Jump to content

  • Bokassa – Norska Rockers med världsrenommé

    Bokassa är ett kul gäng från Trondheim med två album i bagaget och radioprofilen Jörn Kaarstad bakom gitarr och sång. De släpper nu tredje albumet Molotov Rocktail och man kan säga att deras resa tagit sig intressanta vägar. Jörn reder ut begreppen.

    Urban Kindhult

    375500845_Bokassa5_PhotoCredit_KennethSporsheim_1800.jpg.5a10479ede4b5956e02006f2271366ba.jpg
    Bokassa. (Foto: Kenneth Sporsheim).

    Man kan nog säga att norska Bokassa blandat samman sin egen brygd av hardcore punk och stoner rock till en variant man möjligen skulle kunna kalla för Stonerpunk. Bandet består förutom Jörn Kaarstad också av Olav Dowkes och Bård Linga.

    Med det tredje albumet Molotov Rocktail som man nu släpper på bolaget Napalm Records tar man ett steg i en lite hårdare riktning. Men hur började det hela egentligen?

    – Vi ville helt enkelt lira punkpoplåtar och vi hade egentligen inte planerat någonting. Med lite tur tänkte vi släppa några plattor och med lite tur skulle vi kanske få spela en del på scen. Vi märkte dock rätt snabbt att det fanns en säregen spänning när vi spelade tillsammans. Har man det så vet man att det kanske finns något att bygga på och vi märkte också snart att folk började plocka upp det vi gjorde. Först då tänkte vi att vi kanske kunde utveckla det här lite mer. Vi har alltid gillat Fu Manchu och Clutch och den typen av band och har alltid hittat vår inspiration där, men snart så försöker man ju hitta nya vägar. Nu tror jag vi har blivit ett snäpp lite hårdare i vissa stunder. Det är alltid Stoney riffs kombinerat med punk och hardcore men det är nog det samma som vi gör till denna dag. Den här plattan har kanske lite mer av rock och punk överlag men utgångspunkten och vårt mantra är densamma. Denna gång bidrog både Bård och Olav så det är lite kul att vi får in fler influenser i bandets musik.

    bokassa_cover.thumb.jpg.0f329fbcf960b12b504a0e684816c389.jpg
    Bokassa – Molotov Rocktail.

    Ni tog en sväng med Metallica på deras WorldWired Tour över Europa år 2019. Berätta lite om hur det förändrade bandets tillvaro.

    – Vad vi förstår så hörde Lars Ulrich vår första platta Divide & Conquer något år efter att den kom ut. Han gillade den och spelade den sedan i sin radioshow och jag tror det dröjde sex månader till innan de hörde av sig och undrade om vi ville hänga med på deras turné i Europa, England och Ryssland. Det ville vi såklart. Det som kanske överraskade oss lite var hur fantastiskt bra de behandlade oss hela tiden. Vi hade faktiskt inga restriktioner och fick använda så mycket av scenen som vi ville. Speciellt Lars var väldigt välkomnande och vi hängde en hel del och vi blev bjudna att äta middag med bandet flera gånger. Självklart så gjorde det stor skillnad för vår exponering och vi kan bara tacka vår lyckliga stjärna att detta skedde 2019 och inte 2020. Det hade varit ganska surt att vara tvungen att ställa in en sådan grej.

    Se videon Hereticules från albumet Molotov Rocktail nedan:

    Det vore spännande att höra om er process för att skriva material, spela in och producera plattor i studio. Kan du berätta lite om det?

    – Det startar normalt som för de flesta att jag spelar in på min iPhone med en gitarr som inte är inkopplad och med en melodislinga som jag sjunger in. Sedan brukar jag ta det hela till Garageband och börjar spela in. Så snart som jag tycker att jag har något så jobbar jag vidare och spelar in en demo av den färdiga låten. Inte sällan sitter jag hemma i vardagsrummet och lägger sången, bakgrundsången och arrangerar låten, kortar av och förlänger olika partier. När jag känner att det fungerar så skickar jag demon till de andra i bandet. Ibland blir det en del ändringar och de andra i bandet vet att nästa dag kan det dyka upp en ny version av låten. När vi sedan är i studion så är mycket klart. På den här plattan så använde vi faktiskt en del av gitarrerna från demoinspelningen. Men det är först när vi är i studion som vi börjar använda ett ”riktigt” inspelningsprogram.

    Kanske en dum fråga, men hur gör man med funderingar över tempo om man tar med sig så mycket som är klart in i studion? Finns det saker att tänka på?

    – Ja, BPM är oftast redan satt då. Tempot är ofta rätt självklart för oss. Jag vet inte varför men de flesta av våra låtar går på runt 160BPM. Det är snabbt men inte supersnabbt och det finns fortfarande groove. Jag verkar vara naturligt kablad för att göra låtar runt just 160. Det finns en bra balans där som fungerar för oss.

    Jag misstänker att ni hellre spelar in gitarr med förstärkare som flyttar luft än använder plug-ins. Har jag rätt?

    – Det stämmer. Jag spelar in med en Orange Rockerverb 100 med en fyrtolva i ena kanalen och sedan använder vi den Victory VX100 jag kör live i den andra kanalen. På den här plattan blandade vi dem på ett sätt som har kommit att skapa mitt eget sound. Vi använder en del dist från topparna, men ett hemligt vapen jag har är en ganska billig pedal som heter Mooer Blade och är en distpedal. En verkligt användbar pedal. Jag har aldrig varit så inne på effekter eller ett stort pedalbord utan behöver något som är lätt att ta med på flyget. Vad det gäller gitarrer så var jag helt hemma ett tag med min drömgitarr, en Dan Armstrong Plexiglasgitarr, men den och min Les Paul blev stulna. De hann vara med på plattan dock. Annars kör jag mycket på min SG med Bare Knuckle Holy Diver-mickar som är grym. Med bra mickar är det få saker som slår en SG och den är också lagom tung för att fungera live.

    Bokassa – Molotov Rocktail (Spotify / Apple Music)


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...