Jump to content
Annons

Windows 7 - Backup from image, någon som använt?


cborg

Recommended Posts

Eftersom jag sitter och gör lite installationer just nu och skall testa lite nytt vill jag kunna återställa datorn ifall det går snett.

Så undrar om det är någon här som har kört Windows 7's egna Restore from image?

Några problem eller smärtfritt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde ju funka bra.

Har visserligen inte använt det utan håller mig till Acronis TrueImage, som har funkat klockrent de gånger jag har bytt upp mig i storlek på systemdisken.

Jag skulle tro att Acronis kan vara mer omfattande, bl a med sitt "try & decide". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi testade det när vi skulle blåsa om alla datorer från Windows XP till Windows 7 på skolan, kändes smidigt då alla datorer hade samma hårdvaruspecar. Den första datorn vi körde det på funkade inte alls med Windows inbyggda funktion. Därför förkastade vi det och körde med Acronis istället, men den datorn strulade likförbannat och det tog ett par försök innan det funkade. Det var inga problem med Acronis på någon annan dator.

Det vi kunde konstatera var att problemen endast berodde på en maskin (just vad problemet var vettefaan), och att Windows funktion antagligen hade funkat lika bra som Acronis på de andra datorerna. Det var verkligen smidigt att installera alla DAW:ar, drivrutiner och uppdateringar på bara en dator och sedan köra tysta och kompletta installationer på de andra datorerna.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Acronis långt tidigare men har ingen licens och känner mig lite snål så här på sommaren. Särskilt som Win7 har inbyggd backup.

Dock vet man ju inte om det har fungerat tills den dagen då man verkligen behöver återställa. Det är väl det som är det kinkiga. 🙂

Tack för svaren så långt Claes och Halkbi!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Återupplivar min backuptråd för en närbesläktad fråga:

Jag sparar mina projekt, ljud med mera på en separat disk i specifika mappar.

Men

Vilka mappar på systemdisken innehåller användardata om man inte har valt vart man vill spara?

Vet att Cubase förr t.ex.sparade olika track och vstpresets under "Presets" i Cubasemappen.

Har sett att det mesta finns i användarprofilen under Appdata/Roaming samt under "Documents" (eller "Mina Dokument" som det också kallas).

Några mer ställen att tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...