Jump to content
Annons

Energi i melodierna!


borjadja

Recommended Posts

Hej! Jag håller på med några melodier nu som jag väljer mellan inför ett kommande projekt, men jag har ett problem och det är att det saknas något, något som skapar tryck och mer intresse. De känns just nu väldigt platta och tråkiga. Det melodierna består av är 2 olika synthar, 1 piano, kick, sidechain och 1 bas.

Vad brukar ni göra för att skapa mer energi i melodierna? Några knep?

Hänger det mycket på vilka sorters synthar man väljer? Några regler när det gäller release, decat, attack osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Plocka bort ett instrument på verserna tex.

Spela lugnare och öka intensiteten när refrängen kommer.

Dynamik.

Plus ett på detta. Kanske några av de klassiska Cheiron-knepen kan hjälpa, typ vers-tystnad-BAMBAMBAM-refräng, osv. Genom att studera skickliga pophantverkare kan man lära sig väldigt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag är ny här 😛 skulle behöva hjälp med hur man startar ett nytt inlägg tack!

ett inlägg skrev du nyss. vill du ha ett nytt ämne går du in i rätt delforum och clickar ctrl+f, skriver "starta nytt ämne" och klickar på rutan som texten ligger över

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en kille som jag tycker är riktigt duktig på att skapa tryck i sina melodier. Lyssna gärna, till exempel på hans senaste upplagda (Swedish Levelizer), när han går in med kick och hela köret vid 1.22 till exempel.

Vad är det som gör att spåret får sån energi?

Link to comment
Dela på andra sajter

- Man kan även basera verser på 1/8 för att sedan kicka igång 1/16 hihat/shaker/arpeggio-synth eller annat jox i refrängen. Det ger gott ös.

- Prova att automatisera tempolinjen i projektet, så att refrängen har 1 BPM högre tempo.

- Automatisera masterregeln (snarare gainen innan inserts) så att allt utom refrängen är 1 dB lägre i volym.

- Inled refrängen med en HIT som är högre än alla tidigare ljud - ger en WOW-effekt.

- Bygg upp inför refräng genom att smyga på intensiteten i slutet på versen med t. ex. en bakåtvänd crash/vitt brus som ökar i volym, för att sedan lägga en rättvänd crash/vitt brus som minskar i volym efter 1:an i refräng.

- Byt "tonart" i refrängen till en något lägre eller högre. Ex.vis. om versen går i Gm, kan refrängen gå ner till D#, eller upp till Bb.

- Lägg på fler layers. Stöd t. ex. upp den där sågsynthen i versen med ett platereverb och en pad som spelar unisont när den går in i refrängen.

- Lägg till harmonier som inte finns i versen.

- Växla ackord oftare än i versen för att skapa rörelse.

- Ändra någon panorering eller skapa en automatiserad panorering över refrängen, i kontrast mot den statiska panoreringen i versen.

- Öka volymen på BK/VK eller båda en smula.

Som du ser av mönstret i mina förslag handlar det om att tillföra något som inte fanns i versen, för att fånga lyssnarens uppmärksamhet. Man tillför stimuli, driv, volym, vad som helst. Poängen är att refrängen ska utmärka sig och att man ska fångas av drivet. En beroendeframkallande hook någonstans i innan/efter eller inom refrängen hjälper även mycket. Ta den där alldagliga syntharpen och släng in en galen twist någonstans!

Något som man inte alltid tänker på är basen. Där sitter mycket av drivet. Ha en mer varierad basgång i refrängen.

Hur som helst, kombinera gärna flera av sakerna här ovan och du kommer att få effekt!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur melodin låter kan också spela roll hur kraftigt i övrigt det blir.

Testa ta någon melodi från någon låt du gillar (bara för att testa) och använd den i ditt projekt, för då vet du hur det ungefär bör låta.

Glöm heller inte att eQa syntharna och pianot (pianot är oftast av stort behov av eq) osv så att alla instrument blir cleana annars blir det grötigt.

Kan du inte lägga upp en mp3 på soundcloud eller här på studio?

Har hört av många att det blir fylligt om man använder 2 baser fast man lägger dem på olika frekvensnivåer. (Gäller även synhtar)

Låt också kicken vara "peaken" av alla instrument, då blir det mer tryck.

Ett annat tips är att tanka någons projekt-fil (lagligt från youtube) och kika efter hur dom har gjort, då kan du analysera och jämföra över det som du gjort "fel."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har glömt allt jag kunde om noter, men ett tips är att använda "stora intervall" om man kan säga så. Alltså att när du spelar en ton på klaviaturen inte bara spela de toner som ligger i bekväm anslutning, utan leta efter något en bra bit bort som låter bra. Hoppas detta inte låter helt snurrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att höja nån decibel i refrängen? Varför? Lyckas man inte skapa tryck i melodin hjälper det väl inte att höja den? Jag skulle bli skitirriterad om jag spelade en låt som hade ojämn ljudnivå eller skiftade bpm, det skulle förstöra hela setet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag ser det så ska du INTE haka upp dig så mycket på mixandet om du inte tycker att låten tar fart.

Gå back to basic, sätt dig vid pianot och se vad du kan göra med melodin där. Du kanske kan byta ut något ackord eller kanske kan köra sju takter vers i stället för åtta? Våga bryt mot reglerna! Se hur mycket du kan leka med bastoner under melodin utan att det låter konstigt, eller testa att mala på med samma ackord alldeles "för länge" för att sedan byta (ger sjuk effekt lyssna på velvet underground de var grymma på just det).

Och sist men inte minst, dynamik!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på dina klipp. Hör att du gillar Avicci. Du har bra känsla för melodier. Det är inga fel på dina melodier. Däremot känns arrangemangen lite klena ibland och det är därför du inte får tryck och energi. Mer percussiva grejer, typ hihats, tamburiner och congas som ligger och driver. Sen BAS, jag saknade bas och lågmid. Tryngre kickar med mer tryck också.

Lägger till att jag lyssnade via Mac:en så det bidrar ju till basförlust men det kändes ändå basfattigt. Och på spåret "testlåt mix/master" så ligger bruset lite för starkt i mix, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är ett annat bra tips. När du mixar eller producerar. Ha då med ett spåra utav, låt oss säga avicci, och lyssna på den ibland. Vad har han som inte jag har? Ligger hans trummor starkare eller svagare än mina? Har han verkligen såhär mycket fläsk kring 50Hz på kicken?

Jämför allt. Skit samma om du i slutändan har gjort en ren kopia av hans låt. Du har på vägen dit lärt dig massor om arrangering och produktion/mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är ett annat bra tips. När du mixar eller producerar. Ha då med ett spåra utav, låt oss säga avicci, och lyssna på den ibland. Vad har han som inte jag har? Ligger hans trummor starkare eller svagare än mina?
VIKTIGT fastna inte vid LJUDNIVÅ. Allt upplevs som "bättre" när den upplevda ljudnivån är högre. Ett säkert sätt att mixa sönder sin låt är att försöka få upp "trycket" som den hit-låten man har som referens. De har mastringsutrustning i multidollarklass. Först och främst ska det låta cleant och intressant!!
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att höja nån decibel i refrängen? Varför? Lyckas man inte skapa tryck i melodin hjälper det väl inte att höja den? Jag skulle bli skitirriterad om jag spelade en låt som hade ojämn ljudnivå eller skiftade bpm, det skulle förstöra hela setet.

Nästan alla låtar har högre intensitet i refrängen vilket ger högre RMS-värde. Det kan åstadkommas på olika sätt. Ett av dem är att höja volymen en smula. Det gör jag även när jag mixar live - lever mig in i musiken och styr masterregeln lite grand efter känslan. Refränger och outron brassar man på lite extra, för att sedan sänka lagom till nästa intro.

Tanken är ju inte att volymskillnaden eller temposkillnaden ska bli så stor att man reagerar på det. +1 BPM är i princip omärkbart om man smyger upp tempot. Men det ger en subtil effekt som man påverkas av undermedvetet. Det är samma sak med volymen. +1dB märks i princip inte, men det gör arrangemanget mer levande.

EDIT: Dessa två tipsen är såklart speciellt applicerbara på elektronisk musik, där de naturliga tempo/volym-skillnaderna inte existerar, utan måste återskapas manuellt! Ett liveband, om de är duktiga, sköter detta själva. Har du aldrig tänkt på att bandet ofta ökar lite både i intensitet, tempo och volym kring refrängen?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Klasho: Bra komplettering på mitt inlägg!!! Jätteviktigt att när du referenslyssnar på en färdigmastrad slutprodukt så måste du sänka volymen på den så att den matchar din egen låt. Annars kommer du som sagt mixa sönder dina egna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...