Jump to content
Annons

Inspelning elgura, få till "country crunch"-soundet med effektpedal


fender__

Recommended Posts

Ellert Nordmark är en grym Spotnicksinfluerad hemmalirare, jag har varit lite i kontakt med honom via Youtube. Som jag minns det använder han enbart pluggar när han spelar in gitarren. Tycker hans "Gamle Svarten är svinbra

Här får man se honom in action också i studion.

Är det nån som gillar hans sound är det bara att kontakta honom via Youtube.

Undrar om han spelar live också med nåt band? Är lite slöseri annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller mig till min ht-dual istället. Spöar alla ampsims med hästlängder. 😎

Ja och tillsammans med maxon od808. Rockar fett 🙂

Die hard: Kör du då bara ht-dual och od808 in i ljudkortet direkt? Har du någon ljudfil man kan lyssna på?

Tack för tipset förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Nix har inte testat. Är AC15 minstingen? Tror att även den är för mycket att ställa på fullt blås trots mitt radhus. Har du testat nighttrain serien?

http://www.voxamps.c.../lilnighttrain/

Fullt blås behövs inte. Har inte testat Nighttrain men liknande små rörtoppar

och tycker inte dom ger ett tillräckligt bra grundljud. Tror det kan vara de små

trafos i dessa saker som inte ger tillräckligt = förlorad bas och strängseparation

Sedan tror jag högtalarna också är viktiga Cabinettet till min Heritage har

Alnico Blue som jag tycker är helt otroliga

Detta åsido så är det ju så att vi alla är på en budget. Och man måste ju använda

vad man tycker är värt det på den budget man har....en ampsim kan man komma

långt med

Redigerat av persuader
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja i mitt fall är det snarare utrymme än budget. 😆 Men som du säger, man använder det man tycker funkar.

Det skulle vara intressant med en shoutout mellan din Vox och en ampsim, företrädelsevis S-Gear eftersom jag nu har gett den så mycket cred.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det fanns en "free trial" i 14 dagar av S gear om man vill testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

DIn HT ser trevlig ut, googlat lite och blev nyfiken.

Hur ser din övriga ljudkedja ut, kör du vidare in i en rigg eller direkt från 'Speaker emulated output'` till ljudkort? Hur många emuleringar finns det?

Nej jag använder inte den emulerade porten eftersom emuleringen inte låter så värst bra. Så ut genom vanliga utgången och in i ljudkortet. Använder http://www.two-notes.com/en/software/torpedo-pi-101-v2/ modern som cabsim. Låter inte statiskt som cabimpulser gör men recabinet har ryckt upp sig men tycker inte impulserna är av lika bra kvalitet. Annars finns det ävengratisimpulser på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Die hard: Kör du då bara ht-dual och od808 in i ljudkortet direkt? Har du någon ljudfil man kan lyssna på?

Tack för tipset förresten!

http://forum.studio....ckstar-ht-dual/ slängde upp en snabbis jag spelade in för ett längre tag sen men använde då en annan od-pedal. Guran var med min Schecter Blackjack som har ett allt för mörkt ljud, vilket hörs och redwirez impulser. Kan slänga upp ett annat med annan gura och *Torpedo-pluggen om intresse finns

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

http://forum.studio....ckstar-ht-dual/ slängde upp en snabbis jag spelade in för ett längre tag sen men använde då en annan od-pedal. Guran var med min Schecter Blackjack som har ett allt för mörkt ljud, vilket hörs och redwirez impulser. Kan slänga upp ett annat med annan gura och *Torpedo-pluggen om intresse finns

Absolut! Det vill vi gärna höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Absolut! Det vill vi gärna höra!

Får se om jag hinner i morgon kväll. Annars får det bli efter midsommarhelgen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://forum.studio....ckstar-ht-dual/ slängde upp en snabbis jag spelade in för ett längre tag sen men använde då en annan od-pedal. Guran var med min Schecter Blackjack som har ett allt för mörkt ljud, vilket hörs och redwirez impulser. Kan slänga upp ett annat med annan gura och *Torpedo-pluggen om intresse finns

Förutom det mörka soundet så lät det bra.

Coolt!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag använder inte den emulerade porten eftersom emuleringen inte låter så värst bra. Så ut genom vanliga utgången och in i ljudkortet. Använder http://www.two-notes...pedo-pi-101-v2/ modern som cabsim. Låter inte statiskt som cabimpulser gör men recabinet har ryckt upp sig men tycker inte impulserna är av lika bra kvalitet. Annars finns det ävengratisimpulser på nätet.

Intressant. Two-notes låter som nåt jag borde testa, S-Gear kommer med Redwirez men det går att importera annat.

Edit. Ser inte ut som Two-notes har sims som går att importera, det är ett färdigt kit som gäller.

Vet du hur den står sig mot Redwirez?

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ser inte ut som Two-notes har sims som går att importera, det är ett färdigt kit som gäller.

Vet du hur den står sig mot Redwirez?

Jodå det går utmärkt ladda in impulser. Det står klart och tydligt om du läser om igen. 🙂

Redwirez är utmärka impulser men de är statiska. Det är smaksak vilket man föredrar men som sagt var man kan ladda in de impulserna om man vill

Bara tanka hem gratisvarianten av Two-notes och se om du gillar den.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Nja i mitt fall är det snarare utrymme än budget. 😆 Men som du säger, man använder det man tycker funkar.

Det skulle vara intressant med en shoutout mellan din Vox och en ampsim, företrädelsevis S-Gear eftersom jag nu har gett den så mycket cred.

Bra ide. Skall se om jag hinner genomföra inom de närmaste veckorna...

Återkommer i så fall här med resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Får återkomma efter midsommar med nytt testljud. Fullt upp med städning och tvättning, packa sig klar för att dra från stan i morgon så ingen tid att lira nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det går utmärkt ladda in impulser. Det står klart och tydligt om du läser om igen. 🙂

Redwirez är utmärka impulser men de är statiska. Det är smaksak vilket man föredrar men som sagt var man kan ladda in de impulserna om man vill

Bara tanka hem gratisvarianten av Two-notes och se om du gillar den.

Testat demon nu och den är ju riktigt trevlig. Gillar möjligheten att flytta micken i rummet och EQ'n. Även om jag inte riktigt gillade den enda 4x12 simmen som fanns så gick det ändå att tweaka till ljudet riktigt bra.

Går det att sätta flera mickar i den skarpa versionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jäpp du kan sätta en massa om du vill 🙂 Kan slänga upp i mitt test med flera igång. Startar givetvis en ny tråd för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Inspelning elgura, få till "country crunch"-soundet med effektpedal

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...