http://www.macprovideo.com/tutorial/logic9404

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet är helt enkelt att lägga bassynth med hård attack och EQa den så att den smälter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips är att göra en sk. pitch glide på den också väldigt snabb, då blir det fett!

Om du kör logic och vill lära dig hur man gör dansmusik tror jag detta är ruskigt väl spenderad dryga hundralappen:

Olav basoski är väldigt erfaren och han ska visa den tekniken:

http://www.macprovid...orial/logic9404

Lät nice! Ska testa runt lite och hoppas på att det är lika lätt som det låter 😄

Haha kul att du tog upp den videon, köpte den faktist för 2 dagar sedan.. så den ska jag nöta! Tack för svar 🙂

Ps - hör gärna av dig om du någon gång skulle hitta på den där videon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst alla svar, så ursäkta om någon redan sagt detta men... Något som jag testat som fungerade bra när kicken hade för lite sub var generera en lång sinusvåg i rätt ton, lägga den över hela låten och låta kicken sidechaina en gate på sinusvågens spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört nån som stämmer trummorna efter musikens tonart, alltid när jag stämt trummor så har det varit för att hålla konsekvens sinsemellan, och inget annat.

Det här är givetvis en smaksak, men själv låter jag aldrig bastrumman ha nån subbas (under 80) alls. Den sätter jag helt och hållet på själva basen, be it bassynth eller basgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört nån som stämmer trummorna efter musikens tonart, alltid när jag stämt trummor så har det varit för att hålla konsekvens sinsemellan, och inget annat.

Det här är givetvis en smaksak, men själv låter jag aldrig bastrumman ha nån subbas (under 80) alls. Den sätter jag helt och hållet på själva basen, be it bassynth eller basgitarr.

Det beror på hur du vill att det ska låta, att låta kicken ha sub eller basgången ha sub är 2 olika ljudbilder, man kan prova vad som låter bäst i låten. Att låta kicken ha sub med lång release är ett knep för att få en fattig basslinga att låta fetare, ett snabbt knep för att slippa lägga på sub på basgången och sidechaina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgång? Rent fysiskt sett, och då snackar jag akustisk bastrumma, innehåller den inte mycket lågbas i sig, det mesta håller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedåt enstaka hertz. Okey, så lågt använder man inte i vilket fall, men det är fullt möjligt.

Visst blir det ett annat ljud att vända på förhållandet kick/bas, men att låta bastrumman ta över fundamentet ifrån basgången tenderar göra hela ljudbilden något vekare och mycket enformigare.

Ett instrument som skulle behöva extra bas-tillskott trots att det är menat att fungera som bas hade jag bytt ut direkt. Själv brukar min JUNO-60 få stå för den biten, och ibland min Ensoniq SQ-80. Fett ljud på båda som går hela vägen ner i källaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men det är ett väl använt knep att lägga en sub på kicken i ex. C som blöder ut mellan takterna och sedan köra en basgång med stabs i ex. G med ett basljud runt 2-300 hz som skulle låta klent annars men låter fett med en blödande sub under

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att det är ju svårt att höra det om man lyssnar, det låter som att subben tillhör basgången

Lättare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den låter fet och bra.

http://soundcloud.com/getmoist/sets/mst003-say-what-ep-eddie/

Sen kollar vi på stemsen:

Kicken är fet (Kick1), men basgången (Bass)känns tunn, men tillsammans blir det bra.

http://soundcloud.com/getmoist/sets/say-what-eddie-stephens-get/

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgång? Rent fysiskt sett, och då snackar jag akustisk bastrumma, innehåller den inte mycket lågbas i sig, det mesta håller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedåt enstaka hertz. Okey, så lågt använder man inte i vilket fall, men det är fullt möjligt.

Visst blir det ett annat ljud att vända på förhållandet kick/bas, men att låta bastrumman ta över fundamentet ifrån basgången tenderar göra hela ljudbilden något vekare och mycket enformigare.

Okej. Släng upp en frekvensanalysator och hitta en kick från en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slänga en highpass på 30-50Hz kan jag gå med på men att ta bort ALLT under 80...

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att det är ju svårt att höra det om man lyssnar, det låter som att subben tillhör basgången

Lättare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den låter fet och bra.

http://soundcloud.co...-what-ep-eddie/

Sen kollar vi på stemsen:

Kicken är fet (Kick1), men basgången (Bass)känns tunn, men tillsammans blir det bra.

http://soundcloud.co...e-stephens-get/

Trevlig låt! Men bastrumman är ganska tunn. Det är basgången som går samtidigt som ger tyngd :-)

Jag arbetade mycket så när jag började! Bastrumman i mitt gamla Yamaha DSR-2000 (föregångare till PSR vad jag vet) var inte jättebra, så jag fyllde ut den med perfekt syncad basgång för att det skulle funka alls. Det blev senare något jag tog fasta på i vilket fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också vad du använder för filter för att få bort allt under 80, med det filter jag använder skulle jag lätt påverka upp till 100 hz och då försvinner hela kaggen

Jag jobbar uteslutande med Waves LinEQ Lowband i basen. Ett av få Waves-pluggar jag har. Letar dock efter nåt bättre och mindre krävande.

Man måste dock vara medveten om att det inte nödvändigtvis är där filtret är inställt som effekten först blir hörbar om man inte har ett grymt brant Q-värde.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Släng upp en frekvensanalysator och hitta en kick från en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slänga en highpass på 30-50Hz kan jag gå med på men att ta bort ALLT under 80...

Menar du från en redan tryckt platta? Den kontamineras av basen. Dock spelar det ingen närmare roll, jag skulle bara behöva ta en titt direkt på rullbanden. Vilket jag gjort många gånger.

Inom Old-School-techno och eurodance har dock bastrumman väldigt framträdande roll. Misstänker att det berodde på att sånt mest spelades in på gamla digitala synthar där basen inte var så skojig, och att det sen suttit i. Trance är dock en stil där bastrumman och synth-basen sitter i exakt samma område, vilket producenterna vet väldigt väl, så de spelar aldrig samtidigt, basen går i baktakt. Det är en del av Trance-soundet! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...