Jump to content
Annons

Rörförstärkare till klassisk musik/rock


Andwuu

Recommended Posts

Jag har en HIWATT 100 från 71(+ 4*12 Celestion Vintage) och den låter mycket högt och bra helt enkelt.Det är ett kraftpaket men inget för den som vill ha mycket dist i stärken,

Däremot passar den till många stilar då den låter "clean" och passar utmärkt att köra effektpedaler innan. Vill man påverka soundet i den kan man välja olika slags rör.

En stärk som inte tappar värde jag köpte den för 10 000kr för tio år sedan och jag kan säkert få mer än 10000kr för den. De gamla stärkarna är också lätta att laga och byta ut delar på vilket kan vara krångligare i nya digitala historier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har själv haft en 2203 ett antal år men tycker inte de är direkt prisvärda numer med all hype. Kolla in Marshall Vintage Modern , låter sjukt bra enligt min mening. Dessutom kan den beställas direkt från england från diverse musikaffärer. Priserna ligger ofta långt under både thomann och de svenska butikernas priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde med Marshall frytolvlådor kom jag på att ljudet från en rak fyrtolva var mycket fetare o bättre än från den vinklade. Polarn upplevde samma sak med sina Marshallådor, det var mkt tydligt om man ställde bägge på golvet, eller på samma höjd på stolar. Han hade även Carvin rörtoppar med dubbla fyrtolvor till, samma sak där, mer o bättre tryck i den raka. Det var ett tredje märke också vi testade som gav samma resultat. Skulle jag spela på fyrtolva skulle jag absolut välja en rak låda. Det blir väl lite mindre luft bakom de övre högtalarna så de svänger aningen annorlunda än de undre. Eller vad det beror på. Det var så övertydligt att det var så i alla fall.

Numer tycker jag det räcker fint med en tolva i en combo.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde med Marshall frytolvlådor kom jag på att ljudet från en rak fyrtolva var mycket fetare o bättre än från den vinklade. Polarn upplevde samma sak med sina Marshallådor, det var mkt tydligt om man ställde bägge på golvet, eller på samma höjd på stolar. Han hade även Carvin rörtoppar med dubbla fyrtolvor till, samma sak där, mer o bättre tryck i den raka. Det var ett tredje märke också vi testade som gav samma resultat. Skulle jag spela på fyrtolva skulle jag absolut välja en rak låda. Det blir väl lite mindre luft bakom de övre högtalarna så de svänger aningen annorlunda än de undre. Eller vad det beror på. Det var så övertydligt att det var så i alla fall.

Numer tycker jag det räcker fint med en tolva i en combo.

Intressant, har själv funderat på om det var någon skillnad mellan vinklade kabinetter och raka. Får testa bägge och se om jag märker någon skillnad själv.

Hur pass högt spelades dem för att du skulle höra det? Känns ju inte precis som att du kan kräma på alldeles för hög volym i en musikaffär menar jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv haft en 2203 ett antal år men tycker inte de är direkt prisvärda numer med all hype. Kolla in Marshall Vintage Modern , låter sjukt bra enligt min mening. Dessutom kan den beställas direkt från england från diverse musikaffärer. Priserna ligger ofta långt under både thomann och de svenska butikernas priser.

Visst att priserna på internet ligger under de svenska priserna, men hur funkar det med frakten? Det lär ju knappast vara gratis att skicka från England jämfört mot inrikes, så jag räknar med att fraktkostnaden blir ganska hög. Kanske jag har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst att priserna på internet ligger under de svenska priserna, men hur funkar det med frakten? Det lär ju knappast vara gratis att skicka från England jämfört mot inrikes, så jag räknar med att fraktkostnaden blir ganska hög. Kanske jag har fel?

Varför skulle fraktkostnaden på en stärk vara speciellt mkt högre från UK än Tyskland (om man nu ändå ev. tänkt handla från Thomann)? Vill minnas att de jag snackade med när jag funderade på att ta hem en Marshall från England, ville ha runt trehundra spänn. Kan iaf vara värt att kolla.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst att priserna på internet ligger under de svenska priserna, men hur funkar det med frakten? Det lär ju knappast vara gratis att skicka från England jämfört mot inrikes, så jag räknar med att fraktkostnaden blir ganska hög. Kanske jag har fel?

Jag har köpt flera saker från England, bland annat senaste stärkaren, CAA PT50:n med tillhörande kabinett. Frakten bjöd de på, så det handlade nog inte om så särskilt många kronor. Annars brukar det vara väldigt fördelaktiga fraktpriser från England, även när jag köpt gitarrer och dylikt. Jag skulle dock rekommendera att inte få stärkare och kabinett skickat till sig om man inte absolut måste. Det är riktigt stor skaderisk på de grejerna.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, har själv funderat på om det var någon skillnad mellan vinklade kabinetter och raka. Får testa bägge och se om jag märker någon skillnad själv.

Hur pass högt spelades dem för att du skulle höra det? Känns ju inte precis som att du kan kräma på alldeles för hög volym i en musikaffär menar jag 😉

Har för mig det hördes även på lägre volym, som att de övre och undre elementen jobbade aningen olika. Som ett litet fasfel.

Att jag slutade med fyrtolvor beror inte enbart på att de var för stora att släpa på utan även att varje element knappt rörde sig vid normal volym, det blev sämre sustain i gitarren jmf med att köra ett enda 12" element så pass hårt att det jobbar en del. Även det har jag testat en hel del A/B.

I dag ser jag ingen vits alls med att ha ens tvåtolvlådor, en tolva räcker. (för mig) När jag spelar live är det mest intressanta det ljud som kommer ur PAt, och mickat eller lajnat med Red Box kan ingen i publiken höra skillnad på en enkeltolvs combo eller dubbla fyrtolvor. Man får inte samma botten på scenen med enkeltolvan, men med närmickning får man ändå så mycket bas att man ofta får skära lite bas i mixern.

När Neil Young live spelar sina vråligaste ljud spelar han på en pytte 10 watts Fendercombo från 50-talet. Och det vrålandet hörs minst sagt rejält. Såg dem i Stockholm vid Univesitetet (?) för några år sen, bästa liveljud jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Marshall Vintage Modern , låter sjukt bra enligt min mening.

Har blivit helt förälskad i ljudet från denna förstärkare, samtidigt som den är betydligt snällare för plånboken än JCM 800 🙂 Läste dock att skillnaden var att 50w modellen bara använder ~36w cleant och toppar 50w med overdrive, medans JCM 800 (50w) då skulle ligga på 50w cleant och högre med overdrive och att då Vintage Modern inte låter alls lika högt mot en JCM 800 på samma inställningar.

Antar att en 50w Vintage Modern räcker rätt långt ändå, så länge du inte är på en riktigt stor scen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...