Jump to content
Annons

bygga om min spelburk till studioburk!


yonaz666

Recommended Posts

Hejsan alla fellow studionissar! 🙂

Min uppgift är som lyder i rubriken att bygga om min gamla speldator till en Helt okej studiodator och eftersom hårdvara inte är min starka sida ber jag här om hjälp!

jag har precis skaffat ett m-audio profire 2626 och tanken är att jag ska kunna spela in bandet i en hemmastudio som jag håller på att jobba på och de som ska spelas in är trummor, 2 gitarrer, bas och vox så de blir ju ganska stora projekt så måste ha en burk som pallar

detta är vad jag har i min speldator som ska byggas om .. finns de något här som kan sparas eller är de "gör om gör rätt" som gäller?

1,00 ST 327330 XFX GeForce 8800GTX 575M 768MB GDDR3,

PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit

1,00 ST 337432 APLUS Case CS-188AF, ATX, Black, 250mm

Blue Fan, (Without PSU)

1,00 ST 322257 Kingston ValueR. DDR2 PC6400 2048MB CL5,

Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2

1,00 ST 343412 ABIT I-N73HD, nForce-630i+GF7100, HDMI,

m-ATX,Socket-775,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

1,00 ST 344689 Cooler Master eXtreme Power 650W, 120mm

Fläkt, 3xSATA, ATX, 2xPCI-E, 20/24pin

1,00 ST 344772 Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt

jag har verkligen noll koll på vad som gäller när man bygger studiodator

lite vägledning hade varit underbart! tack på förhand.. over and out

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår inte riktigt? Bygga om? Släng i nytt moderkort, processor å svinmycket minnen. Satsa på en quad och ett stabilt moderkort. Behåll lådan samt nätagget, Kasta resten... Använd det interna grafikkortet i nya cpun. köp en sån här: http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz-ivy-bridge Min i5:a körs konstant i 4,6ghz ultrastabilt, och jag tycks kunna lasta på hur mkt. pluggar som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minne och processor gäller, och separat HD för samplingar, SSD på allt. Du borde nog uppgradera till ddr3 ram. Allt beror på vilka program du tänkte köra, vilka pluggar osv. Man kan göra musik med en dator från 1978 om man vill.

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på som det är, se till att ha bra drivrutiner till ljudkortet bara. Sen märker du vad som är en eventuell flaskhals. Om CPU:n alltid går i taket så fort du vill göra lite musik, så byter du ut den, samma sak gäller för minnet.

Det blir inte stora projekt bara för att du vill spela in några instrument. Det handlar mest om vad du har för effekter. Audio är väldigt billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...