Jump to content
Annons

Kan man använda för många rumsmickar?,Låtar klara. Lyssna gärna


axion

Recommended Posts

Ska spela in bandet nästa vecka i vår replokal.

Tycker vi har väldigt fint ljud i våran replokal och skulle vilja försöka fånga rummet.

Uppmickningen kommer se ut så här.

Trummor:

1. baskagge

1. Virvel

2. Överhäng

Gitarr:

1 Mick på super reverb

1 Mick på på en 1x12 låda matad från en custom by cougar förstärkare.

Piano.

1 Mick på en bassman blackface med en 2x12

Bas.

1 Mick på en 15". Ampeg svt PRO 2 topp.

Sen hade jag tänkt mig 2 kondensatormickar stormembran som rumsmickar plus en till en bit från mina gitarrförstärkare. Alltså 2m ungefär från förstärkarna samt 1 m ovanför golvet.

Kommer detta funka tro eller det kommer bli fasfel o fan och hans moster? 😉

Inser att jag lär märka de när jag trycker rec men ni kanske har erfarenhet i frågan?

Jag kommer bli tvungen att låna lite mickar nämligen så jag tänkte mer att jag kanske ska skita i att låna dem redan nu?

Säg gärna vad ni tycker.

Redigerat av axion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du spela in alla instrument live!?

I så fall så får du göra som man gjorde förr i tiden med ett tillägg...., stereo i stället för mono!!!

Det gamla hederliga sättet innan flerkanalsinspelningsmöjligheter var på sådant sätt att efter vald akustik så sattes mikrofon upp där dirigenten huserade.

Efter detta så placerades instrumenten ut i rummet med avstånd från mikrofonen för att agera som volymkontroll för de respektive instrumenten.

I en tänkt liveinspelning så hade jag satt upp två rundupptagande mickar med mellan 40 cm till 120 cm mellan varandra.

Placera dom där ensemblen låter bra.

Hit record button och lyssna.

Flytta och rättat till placeringen av mickarna.

Detta ger dig en bra stereoåtergivning.

Lyssna enbart på de två ambiencemikrofonerna.

Låter mixen av instrument bra i dessa så är du hemma. Om inte, flytta tills det låter bra!!!

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela in alla instrument live!?

I så fall så får du göra som man gjorde förr i tiden med ett tillägg...., stereo i stället för mono!!!

Det gamla hederliga sättet innan flerkanalsinspelningsmöjligheter var på sådant sätt att efter vald akustik så sattes mikrofon upp där dirigenten huserade.

Efter detta så placerades instrumenten ut i rummet med avstånd från mikrofonen för att agera som volymkontroll för de respektive instrumenten.

I en tänkt liveinspelning så hade jag satt upp två rundupptagande mickar med mellan 40 cm till 120 cm mellan varandra.

Placera dom där ensemblen låter bra.

Hit record button och lyssna.

Flytta och rättat till placeringen av mickarna.

Detta ger dig en bra stereoåtergivning.

Lyssna enbart på de två ambiencemikrofonerna.

Låter mixen av instrument bra i dessa så är du hemma. Om inte, flytta tills det låter bra!!!

Piiiz!

/Cruncha'

Ursäkta mig. Var inte riktigt tydlig där nej.

Stämmer bra. Vi kommer spela in allt live förutom sång.

de kommer bli läck i alla mickar från alla instrument då allt är i samma rum.

Det är det vi är ute efter också. Få fram liveljudet.

Ok så alla mickar in i datorn på ett eget monospår förutom rumsmickarna? Dem ska sättas på ett stereospår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk efter hur ni vill ha stereobilden i närmickarna. Kanske trumsetet i stereo med hihat till höger, basen i mono, gitarren lite till vänster o pianot lite till höger. Ställ då upp instrumenten lika och testa olika stereomickning, X/Y skulle jag ha testat, rundupptagande mickar har ni kanske inte. Tänker man fel kan det bli krångligt sen i mixen med panoreringen. Jag själv vill gärna ha sologitarren på hihatsidan eftersom det mest blir spel på rajden under gitarrsolona.

Ortf stereo kanske gör rumsmickarnas stereobild för bred, så att gitarr resp piano hamnar för långt ut åt varje sida, och dä får ni nästan panorera närmickarna lika.

Hitta gärna ett ställe för rumsmickarna som befinner sig exakt rakt ut framför baskaggen, där gör de väldigt göttig nytta. Vi laborerade en hel del med det där när vi rumsmickade i et stort folkets hus, satte vi isär rumsmickarna typ fem meter från varann blev det bra stereo då med, men det där göttiga i baskaggen försvann då, doff-ljudet från den går ganska rakt fram. Och längre avstånd än fem meter blev det sämre, då blev det för otydligt ljud.

Testa på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej axion, det låter som en vettig idé ert upplägg!

Gå gärna runt i rummet och lyssna, tex när enbart trummisen lirar och finn en punkt där du tycker en ambiensmick skulle sitta fint (jag kör alltid med 1 ambiens pga smaksak och någon skum anledning, skämt åsido det sitter ihop bättre på ett sätt som passar mitt ljudideal...,-) Håll samtidigt för ena örat när du går runt så blir det lättare att finna denna "G-spot" *

Sätt den gärna en bit högre än 1 m skulle jag vilja säga, den andra ambiensmicken för gitarrkabinettet kan ju sitta på den höjden riktad rätt så får man ett djup på guran som tillskott!

Good luck, testa och testa och framförallt kolla fasfel men allt sånt går ju att ordna i efterhand idag med div. pluggar.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter som ett grymt kul projekt! Vad spelar ni för musik?

Jag brukade göra XY-inspelningar i rummet när vi spelade live med bandet förut. Blev ofta förvånansvärt bra rumskänsla utan att man gjort någon kontrollyssning innan. Ser ni till att få ett bra grundljud i rumsmikarna och minimera eventuella fasfel innan inspelning så kan det här bli hur bra som helst om ni sätter bra tagningar.

Vad ska ni använda för mikar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Mycket att testa ser jag.

Alltså jag har tänkt mig 2 rumsmickar. Dom kommer vara mer än en meter över golvet. Det kommer vara en röde nt1 samt en studio projects b3.

Vet inte riktigt vilken konding för ambience på gitarren de kommer bli.

Sm57 på bas och piano.

Sm57 på ena gitarrförstärkaren och en sennheiser e906 på andra.

Hade gärna kört på e906 men har bara en så de blir en av varje.

På trummor har vi ett shure trumkitt.

När ni säger x/y och a/b vad menar ni då?

Vad tycker ni om att använda mitt mixerbord?

Soundcraft spirit live. 16 kanaler.

Ska jag få genom det eller rätt in i min digi003a samt behringer ada8000?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får be om ursäkt.

Sitter och tänker på vilket mixerbord jag har.

Kan säga att jag har inget spirit live i alla fall.

Kollade bilder på nätet. Ser inte ut som dom.

Jag har alla inputs och outputs på baksidan av bordet.

Det är ett soundcraft men vilket kan jag inte svara på i dagsläget.

Redigerat av axion
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken bluesboy. Det var nyttig läsning.

Som jag förstår det så är x/y stereo att föredra med tanke på fasskillnader?

Ja. En monomick kan funka lika bra eller tom bättre. Lite rumsreverbs-plugg på den så kan det bli kanon, då får du en kanal extra till nåt annat, kanske att direktlajna basen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag antar att det beror lite på vad du vill ha för ljudbild och vad du vill uppnå. Är målet att få stereo med bra monokompatibilitet och minimala fasskillnader så kan det vara att föredra.

Fas"problem" blir det alltid om du använder fler mikrofoner, men mycket går att justera, endera genom pluggar eller genom att flytta mikrofonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig. Var inte riktigt tydlig där nej.

Stämmer bra. Vi kommer spela in allt live förutom sång.

de kommer bli läck i alla mickar från alla instrument då allt är i samma rum.

Det är det vi är ute efter också. Få fram liveljudet.

Ok så alla mickar in i datorn på ett eget monospår förutom rumsmickarna? Dem ska sättas på ett stereospår?

Ok!

Då har man lite mer koll på hur du vill göra!

Närfältsmicka alla instrument var för sig.

Lägg med en linesignal från basen om du har möjlighet.

Antager att ni har alla instrument uppställda i rummet redan och jag utgår från att du har nåt ställe i det rummet som du tycker att det är bra balans mellan alla instrumenten när ni lirar.

Där sätter du upp två identiska mikrofoner.

Om det är riktade mikrofoner av cardioidkaraktär eller njure som vi kallar det, så sätter du mikrofonerna i X/Y konfiguration och försöker få baskaggen mitt mellan dessa mikrofoner.

Om du istället har tillgång till två stycken identiska rundupptagande mikrofoner så sätter du dessa på samma trevliga ställe i rummet med riktning mot trummorna, cirka 50 cm avstånd mellan mikrofonerna i så kallad A/B stereo.

Läste att du tänkte använda olika mikrofoner för rumsmickar!!!

Det är dumt om du avser att köra i stereo.

Läste oxå att du hade en uppsättning med trummickar.

Bättre då att byta ut och ta överhängsmikrofonerna till att ta upp rummet med.

Det bliir lättare att mixa efteråt om rumsmickarna låter likadant.

Lycka till!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

liten uppdatering.

har spelat in lite nu, inte riktigt som vi hade tänkt oss i mickväg men nästan.

så här ser det ut. 1 mick på gitarr, en st sennheiser e906.

4 mickar på trummor, virvel, baskagge, 2 överhäng.

1 shure sm57 på piano.

1 sm57 på bas samt en line signal.

1 rumsmick. (studio projects b3) Skulle haft en till som rumsmick men den har inte kommit än.

Tänkte lägga upp en wave med alla spår på, inget mixat alls, inga nivåer ställde what so ever,

har en fil med alla spår separata om någon vill kolla lite närmre på det det hela.

Det här är bara en slask. Sången ska inte vara med sen när vi spelar in på "riktigt". Det läckte från pa in i mickarna. sång ska läggas på i efterhand senare.

Gitarrsolo likaså. Ska läggas på i efterhand.

Lyssna gärna och säg vad ni tror. Det jag är ute efter nu det är en uppfattning från er om detta material går att använda för en lite seriösare mix/mastring?

http://speedy.sh/Gy5...t-you-filer.rar

http://speedy.sh/dFeY9/test.wav

Redigerat av axion
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe jo det stämmer. pallade inte sätta mig ner och ställa nivåer så jag skickade med alla filer också¨. men om ingen vill ladda ner alla spår så får jag väl sätta mig ner och fixa lite 😉

en fråga till.

hur spelar ni in virvel. tycker den låter så tam. jag älskar en riktigt fet virvel. när man spelar in så tycker jag det är riktigt svårt att få till en virvel med bra tryck och snärt i.

ska man använda 2 mickar? en över och en under eller hur gör ni?

nu har vi endast en ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kör jag numer med 2 mickar (SM57:or både över/under), men det finns de som klarar sig alldeles förträffligt med endast en.

Det är mycket som spelar in, typ av virvel, stämning, mikrofonplacering, mikrofon, mix osv osv (inte nödvändigtvis i den ordningen)

Experimentera med placering, eq, kompressor (ev. stämma virveln annorlunda) så skall du se att det så småningom blir som du vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köra med enbart en mick på virveln så bör den sitta typ fem cm ut från sargen, så att halva membranet "tittar" mot slagskinnets mitt, och halva liksom tittar på virvels kant. Nästan vågrätt in mot skinnet, bara lite lagom nedåtriktad så får man med även sejarljudet. Ju längre ifrån virveln, ju mer sejare, men även slask från hihaten... Sätter man en SM57 typ ett par cm in över skinnet, då låter det ofta väldigt fult och pappigt utan undermick.

Jag har aldrig fått till det bra med två mickar, då har det krånglat mer med fasfelen.

Och det ljud som sejaren avger på undersidan virveln, det tycker jag låter alldeles fel o för vasst, jag vill ha med det sejarljud man hör uppifrån, när man sitter på pallen o bankar, det går ganska bra att få till med min metod.

Jag har bara 8 kanalers samtidig inspelning, så det spar ju en kanal oxå.

Men allt går ju att göra på många olika vis...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag antar att det beror lite på vad du vill ha för ljudbild och vad du vill uppnå. Är målet att få stereo med bra monokompatibilitet och minimala fasskillnader så kan det vara att föredra.

Fas"problem" blir det alltid om du använder fler mikrofoner, men mycket går att justera, endera genom pluggar eller genom att flytta mikrofonerna.

Vill verkligen slå ett slag för M/S-stereo! -Helt kanon tycker jag. Använder det alltid som rumsmikning numera. Fin naturlig stereobild med total monokompatibilitet (är iof inte superviktigt idag), som man kan kontrollera bredden på i efterhand. Vad mer kan man önska?

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...