Jump to content
Annons

*Uppdaterad 6/12/12* Akustikbehandling av musik/inspelnings/mixningsrum

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Edit #1: LÀs hÀrifrÄn först och Äterkom sedan till restan av trÄden.

Edit #2: Bloggen.

DĂ„ var det dags!

NÀr jag flyttade hem till farsans HÀlsingegÄrd efter ett Är pÄ folkhögskola sÄ hade jag lÀnge tÀnkt att jag skulle försöka fÄ ordning pÄ mina egna samt farsans grejer sÄ att man kanske kunde fÄ ut nÄgot kreativt av det istÀllet för att allt skulle drÀlla i högar i diverse svÄrÄtkomliga vrÄr.

Sagt och gjort, det första jag gjorde nÀr jag kom hem var att rensa ut mitt eget rum helt till förmÄn för nÄgot sorts musikrum. SÄ genomtÀnkt kanske det inte var men nu kommer man ju i alla fall Ät det man vill ha för att bedriva nÄgot sorts musikaliskt skapande. SÄhÀr ser det ut i dÄligt ljus:

p1060701.jpg

MĂ„hĂ€nda mysigt, men allt annat Ă€n önskvĂ€rt ur ett studioakustiskt perspektiv. Har inte gjort nĂ„gon REW-mĂ€tning eller dylikt dĂ„ jag inte har nĂ„gon mĂ€tmikrofon, men det Ă€r nog lika bra 😆

Drog ihop en skiss pÄ hur man kanske kunde tÀnka om frÄn början med rummet.

rummet.png

Rummet Àr alltsÄ 3,09m bredd och 3,76m djupt. FÄr för mig att det bÀsta alternativet Àr att stÀlla in skrivbordet i det högra hörnet för att fÄ monitorerna sÄ lÄngt frÄn fönstret som möjligt. MÄste nog ÀndÄ offra lite symmetri till förmÄn för plats om allt ska vara hyfsat Ätkomligt.

SĂ„ till mina funderingar kring detta.

Hur gör man för att minimera problem med fönstret? Det sitter verkligen dÄligt till ur symmetriperspektiv.

Skulle dessa funka som i studiomiljö? Hur kan isÄfall man vÀggmontera dem och samtidigt bibehÄlla nÄgon sorts portabilitet? http://www.kompanjon...0-x-60-falsad-1

Är det vĂ€rt att Ă€gna nĂ„gon tid och pengar till nĂ„gon sorts diffusion eller Ă€r det bara absorption som Ă€r vettigt i ett rum av den hĂ€r storleken?

Finns det nÄgot vettigt sÀtt att dÀmpa trummor sÄ att ett trumset kan stÄ uppe utan diverse jobbiga resonanser nÀr man mixar? Hade kitet uppstÀllt ett tag, men det levde verkligen fan i resonanser sÄ det fick plockas ned igen.

Slutligen.. Är det över huvud taget vĂ€rt att Ă€gna tid Ă„t det hĂ€r projektet i och med att planen Ă€r att jag flyttar ivĂ€g igen i höst? Ska jag kanske sĂ€tta mina slantar pĂ„ en VRM Box istĂ€llet? đŸ˜Č

/Halkbi

Redigerat av Halkbi
Annons
  • 2 veckor senare...
Postat

200 visningar och fortfarande ingen input. Men nu har jag i alla fall lite fakta att komma med.

Fick ett paket med en mÀtmikrofonidag, hÀr kommer första REW-mÀtningen. MÀtningen Àr gjord med mÀtmiken rakt uppÄt i sweetspot med bÄda högtalarna igÄng. Om intresse finns kan jag Àven lÀgga ut mÀtningar pÄ högtalarna för sig.

frekvenssvar.png

vattenfall.png

Har sÄklart en del egna tankar och reflektioner kring utfallet, men vore kul att höra frÄn mer erfarna mÀnniskor först.

/Halkbi

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

400 visningar (och 0 svar) senare..

Ändrade förutsĂ€ttningar gör att jag kommer att plugga ljudteknik pĂ„ folkhögskola ett Ă„r till. Denna gĂ„ng pĂ„ distans. Ett av mina projekt kommer att vara akustikbehandling av just det hĂ€r rummet. Nu stĂ„r jag i startgroparna för att dra igĂ„ng projektet. Men jag behöver lite hjĂ€lp innan jag drar ivĂ€g till bygghandeln.

SÄhÀr ser alltsÄ rummet ut:

rummet.png

Jag kommer att ta in ett mindre skrivbord som jag sedan stÀller mitt pÄ fönstervÀggen. Monitorerna kommer att placeras pÄ stativ sÄ nÀra vÀggen som möjligt med absorbenter dÀremellan. Pga rummets symmetri sÄ kommer dÄ ena absorbenten att hamna över ett av fönstren.

FrÄga: Finns det nÄgon fördel med en lufspalt mellan vÀggen och absorbenterna bakom högtalarna eller har det mindre betydelse i det hÀr sammanhanget?

AngÄende hörnen sÄ har jag tÀnkt mig följande behandling; "Jon Risch Quick and Dirty Bass Traps Dressed Up By Ikea"

FrÄga: Vilket blir bÀst? #1: Fylla upp hela garderoberna med mineralull. #2: Dra ett varv runt med en byggmatta innuti frÄn topp till botten som i en tube trap?

FrÄga: Blir resultatet bÀst om man hÀnger dem i taket sÄ att de höjdmÀssigt hamnar mitt i hörnet eller Àr det bÀttre att stÀlla dem pÄ golvet?

Vag gÀller bygge av övriga absorbenter har jag tÀnkt mig sex stycken för reflektionsbehandling. DÄ rummet som sagt endast Àr 3,76 m djupt sÄ fÄr jag för mig att det antagligen Àr bÀttre att behandla reflektionerna frÄn den bakre vÀggen med absorption Àn med diffusion. Har tÀnkt bygga tvÄ bredbandiga absorbenter per vÀgg. Tanken Àr att dessa ska vara portabla sÄ att man kan stÀlla upp dem efter behov och önskemÄl vid inspelning.

FrÄga: Hur vet man vilken isoleringsskiva som Àr bÀst lÀmpad för absorption? Har lÀst Beijer och Byggmax kataloger samt diverse forumtrÄdar utan att bli ett dugg klokare.

FrÄga: Finns det nÄgra direkta fördelar/nackdelar med en absorbent av tjocklek uppÄt sÀg 200mm? Svar i förhÄllande till mina mÀtdata uppskattas.

FrÄga: Finns det nÄgra fördelar med en djupare luftspalt Àn absorbentens tjocklek? Hur stor luftspalt vÄgar man ge sig pÄ?

FrÄga: HÀr hÀnvisar arha till en fiberduk pÄ Clas Ohlson som kan anvÀndas för att skydda mot fiberslÀpp. Skulle det funka? Arha sjÀlv sÀger att det inte Àr nÄgra problem att andas genom fyra lager av den, men blir ÀndÄ nojig över att det skulle skapa nya reflektioner i och med att det verkar vara nÄgon sorts plastprodukt.

FrĂ„ga: Är jag rĂ€tt ute om man bör placera absorbenterna höjdmĂ€ssigt sĂ„ att deras höjd centreras runt monitorernas höjd?

MÄnga frÄgor blir det, men Àr otroligt taggad pÄ att komma igÄng med det hÀr! Kan man hoppas pÄ svar den hÀr gÄngen?

VĂ€nligen,

/Halkbi

Postat (redigerat)

Se kommentarer i fet stil nedan // Björn

FrÄga: Vilket blir bÀst? #1: Fylla upp hela garderoberna med mineralull. #2: Dra ett varv runt med en byggmatta innuti frÄn topp till botten som i en tube trap? Förstod inte variant #2 riktigt . Ju tjockare ljudabsorberande material i hörnen desto mer bas absorberar du dÄ ljudtrycket Àr som starkast dÀr.

FrÄga: Blir resultatet bÀst om man hÀnger dem i taket sÄ att de höjdmÀssigt hamnar mitt i hörnet eller Àr det bÀttre att stÀlla dem pÄ golvet? Spelar ingen roll.

Vag gÀller bygge av övriga absorbenter har jag tÀnkt mig sex stycken för reflektionsbehandling. DÄ rummet som sagt endast Àr 3,76 m djupt sÄ fÄr jag för mig att det antagligen Àr bÀttre att behandla reflektionerna frÄn den bakre vÀggen med absorption Àn med diffusion. Har tÀnkt bygga tvÄ bredbandiga absorbenter per vÀgg. Tanken Àr att dessa ska vara portabla sÄ att man kan stÀlla upp dem efter behov och önskemÄl vid inspelning.

FrÄga: Hur vet man vilken isoleringsskiva som Àr bÀst lÀmpad för absorption? Har lÀst Beijer och Byggmax kataloger samt diverse forumtrÄdar utan att bli ett dugg klokare. Tex. Isover Flexibatt Àr bra.

FrÄga: Finns det nÄgra direkta fördelar/nackdelar med en absorbent av tjocklek uppÄt sÀg 200mm? Svar i förhÄllande till mina mÀtdata uppskattas. Ja, ju tjockare dest bÀttre. Försök i första hand att justera sweetspot / högtalarplacering och se om du kan jÀmna till 45 / 90 Hz med hjÀlp av det.

FrÄga: Finns det nÄgra fördelar med en djupare luftspalt Àn absorbentens tjocklek? Hur stor luftspalt vÄgar man ge sig pÄ? Dubbla tjockleken Àr en bra tumregel.

FrĂ„ga: HĂ€r hĂ€nvisar arha till en fiberduk pĂ„ Clas Ohlson som kan anvĂ€ndas för att skydda mot fiberslĂ€pp. Skulle det funka? Arha sjĂ€lv sĂ€ger att det inte Ă€r nĂ„gra problem att andas genom fyra lager av den, men blir Ă€ndĂ„ nojig över att det skulle skapa nya reflektioner i och med att det verkar vara nĂ„gon sorts plastprodukt. Vet inte, har inte kikat pĂ„ den duken. Ev. reflektionen behöver du inte oroa dig alls över med mikroperforerad duk. Vad gĂ€ller fiberslĂ€pp sĂ„ Ă€r det mest vid hanteringen som det kan vara ett problem. Är du riktigt kĂ€nslig och har allergiproblem kan Ă€ven en tyginklĂ€dd absorbent avge smĂ„ partiklar. Den största boven vad gĂ€ller allergiska reaktioner brukar vara bindemedlet (hĂ€stpiss/bauxit osv.) som emitterar. Återigen, har du inga allergiproblem sĂ„ kan du nog vara lugn. Vill du vara helt sĂ€ker sĂ„ Ă€r polyesterfiber (tex. EcoSund) det enda absorptionsmaterialet som Ă€r helt fritt frĂ„n kemiska bindemedel och inte uppmĂ€ter nĂ„gra som helst emitioner.

FrĂ„ga: Är jag rĂ€tt ute om man bör placera absorbenterna höjdmĂ€ssigt sĂ„ att deras höjd centreras runt monitorernas höjd? Ja, borsett frĂ„n taket förstĂ„s

MÄnga frÄgor blir det, men Àr otroligt taggad pÄ att komma igÄng med det hÀr! Kan man hoppas pÄ svar den hÀr gÄngen?

VĂ€nligen,

/Halkbi

Redigerat av wellness music
Postat

Du bör testa att ha flytta högtalarna(bredare mellan högtalarna) och lyssningspossition(lÀngre frÄn högtlarna) och se om dippen förÀndras i frekvens och db.

AtsÄ om du kan fÄ dippen att bli mindre. flytta lte Ät gÄngen och gör mÀtningar(rÀcker med mÀtning upp till 200hz).

Dkan Àven, om det hjÀlper att flytta högtalarna horisontellt testa att flytta dom vertikalt.

Att hitta RÄTT sweetspot i rummet Ă€r det första man ska göra innan man akustikbahandlar sĂ„ man slipper stora sbir problem.

Postat

Stort tack för svaren! Blir till att införskaffa monitorstativ och Àgna nÄgon dag Ät att hitta sweet spot. DÄ har jag lite att gÄ efter.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Nu har jag kommit ett litet steg lÀngre i det hÀr projektet. HÀdanefter hÀnvisar jag till min blogg för större uppdateringar. Kommer att utannonsera det hÀr nÀr jag uppdaterar.

http://ietendalrockparty.blogspot.com

Dock Àr jag inte helt pÄ det klara Àn med vissa grejer. FrÄgade ju tidigare om det hÀr med typ av isolering. Nu har jag fÄtt tag i Master Handbook of Acoustics och den har verkligen hjÀlpt mig att reda ut vissa saker. Dock Àr jag inte helt pÄ det klara ang. det hÀr med densitet.

Enligt tabellen över densitetens inverkan pÄ absorption sÄ ger en lÀgre densitet bÀttre verkan i frekvenser frÄn runt 150Hz och nerÄt, men sÀmre i frekvenser frÄn runt 500Hz och uppÄt jÀmfört med högre densitet Àn ca 25kg/m3. Detta fÄr jag till att det rimligen borde vara bÀttre med lÀgre densitet i absorbenter, för att dÀrmed fÄ en sÄ jÀmn absorption som möjligt frekvensmÀssigt.

Är jag helt ute och cyklar nĂ€r jag tĂ€nker mig att en 20cm tjock absorbent med luftspalt och lĂ„g densitet Ă€r det bĂ€sta om man i stort sett bara ska behandla med absorption?

Om det Àr sÄ att jag har fel; vart fÄr man tag i isolering med högre densitet Àn 16-19kg/m3? Detta Àr den tÀtaste isoleringen som finns pÄ Beijer, och för den knaufisolering som Bygmax och Bauhaus sÀljer sÄ finns det inga angivelser för densitet.

Redigerat av Halkbi
Postat

Kul med din byggblogg Halkbi. Kul ocksÄ att se hur grundligt och metodiskt du jobbar.

LÀgg gÀrna bloggen hÀr ocksÄ sÄ Àr det lÀttare att hÀnga med.

Vad gÀller flödesresistiviteten sÄ tycker jag inte att du böver göra det sÄ krÄngligt. Jag vet att pÄ GZ sÄ rÀknas det hej vilt med porous calculators osv. Problemet som jag ser det Àr det bara mynnar ut i en skrivbordsprodukt. Varför? Jo, enda sÀttet att helt 100 % sÀkerstÀlla absorptionsvÀrdena Àr att mÀta i tex. en reverbkammare. En annan anledning Àr att vÀrdena ÀndÄ inte stÀmmer med verkligen. Produktionen Àr alldeles för ojÀmn för det. Batcherna skiljer sig rÀtt sÄ rejÀlt Ät. Jag hade bestÀllt ett lass mineralisolering

till ett rum jag skulle bygga. Jag fick returnera över hÀlften av sÀndningen pga. den ojÀmna kvaliteten.

Ligger du pÄ runt 25 kg/m3 anser jag att du kan vara helt lugn.

Postat

hÄller med, pÄ GZ vÀrkar det vara viktigast att hitta rÀtt densitet pÄ isolering för att kunna absorbera bas pÄ orimliga djup, sedan kallar dom det "basstrap" sÄ kÀnns det nog bÀttre.

Samma sak som John sayers kallar "high absorber" kallas "basstrap" pÄ GZ...

Vanlig bredbandsabsorbering Àr kvarvÄgs absorbent och kommer inte absorbera med full effect under en vÄglÀng som Àr 4 gÄnger konstruktionsdjup(absorbent med eller utan luftspalt).

Lagomt Àr som sagt att anvÀnda 20-30kg/m3... Det viktiga Àr ju vilka konstruktioner man bygger osv.

Som absorbering funkar den hÀr bra:

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930

Rekomenderar att anvÀnda glasull, mycket bÀttre och trevligare att hÄlla pÄ med.

Postat

Tackar ödmjukast för svar och intresse!

HÄller med om att gearslutz allt som oftast visar pÄ att internet kan vilseleda lika mycket som att upplysa. DÀrför Àr ett mindre forum som detta grymt mycket mer pÄlitligt, nÀr man i större ustrÀckning fÄr ett ansikte och bakgrund pÄ de som skriver. Att det som skrivs skrivs pÄ svenska Àr ocksÄ ett plus.

Jag ska se över budgeten sĂ„ fĂ„r vi se nĂ€r jag kan skrida till verket med att komma igĂ„ng med behandlingen. Jag har nĂ„gon idĂ© om att det hela ska vara klart i oktober. Jag Ă„terkommer! 🙂

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Detta har stÄtt still ett tag, tiden gÄr sakta nÀr man CSN-finansierar ett sÄdant hÀr projekt. Nu har jag i alla fall smÀllt ihop sex stycken hyfsat bredbandiga absorbenter (19,5cm tjocka med 20cm luftspalt) och gjort placeringar utifrÄn de första reflektionerna.

Kort recap; sÄhÀr ser rummet ut (förutom att jag inte har bordet sÄdÀr lÀngre):

rummet.png

Enligt spegelmetoden finns de första reflektionerna pÄ sidovÀggarna ganska nÀra sjÀlva monitorerna. DÀrav följande placering, bilder tagna med dassig mobilkamera:

dsc0021rf.jpg

dsc0022lj.jpg

Vid den bakre vÀggen sÄ hittade jag reflektioner i hörnen, vilket gjorde att jag satte absorbenter snett över dem sÄhÀr:

dsc0023bsj.jpg

OBS! Alla absorbenter Ă€r upphĂ€ngda i alla hast och kanske inte sitter 100% rĂ€tt och i bilderna 😉

Jag har inte gjort nÄgon mÀtning med dessa punkter behandlade. Dock kan jag efter lite klapptester kan jag konstatera att jag har ett riktigt Àckligt flutter i mitten av rummet (vilket ju Àr logiskt i och med att tvÄ ohebandlade ytor stÄr mot varandra dÀr), samt att det Àr stummare vid mixningsposition. Ett par frÄgestÀllningar har ploppat upp hÀr innan jag gÄr vidare.

FrÄga #1: Hur ska jag placera ut de tvÄ resterande absorbenterna? Jag ser tre möjligheter; taket, bakom monitorerna och slutligen sidovÀggarna. Taket för att det garanterat finns första reflektioner dÀr, bakom monitorerna för att minimera eventuella SBIR-problem samt för att jobba enligt Live End/Dead End och sidovÀggarna för att fÄ bort tidigare nÀmda flutter. Vilket ska jag prioritera i det hÀr lÀget?

FrÄga #2: Jag hade ju planerat att göra sÄdana hÀr hörnbasfÀllor till samtliga hörn. Men nu nÀr jag har snedstÀllda tjocka absorbenter över hörnen vid bakre vÀggen, kan jag nöja mig med att bara behandla de frÀmre hörnen? Skulle hörnfÀllorna bakom absorbenterna göra i de bakre hörnen tillrÀcklig skillnad för att det skulle vara vÀrt det?

Skriver pÄ bloggen nÀr jag gjort större framsteg.

/Halkbi

Postat

Du skulle inte kunna rita in hur det Àr uppstÀllt nu i din fina ritning?

Det Àr förmodligen testa som gÀller. Allt gör skillnad men jag har svÄrt att sÀga vad som gör störst skillnad. TyvÀrr Àr de stÀllen du nÀmner ofta lika viktiga. Kanske att jag skulle vÀlja taket men det Àr en grov generalisering.

Flytta runt och lyssna eller flytta runt och mÀt (Om du mÀter, hur ser din ETC ut?)

Postat

Undviker helst att försöka mig pÄ SketchUp (börjar bli för gammal för att lÀra mig nya program), men kan snabbt förklara enligt bilden.

rummet.png

Högtalarna stÄr sÄ nÀra fönstervÀggen som möjligt, med ca 80cm frÄn högtalarkonens centrum ut till sidovÀggarna. Absorbenterna pÄ sidovÀggarna sitter ca en 50cm frÄn fönstervÀggen och de pÄ den bakre vÀggen sitter snett över hörnen. Mixposition Àr ca 120cm frÄn fönstervÀggen.

I brist pÄ annat sÄ testade jag att sÀtta upp de tvÄ kvarvarande absorbenterna pÄ sidovÀggarna. Och visst, det mesta av fluttret försvann, men i förhÄllande till hur mÀtningarna blev och hur mycket plats de gjorde ansprÄk pÄ sÄ kÀnner jag att jag inte Àr jÀttesugen pÄ det. HÀr kommer mÀtresultaten.

SÄhÀr sÄg frekvenssvaret ut första gÄngen jag mÀtte noggrannt och letade bÀsta lyssningspositionen:

b%25C3%25A5da+3.png

Sedan dess har jag möblerat om lite; flyttat ut en stor bökig skÀnk (som tog upp för mycket plats i förhÄllande till vilka förvaringsmöjligheter den gav) och temporÀrt slÀngt ut allmÀn brÄte som inte fick plats under absorbentbygget. Vidare sÄ stÀllde jag Àven upp en till skÀrm pÄ skrivbordet, nÄgot som antagligen spelar viss betydelse för frekvenssvaret i mixposition. HÀr Àr första mÀtresultatet för dagen, tror att allt Àr mÀtt med 4 svep:

14absorbenter2skrmar.png

Jaha, i och med nÄgon av de ÄtgÀrder som gjorts i rummet har jag visst frammanat en ny problemfrekvens. 55Hz var aldrig nÄgot problem förut. NÄvÀl, blir det nÄgon betydande skillnad om jag tar ner en av skÀrmarna frÄn bordet?

24absorbenter1skrm.png

Ja, tydligen vĂ€xer den dippen dĂ„ đŸ˜Č NĂ€r jag tagit ner den skĂ€rmen sĂ„ passade jag pĂ„ att stuva om pĂ„ skrivbordet för att kunna placera skĂ€rmarna mer funktionellt. NĂ€r bĂ„da skĂ€rmarna var uppe igen sĂ„ tĂ€nkte jag att det kanske var lika bra att göra en ny mĂ€tning. Kanske hade det ordnat upp sig bĂ€ttre pĂ„ nĂ„got konstigt vis?

34absorbenter2skrmarmot.png

Jaha, dĂ„ blev det visst Ă€nnu vĂ€rre 😳 HĂ€r Ă€r en vattenfallsgraf pĂ„ rummet i nulĂ€get.

vattenfall4absorbenter.png

För att testa sÄ slÀngde jag upp de sista tvÄ absorbenterna mitt pÄ sidovÀggarna bara för att testa. SÄhÀr sÄg frekvenssvaret och vattenfallsgrafen ut dÄ:

46absorbenter2skrmar.png

vattenfall6absorbenter.png

I mina ögon Àr skillnaden inte sÄ övervÀldigande att det motiverar att applicera den extra absorptionen pÄ sidovÀggarna (framför allt inte i förhÄllande till vilken plats de tar.) Jag kommer ÀndÄ att fÄ möjlighet till ett hyfsat inspelningshörn (dÀr jag ÀndÄ inte kommer att spela in nÄgot annat Àn akustiska instrument och sÄng), sÄ lyssningen gÄr i första hand. Men vad vet jag? HÀr vore era tankar och synpunkter grymt vÀrdefulla.

Postat

MÄndagsbump. Ska jag anvÀnda de tvÄ kvarvarande absorbenter som moln ovanför mixningplats och inspelningshörn eller ska jag sÀtta dem pÄ fönstervÀggen bakom monitorerna? Jag har ett par isoleringsskivor kvar, sÄ det Àr fullt möjligt att komplettera nÀr jag stadgat kassan. Men vad skulle ni kunniga prioritera i dagslÀget?

• 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.