Jump to content
Annons

Jag fattar inte Bruce-hysterin...


Valle

Recommended Posts

Begriper inget av detta, handlar det om din nya attidtyd? Vad tycker du om låtarna? Är det inte rentav så att några av dina älskade dansband spelar en del av dem?

Jag älskar inte dansband mer/mindre än jag älskar den genre som Bruce skräpar ner i. Jag ingår inte som många i ett löjligt vi-mot-dem-läger, där läger A ska gilla ditten genre och B ska gilla datten genre.

Bruces låtar – musik exklusive sång – är det väl inte något direkt fel på. Det enda som slår mig ibland är att hans musik, likt U2:s musik, innehåller en sorts evig röd tråd som löper genom varenda jävla låt, vilket ibland kan få musiken att uppfattas som – hör här – enformig! Jag tröttnar ganska snabbt på den typen av musik. Ungefär som med salsa (en riktig jävla nervförstörare).

Men som sagt, min tråd säger ju redan i ämnesraden att jag inte förstår mig på den hysteri som råder runt Bruce. Han är överskattad eftersom han inte är mer artist än någon annan, i vissa fall till och med undermåligare. Vad jag i övrigt tycker om hans musik, vilka som är mina top-five artister, är fullständigt irrelevant.

Men du kan ju alltid skapa en tråd om "Mina favoritartister" om du vill köra det rejset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jag tycker att Bruce Springsteen är världens, numero uno, mest överskattade megastjärna. Han sjunger sämre (som i falskt) än vad många andra artister gör, artister som inte kommer i närheten av Bruces stjärnstatus, ändå anses han vara bland de största. Jag gissar att man helt enkelt har vant sig vid eländet. För idag hade INGEN artist kommit undan med en så undermålig sångförmåga – vi hade bara lett lite medlidande och bett vederbörande att "öva lite mer".

Och i Sverige har vi en än sämre version: Ulf Lundell.

KAFFE!

Nej! 😠 Té ska det vara. 🙂

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken... [...en musikrecension...] Men smaken är som baken...

Vet du... När du måste ursäkta dig på det där viset, så tror man inte riktigt på vad du skriver.

Att smaken är som baken vet ju till och med idioter som jag. Säg vad du tycker utan att tvunget ursäkta dig. Det är coolare.

Fan, jag har ännu inte fått kaffe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som inte gillar Bruce är inte tillräckligt insatta eller inlyssnade i/på hans musik.

Dessutom är det väldigt komiskt att folk som gillar dansbandsmusik påstår att Bruce Springsteen är enformig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kan ju alltid skapa en tråd om "Mina favoritartister" om du vill köra det rejset.

Eller nördtrådar som du brukar kalla dem. Förstår fortfarande inte vad du vill med den här tråden. Är det alltså sången det är fel på, medan musiken i övrigt är ganska bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som inte gillar Bruce är inte tillräckligt insatta eller inlyssnade i/på hans musik.

Dessutom är det väldigt komiskt att folk som gillar dansbandsmusik påstår att Bruce Springsteen är enformig.

Halmdocka nummer...?

Bravo, JJ... Du är en mästare i loserretorik.

Du är antagligen inte tillräckligt insatt 😆

Det är säkert en sanning.

Är du insatt tillräckligt för att förstå hysterin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår fortfarande inte vad du vill med den här tråden. Är det alltså sången det är fel på, medan musiken i övrigt är ganska bra?

Ja, så kan man väl sammanfatta det.

Jag har för övrigt fått mitt kaffe nu. Så nu är ni snart allihop mina bitches. JJFjollford är det redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så kan man väl sammanfatta det.

Jag har för övrigt fått mitt kaffe nu. Så nu är ni snart allihop mina bitches. JJFjollford är det redan.

Fått kaffe? Kan du inte maka dig till bryggaren själv om du nu måste ha det för att få samlade tankar? Det brukar jag själv göra iaf 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fått kaffe? Kan du inte maka dig till bryggaren själv om du nu måste ha det för att få samlade tankar? Det brukar jag själv göra iaf 😉

OK, men eftersom annat inte framgår av vad du nyss skrev så antar jag att någon annan i alla fall har bryggt kaffet åt dig.

Chauvinist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Halmdocka nummer...?

Bravo, JJ... Du är en mästare i loserretorik.

Det är säkert en sanning.

Är du insatt tillräckligt för att förstå hysterin?

Inlägget var inte riktad till någon speciell. Tog du åt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägget var inte riktad till någon speciell. Tog du åt dig?

OK, låt oss avgöra då, om inlägget innehöll en halmdocka eller inte:

När du sa dels "Alla som inte gillar Bruce är inte tillräckligt insatta eller inlyssnade i/på hans musik", dels "Dessutom är det väldigt komiskt att folk som gillar dansbandsmusik påstår att Bruce Springsteen är enformig" – var det inte så att du faktiskt refererade till min person eller något jag ska ha påstått i någon annan tråd?

Om du svarar nekande kommer jag att be om en källa där man kan härleda från att någon (förmodad annan än jag) "som gillar dansbandsmusik påstår att Bruce Springsteen är enformig". Om du inte kan referera till någon (annan) källa = halmdocka.

I alla övriga fall, jakande som undanslingrande = halmdocka.

Jag tror faktiskt att du är fucked either way 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert en sanning.

Är du insatt tillräckligt för att förstå hysterin?

Hej Valle 🙂

Ja det tycker jag att jag är.

Förklaringen till det kanske låter boring i dina öron, but here goes...

Jag är ett år ifrån 40 (och börjar bli halvtjock 😕..jävla chips och såna grejer!!).

Från när jag växte upp så minns jag (i musikväg) mest Svensktoppen, Dansband ( ☺️) och Bruce Springsteen.

Jag har fortsatt att lyssna/gilla Springsteen under åren. Jag har som så många andra gjort cover och spelat hans låtar. När man är på Ullevi och upplever det på nära håll, så känns det som att vara på ett musikminnes-reunion. Man får höra låtarna som man hört sen man var liten, samtidigt som man får höra det nya, tillsammans med 50-60000 andra. Inget konstigt alls!

Ang "hysterin"...är det medias eller folkets du syftar på?

1. Tidningarnas intresse för Bruce är väl inte så svår att räkna ut? Bra för affärerna.

2. Folkets är väl inte heller särskilt klurig?

Sen att du inte förstår hela grejen är ju helt ok.

Jag vet att mitt svar inte ger dig nånting, förutom möjligen ett gäng motfrågor kanske..hehe

Ville bara svara på din fråga 🙂

Det där med att han sjunger falskt håller jag inte med om alls, inte ett endaste dugg.

Men det kanske beror på att jag inte vill hålla med, för att han är "min", för att jag är "insatt"..blah blah

Menar du att han sjunger surt precis hela tiden? På skiva? Live? Utveckla gärna.

Men du har en poäng, det kan jag ge dig 🙂

Jag tycker lite samma om artister/band som Håkan Hellström/The Hives/Gene Simmons..och mer eller mindre alla som låter som dem. Säkert finns det nån liten strof eller vers de sjunger bra, men i det stora hela så kan jag inte med dem.

Det nästan kryper i mig när jag hör sången. Men jag gör det enkelt för mig genom att inte lyssna, byta kanal och gå vidare.

Ha en bra lördag!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, låt oss avgöra då, om inlägget innehöll en halmdocka eller inte:

När du sa dels "Alla som inte gillar Bruce är inte tillräckligt insatta eller inlyssnade i/på hans musik", dels "Dessutom är det väldigt komiskt att folk som gillar dansbandsmusik påstår att Bruce Springsteen är enformig" – var det inte så att du faktiskt refererade till min person eller något jag ska ha påstått i någon annan tråd?

Om du svarar nekande kommer jag att be om en källa där man kan härleda från att någon (förmodad annan än jag) "som gillar dansbandsmusik påstår att Bruce Springsteen är enformig". Om du inte kan referera till någon (annan) källa = halmdocka.

I alla övriga fall, jakande som undanslingrande = halmdocka.

Du har onekligen skrivit precis sådana där saker. Var menar du att halmdocke-retoriken skulle finnas? Hur mycket har du lyssnat på Bruce Springsteen?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Tidningarnas intresse för Bruce är väl inte så svår att räkna ut? Bra för affärerna.

2. Folkets är väl inte heller särskilt klurig?

1. Det förstår jag.

2. Det förstår jag mindre. Du menar att alla 66 000 igår hade överseende med att Bruce vill kunna få föra sig med falsksång lite då och då?

Menar du att han sjunger surt precis hela tiden?

Nej.

Bra inlägg i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har onekligen skrivit precis sådana där saker. Var menar du att halmdocke-retoriken skulle finnas? Hur mycket har du lyssnat på Bruce Springsteen?

Halmdocka, alltså. Du ljög.

Ta det som en komplimang. Du kör i alla fall retoriska knep. Du kunde ju faktiskt ha varit plain dum i huvudet som aldrig förstår vad jag skriver. Och det tror jag inte att du är.

Att jag inte förstår hysterin kring Bruce kan mycket väl, som jag också har medgett, ha att göra med att jag inte är insatt i artisten. Men inte kan väl min oinsatthet skapa en sorts skenbild av att han sjunger falskt. Eller menar du att folk som är "insatta" inte längre hör att han sjunger falskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det förstår jag.

2. Det förstår jag mindre. Du menar att alla 66 000 igår hade överseende med att Bruce vill kunna få föra sig med falsksång lite då och då?

Nej.

Bra inlägg i övrigt.

Hmm...var du där?

Eller har du sett ett tjub-klipp på hela konserten?

Kan jag få en bra källa till "lite då och då" tack?

Skämtar bara såklart 😛

Jag tror INGEN i publiken bryr sig det minsta OM det kommer en halvsur ton någonstans, förutom ett fåtal musikpoliser och andra som har ett behov att visa att de kan något. 🙂

Men den dagen Bruce hamnar i denna situationen så lyfter jag hatten för dig 😆

http://www.youtube.com/watch?v=S8_-NpsAaX0

Redigerat av Olympia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Valle och några till, intressant och befriande att läsa om att fler tänker som jag, Bruce har jag aldrig fattat vitsen med och precis som andra har beskrivit denna skogshuggar wrestler mastodontfuckade telecasteridiotpumpande nonsensmusik, ungefär som Cher (fast hon gjorde en bra låt ca 1970 Dark Lady) bara jävla USA dravelpropaganda för massorna...

Såga skiten och rockford du är sååå körd...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Brus Sprängsten är lika kass sångare och lika överskattad som Bob Fyllan. Den senares texter hyllas som så fantastiska. Har aldrig fattat vad som är så speciellt med hans texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Valle

Bonjour!

Hur ofta sjunger han falskt egentligen?

Det undrar jag med 🙂

Vill ni ha en konstant? Typ, var fjortonde fras och särskilt där främre vokaler överrepresenterats.

Det spelar väl för fan ingen roll "hur ofta" han sjunger falskt, det är ju falskt! Det är just sådant här överseende som överraskar mig. Vad har den här artisten gjort för att slippa samma hårda kritik som många artister på lägre stjärnstatusnivå får utstå.

Såvida ni inte hävdar att han inte alls det sjunger falskt...

det här forumet spårar

Med sådana inlägg som du nyss skrev, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halmdocka, alltså. Du ljög.

Ta det som en komplimang. Du kör i alla fall retoriska knep. Du kunde ju faktiskt ha varit plain dum i huvudet som aldrig förstår vad jag skriver. Och det tror jag inte att du är.

Att jag inte förstår hysterin kring Bruce kan mycket väl, som jag också har medgett, ha att göra med att jag inte är insatt i artisten. Men inte kan väl min oinsatthet skapa en sorts skenbild av att han sjunger falskt. Eller menar du att folk som är "insatta" inte längre hör att han sjunger falskt?

Har du själv varit på någon av Bruce's Ullevi-konserter? Det har inte jag, men det är ju stört omöjligt att jämföra det man ser på något YouTube-klipp med det man upplever när man är på plats.

En av de absolut bästa konserter, om inte den bästa, jag sett var när Hanoi Rocks lirade på KB i Malmö för kanske 7 år sen. Helt otroligt bra. Har sett videoklipp från samma turné, det låter egentligen inget vidare. Men det spelade liksom inte så stor roll, det var en massa andra intryck som vägde upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...