Jump to content
Annons

M-Audio Fast Track Ultra 8R (Nybörjarfrågor)


dalmobossen

Recommended Posts

Halloj!

Jag har hållit på med lite inspelning för egen del hemma på kammarn det senaste året. Har då använt Pro Tools MP9 + M-audio Fast track pro. Fungerar riktigt bra tycker jag.

Nu vill jag börja spela in riktiga trummor också. Jag har kollat på M-Audio Fast Track Ultra 8R som har åtta separata ingångar. Det borde väl funka bra för uppmickning av trummor + nån slask-gitarr och ev. sång?

Vi har en mixer i repan som heter Samson L2000. Den har Usb 2.0 och kan kopplas till datorn men jag kan inte få till separata kanaler/tracks i Pro Tools. Vet nån om det går? Kan man använda mixern som ljudkort till Pro Tools? Den har ju 16 st. mick/line-ingångar.

Tacksam för all delad kunskap. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle inte rekommendera Fast Track Ultra 8R. Skolan jag gick på hade fyra sådana - varav alla kastade in handduken på samma sätt. Möjligt att de tillverkningsrutinerna blivit bättre med tiden, men jag är är avskräckt. Varför inte se efter spana in M-audios nya Profireserie? Dock firewire, men senare generationens ljudkort känns på nåt sätt säkrare. Det bästa firewirekortet jag testat är dock Focusrite Saffire Pro 40. Firewire är helt överlägset USB vad gäller ljudkortshantering, så det är helt klart värt att kolla på.

Annars är Tascam US-1800 ett alternativ. 8 mikpreampar, 2 instrument/line med preamps samt fyra lineingångar. Något billigare än Ultra 8R, men å andra sidan har jag har inte upplevt det som särskilt driftsäkert. En dyrare uppdaterad (= antagligen "bättre") version heter US-2000.

Många mixerbord har USB-ljudkort inbyggda idag, men oftast får man då bara in masterbussen i datorn. Genom att koppla in en monotele på insertpunkterna så kan du förvandla dem till direktutgångar. Då skulle du med tex ett M-audio Delta 1010LT kunna tappa åtta kanaler från mixern och in i ljudkortet. Eller så skulle du med två Delta 1010LT kunna dubblera det hela till 16 ingångar! Dock förutsätter det att du har lediga PCI-platser i din dator, men det skulle vara en verkligt driftsäker inspelningsrig. Det kortet har hållt för tidens tand och tillverkas fortfarande, mer än tio år efter lanseringen.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera Fast Track Ultra 8R. Skolan jag gick på hade fyra sådana - varav alla kastade in handduken på samma sätt.

Vad, mer specifikt, blev fel med dem? Har haft mitt i snart två år, fungerar klockrent

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad, mer specifikt, blev fel med dem? Har haft mitt i snart två år, fungerar klockrent

Preamparna klappade ihop och gav otrevligt brus och dist. Vi gick igenom alla kort systematiskt och skrev upp vilka kanaler som strulade, men sedan kunde problemen hoppa över till andra kanaler 😲 Snacka om voodoo. Har hört liknande historier om mindre Fast Track-kort med. På vissa av korten så slutade USB-interfacet att funka helt också.

Sen tyckte jag att de kanaler som funkade behövde en väldig massa gain för att få vettiga nivåer på dynamiska mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamparna klappade ihop och gav otrevligt brus och dist. Vi gick igenom alla kort systematiskt och skrev upp vilka kanaler som strulade, men sedan kunde problemen hoppa över till andra kanaler 😲 Snacka om voodoo. Har hört liknande historier om mindre Fast Track-kort med. På vissa av korten så slutade USB-interfacet att funka helt också.

Sen tyckte jag att de kanaler som funkade behövde en väldig massa gain för att få vettiga nivåer på dynamiska mikrofoner.

Skumt, känner inte igen något av det där förutom möjligtvis att man måste gaina på rätt mycket med dynamiska mickar. Kanske jag som fick ett bra exemplar, eller så lurar faran runt hörnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Focusrite Saffire Pro 40 såg onekligen trevlig ut. Menar du att firewire är stabilare än usb? Synd bara att det inte funkar med MP9 🙁 Då måste jag¨även uppgradera mitt Pro Tools. Verkar bli dyrt det här fritidsintresset 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Focusrite Saffire Pro 40 såg onekligen trevlig ut. Menar du att firewire är stabilare än usb? Synd bara att det inte funkar med MP9 🙁 Då måste jag¨även uppgradera mitt Pro Tools. Verkar bli dyrt det här fritidsintresset 😛

Skillnaden mellan USB och FW är verkligen dag och natt. Det beror på att FW har DMA (direct memory access) vilket i praktiken innebär att det kan jobba mer fristående än USB om jag fattat det hela rätt.

MP9? Tycker det låter konstigt att det inte skulle funka med äldre versioner av PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag funderar själv på att skaffa en Ultra 8R. Har ett Fast Track Pro, men jag har faktiskt fått exakt de problemen med mina preamps som beskrivs ovan. Det dröjde dock 7 år. Är helnöjd med M-audio annars och tycker man får mycket för pengarna med 8R. Är det någon som vet vad det är för kabel man ska ha till midi/spdif outputen på kortet och hur det fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Det bästa firewirekortet jag testat är dock Focusrite Saffire Pro 40. [...] så det är helt klart värt att kolla på.

[...]

+1

[...]Focusrite Saffire Pro 40 såg onekligen trevlig ut. [...]

Har kört mitt i >5 år och det har aldrig någonsin strulat. Tysta preampar och lätthookat. Dessutom utbyggnadsbart via ADAT till 16 analoga I/O. Så "ja" imo helt värt att åtminstone kolla upp 🙂

Mvh

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...