Jump to content
Annons

Ska uppgradera till Cubase 6.5 och Waves 9 - 64-bit


ramoand

Recommended Posts

Hade tänkt blåsa datorn och lägga på nytt Windows 7 64-bit och då även uppgradera till Cubase 6.5 64-bit och Waves 9. Nu har jag alla mina Waves-licenser på min iLok men på nya Waves 9 så behöver man ju inte iLok tydligen.

Kanske dum fråga men är det nåt jag behöver tänka på innan jag uppgraderar eller är det bara att köra på?? Och är det nån som testat nya Waves 9 64-bit, funkar det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp, licenserna lagras numera antingen på datorn eller USB-minne istället för iLok - och då har jag alla möjligheter att flytta med mig pluggarna mellan de fyra datorerna.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, licenserna lagras numera antingen på datorn eller USB-minne istället för iLok - och då har jag alla möjligheter att flytta med mig pluggarna mellan de fyra datorerna.

Ok. Va gör man om usb-minnet pajjar då? Är licenserna helt borta då eller kan man ladda ner dom igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du kan inte lägga de på samma ställe. Men märkligt att man inte enbart kan välja 64?

Ja, först ska jag välja mapp för 32-bit. Sen när jag klickar på 'next' får jag välja mapp för 64-bit. Skall jag bara välja nån annan mapp utanför Cubase för 32-bitsversionen då? typ C:\Program (x86)\Waves

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Va gör man om usb-minnet pajjar då? Är licenserna helt borta då eller kan man ladda ner dom igen?
Du kan återställa licenserna (max 1 gång per år) från Waves License Center till ett nytt USB-minne eller ny dator.

Skulle det vara så att du tappar bort USB-minnet, återställer licenser till ett annat USB-minne och i efterhand hittar det gamla kan du koppla in det gamla och köra Waves License Center. Då försvinner licensen från det gamla, 1-årsspärren nollställs och börjar om på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört 64-bitars cubase sedan den kom och det har inte orsakat några större problem.

Det är nog enklast för dig om du lägger alla 64-bitars pluggar i en katalog, typ c:\vst\64 och alla 32-bitars i en annan, d.v.s. c:\vst\32. Faktum är att du kan blanda både och i en katalog också....

Jag brukar undvika att ens installera 32-bitars versionen, men gör du det verkar cubase förstå att den skall ladda 64-bitars versionen. Annars finns ju så att säga risken att båda laddas.

Kan varna om att det fortfarande finns en del äldre 32-bitars pluggar som uppför sig konstigt i 64-bitars cubase men det har blivit bättre med varje version. Annars verkar jbridge lösa problemen för de flesta. De flesta kommersiella plugins släpps numer i 64-bitarsversioner, eller i 32-bitarsversionen som är testade under 64-bitars host nu för tiden. Waves var väl bland de värsta syndarna så jag har inte kört deras grejer på låååång tid.

Jag föredrar nog att lägga nycklarna i Waves moln för att undvika risken med borttappade USB-minnen och annat. Det går ju ganska fort att aktivera dom för en annan dator i vilket fall. Har för mig att de hande en lösning på det där med bortappade nycklar. Var det inte så att man kunde få nya nycklar 2 gånger eller liknande?

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du kan återställa licenserna (max 1 gång per år) från Waves License Center till ett nytt USB-minne eller ny dator.

Skulle det vara så att du tappar bort USB-minnet, återställer licenser till ett annat USB-minne och i efterhand hittar det gamla kan du koppla in det gamla och köra Waves License Center. Då försvinner licensen från det gamla, 1-årsspärren nollställs och börjar om på nytt.

Jag kan väl bara kopiera licensfilen till ett extra USB-minne så är jag säker?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok 🙂

Jag har en annan fundering med. Nu när jag kör 64-bitar så upplever jag det som lite mer instabilt. När jag t ex kör mycket automatiseringar och många spår samtidigt i en låt så börjar det knastar och VST Performance går upp 100% för ett ögonblick. Det hände aldrig när jag körde Cubase 5.5 32-bit.

Nån som upplevt samma sak? Kanske bättre att gå tillbaka till 32-bit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...