Jump to content
Annons

Elgitarrsignal till fuskakustiskt ljud.


Recommended Posts

Finns det någon stompbox som kan omvandla telecasterns halsmick till ett hyfsat akustliknande ljud? Har för ganska länge sen haft två olika som jag aldrig gillat, glömt vilka de var.

Jag tänkte dela signalen med en EBS Tremolo, den har stereoutgång, ena sladden går vidare till stämdosan - gitarrförstärkaren så jag kan få tyst på den samtidigt som den andra signalen går genom fuskburken och in i mixern där jag lätt mutar det ljudet när jag så vill med en söt liten röd knapp.

Ibland är det befriande att spela utan backtracks och all den tekniken, men att ha en riktig akust med sig och skifta gitarrer mellan låtarna är allt för omständigt. Men finns det en box som inte låter fullständigt skit?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tänkte en gång uppgradera från AC2 till AC3, främst för reverbet, men när jag testade den i butik med (tror jag) samma Rolandförstärkare som i videon ovan, så lät det inte övertygande på samma sätt som hemma med min gitarr och förstärkare och AC2. Läs lite recensioner, och testa med dina prylar. ...Eller köp min Variax för 3500 kr. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte en gång uppgradera från AC2 till AC3, främst för reverbet, men när jag testade den i butik med (tror jag) samma Rolandförstärkare som i videon ovan, så lät det inte övertygande på samma sätt som hemma med min gitarr och förstärkare och AC2. Läs lite recensioner, och testa med dina prylar. ...Eller köp min Variax för 3500 kr. :-)

Men att köra upp akustsimulering genom en gitarrförstärkare, vilken det än är, kan väl inte vara så bra? Att köra den direkt i PAt borde vara grejen... Reverb kan jag vara utan, det har jag ju i PA´t. Är det reverbet som är skillnaden mellan AC2 och AC3?

Variax.... Only time Im happy´s when I play my Telecaster...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt och hållet rätt. Det måste vara fullrangehögalare för det ska funka. Det trodde jag butikens Rolandförstärkare var. Men det kan ha varit inkopplat i en gitarringång på den om jag tänker efter. Fuzz recenserade den som bättre än ac2. Men jag har läst besvikna användares kommentarer om ac3, så jag behöll ac2.

Du måste även ha singlecoil.

Båda fungerar som omkopplare mellan pa och gitarrförstärkare.

Ac2 saknar reverb.

Ac3 har ngn modern cosm-algoritm för ljudet.

Variaxen låter bättre än ac2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...