borjadja Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Hej! Jag hÄller pÄ med nÄgra melodier nu som jag vÀljer mellan inför ett kommande projekt, men jag har ett problem och det Àr att det saknas nÄgot, nÄgot som skapar tryck och mer intresse. De kÀnns just nu vÀldigt platta och trÄkiga. Det melodierna bestÄr av Àr 2 olika synthar, 1 piano, kick, sidechain och 1 bas. Vad brukar ni göra för att skapa mer energi i melodierna? NÄgra knep? HÀnger det mycket pÄ vilka sorters synthar man vÀljer? NÄgra regler nÀr det gÀller release, decat, attack osv?
slejnard Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Plocka bort ett instrument pÄ verserna tex. Spela lugnare och öka intensiteten nÀr refrÀngen kommer. Dynamik.
AnthonyS Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Plocka bort ett instrument pÄ verserna tex. Spela lugnare och öka intensiteten nÀr refrÀngen kommer. Dynamik. Plus ett pÄ detta. Kanske nÄgra av de klassiska Cheiron-knepen kan hjÀlpa, typ vers-tystnad-BAMBAMBAM-refrÀng, osv. Genom att studera skickliga pophantverkare kan man lÀra sig vÀldigt mycket.
Zakyath Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 svÄrt att sÀga vad ditt problem Àr. det Àr sÄ mycket som kan gÄ fel. 1
Frekvensspektrumanalysator Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Höj lite vid 246Hz, en dB eller tvĂ„. đ± 2
Guitar Nilsson Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Höj lite vid 246Hz, en dB eller tvĂ„. đ± men se upp sĂ„ det inte höjs Ă€ven vid 245 och 247 hz. đ Ta det försiktigt med kompressorer o limitrar. LĂ€tt att platta ut allt Ă„t h-e för mycket.
perlin Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Sidechain? NÀ men, tamburin, cabass, claves kan driva bra i bakgrunden, behöver ju inte vara tonala instrument. Tremologitarr (i takt) driver ocksÄ bra. LÄt fantasin flöda. TvÄ synthar+piano, njaa...
LucasAll Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 (redigerat) Hejsan! Jag Ă€r ny hĂ€r đ skulle behöva hjĂ€lp med hur man startar ett nytt inlĂ€gg tack! Redigerat 7 augusti 2012 av LucasAll
Zakyath Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Hejsan! Jag Ă€r ny hĂ€r đ skulle behöva hjĂ€lp med hur man startar ett nytt inlĂ€gg tack! ett inlĂ€gg skrev du nyss. vill du ha ett nytt Ă€mne gĂ„r du in i rĂ€tt delforum och clickar ctrl+f, skriver "starta nytt Ă€mne" och klickar pĂ„ rutan som texten ligger över 1
borjadja Postat 7 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 7 augusti 2012 Tack för mÄnga bra svar! Ska testa lite av det ni sagt, kanske laddar upp en fil med en melodi sÄ ni fÄr höra ocksÄ.
borjadja Postat 7 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 7 augusti 2012 HÀr Àr en kille som jag tycker Àr riktigt duktig pÄ att skapa tryck i sina melodier. Lyssna gÀrna, till exempel pÄ hans senaste upplagda (Swedish Levelizer), nÀr han gÄr in med kick och hela köret vid 1.22 till exempel. Vad Àr det som gör att spÄret fÄr sÄn energi?
Carle Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 NÀr du skriver melodi sÄ menar du lÄt va!? Annars Àr jag vÀldigt förvirrad.
borjadja Postat 8 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2012 Ja fast att göra en hel lÄt i sig har jag inte problem med, det Àr just stycket i lÄten dÀr allt ska vara som kraftigast
desvaenger Postat 8 augusti 2012 Postat 8 augusti 2012 (redigerat) - Man kan Ă€ven basera verser pĂ„ 1/8 för att sedan kicka igĂ„ng 1/16 hihat/shaker/arpeggio-synth eller annat jox i refrĂ€ngen. Det ger gott ös. - Prova att automatisera tempolinjen i projektet, sĂ„ att refrĂ€ngen har 1 BPM högre tempo. - Automatisera masterregeln (snarare gainen innan inserts) sĂ„ att allt utom refrĂ€ngen Ă€r 1 dB lĂ€gre i volym. - Inled refrĂ€ngen med en HIT som Ă€r högre Ă€n alla tidigare ljud - ger en WOW-effekt. - Bygg upp inför refrĂ€ng genom att smyga pĂ„ intensiteten i slutet pĂ„ versen med t. ex. en bakĂ„tvĂ€nd crash/vitt brus som ökar i volym, för att sedan lĂ€gga en rĂ€ttvĂ€nd crash/vitt brus som minskar i volym efter 1:an i refrĂ€ng. - Byt "tonart" i refrĂ€ngen till en nĂ„got lĂ€gre eller högre. Ex.vis. om versen gĂ„r i Gm, kan refrĂ€ngen gĂ„ ner till D#, eller upp till Bb. - LĂ€gg pĂ„ fler layers. Stöd t. ex. upp den dĂ€r sĂ„gsynthen i versen med ett platereverb och en pad som spelar unisont nĂ€r den gĂ„r in i refrĂ€ngen. - LĂ€gg till harmonier som inte finns i versen. - VĂ€xla ackord oftare Ă€n i versen för att skapa rörelse. - Ăndra nĂ„gon panorering eller skapa en automatiserad panorering över refrĂ€ngen, i kontrast mot den statiska panoreringen i versen. - Ăka volymen pĂ„ BK/VK eller bĂ„da en smula. Som du ser av mönstret i mina förslag handlar det om att tillföra nĂ„got som inte fanns i versen, för att fĂ„nga lyssnarens uppmĂ€rksamhet. Man tillför stimuli, driv, volym, vad som helst. PoĂ€ngen Ă€r att refrĂ€ngen ska utmĂ€rka sig och att man ska fĂ„ngas av drivet. En beroendeframkallande hook nĂ„gonstans i innan/efter eller inom refrĂ€ngen hjĂ€lper Ă€ven mycket. Ta den dĂ€r alldagliga syntharpen och slĂ€ng in en galen twist nĂ„gonstans! NĂ„got som man inte alltid tĂ€nker pĂ„ Ă€r basen. DĂ€r sitter mycket av drivet. Ha en mer varierad basgĂ„ng i refrĂ€ngen. Hur som helst, kombinera gĂ€rna flera av sakerna hĂ€r ovan och du kommer att fĂ„ effekt! Redigerat 8 augusti 2012 av desvaenger
Frekvensspektrumanalysator Postat 8 augusti 2012 Postat 8 augusti 2012 Ja fast att göra en hel lÄt i sig har jag inte problem med, det Àr just stycket i lÄten dÀr allt ska vara som kraftigast Som folk redan varit inne pÄ, sÀnk resten av lÄten litegrann, 1-1,5dB kanske, sÄ lÄter du fettopartiet komma in med full kraft nÀr det Àr dags.
Miklo Postat 8 augusti 2012 Postat 8 augusti 2012 lÀgg upp nÄt du gjort sÄ blir det enklare och sÀga vad du gör fel
skydrumz Postat 8 augusti 2012 Postat 8 augusti 2012 Hur melodin lÄter kan ocksÄ spela roll hur kraftigt i övrigt det blir. Testa ta nÄgon melodi frÄn nÄgon lÄt du gillar (bara för att testa) och anvÀnd den i ditt projekt, för dÄ vet du hur det ungefÀr bör lÄta. Glöm heller inte att eQa syntharna och pianot (pianot Àr oftast av stort behov av eq) osv sÄ att alla instrument blir cleana annars blir det grötigt. Kan du inte lÀgga upp en mp3 pÄ soundcloud eller hÀr pÄ studio? Har hört av mÄnga att det blir fylligt om man anvÀnder 2 baser fast man lÀgger dem pÄ olika frekvensnivÄer. (GÀller Àven synhtar) LÄt ocksÄ kicken vara "peaken" av alla instrument, dÄ blir det mer tryck. Ett annat tips Àr att tanka nÄgons projekt-fil (lagligt frÄn youtube) och kika efter hur dom har gjort, dÄ kan du analysera och jÀmföra över det som du gjort "fel."
borjadja Postat 10 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 10 augusti 2012 Tack för mÄnga bra svar! Nu har ju en del att prova! Jag har nÄgra projekt pÄ min soundcloud, som jag gjort nÀr jag var total nybörjare sÄ det lÄter vÀl lite bÀttre idag, men dÀr har ni exempel.
borjadja Postat 10 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 10 augusti 2012 HÀr Àr tre melodier som jag nyss gjort, de Àr varken mastrade eller mixade som ni hör, men ni kan vÀl komma med tips ÀndÄ vad gÀller sjÀlva melodierna och vad de bör innehÄlla! Tack!
SadamJR Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Har glömt allt jag kunde om noter, men ett tips Àr att anvÀnda "stora intervall" om man kan sÀga sÄ. AlltsÄ att nÀr du spelar en ton pÄ klaviaturen inte bara spela de toner som ligger i bekvÀm anslutning, utan leta efter nÄgot en bra bit bort som lÄter bra. Hoppas detta inte lÄter helt snurrigt.
Miklo Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Det dÀr med att höja nÄn decibel i refrÀngen? Varför? Lyckas man inte skapa tryck i melodin hjÀlper det vÀl inte att höja den? Jag skulle bli skitirriterad om jag spelade en lÄt som hade ojÀmn ljudnivÄ eller skiftade bpm, det skulle förstöra hela setet.
johnnyM Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 SÄ som jag ser det sÄ ska du INTE haka upp dig sÄ mycket pÄ mixandet om du inte tycker att lÄten tar fart. GÄ back to basic, sÀtt dig vid pianot och se vad du kan göra med melodin dÀr. Du kanske kan byta ut nÄgot ackord eller kanske kan köra sju takter vers i stÀllet för Ätta? VÄga bryt mot reglerna! Se hur mycket du kan leka med bastoner under melodin utan att det lÄter konstigt, eller testa att mala pÄ med samma ackord alldeles "för lÀnge" för att sedan byta (ger sjuk effekt lyssna pÄ velvet underground de var grymma pÄ just det). Och sist men inte minst, dynamik!!!
SadamJR Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Handlar trÄden om hur man skriver en lÄt eller om hur man mixar den? MÄste ha hamnat fel.
Carle Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Jag lyssnade pÄ dina klipp. Hör att du gillar Avicci. Du har bra kÀnsla för melodier. Det Àr inga fel pÄ dina melodier. DÀremot kÀnns arrangemangen lite klena ibland och det Àr dÀrför du inte fÄr tryck och energi. Mer percussiva grejer, typ hihats, tamburiner och congas som ligger och driver. Sen BAS, jag saknade bas och lÄgmid. Tryngre kickar med mer tryck ocksÄ. LÀgger till att jag lyssnade via Mac:en sÄ det bidrar ju till basförlust men det kÀndes ÀndÄ basfattigt. Och pÄ spÄret "testlÄt mix/master" sÄ ligger bruset lite för starkt i mix, tycker jag.
borjadja Postat 13 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 13 augusti 2012 Okej, tack för mÄnga bra svar Äterigen! Har testat lite av grejerna ni sa och det börjar lÄta bÀttre nu, tack sÄ mycket!
Carle Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Sen Àr ett annat bra tips. NÀr du mixar eller producerar. Ha dÄ med ett spÄra utav, lÄt oss sÀga avicci, och lyssna pÄ den ibland. Vad har han som inte jag har? Ligger hans trummor starkare eller svagare Àn mina? Har han verkligen sÄhÀr mycket flÀsk kring 50Hz pÄ kicken? JÀmför allt. Skit samma om du i slutÀndan har gjort en ren kopia av hans lÄt. Du har pÄ vÀgen dit lÀrt dig massor om arrangering och produktion/mix.
Adii Postat 18 augusti 2012 Postat 18 augusti 2012 Arangera upplÀgget bÀttre, kick och melodi introducerar du vanligtvis refrÀngen med, sedan byggs det pÄpmed percussions. Melodin var bra, beatet var inte lika bra.
klasho Postat 18 augusti 2012 Postat 18 augusti 2012 Sen Àr ett annat bra tips. NÀr du mixar eller producerar. Ha dÄ med ett spÄra utav, lÄt oss sÀga avicci, och lyssna pÄ den ibland. Vad har han som inte jag har? Ligger hans trummor starkare eller svagare Àn mina?VIKTIGT fastna inte vid LJUDNIVà . Allt upplevs som "bÀttre" nÀr den upplevda ljudnivÄn Àr högre. Ett sÀkert sÀtt att mixa sönder sin lÄt Àr att försöka fÄ upp "trycket" som den hit-lÄten man har som referens. De har mastringsutrustning i multidollarklass. Först och frÀmst ska det lÄta cleant och intressant!!
desvaenger Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 (redigerat) Det dÀr med att höja nÄn decibel i refrÀngen? Varför? Lyckas man inte skapa tryck i melodin hjÀlper det vÀl inte att höja den? Jag skulle bli skitirriterad om jag spelade en lÄt som hade ojÀmn ljudnivÄ eller skiftade bpm, det skulle förstöra hela setet. NÀstan alla lÄtar har högre intensitet i refrÀngen vilket ger högre RMS-vÀrde. Det kan Ästadkommas pÄ olika sÀtt. Ett av dem Àr att höja volymen en smula. Det gör jag Àven nÀr jag mixar live - lever mig in i musiken och styr masterregeln lite grand efter kÀnslan. RefrÀnger och outron brassar man pÄ lite extra, för att sedan sÀnka lagom till nÀsta intro. Tanken Àr ju inte att volymskillnaden eller temposkillnaden ska bli sÄ stor att man reagerar pÄ det. +1 BPM Àr i princip omÀrkbart om man smyger upp tempot. Men det ger en subtil effekt som man pÄverkas av undermedvetet. Det Àr samma sak med volymen. +1dB mÀrks i princip inte, men det gör arrangemanget mer levande. EDIT: Dessa tvÄ tipsen Àr sÄklart speciellt applicerbara pÄ elektronisk musik, dÀr de naturliga tempo/volym-skillnaderna inte existerar, utan mÄste Äterskapas manuellt! Ett liveband, om de Àr duktiga, sköter detta sjÀlva. Har du aldrig tÀnkt pÄ att bandet ofta ökar lite bÄde i intensitet, tempo och volym kring refrÀngen? Redigerat 19 augusti 2012 av desvaenger
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Klasho: Bra komplettering pÄ mitt inlÀgg!!! JÀtteviktigt att nÀr du referenslyssnar pÄ en fÀrdigmastrad slutprodukt sÄ mÄste du sÀnka volymen pÄ den sÄ att den matchar din egen lÄt. Annars kommer du som sagt mixa sönder dina egna. 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.