Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu Àr det slutligen bekrÀftat. Ljudredigeringsverktyget Sound Forge har fÄtt sitt grafiska grÀnssnitt omarbetat frÄn grunden och slÀpps nu för första gÄngen i en version för Mac.

KĂ€lla: http://www.finallyonthemac.com/

Redigerat av Linus
Annons
Postat

Kanon! Äntligen!

Skumt att det tog sÄ lÄng till för Sony att utvecka detta program till Mac?

Och nu med Bias Peak som lagt ner sĂ„ finns det ett riktigt bra masteringsprogram tll Mac 🙂

Undar vad det kommer att gÄ pÄ? Hoppas att det inte blir hutlösa priser som Bias hade.

Hoppas det dyker upp i App Store framöver, sÄ har man en bra backup pÄ det. Och att man kan fÄ installera pÄ fler Àn en dator!

Postat

Bara 21 Är senare slÀpps det till Mac, nog Àr Apple framtiden alltid, innovativa och före sin tid.

"The very first version of Sound Forge was released in 1991."

Postat
Bara 21 Är senare slÀpps det till Mac, nog Àr Apple framtiden alltid, innovativa och före sin tid.
Ligger det pÄ Apples ansvar att se till att Sony (eller ja, dÄ var det Sonic Foundry) skriver applikationer?
"The very first version of Sound Forge was released in 1991."
Mmm, det var pÄ den tiden nÀr hÄrddiskinspelning knappt existerade. Mac-anvÀndarna redigerade redan ljud i Digidesign Sound Designer. PC-folket suktade efter SAW+ och Digidesign var pÄ vÀg att slÀppa en produkt med namnet Pro Tools.

Det har runnit lite vatten under broarna sedan dess.

Mac OS X har alltid haft ljudredigeringsprogram, bara att de hette saker som BIAS Peak eller TC Works Spark... Numera har de lÀmnat in handsken för Steinberg Wavelab, Audiofile Engineering Wave Editor, Adobe Audition etc.

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Och om jag inte minns fel sÄ köpte jag min Amiga 500 runt 1984 som kicka rumpa pÄ bÄda platformarna lÀnge

Redigerat av BurninSven
Postat (redigerat)

Sound Forge Àr inte ett mastringsverktyg, ljudredigeringsprogram tÀcker andra behov Àn flerspÄrig musikinspelning.

Jag finner det nÀstintill omöjligt att klippa/putsa samplingar perfekt och skapa loop-metadata med en DAW. Eller ljudfiler till ett spel. Eller radioreportage.

Redigerat av Linus
Postat

Med en stereofil borde det vÀl gÄ bra?

det Àr olika arbetssÀtt och verktygen jobbar pÄ olika sÀtt

redigering av ljud gÄr snabbare Ä enklare i tex sf Àn om du ska göra det i vilken annan daw som helst

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Vad finns det i sound-forge som jag inte kan göra tex göra med Reaper?

vet inte varför du stÀller den frÄgan nÀr det inte handlar om vad man kan eller inte kan i första hand utan om hur man kan

det Àr vÀsentligt lÀttare att redigera ljudmaterial med en ljudredigerare Àn med ett program som jobbar med "takes" i blockformat

testa sjÀlv http://www.sonycreativesoftware.com/soundforge/edit

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Varför ska man redigera ljud? Är det inte bĂ€ttre att lira om? Det lĂ„ter lite hobby studio pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.

Postat

Varför ska man redigera ljud? Är det inte bĂ€ttre att lira om? Det lĂ„ter lite hobby studio pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.

bredda ditt sinne

ljudredigering behöver inte innefatta traditionell populÀrmusik

det finns mÄnga andra ljudsammanhang

Postat (redigerat)

vet inte varför du stÀller den frÄgan nÀr det inte handlar om vad man kan eller inte kan i första hand utan om hur man kan

det Àr vÀsentligt lÀttare att redigera ljudmaterial med en ljudredigerare Àn med ett program som jobbar med "takes" i blockformat

testa sjÀlv http://www.sonycreat...soundforge/edit

Jag var nyfiken. Ska testa nÀr den kommer till Mac.

Redigerat av hellfog
Postat

bredda ditt sinne

ljudredigering behöver inte innefatta traditionell populÀrmusik

det finns mÄnga andra ljudsammanhang

Uj det Àr brett som en laggÄrds dörr redan, i början sÄ handlade det vÀl mest om att normalisera och göra loopar och sÄnt. Har nog fortfarande SF frÄn Win 95 eller kanske rentav 3.11 tiden pÄ nÄn skiva hÀr. Det Àr nog mera krut i det nu för tiden förhoppningsvis.

FrÄgan kvarstÄr vÀl dock, Àr det inte bÀttre att göra eget Àn att redigera ihop frÄn andras Àven om det Àr fritt material eller till och med köpt? Visst spar full fart tid men ..........

Som effekt i reklamsammanhang etc etc kan det ju iofs. vara lite coolt men hur originellt blir det i slutÀnden.

Postat

Som vilka dÄ?

Postat

Det finns ju sÄ mÄnga att det kÀnns onödigt att rÀkna upp dem till och med. Redigering? Det Àr vÀl ÀndÄ ytterst vanligt nÀr det gÀller inspelning. Gjordes t o m pÄ tape-tiden. Ta bort onödiga ljud, stÀlla volym, korrigera detaljer... etc etc..

Dessutom behövs det vÀldigt ofta en ljudredigerare för slutleverans av ljudfiler av olika slag. Utöver det innehÄller Soundforge massvis av andra bra funktioner, ex batch-processering.

Riktigt nice för övrigt att det kommer till Mac. Saknas dÀr.

Postat (redigerat)

Det finns ytterst goda skÀl att redigera Àven helt fenomenala inspelningar. Det har inget med den sortens kvalitet att göra.

+1

+1000

Redigerat av Linus
Postat

FrÄgan kvarstÄr vÀl dock, Àr det inte bÀttre att göra eget Àn att redigera ihop frÄn andras Àven om det Àr fritt material eller till och med köpt?

varför utesluter det ena det andra? đŸ€Ș

du kan inte tÀnka dig situationer dÀr du redigerar eget material?

Postat

HÄller med, snacka om instÀngt tÀnkande.

Jag redigerar ofta eget material, frÄn synth, samplat med ipaden eller digital inspelare m.m , inget som man kan spela in för att fÄ precis som man vill ha det , utan mÄste klippas och donas med för fÄ till det man vill ha.

Postat

Allt som har med ljud att göra behöver inte vara i musiksammanhang.... Ljudeffekter till spel?(sysslat lite med det för lÀnge sedan....satt med tusentals smÄ ljudfiler som skulle slipas och optimeras, dÀrav batchprocessering) Filmer? Tvreklam, radioreklam, ljudböcker, framstÀllning av ljudeffekter rent generellt..... Listan kan göras lÄng....finns vÀl hundratals anledningar till att man kan behöva redigera ljud i ovan nÀmnda sammanhang..!

Postat

1. Varför inte

2. Jo men jag Àr ju inte direkt i en situation dÀr jag tar betalt för mina inspelningar. Vore jag det sÄ sÄg jag till att det lÄter bra direkt.

Postat

1. Varför inte

för dÄ kan kan man snacka om stora skygglappar

2. Jo men jag Àr ju inte direkt i en situation dÀr jag tar betalt för mina inspelningar. Vore jag det sÄ sÄg jag till att det lÄter bra direkt.

vore du det skulle du veta lite bÀttre vad du pratar om

det Àr bara att titta pÄ exemplen som mr keys radar upp

pme (oregistrerad)
Postat

Hade varit spÀnnande om sony hade slÀppt den till android.

• 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.