Halkbi Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 (redigerat) Edit #1: LĂ€s hĂ€rifrĂ„n först och Ă„terkom sedan till restan av trĂ„den. Edit #2: Bloggen. DĂ„ var det dags! NĂ€r jag flyttade hem till farsans HĂ€lsingegĂ„rd efter ett Ă„r pĂ„ folkhögskola sĂ„ hade jag lĂ€nge tĂ€nkt att jag skulle försöka fĂ„ ordning pĂ„ mina egna samt farsans grejer sĂ„ att man kanske kunde fĂ„ ut nĂ„got kreativt av det istĂ€llet för att allt skulle drĂ€lla i högar i diverse svĂ„rĂ„tkomliga vrĂ„r. Sagt och gjort, det första jag gjorde nĂ€r jag kom hem var att rensa ut mitt eget rum helt till förmĂ„n för nĂ„got sorts musikrum. SĂ„ genomtĂ€nkt kanske det inte var men nu kommer man ju i alla fall Ă„t det man vill ha för att bedriva nĂ„got sorts musikaliskt skapande. SĂ„hĂ€r ser det ut i dĂ„ligt ljus: MĂ„hĂ€nda mysigt, men allt annat Ă€n önskvĂ€rt ur ett studioakustiskt perspektiv. Har inte gjort nĂ„gon REW-mĂ€tning eller dylikt dĂ„ jag inte har nĂ„gon mĂ€tmikrofon, men det Ă€r nog lika bra đ Drog ihop en skiss pĂ„ hur man kanske kunde tĂ€nka om frĂ„n början med rummet. Rummet Ă€r alltsĂ„ 3,09m bredd och 3,76m djupt. FĂ„r för mig att det bĂ€sta alternativet Ă€r att stĂ€lla in skrivbordet i det högra hörnet för att fĂ„ monitorerna sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n fönstret som möjligt. MĂ„ste nog Ă€ndĂ„ offra lite symmetri till förmĂ„n för plats om allt ska vara hyfsat Ă„tkomligt. SĂ„ till mina funderingar kring detta. Hur gör man för att minimera problem med fönstret? Det sitter verkligen dĂ„ligt till ur symmetriperspektiv. Skulle dessa funka som i studiomiljö? Hur kan isĂ„fall man vĂ€ggmontera dem och samtidigt bibehĂ„lla nĂ„gon sorts portabilitet? http://www.kompanjon...0-x-60-falsad-1 Ăr det vĂ€rt att Ă€gna nĂ„gon tid och pengar till nĂ„gon sorts diffusion eller Ă€r det bara absorption som Ă€r vettigt i ett rum av den hĂ€r storleken? Finns det nĂ„got vettigt sĂ€tt att dĂ€mpa trummor sĂ„ att ett trumset kan stĂ„ uppe utan diverse jobbiga resonanser nĂ€r man mixar? Hade kitet uppstĂ€llt ett tag, men det levde verkligen fan i resonanser sĂ„ det fick plockas ned igen. Slutligen.. Ăr det över huvud taget vĂ€rt att Ă€gna tid Ă„t det hĂ€r projektet i och med att planen Ă€r att jag flyttar ivĂ€g igen i höst? Ska jag kanske sĂ€tta mina slantar pĂ„ en VRM Box istĂ€llet? đČ /Halkbi Redigerat 6 december 2012 av Halkbi
Halkbi Postat 9 juli 2012 TrÄdstartare Postat 9 juli 2012 200 visningar och fortfarande ingen input. Men nu har jag i alla fall lite fakta att komma med. Fick ett paket med en mÀtmikrofonidag, hÀr kommer första REW-mÀtningen. MÀtningen Àr gjord med mÀtmiken rakt uppÄt i sweetspot med bÄda högtalarna igÄng. Om intresse finns kan jag Àven lÀgga ut mÀtningar pÄ högtalarna för sig. Har sÄklart en del egna tankar och reflektioner kring utfallet, men vore kul att höra frÄn mer erfarna mÀnniskor först. /Halkbi
Halkbi Postat 22 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 22 augusti 2012 400 visningar (och 0 svar) senare.. Ăndrade förutsĂ€ttningar gör att jag kommer att plugga ljudteknik pĂ„ folkhögskola ett Ă„r till. Denna gĂ„ng pĂ„ distans. Ett av mina projekt kommer att vara akustikbehandling av just det hĂ€r rummet. Nu stĂ„r jag i startgroparna för att dra igĂ„ng projektet. Men jag behöver lite hjĂ€lp innan jag drar ivĂ€g till bygghandeln. SĂ„hĂ€r ser alltsĂ„ rummet ut: Jag kommer att ta in ett mindre skrivbord som jag sedan stĂ€ller mitt pĂ„ fönstervĂ€ggen. Monitorerna kommer att placeras pĂ„ stativ sĂ„ nĂ€ra vĂ€ggen som möjligt med absorbenter dĂ€remellan. Pga rummets symmetri sĂ„ kommer dĂ„ ena absorbenten att hamna över ett av fönstren. FrĂ„ga: Finns det nĂ„gon fördel med en lufspalt mellan vĂ€ggen och absorbenterna bakom högtalarna eller har det mindre betydelse i det hĂ€r sammanhanget? AngĂ„ende hörnen sĂ„ har jag tĂ€nkt mig följande behandling; "Jon Risch Quick and Dirty Bass Traps Dressed Up By Ikea" FrĂ„ga: Vilket blir bĂ€st? #1: Fylla upp hela garderoberna med mineralull. #2: Dra ett varv runt med en byggmatta innuti frĂ„n topp till botten som i en tube trap? FrĂ„ga: Blir resultatet bĂ€st om man hĂ€nger dem i taket sĂ„ att de höjdmĂ€ssigt hamnar mitt i hörnet eller Ă€r det bĂ€ttre att stĂ€lla dem pĂ„ golvet? Vag gĂ€ller bygge av övriga absorbenter har jag tĂ€nkt mig sex stycken för reflektionsbehandling. DĂ„ rummet som sagt endast Ă€r 3,76 m djupt sĂ„ fĂ„r jag för mig att det antagligen Ă€r bĂ€ttre att behandla reflektionerna frĂ„n den bakre vĂ€ggen med absorption Ă€n med diffusion. Har tĂ€nkt bygga tvĂ„ bredbandiga absorbenter per vĂ€gg. Tanken Ă€r att dessa ska vara portabla sĂ„ att man kan stĂ€lla upp dem efter behov och önskemĂ„l vid inspelning. FrĂ„ga: Hur vet man vilken isoleringsskiva som Ă€r bĂ€st lĂ€mpad för absorption? Har lĂ€st Beijer och Byggmax kataloger samt diverse forumtrĂ„dar utan att bli ett dugg klokare. FrĂ„ga: Finns det nĂ„gra direkta fördelar/nackdelar med en absorbent av tjocklek uppĂ„t sĂ€g 200mm? Svar i förhĂ„llande till mina mĂ€tdata uppskattas. FrĂ„ga: Finns det nĂ„gra fördelar med en djupare luftspalt Ă€n absorbentens tjocklek? Hur stor luftspalt vĂ„gar man ge sig pĂ„? FrĂ„ga: HĂ€r hĂ€nvisar arha till en fiberduk pĂ„ Clas Ohlson som kan anvĂ€ndas för att skydda mot fiberslĂ€pp. Skulle det funka? Arha sjĂ€lv sĂ€ger att det inte Ă€r nĂ„gra problem att andas genom fyra lager av den, men blir Ă€ndĂ„ nojig över att det skulle skapa nya reflektioner i och med att det verkar vara nĂ„gon sorts plastprodukt. FrĂ„ga: Ăr jag rĂ€tt ute om man bör placera absorbenterna höjdmĂ€ssigt sĂ„ att deras höjd centreras runt monitorernas höjd? MĂ„nga frĂ„gor blir det, men Ă€r otroligt taggad pĂ„ att komma igĂ„ng med det hĂ€r! Kan man hoppas pĂ„ svar den hĂ€r gĂ„ngen? VĂ€nligen, /Halkbi
wellness music Postat 22 augusti 2012 Postat 22 augusti 2012 (redigerat) Se kommentarer i fet stil nedan // Björn FrĂ„ga: Vilket blir bĂ€st? #1: Fylla upp hela garderoberna med mineralull. #2: Dra ett varv runt med en byggmatta innuti frĂ„n topp till botten som i en tube trap? Förstod inte variant #2 riktigt . Ju tjockare ljudabsorberande material i hörnen desto mer bas absorberar du dĂ„ ljudtrycket Ă€r som starkast dĂ€r. FrĂ„ga: Blir resultatet bĂ€st om man hĂ€nger dem i taket sĂ„ att de höjdmĂ€ssigt hamnar mitt i hörnet eller Ă€r det bĂ€ttre att stĂ€lla dem pĂ„ golvet? Spelar ingen roll. Vag gĂ€ller bygge av övriga absorbenter har jag tĂ€nkt mig sex stycken för reflektionsbehandling. DĂ„ rummet som sagt endast Ă€r 3,76 m djupt sĂ„ fĂ„r jag för mig att det antagligen Ă€r bĂ€ttre att behandla reflektionerna frĂ„n den bakre vĂ€ggen med absorption Ă€n med diffusion. Har tĂ€nkt bygga tvĂ„ bredbandiga absorbenter per vĂ€gg. Tanken Ă€r att dessa ska vara portabla sĂ„ att man kan stĂ€lla upp dem efter behov och önskemĂ„l vid inspelning. FrĂ„ga: Hur vet man vilken isoleringsskiva som Ă€r bĂ€st lĂ€mpad för absorption? Har lĂ€st Beijer och Byggmax kataloger samt diverse forumtrĂ„dar utan att bli ett dugg klokare. Tex. Isover Flexibatt Ă€r bra. FrĂ„ga: Finns det nĂ„gra direkta fördelar/nackdelar med en absorbent av tjocklek uppĂ„t sĂ€g 200mm? Svar i förhĂ„llande till mina mĂ€tdata uppskattas. Ja, ju tjockare dest bĂ€ttre. Försök i första hand att justera sweetspot / högtalarplacering och se om du kan jĂ€mna till 45 / 90 Hz med hjĂ€lp av det. FrĂ„ga: Finns det nĂ„gra fördelar med en djupare luftspalt Ă€n absorbentens tjocklek? Hur stor luftspalt vĂ„gar man ge sig pĂ„? Dubbla tjockleken Ă€r en bra tumregel. FrĂ„ga: HĂ€r hĂ€nvisar arha till en fiberduk pĂ„ Clas Ohlson som kan anvĂ€ndas för att skydda mot fiberslĂ€pp. Skulle det funka? Arha sjĂ€lv sĂ€ger att det inte Ă€r nĂ„gra problem att andas genom fyra lager av den, men blir Ă€ndĂ„ nojig över att det skulle skapa nya reflektioner i och med att det verkar vara nĂ„gon sorts plastprodukt. Vet inte, har inte kikat pĂ„ den duken. Ev. reflektionen behöver du inte oroa dig alls över med mikroperforerad duk. Vad gĂ€ller fiberslĂ€pp sĂ„ Ă€r det mest vid hanteringen som det kan vara ett problem. Ăr du riktigt kĂ€nslig och har allergiproblem kan Ă€ven en tyginklĂ€dd absorbent avge smĂ„ partiklar. Den största boven vad gĂ€ller allergiska reaktioner brukar vara bindemedlet (hĂ€stpiss/bauxit osv.) som emitterar. Ă terigen, har du inga allergiproblem sĂ„ kan du nog vara lugn. Vill du vara helt sĂ€ker sĂ„ Ă€r polyesterfiber (tex. EcoSund) det enda absorptionsmaterialet som Ă€r helt fritt frĂ„n kemiska bindemedel och inte uppmĂ€ter nĂ„gra som helst emitioner. FrĂ„ga: Ăr jag rĂ€tt ute om man bör placera absorbenterna höjdmĂ€ssigt sĂ„ att deras höjd centreras runt monitorernas höjd? Ja, borsett frĂ„n taket förstĂ„s MĂ„nga frĂ„gor blir det, men Ă€r otroligt taggad pĂ„ att komma igĂ„ng med det hĂ€r! Kan man hoppas pĂ„ svar den hĂ€r gĂ„ngen? VĂ€nligen, /Halkbi Redigerat 22 augusti 2012 av wellness music
adrumdrum Postat 22 augusti 2012 Postat 22 augusti 2012 Du bör testa att ha flytta högtalarna(bredare mellan högtalarna) och lyssningspossition(lĂ€ngre frĂ„n högtlarna) och se om dippen förĂ€ndras i frekvens och db. AtsĂ„ om du kan fĂ„ dippen att bli mindre. flytta lte Ă„t gĂ„ngen och gör mĂ€tningar(rĂ€cker med mĂ€tning upp till 200hz). Dkan Ă€ven, om det hjĂ€lper att flytta högtalarna horisontellt testa att flytta dom vertikalt. Att hitta RĂTT sweetspot i rummet Ă€r det första man ska göra innan man akustikbahandlar sĂ„ man slipper stora sbir problem.
Halkbi Postat 22 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 22 augusti 2012 Stort tack för svaren! Blir till att införskaffa monitorstativ och Àgna nÄgon dag Ät att hitta sweet spot. DÄ har jag lite att gÄ efter.
Halkbi Postat 24 september 2012 TrĂ„dstartare Postat 24 september 2012 (redigerat) Nu har jag kommit ett litet steg lĂ€ngre i det hĂ€r projektet. HĂ€danefter hĂ€nvisar jag till min blogg för större uppdateringar. Kommer att utannonsera det hĂ€r nĂ€r jag uppdaterar. http://ietendalrockparty.blogspot.com Dock Ă€r jag inte helt pĂ„ det klara Ă€n med vissa grejer. FrĂ„gade ju tidigare om det hĂ€r med typ av isolering. Nu har jag fĂ„tt tag i Master Handbook of Acoustics och den har verkligen hjĂ€lpt mig att reda ut vissa saker. Dock Ă€r jag inte helt pĂ„ det klara ang. det hĂ€r med densitet. Enligt tabellen över densitetens inverkan pĂ„ absorption sĂ„ ger en lĂ€gre densitet bĂ€ttre verkan i frekvenser frĂ„n runt 150Hz och nerĂ„t, men sĂ€mre i frekvenser frĂ„n runt 500Hz och uppĂ„t jĂ€mfört med högre densitet Ă€n ca 25kg/m3. Detta fĂ„r jag till att det rimligen borde vara bĂ€ttre med lĂ€gre densitet i absorbenter, för att dĂ€rmed fĂ„ en sĂ„ jĂ€mn absorption som möjligt frekvensmĂ€ssigt. Ăr jag helt ute och cyklar nĂ€r jag tĂ€nker mig att en 20cm tjock absorbent med luftspalt och lĂ„g densitet Ă€r det bĂ€sta om man i stort sett bara ska behandla med absorption? Om det Ă€r sĂ„ att jag har fel; vart fĂ„r man tag i isolering med högre densitet Ă€n 16-19kg/m3? Detta Ă€r den tĂ€taste isoleringen som finns pĂ„ Beijer, och för den knaufisolering som Bygmax och Bauhaus sĂ€ljer sĂ„ finns det inga angivelser för densitet. Redigerat 24 september 2012 av Halkbi
technic Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 (redigerat) HÀr kan du lÀsa om egenskaper för olika typer av isolering http://www.gearslutz...ver-sweden.html Redigerat 24 september 2012 av technic
klasho Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Intressant blogg. 38% regeln har jag aldrig hört om förrut.
Casperfren Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Ja, intressant med före och efter grafer efter omplaceringar! Mvh casper
wellness music Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Kul med din byggblogg Halkbi. Kul ocksÄ att se hur grundligt och metodiskt du jobbar. LÀgg gÀrna bloggen hÀr ocksÄ sÄ Àr det lÀttare att hÀnga med. Vad gÀller flödesresistiviteten sÄ tycker jag inte att du böver göra det sÄ krÄngligt. Jag vet att pÄ GZ sÄ rÀknas det hej vilt med porous calculators osv. Problemet som jag ser det Àr det bara mynnar ut i en skrivbordsprodukt. Varför? Jo, enda sÀttet att helt 100 % sÀkerstÀlla absorptionsvÀrdena Àr att mÀta i tex. en reverbkammare. En annan anledning Àr att vÀrdena ÀndÄ inte stÀmmer med verkligen. Produktionen Àr alldeles för ojÀmn för det. Batcherna skiljer sig rÀtt sÄ rejÀlt Ät. Jag hade bestÀllt ett lass mineralisolering till ett rum jag skulle bygga. Jag fick returnera över hÀlften av sÀndningen pga. den ojÀmna kvaliteten. Ligger du pÄ runt 25 kg/m3 anser jag att du kan vara helt lugn.
adrumdrum Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 hÄller med, pÄ GZ vÀrkar det vara viktigast att hitta rÀtt densitet pÄ isolering för att kunna absorbera bas pÄ orimliga djup, sedan kallar dom det "basstrap" sÄ kÀnns det nog bÀttre. Samma sak som John sayers kallar "high absorber" kallas "basstrap" pÄ GZ... Vanlig bredbandsabsorbering Àr kvarvÄgs absorbent och kommer inte absorbera med full effect under en vÄglÀng som Àr 4 gÄnger konstruktionsdjup(absorbent med eller utan luftspalt). Lagomt Àr som sagt att anvÀnda 20-30kg/m3... Det viktiga Àr ju vilka konstruktioner man bygger osv. Som absorbering funkar den hÀr bra: http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930 Rekomenderar att anvÀnda glasull, mycket bÀttre och trevligare att hÄlla pÄ med.
Halkbi Postat 24 september 2012 TrĂ„dstartare Postat 24 september 2012 Tackar ödmjukast för svar och intresse! HĂ„ller med om att gearslutz allt som oftast visar pĂ„ att internet kan vilseleda lika mycket som att upplysa. DĂ€rför Ă€r ett mindre forum som detta grymt mycket mer pĂ„litligt, nĂ€r man i större ustrĂ€ckning fĂ„r ett ansikte och bakgrund pĂ„ de som skriver. Att det som skrivs skrivs pĂ„ svenska Ă€r ocksĂ„ ett plus. Jag ska se över budgeten sĂ„ fĂ„r vi se nĂ€r jag kan skrida till verket med att komma igĂ„ng med behandlingen. Jag har nĂ„gon idĂ© om att det hela ska vara klart i oktober. Jag Ă„terkommer! đ
Halkbi Postat 31 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2012 Detta har stĂ„tt still ett tag, tiden gĂ„r sakta nĂ€r man CSN-finansierar ett sĂ„dant hĂ€r projekt. Nu har jag i alla fall smĂ€llt ihop sex stycken hyfsat bredbandiga absorbenter (19,5cm tjocka med 20cm luftspalt) och gjort placeringar utifrĂ„n de första reflektionerna. Kort recap; sĂ„hĂ€r ser rummet ut (förutom att jag inte har bordet sĂ„dĂ€r lĂ€ngre): Enligt spegelmetoden finns de första reflektionerna pĂ„ sidovĂ€ggarna ganska nĂ€ra sjĂ€lva monitorerna. DĂ€rav följande placering, bilder tagna med dassig mobilkamera: Vid den bakre vĂ€ggen sĂ„ hittade jag reflektioner i hörnen, vilket gjorde att jag satte absorbenter snett över dem sĂ„hĂ€r: OBS! Alla absorbenter Ă€r upphĂ€ngda i alla hast och kanske inte sitter 100% rĂ€tt och i bilderna đ Jag har inte gjort nĂ„gon mĂ€tning med dessa punkter behandlade. Dock kan jag efter lite klapptester kan jag konstatera att jag har ett riktigt Ă€ckligt flutter i mitten av rummet (vilket ju Ă€r logiskt i och med att tvĂ„ ohebandlade ytor stĂ„r mot varandra dĂ€r), samt att det Ă€r stummare vid mixningsposition. Ett par frĂ„gestĂ€llningar har ploppat upp hĂ€r innan jag gĂ„r vidare. FrĂ„ga #1: Hur ska jag placera ut de tvĂ„ resterande absorbenterna? Jag ser tre möjligheter; taket, bakom monitorerna och slutligen sidovĂ€ggarna. Taket för att det garanterat finns första reflektioner dĂ€r, bakom monitorerna för att minimera eventuella SBIR-problem samt för att jobba enligt Live End/Dead End och sidovĂ€ggarna för att fĂ„ bort tidigare nĂ€mda flutter. Vilket ska jag prioritera i det hĂ€r lĂ€get? FrĂ„ga #2: Jag hade ju planerat att göra sĂ„dana hĂ€r hörnbasfĂ€llor till samtliga hörn. Men nu nĂ€r jag har snedstĂ€llda tjocka absorbenter över hörnen vid bakre vĂ€ggen, kan jag nöja mig med att bara behandla de frĂ€mre hörnen? Skulle hörnfĂ€llorna bakom absorbenterna göra i de bakre hörnen tillrĂ€cklig skillnad för att det skulle vara vĂ€rt det? Skriver pĂ„ bloggen nĂ€r jag gjort större framsteg. /Halkbi
Halkbi Postat 5 november 2012 TrĂ„dstartare Postat 5 november 2012 Bumpar denna. Ingen med input? đ
cborg Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Du skulle inte kunna rita in hur det Àr uppstÀllt nu i din fina ritning? Det Àr förmodligen testa som gÀller. Allt gör skillnad men jag har svÄrt att sÀga vad som gör störst skillnad. TyvÀrr Àr de stÀllen du nÀmner ofta lika viktiga. Kanske att jag skulle vÀlja taket men det Àr en grov generalisering. Flytta runt och lyssna eller flytta runt och mÀt (Om du mÀter, hur ser din ETC ut?)
Halkbi Postat 5 november 2012 TrĂ„dstartare Postat 5 november 2012 Undviker helst att försöka mig pĂ„ SketchUp (börjar bli för gammal för att lĂ€ra mig nya program), men kan snabbt förklara enligt bilden. Högtalarna stĂ„r sĂ„ nĂ€ra fönstervĂ€ggen som möjligt, med ca 80cm frĂ„n högtalarkonens centrum ut till sidovĂ€ggarna. Absorbenterna pĂ„ sidovĂ€ggarna sitter ca en 50cm frĂ„n fönstervĂ€ggen och de pĂ„ den bakre vĂ€ggen sitter snett över hörnen. Mixposition Ă€r ca 120cm frĂ„n fönstervĂ€ggen. I brist pĂ„ annat sĂ„ testade jag att sĂ€tta upp de tvĂ„ kvarvarande absorbenterna pĂ„ sidovĂ€ggarna. Och visst, det mesta av fluttret försvann, men i förhĂ„llande till hur mĂ€tningarna blev och hur mycket plats de gjorde ansprĂ„k pĂ„ sĂ„ kĂ€nner jag att jag inte Ă€r jĂ€ttesugen pĂ„ det. HĂ€r kommer mĂ€tresultaten. SĂ„hĂ€r sĂ„g frekvenssvaret ut första gĂ„ngen jag mĂ€tte noggrannt och letade bĂ€sta lyssningspositionen: Sedan dess har jag möblerat om lite; flyttat ut en stor bökig skĂ€nk (som tog upp för mycket plats i förhĂ„llande till vilka förvaringsmöjligheter den gav) och temporĂ€rt slĂ€ngt ut allmĂ€n brĂ„te som inte fick plats under absorbentbygget. Vidare sĂ„ stĂ€llde jag Ă€ven upp en till skĂ€rm pĂ„ skrivbordet, nĂ„got som antagligen spelar viss betydelse för frekvenssvaret i mixposition. HĂ€r Ă€r första mĂ€tresultatet för dagen, tror att allt Ă€r mĂ€tt med 4 svep: Jaha, i och med nĂ„gon av de Ă„tgĂ€rder som gjorts i rummet har jag visst frammanat en ny problemfrekvens. 55Hz var aldrig nĂ„got problem förut. NĂ„vĂ€l, blir det nĂ„gon betydande skillnad om jag tar ner en av skĂ€rmarna frĂ„n bordet? Ja, tydligen vĂ€xer den dippen dĂ„ đČ NĂ€r jag tagit ner den skĂ€rmen sĂ„ passade jag pĂ„ att stuva om pĂ„ skrivbordet för att kunna placera skĂ€rmarna mer funktionellt. NĂ€r bĂ„da skĂ€rmarna var uppe igen sĂ„ tĂ€nkte jag att det kanske var lika bra att göra en ny mĂ€tning. Kanske hade det ordnat upp sig bĂ€ttre pĂ„ nĂ„got konstigt vis? Jaha, dĂ„ blev det visst Ă€nnu vĂ€rre đł HĂ€r Ă€r en vattenfallsgraf pĂ„ rummet i nulĂ€get. För att testa sĂ„ slĂ€ngde jag upp de sista tvĂ„ absorbenterna mitt pĂ„ sidovĂ€ggarna bara för att testa. SĂ„hĂ€r sĂ„g frekvenssvaret och vattenfallsgrafen ut dĂ„: I mina ögon Ă€r skillnaden inte sĂ„ övervĂ€ldigande att det motiverar att applicera den extra absorptionen pĂ„ sidovĂ€ggarna (framför allt inte i förhĂ„llande till vilken plats de tar.) Jag kommer Ă€ndĂ„ att fĂ„ möjlighet till ett hyfsat inspelningshörn (dĂ€r jag Ă€ndĂ„ inte kommer att spela in nĂ„got annat Ă€n akustiska instrument och sĂ„ng), sĂ„ lyssningen gĂ„r i första hand. Men vad vet jag? HĂ€r vore era tankar och synpunkter grymt vĂ€rdefulla.
Halkbi Postat 12 november 2012 TrÄdstartare Postat 12 november 2012 MÄndagsbump. Ska jag anvÀnda de tvÄ kvarvarande absorbenter som moln ovanför mixningplats och inspelningshörn eller ska jag sÀtta dem pÄ fönstervÀggen bakom monitorerna? Jag har ett par isoleringsskivor kvar, sÄ det Àr fullt möjligt att komplettera nÀr jag stadgat kassan. Men vad skulle ni kunniga prioritera i dagslÀget?
wellness music Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 Första reflex i tak bör du absorbera. LikasÄ vÀgg bakom ryggen.
Halkbi Postat 6 december 2012 TrÄdstartare Postat 6 december 2012 Har gÄtt framÄt efter en tid i trÀda. http://ietendalrockparty.blogspot.se/2012/12/hemstudio-del-3-akustikbehandling.html
Guitar Nilsson Postat 29 december 2012 Postat 29 december 2012 HĂ€lsingegĂ„rd? Ăr vi grannar? Ljusnebo...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.