Jump to content
Annons

JTS trum mikrofoner


Ljudteknikeraj

Recommended Posts

Hejsan en undran någon som använt JTS ÄVen den billigare utgåvan av mikrofonerna , och kan säga hur dom låter och beter sig, ska köpa in några nya pukmikar och bas kagge mikar å dessa ska ändast användas i studio , less sm57:orna och vill ha nå mer hållbara som tål lite stryk

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

de ja inte gillar med 57 de e så fort den får sig en smäll så sitter "gallret" och rasslar, kanske bättre å inskaffa Beta modellen då

den har ja inte testat heller, men de sägs att den ska vara klarare i topregistret

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter prisvärda bakagge- och pukmikar själv. På baskagge fronten verkade JTS TX-2 vara den mest väljudande budget miken baserat på diverse udda youtube klipp. Jag bestämmde mig dock för att avvakta och spara ihop till en E-V ND868 eller E-V RE320. På Pukfronten ska jag ge Prodipe TT1 ett försök, den ska tydligen låta likt en MD421. Annars verkar det råda bred konsensus om att Sennheiser e604 är bästa budgetval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte den var klen i basen och hypad i toppen. En 57 låter bättre i mina öron 😑

ok , får helt enkelt bli några fler beta 98 hör ja . dock kostar dom , men ack så underbart dom låter, nån som har några beggade?

hur står sig en beta 56:a? den har ja aldrig testat

Redigerat av Ljudteknikeraj
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter prisvärda bakagge- och pukmikar själv. På baskagge fronten verkade JTS TX-2 vara den mest väljudande budget miken baserat på diverse udda youtube klipp. Jag bestämmde mig dock för att avvakta och spara ihop till en E-V ND868 eller E-V RE320. På Pukfronten ska jag ge Prodipe TT1 ett försök, den ska tydligen låta likt en MD421. Annars verkar det råda bred konsensus om att Sennheiser e604 är bästa budgetval.

ja vette fan om ja gillar e604, då gillar ja 57 an mer, hör av dej om du hittar nå gott klipp med bra upplösning på you tube som man kan lyssna på å jämnföra mot tex en 57:a. rekomenderar att du kör på 52an ist för EV mikarna -just saying, har spelat in med alla dessa. och 52 den låter fan bra direkt, bra eq:ad från början , kan få rulla bort lite bas bara.å på med en favvo kompressor. kolla lite olika klipp i kväll och fastnade för en Miktek PM11 men hittar ingen som säljer dessa den hade nått i miden som skulle passa ypperligt till metal. hittade även på en MXL A55. värda å kolla upp tror ja

kolla själva

å lyssna i minst 720p

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat e604 själv, bara återberättar vad jag har läst i forum. ATM25 var en annan favorit I testet du länkade till men dom är jävligt dyra just nu. Tyckte B52:an lät plaskig och hade ofukuserad bas men den låter trots det jäkligt bra nu när du säger det. Annars kom jag över detta en dag:http://www.youtube.com/watch?v=zIGdbkpiRWQ D6 inutti, U47 framför, säkert helrätt i sitt rätta element. Har du sett dom här: http://www.studioaud...ssions_home.php http://www.zenproaud...clipalator.aspx

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det en EV868 i kaggen

http://soundcloud.co...-o-bastest-moll

Jag har även en AKG D112, men den låter sämre i alla lägen...

E604 tycker jag låter sämre än SM57, E906 låter mkt bättre än SM57. Alltså låter E906 väldigt mkt bättre än E906

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

"gallret rasslar" SM57!? Knappast! Om något rasslar lär det vara din preamp! 🙂 // (en som kört SM57 sen 80-talet)

EDIT: vad menas med galler?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan en undran någon som använt JTS ÄVen den billigare utgåvan av mikrofonerna , och kan säga hur dom låter och beter sig, ska köpa in några nya pukmikar och bas kagge mikar å dessa ska ändast användas i studio , less sm57:orna och vill ha nå mer hållbara som tål lite stryk

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Den svarta ringdelen som gallret sitter på , har en tendens att börja fara om kring å låta illa eter att trummisarna safta på den 2-3 ggr. Så då måste man tejpa . Nä mina preamps låter fin fint har några ISA 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Hegobald. Om jag skulle sätta pengar på nåt mickmärke i en tävling om vilken mick som tålde att slås i golvet mm mest utan att ta skada skulle jag lätt satsa allt på vinnare Shure.

Skrev nyss att jag tycker E906 låter mkt bättre än SM57, och det gör den på både virvel o elgitarr, men att sjunga i den är helt värdelöst. Då vinner SM57. Efter vad jag hört är det samma konstruktör till bägge mickarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat e604 själv, bara återberättar vad jag har läst i forum. ATM25 var en annan favorit I testet du länkade till men dom är jävligt dyra just nu. Tyckte B52:an lät plaskig och hade ofukuserad bas men den låter trots det jäkligt bra nu när du säger det. Annars kom jag över detta en dag:http://www.youtube.com/watch?v=zIGdbkpiRWQ D6 inutti, U47 framför, säkert helrätt i sitt rätta element. Har du sett dom här: http://www.studioaud...ssions_home.php http://www.zenproaud...clipalator.aspx

får kolla imorgon , nu sova upp å jobba , 906 är nog ett bra val . Ser skapligt robust å liten som lille bror 604 . Nån som använt AT:s dynamiska/konsensator mik den som kostar ca:6000;-
Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar åt Audix D6 for min del. Gjorde ett experiment på ett D6 ljudklipp idag. EQade tillbaka mellanregistret som är skuret och resultatet låter som en typisk baskaggemik fast med den där unika D6 tajtheten: https://www.box.com/...4106axbg8725ahq

Men drar jag för stora slutsatser baserat på ett isolerat experiment?

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Gick ett steg längre med EQ på D6, motverkade mellancuten helt (höll tillbaka lite på förra) och lade mellancut med ett smalare band kring 400Hz och en bred sänkning i diskanten på några dB, likt Kickpad kurvan. I praktiken är det frekvenser från 800 till 3k som kommer fram jämfört med orginal D6 https://www.box.com/s/x19bnaahv6csvqq5erp2

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående JTS.

I början av min ljudteknikerkariär hade jag jts mickar.

Det fungerar men det är dom inte ensamma om att göra.

Egentligen fungerar vilka mickar som helst för ändamålet men nu var det ju inte det som var frågan.

Jag skulle hellre rekommendera Shure's billigare paket.

Du får mickar som låter bättre, är kvalitetsprovade och som folk känner igen.

Tre saker som kan vara värt att tänka på.

Du kanske också skulle satsa på att köpa en Audix D6, Shure Beta52 eller likande mikrofon i samma prisklass och hyra in till pukor?

Shure Sm57 låter okej i mina öron, det finns absolut roligare mikrofoner till virvel men man kommer i mål med en Sm57. Faktiskt så har jag även Thomanns MB75 (kopian på Sm57) och den låter inte alls dumt på både stärk och virvel.

Angående val utav pukmickar:

Jag har både SM57 och E604.

Sm57 låter okej mn jag föredrar 604:orna då jag får både mer botten och ler ton överlag frön pukorna. Nackdelen med dom inbyggda fästena är att stommljud lätt vandrar genom föstet och upp till micken. Jag åtgärdade lite utav problemet genom att sätta dit två o-ringar.

4-sound kör dock en kampanj nu och säljer dom för 995:- och det är mycket mikrofon för pengarna.

Bor du i värmland får du gärna låna de mikrofoner vi har så du kan A/B testa =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående JTS.

I början av min ljudteknikerkariär hade jag jts mickar.

Det fungerar men det är dom inte ensamma om att göra.

Egentligen fungerar vilka mickar som helst för ändamålet men nu var det ju inte det som var frågan.

Jag skulle hellre rekommendera Shure's billigare paket.

Du får mickar som låter bättre, är kvalitetsprovade och som folk känner igen.

Tre saker som kan vara värt att tänka på.

Du kanske också skulle satsa på att köpa en Audix D6, Shure Beta52 eller likande mikrofon i samma prisklass och hyra in till pukor?

Shure Sm57 låter okej i mina öron, det finns absolut roligare mikrofoner till virvel men man kommer i mål med en Sm57. Faktiskt så har jag även Thomanns MB75 (kopian på Sm57) och den låter inte alls dumt på både stärk och virvel.

Angående val utav pukmickar:

Jag har både SM57 och E604.

Sm57 låter okej mn jag föredrar 604:orna då jag får både mer botten och ler ton överlag frön pukorna. Nackdelen med dom inbyggda fästena är att stommljud lätt vandrar genom föstet och upp till micken. Jag åtgärdade lite utav problemet genom att sätta dit två o-ringar.

4-sound kör dock en kampanj nu och säljer dom för 995:- och det är mycket mikrofon för pengarna.

Bor du i värmland får du gärna låna de mikrofoner vi har så du kan A/B testa =)

jag har ju redan sm57:or/ och en beta 98/ och 2 beta 52 och vägrar köpa shures Pg serie(haft och testat) men ja har uppnått bra resultat med betan på kagge så klart , men e mest ute efter en kagg mik för golvpuka om man säger så inte kagge då. sen som sagt pukorna. funderar på sennheiser e904 tror ja den heter. å ha som underskinns mikning på virvel och till pukorna

Bor i staden Bollnäs så de kan bli en bit å åka =)

Redigerat av Ljudteknikeraj
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit runt hela sverige och åkt för att få tag i min studioprylar.

Det är verkligen från Malmö i syd till Umeå i Norr.

Beta 98 skulle jag sätta som övermick på virvel och en Sm57 på underskinn riktat precis mot mitten. Det finns mycket gött kött att hämta från underskinner med lite eq.

Ska du ha en golvpukemick som är prisvärd rekommenderar jag nog ändå Sennheiser E-604 i den billiga prisklassen, och kanske Sennheiser MD421 i den lite övre.

En mick som fått bra credd är ju Audio Technica ATM25, den ska tydligen vara grym på golvpuka mnen det är tyvärr ingen jag prövat.

Link to comment
Dela på andra sajter

FWIW Lyssnade precis igenom alla puk-klipp på Jamroom Sessions. Verkar som inget har det där spänstiga sounded som MD421 har men Beyer Opus 87/88 stack ut som ganska väljudande. E609 verkar ha ett ganska specifikt sound, lämpar sig nog bra till klassisk rock men hade nog låtit fel på andra genrer som jazz eller metal. E604 lät lite dov. ATM25 lät inte bra i mina öron.

EDIT: Här är en annan jämförelse på golvpuka: http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/601831-clip-drum-microphone-samples-e604-e904-pr28-opus-88-a.html

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...