Jump to content
Annons

Rörförstärkare till klassisk musik/rock


Andwuu

Recommended Posts

God afton alla musikgalningar!

Har sedan jag började spela elgitarr alltid spelat på transistorförstärkare eller hybrider (liksom min Vox VT40+ jag för tillfället använder) och börjar tröttna på den "skarpa" och tråkiga ljudet jag får vid overdrive. VT40+ var ett steg upp från det jag tidigare hade (Line 6 Spider III) då rördelen mycket väl färgade ljudet helt annorlunda, men det låter fortfarande lite väl torrt med dist.

Då jag aldrig tidigare ägt en rörförstärkare skulle jag uppskatta lite råd och rekommendationer från er här på forumet. Jag tänkte att jag istället för att byta mickar på min gitarr (Epiphone Les Paul Standard, som jag tycker att jag fått ett riktigt fint ljud i med mindre modifikationer) kanske skulle investera i en riktig rörförstärkare för att utnyttja framtida gitarruppgraderingar bättre, då jag i dagsläget snarare känner mig begränsad till vad förstärkaren klarar av.

Jag spelar all möjlig sorts musik; allt från gamla klassiska låtar med väldigt cleant ljud till skitigare musik á la Guns n' Roses, AC/DC med mera. Är inte så inne på ultra hi-gain "skrik-huvudet-av-dig" metal, så jag anser inte att jag behöver någon extrem dist, skulle det behövas får jag väl i värsta fall skaffa en overdrive/distpedal. Jag gillar helt enkelt mer klassiska rock/hårdrockstoner, och är ute efter någon förstärkare som kan producera ett varmt ljud även vid overdrive. Är även inne på att starta ett band med några jag känner, så ska väl möjligen vara en förstärkare som klarar av att kräma på höga volymer utan att sabba tonen (dock så vitt jag förstått det mickas de flesta förstärkare upp till PA-system för att låta högre?) som en transistorförstärkare hade gjort.

Tar gärna emot en lista av förstärkare så jag kan testa dessa nästa gång jag besöker musikaffären. Kan även tillägga att jag efter att ha lyssnat på YouTube-klipp gillar tonen hos Vox AC30, men det verkar som att det krävs en overdrivepedal för att få mer gain till de lite tyngre låtarna. Vill gärna att förstärkaren ska vara köpbar utan att behöva sälja allt jag äger för att få råd.

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har läst väldigt många skilda meningar om hur rörförstärkare skulle spela högre än en likvärdig transistorförstärkare, hur är egentligen detta?

För att bygga vidare på den frågan, min aktuella förstärkare (Vox VT40+) har jag aldrig pressat över 15-20% på Master, med effekten uppskruvad på 60w, och den låter redan då väldigt högt. Jag förstår att det självklart skiljer sig beroende på musikstil och andra faktorer, men finns det någon form av riktlinje för hur många watt som behövs för att spela tillsammans med en rocktrummis på gig/rep utan att bli totalt överröstad? Tänket framförallt på cleant ljud, då rörförstärkare distar när du pressar dem, en för klen rörförstärkare lär väl vara svår att få rent ljud med om du har en högljudd trummis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du borde satsa på en Marshall JCM 800. Jag spelade in med en TSL i höstas och den lät super. Både DSL och TSl (2 och 3 kanaler) De går att hitta relativt billigt med en marshall 4x12. Jag gillar personligen lådor med Greenback element, har en i studion 🙂

Jcm 800 2203 ansens ju vara den bästa marshallen, relativt sällsynt men det händer att de kommer upp på vend.se DSL/TSL klarar både moderna lite mer highgain och även mindre gain.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker du borde satsa på en Marshall JCM 800. Jag spelade in med en TSL i höstas och den lät super. Både DSL och TSl (2 och 3 kanaler) De går att hitta relativt billigt med en marshall 4x12. Jag gillar personligen lådor med Greenback element, har en i studion 🙂

Jcm 800 2203 ansens ju vara den bästa marshallen, relativt sällsynt men det händer att de kommer upp på vend.se DSL/TSL klarar både moderna lite mer highgain och även mindre gain.

Är själv väldigt sugen på denna förstärkare, men oj vad den går över min ekonomi 😉 Det är väl ~14 000 kr ny för toppen, och sedan ca 6 000 kr för matchande kabinett (baserat på vad jag minns från 4Sound)? Om du däremot hittar någon deal är du välkommen att länka denna!

Har aldrig spelat på denna förstärkare, men som du säger har jag läst väldigt många bra omdömen, samt har jag lyssnat på ett oränkeligt antal YouTube-klipp från denna stärkare. Känns lite som att jag kommer ha råd med antingen toppen ELLER lådan, och båda är ju precis lika oanvändbara som de är (om det nu inte skulle finnas kabinett på plats, men där jag repar finns det inte en enda förstärkare, med undantag för ett mixerbord med högtalare).

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde kolla in Bugera. Deras toppar är riktigt billiga. Köp en Harley Benton 2x12 från Thomann så har du en bra kombo. Bugera gör kloner på kända modeller som 5150, Triple X etc. Båda dessa fungerar bra till rock. BAby Jane plattan jag gjorde använde vi 5150 på kompet och marshal TSL på leaden 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde kolla in Bugera. Deras toppar är riktigt billiga. Köp en Harley Benton 2x12 från Thomann så har du en bra kombo. Bugera gör kloner på kända modeller som 5150, Triple X etc. Båda dessa fungerar bra till rock. BAby Jane plattan jag gjorde använde vi 5150 på kompet och marshal TSL på leaden 🙂

Blir helt enkelt till att ta med gitarren till musikaffären någon dag och testa några förstärkare, göra mig av med gammalt skrot som står och skräpar och se hur det blir 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kollat in de lite billigare varianterna av rörstärk om jag var du. Både Bugera, som redan nämnts, och Blackstar har fina toppar för pengarna. Orange tiny-serie är också bra grejer för pengarna. En JCM800 är en kanonstärkare, men den är enligt min erfarenhet nte det enklaste att tämja i inspelningssammanhang. Ganska vass midpeak /hi midpeak med "fel" kabinett, och inte jättelätt att skruva till. Man få ett ljud liksom, och det är vad man har och jobba med. Sen att det är ett förbaskat härligt jud, det råder det ingen tvekan om 🙂

Sen ska man okså vara medveten om att det här med rör inte per automatik gör ljudet bättre eööer skönare. Mitt råd är att testa dig igenom både andra modelleringsvarianter och billigare rörstärkare och gå på vad dina öron gillar bäst, oavsett om det är rör eller inte.

Precis som du skriver behöver du ha en rörstärkare med högre wattantal om du ska kunna spela cleant utan att det distar. Hur många watt du behöver varierar från stärkare till stärkare, mycket beroende på hur förstegskretsen ser ut. Min Custom Audio Amplifiers PT50 t.ex, är på 50w och klarar utan problem att överrösta en ivrig trummis med cleant headroom. Men då är den å andra sidan så högljudd om man vill pressa slutsteget hårt, att färgen lossnar från väggarna. Som väl är har den en fruktansvärt bra mastervolym... 🙂

Lycka till!

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kollat in de lite billigare varianterna av rörstärk om jag var du. Både Bugera, som redan nämnts, och Blackstar har fina toppar för pengarna. Orange tiny-serie är också bra grejer för pengarna. En JCM800 är en kanonstärkare, men den är enligt min erfarenhet nte det enklaste att tämja i inspelningssammanhang. Ganska vass midpeak /hi midpeak med "fel" kabinett, och inte jättelätt att skruva till. Man få ett ljud liksom, och det är vad man har och jobba med. Sen att det är ett förbaskat härligt jud, det råder det ingen tvekan om 🙂

Sen ska man okså vara medveten om att det här med rör inte per automatik gör ljudet bättre eööer skönare. Mitt råd är att testa dig igenom både andra modelleringsvarianter och billigare rörstärkare och gå på vad dina öron gillar bäst, oavsett om det är rör eller inte.

Precis som du skriver behöver du ha en rörstärkare med högre wattantal om du ska kunna spela cleant utan att det distar. Hur många watt du behöver varierar från stärkare till stärkare, mycket beroende på hur förstegskretsen ser ut. Min Custom Audio Amplifiers PT50 t.ex, är på 50w och klarar utan problem att överrösta en ivrig trummis med cleant headroom. Men då är den å andra sidan så högljudd om man vill pressa slutsteget hårt, att färgen lossnar från väggarna. Som väl är har den en fruktansvärt bra mastervolym... 🙂

Lycka till!

Angående inspelningen så hade det inte varit fel med mer diskant in i mixen för min del, förstärkaren jag kör på nu måste jag ställa in väldigt mysko för att få in annat än mellanregister i under inspelning ;P

Vad är egentligen mest praktiskt, combo eller topp/kabinett? Spelar mycket hemma då jag övar ~2-3 timmar dagligen, eller bara spelar när något nytt dyker upp i huvudet. Kommer antagligen att flytta runt utrustningen mer då jag börjat spela med några andra. Vill samtidigt ha bra ljud (tillräckligt högt osv.) om jag har någon spelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående inspelningen så hade det inte varit fel med mer diskant in i mixen för min del, förstärkaren jag kör på nu måste jag ställa in väldigt mysko för att få in annat än mellanregister i under inspelning ;P

Vad är egentligen mest praktiskt, combo eller topp/kabinett? Spelar mycket hemma då jag övar ~2-3 timmar dagligen, eller bara spelar när något nytt dyker upp i huvudet. Kommer antagligen att flytta runt utrustningen mer då jag börjat spela med några andra. Vill samtidigt ha bra ljud (tillräckligt högt osv.) om jag har någon spelning.

Jag föredrar topp och låda separat framför combo. Combo är riktigt smidigt när det gäller att frlytta prylarna, även om det finns combos som är löjligt stora och tunga. Jag tycker dock att fördelen med att kunna matcha olika toppar med olika kabinett lite enklare är väldigt fördelaktig. Självklart kan man med många combos även driva externa kabinett, men ibland blir det förbaskat osmidigt, och det är inte alltid det finns lika gott om utgångar.

En annan fördel med att ha topp och låda separat är att man ibland bara behöver ta med sig toppen om lämplig låda redan finns på plats, vilket är ännu enklare (givetvis beroende på modell) än att ta med sig en combo. Det finns helt enkelt ingen generell konsensus gällande vad som r mest lämpligt när det kommer till combo eller topp och låda. Man får gå på vad som faller en i smaken, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Egnater Rebel serien, själv har jag en Rebel 30. De har väldigt bra möjligheter för både cleant och med Overdrive. Att den är ställbar mellan 1-30w, har dubbla röruppsättningar som man kan blanda fritt mellan och separata reverb för båda kanalerna gör inte saken värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar topp och låda separat framför combo. Combo är riktigt smidigt när det gäller att frlytta prylarna, även om det finns combos som är löjligt stora och tunga. Jag tycker dock att fördelen med att kunna matcha olika toppar med olika kabinett lite enklare är väldigt fördelaktig. Självklart kan man med många combos även driva externa kabinett, men ibland blir det förbaskat osmidigt, och det är inte alltid det finns lika gott om utgångar.

En annan fördel med att ha topp och låda separat är att man ibland bara behöver ta med sig toppen om lämplig låda redan finns på plats, vilket är ännu enklare (givetvis beroende på modell) än att ta med sig en combo. Det finns helt enkelt ingen generell konsensus gällande vad som r mest lämpligt när det kommer till combo eller topp och låda. Man får gå på vad som faller en i smaken, helt enkelt.

Jo, lite så jag tänkt också. Känns ju betydligt smidigare att bara ta med en topp än att bära en hel fet combo för att få sitt sound.

Dock ligger väl en del av ljudet man får i högtalarna kabinetten är utrustad med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska möjligen repa imorgon, får testa hur pass volymen står sig mot ett akustiskt trumset i den förstärkaren jag kör med för tillfället, och sedan någon annan dag åka in och testa olika förstärkare. Nu har jag ju i alla fall lite olika modeller att leta efter 😉 (även om det med störst sannolikhet blir ett blindtest, testa i princip allt som finns och leta mig fram)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, lite så jag tänkt också. Känns ju betydligt smidigare att bara ta med en topp än att bära en hel fet combo för att få sitt sound.

Dock ligger väl en del av ljudet man får i högtalarna kabinetten är utrustad med?

Absolut. En hel del. Precis som lådvolym i tre dimensioner, hur kabinettväggarna är sammanfogade samt kabinettmaterial och olika tänkbara portningar 🙂 Återigen, där är det bara att gå på öronen. Själv brukar jag föredra 2x12or, eller mindre 4x12or, men det är olika beroende på vilken topp man skall använda. Ett hett tips är att satsa på en relativt "vanlig" låda från början, och ha som utgångspunkt vid eventuella framtida investeringar. En Marshall 1960 med Greenbacks funkar fruktansvärt ofta. Bland 2x12or kan jag varmt rekommendera Custom Audio Amplifiers 2x12a och Mesa Boogies Roadster 2:a, som jag tror heter Recto Standard nu.

EDIT: Jag skriver fruktansvärt illa idag.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det finns många versioner av jcm 800, 2203, 2204 typ Jmp låter oftast bra, medans 2205 och 2210 enligt mig

inte låter alls lika bra.

Mkt bra poäng. Jag har magiska minnen av 2204.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha en marshall skall man väll ha en Jcm800 2203 originalet från tidigt 80-tal. Men jag gillar ju även som sagt TSL/DSL av de jag testat.

Skiljer sig ljudet mellan 2204 och 2203 eller är det enbart uteffekten som är annorlunda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljer sig ljudet mellan 2204 och 2203 eller är det enbart uteffekten som är annorlunda?

Jag är ingen marshall expert så jag vet faktiskt inte exakt vad som skiljer sig mellan dessa två. Men kollar man runt så är 2203 originalet den mest åtråvärda ialla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det finns många versioner av jcm 800, 2203, 2204 typ Jmp låter oftast bra, medans 2205 och 2210 enligt mig

inte låter alls lika bra.

Kan väl passa på att fråga dig istället då du ansåg att 2205/2210 inte lät lika bra, skiljer sig ljudet mellan 2203/2204?

Link to comment
Dela på andra sajter

2203 (100w) och 2204 (50w) byggdes mellan 1975 och 1981 under modellbeteckningen JMP. 2203 och 2204 fortsatte sedan inkluderade i JCM800-serien från och med 1981. 2205, lanserad 1983 (?) hör också till JCM800-serien, men har en annan förstegsdesign med dioder som överstyr signalen. Pre-ampstegen i 2203 och 2204 ska vara identiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja slå ett slag för rackprylar.

Flexibiliteten med ett sådant system överträffar vida topp-låda system.

Det är väl ingen nyhet för de flesta att ens ljudideal ändras med tiden.

Ett bra slutsteg och låda håller över tid, medans preampen lätt bytes om man vill ha nytt ljud.

Sen är ju det klart billigare i längden med att byta preampar än toppar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Folkesson moddade marshall/fender toppar är VÄLDIGT bra, har en fender topp som är moddad av han, och jag använder den ihop med fender strata och en gibson les paul, där får man allt från rent ljud till hur hårt som helst, själv spelar jag typ.....................................lyssna på www.bfmtheband.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Folkesson moddade marshall/fender toppar är VÄLDIGT bra, har en fender topp som är moddad av han, och jag använder den ihop med fender strata och en gibson les paul, där får man allt från rent ljud till hur hårt som helst, själv spelar jag typ.....................................lyssna på www.bfmtheband.se

Mmm, har lirat på hans moddade stärkare och det e mer än ok men,

som med alla rörstärkare förbrukas rör och ljudet försämras snabbt.

Det som lät bra i början, kan låta ganska så annorlunda efter bara ett halvår, om man lirar flitigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, har lirat på hans moddade stärkare och det e mer än ok men,

som med alla rörstärkare förbrukas rör och ljudet försämras snabbt.

Det som lät bra i början, kan låta ganska så annorlunda efter bara ett halvår, om man lirar flitigt.

Lirar väl rätt flitigt själv, ca 2-3 timmar om dagen, VARJE DAG.

I och för sig ändras ju ljudet i och med att strängarna åldras, jag föredrar ljudet av nya strängar då jag gillar det metalliska klanget som bildas, så jag brukar byta strängar rätt ofta också.

Hur pass dyra är rör till förstärkare ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Folkesson moddade marshall/fender toppar är VÄLDIGT bra, har en fender topp som är moddad av han, och jag använder den ihop med fender strata och en gibson les paul, där får man allt från rent ljud till hur hårt som helst, själv spelar jag typ.....................................lyssna på www.bfmtheband.se

Ja han kan sina saker. Han byggde mig en variant av Mk IV-modden som fick beteckningen "D", i en Marshall Superlead från 1971. Ruskigt bra clean och crunch. En sån där stärkare man ångrar lite att man sålde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, har lirat på hans moddade stärkare och det e mer än ok men,

som med alla rörstärkare förbrukas rör och ljudet försämras snabbt.

Det som lät bra i början, kan låta ganska så annorlunda efter bara ett halvår, om man lirar flitigt.

Håller inte alls med om detta. Det varierar kraftigt från stärkare till stärkare. Vissa stärkare går igenom rör snabbt, medan andra kan ha samma rör i decennier utan försämring av ljudet. Vissa rörkretsar byggs dessutom med ett eller flera rör som drivs väldigt hårt, med en planerad livslängd på ca 100h. Det beror helt på hur kretsen ser ut. Men jag tycker absolut inte att man generellt kan säga att de förbrukas på ett halvår om man lirar flitigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lirar väl rätt flitigt själv, ca 2-3 timmar om dagen, VARJE DAG.

I och för sig ändras ju ljudet i och med att strängarna åldras, jag föredrar ljudet av nya strängar då jag gillar det metalliska klanget som bildas, så jag brukar byta strängar rätt ofta också.

Hur pass dyra är rör till förstärkare ungefär?

Jadu, det beror verkligen på. Allt från runt hundralappen för ett förstegsrör till flera tusen för ett Old Stock slutstegsrör. Men mellan 100-200 kr för ett förstegsrör och 250-400 kr för ett matchat par slutstegsrör är en väldigt grov fingervisning. Det är ganska stor skillnad märkena emellan. Vad man bör veta är att några av de olika märkena tillverkas i samma fabriker med hjälp av samma maskiner. Gör man lite efterforskningar kan man spara en del pengar på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte alls med om detta. Det varierar kraftigt från stärkare till stärkare. Vissa stärkare går igenom rör snabbt, medan andra kan ha samma rör i decennier utan försämring av ljudet. Vissa rörkretsar byggs dessutom med ett eller flera rör som drivs väldigt hårt, med en planerad livslängd på ca 100h. Det beror helt på hur kretsen ser ut. Men jag tycker absolut inte att man generellt kan säga att de förbrukas på ett halvår om man lirar flitigt.

Helt korrekt att man inte skall generallisera, men att slutrör förbrukas snabbt e ingen överdrift.

Kanske kan vara av intresse för en köpare om slutsteg är klass a eller ab - där är det en väldigt stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...