Jump to content
Annons

Inspelning elgura, få till "country crunch"-soundet med effektpedal


fender__

Recommended Posts

Tja

Tänkte kolla med er innan jag köper något!

Gällande inspelning av elgitarr: När jag spelar in elgitarr kör jag (strata/gibson BFG) --> VTB1 --> firebox (ljudkort) --> Guitar rig 4/Amplitude 3 --> Cubase

Det sound jag är ute efter är country, rock sound ex Jason aldean, Lee Brice, Brad Paisley..

Eftersom jag aldrig riktigt blir nöjd, tycker det låter för tunnt, känner att det inte riktigt finns riktig"country crunch" och den här krispigheten. Blir oftast för mycket dist ljud eller för lite.

Fick en ide nu om att kanske koppla in en eller flera effektpedal/er mellan elgura och VTB1:an? Vad tror ni om det? Sedan att jag i guitar rig exempelvis bara har någon amp aktiverad?

De jag kollat på är dessa:

http://www.thomann.de/se/ibanez_ts808.htm

http://www.zzounds.com/item--WAMPAISLEYDRIVE

Så min fråga är inte fall dessa effektpedaler är bra utan, Funkar det att köra så här? kommer jag lyckas få till bättre sound eller behövs en riktig stärkare för att ens komma i närheten av proffsens sound, ex de jag nämnde ovan..

Tack på förhand!!

Höres!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr så har jag grannar..

Det tar en massa tid att ens i närheten ratta fram ett någorlunda ljud utan att det låter tunnt, plastigt osv med simuleringar.

Tänkte fall pedalerna kanske kommer ge lite mer analog känsla och att jag kanske lättare kan ratta fram det ljud jag söker om jag blandar analogt med digitalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder pedaler ibland till guitar rig, har en Maxon Tube-Screamer (dom som egentligen gjorde Ibanez OD 808, är identisk) och en NeoClone chorus 🙂 låter bra, spelade in en polares album med screamer+Jump(guitar rig 4), lät awesome 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Kan du inte spela in och redigera ren signal hemma och

sedan låna någon repa för att reampa med riktiga grejor?

Beror på hur noga du är men jag påstår att det inte finns

några bra genvägar här

Så här skall det låta tycker jag... Z + Tele + Paisley = Bite

Link to comment
Dela på andra sajter

hwasser: Kan man lyssna på det ni gjort med den uppsättningen? Ni körde då alltså utan stärkare? Upplever du stor skillnad när du kör med pedaler och guitar rig ihop?

persuader: Thats what im talking about, schysst video. Tack för tipset men det går tyvärr inte. Tar både lång tid samt för komplicerat.

Ähh får testa med pedaler, kanske hitta något billigt på blocket först och se fall skillnaden är så stor!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hwasser: Kan man lyssna på det ni gjort med den uppsättningen? Ni körde då alltså utan stärkare? Upplever du stor skillnad när du kör med pedaler och guitar rig ihop?

persuader: Thats what im talking about, schysst video. Tack för tipset men det går tyvärr inte. Tar både lång tid samt för komplicerat.

Ähh får testa med pedaler, kanske hitta något billigt på blocket först och se fall skillnaden är så stor!!

Det är onödigt att slösa pengar på pedaler om du inte har en bra förstärkare/(eller förstärkaremulator). Och detta kommer ifrån ett riktigt pedalfreak. Köp en bra förstärkare för pengarna och spela in med låg volym. Hög volym är inte ett måste enligt mig i alla fall. Sen kan du väl och kommunicera med dina grannar och säga att du ska spela in gitarr med hög volym och be dem att stå ut. Och tajma inspelningen när de inte är hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är onödigt att slösa pengar på pedaler om du inte har en bra förstärkare/(eller förstärkaremulator). Och detta kommer ifrån ett riktigt pedalfreak. Köp en bra förstärkare för pengarna och spela in med låg volym. Hög volym är inte ett måste enligt mig i alla fall. Sen kan du väl och kommunicera med dina grannar och säga att du ska spela in gitarr med hög volym och be dem att stå ut. Och tajma inspelningen när de inte är hemma.

Håller med på det. Man måste inte ha högre än vad man har på TVn när man kollar in nyheterna. Och det kan väl inte grannarna klaga på. Sitter man mkt nära stärkaren får man ett visst häng även på superlåg volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dum fråga men spelar du in gitarren via instrumentingången på preampen?

Kör linjeingågnen blir detnfel impedans och du tappar en del av toppen på gitarren.

Vad det gäller för mycket eller lite dist så kan du väl skruva på guitarrig?

Så vitt jag kommer ihåg gör man det med gitarrföratärkare och pedaler? 😉

Sedan får man väl inte glömma att guran påverka också, en Tele ger ett annat ljud än en LP om man säger så. Mycket handlar om att ta reda på hur man skapar ett visst sound, mer än prylarna oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska spela in med en förstärkare med låg volym så får det inte vara en rörförstärkare eller hur?

Drloop: Jag kopplar in mig via instrumentingången på preampen ja,blir det fel impendans om jag kör så? man kan ställa in den om man vill ha på 50 eller 200Ohm på VTB1:an

Det med skruvandet är jag helt medveten om men jag blir helt enkelt inte nöjd. Man vill ju inte spendera en halv dag på att skruva fram ett någorlunda bra ljud..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en liten rörstärkare skulle göra susen för dig. För när man driver upp volymen i en rörstärk och slutsteget börjar jobba så blir det ju den där snygga analoga kompressionen/disten/bitigheten/fylligheten som jag tror skulle göra susen för ditt sound.

Så köper du en liten rörstärk på typ en eller fem watt så behöver du inte alls dra på särskilt mycket volym för att uppnå den effekten och då störs ju inte grannarna.

Sen om du skulle vilja uppgradera ljudet sen kan du ju koppla den elektroniken till en större kabinett istället 🙂

Min Brad Paisley-supernörd till bandkollega spelar på en sån här och den tycker vi alla låter snorbra Blackstar HT-1R Combo

Stort lycka till!

Redigerat av Elias
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr inget vi spelat in som jag har kvar eller upplagt. Men kolla runt lite på youtube-reviews. Du kan ju börja här :

Nu uppfattade jag inte ifall han mickade upp den eller bara körde line in, för man kan få den att låta mycket bättre än vad han fick till tycker jag.

Min kompis använder en delay och en boost-pedal bara men det är ju sånt man kan lägga på i datorn istället.

Jag tycker skillnaden är jättestor. Det är just det där fina rör-soundet och crisp-crunchen som jag inte ens kommit nära med emulering. Nu brukar jag inte spela in så mycket country men det gör som sagt en kompis och han är hur nöjd som helst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ni underskattar gitarrpluggar. Det går visst att få väldigt bra ljud med en blandning av nytt och gammalt.

Först, jag fick aldrig bra gitarr/bas-ljud genom VTB-1'an. Prova utan den.

Nu tar jag in gitarren genom en FMC kompressor och vidare till en Fulltone OCD, sen vidare till ljudkort och S-Gear. Läs Yllets recension om S-Gear, den låter så nära the real thing man kan önska.

My 2$

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Jag tycker ni underskattar gitarrpluggar. Det går visst att få väldigt bra ljud med en blandning av nytt och gammalt.

Ledsen men efter att ha testat de flesta större gitarrpluggarna och recab impulser osv

och sedan jämföra med min Vox Heritage med en Usa Tele och två mickar framför

genom en M-Box 3 Pro så finns ingen att snacka om vad som låter bäst tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen men efter att ha testat de flesta större gitarrpluggarna och recab impulser osv

och sedan jämföra med min Vox Heritage med en Usa Tele och två mickar framför

genom en M-Box 3 Pro så finns ingen att snacka om vad som låter bäst tycker jag

Du har alltså testat S-Gear?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med blackstar combon på 5w och den får du bra ljud utan att behöva ha hög volym. Testa en sådan , går att lina också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag kör med blackstar combon på 5w och den får du bra ljud utan att behöva ha hög volym. Testa en sådan , går att lina också.

Det är väl knappast någon vits med att köpa en stärkare för att lajna. Då kan han lika gärna köra med ampsim istället. Men sen måste ju rummet vara bra nog, eller behandlas, för att spela in. Annars kommer det bara låta skit om inspelningen.

Men appropå Blackstar så kan ju OT skaffa sig en Blackstar HT-Dual. Låter mycket bättre än ampsims. Men behövs cabimpulser då den emulerade outputen låter allt annat än rolig.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag kör med när jag vill ha halvrent ljud är att jag aldrig har full volym på gitarren. Halvmycket gain på stärkaren, sen drar jag ner gitarrens volym. Att få ett likadant ljud med full volym på gitarren o mindre gain går inte. Då blir det plonkigare och stötigare.

Att det måste vara pyttestärkare för att låta bra håller jag inte med om min Fender Hot Rod går att spela supertyst på. Och idag testade jag för typ tredje gången en Fender Champ 15 watts combo, den har både rör och 16 olika simuleringar, den låter helt enkelt snuskigt bra. Den är så liten också så man lätt kan stoppa in den i nån låda för att dämpa lite till. Ska försöka få ihop 3150 kr och köpa den, Hot Rodden börjar bli tung att ta med när enmansbandet spelar.

Får du tillfälle testa en Fender Champ, och googla på den. Skitbra simuleringar plus rör, kanon countryljud. Eller vråldist med för den delen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att det måste vara pyttestärkare för att låta bra håller jag inte med om min Fender Hot Rod går att spela supertyst på.

Nej det där med att man måste ha vrålhög volym är inte helt sant längre. Vissa stärkare går det utmärkt köra låg volym på och få bra ljud. Annars går det tjacka en attenuator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ni underskattar gitarrpluggar. Det går visst att få väldigt bra ljud med en blandning av nytt och gammalt.

Först, jag fick aldrig bra gitarr/bas-ljud genom VTB-1'an. Prova utan den.

Nu tar jag in gitarren genom en FMC kompressor och vidare till en Fulltone OCD, sen vidare till ljudkort och S-Gear. Läs Yllets recension om S-Gear, den låter så nära the real thing man kan önska.

My 2$

Tjena arha

Det är just så som du kör som jag undrar om det kommer ge bra resultat.. ingen förstärkare utan bara pedaler (kopplat till preampen och sedan ljudkort och datorn) och för att just få det här country soundet tänkte jag använda pedaler som ts808 pasleys effektpedal osv.

Testade S-gear och det låter faktiskt sjukt bra.. Inte så dyrt heller. Ska försöka mig på egna sound och se hur lång tid det tar tills man blir nöjd.. Exempelvis idag satt jag mellan 2-3 timmar för att få ca 2 sound jag är någorlunda nöjd med i Guitar Rig..

(Pedalerna i Guitar rig ex screamer, mezone osv tycker jag låter skit)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena arha

Det är just så som du kör som jag undrar om det kommer ge bra resultat.. ingen förstärkare utan bara pedaler (kopplat till preampen och sedan ljudkort och datorn) och för att just få det här country soundet tänkte jag använda pedaler som ts808 pasleys effektpedal osv.

Testade S-gear och det låter faktiskt sjukt bra.. Inte så dyrt heller. Ska försöka mig på egna sound och se hur lång tid det tar tills man blir nöjd.. Exempelvis idag satt jag mellan 2-3 timmar för att få ca 2 sound jag är någorlunda nöjd med i Guitar Rig..

(Pedalerna i Guitar rig ex screamer, mezone osv tycker jag låter skit)

Nej bortsett mina effekter jag använder så låter S-Gear helt enkelt skitbra på egen hand. Men eftersom Mike (S-gear's skapare) inte lagt till någon 'instream' kompressor än så kör jag av gammal vana bara en kompressor direkt efter guran, inget annat. Men för ett par dagar sen så upptäckte jag att det funkar även att slänga in min OCD i kedjan när jag använder en viss typ av förstärkaremulering i S-Gear. Kombinationen fungerade överraskande bra. Pluggen är ju designad att reagera som en riktig stärkare (som alla andra pluggar). Men den här gör faktiskt gör det!

Och ja, den är extremt prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Pluggen är ju designad att reagera som en riktig stärkare (som alla andra pluggar). Men den här gör faktiskt gör det!

Finns ingen plugg som gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen plugg som gör det.

Ok, jag var lite stöddig med min omdöme. 😎 Jag vet att programmerade simuleringar inte är särskilt populärt här men att påstå att det inte går att simulera ett saggande rörsteg är modigt. Prova den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller mig till min ht-dual istället. Spöar alla ampsims med hästlängder. 😎

Ja och tillsammans med maxon od808. Rockar fett 🙂

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Du har alltså testat S-Gear?

Nä S-Gear har jag inte testat. Skall ställa demon mot min vox

när jag börjar ny inspelning snart. Har du testat en Vox Heritage? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DIn HT ser trevlig ut, googlat lite och blev nyfiken.

Hur ser din övriga ljudkedja ut, kör du vidare in i en rigg eller direkt från 'Speaker emulated output'` till ljudkort? Hur många emuleringar finns det?

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä S-Gear har jag inte testat. Skall ställa demon mot min vox

när jag börjar ny inspelning snart. Har du testat en Vox Heritage? 🙂

Nix har inte testat. Är AC15 minstingen? Tror att även den är för mycket att ställa på fullt blås trots mitt radhus. Har du testat nighttrain serien?

http://www.voxamps.com/us/nighttrain/lilnighttrain/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...