Jump to content
Annons

Luftfuktare OCH gigbags / cases? (dagens underligaste fråga)


tigersoul925

Recommended Posts

Dagens underligaste fråga, beredd?

Vad blir egentligen resultatet av gitarrer förvarade i gigbags/cases i ett rum MED luftfuktare? Som jag tänker är ju antingen fodralet hermetiskt varpå den luft som är i rummet när det stängs är den luft som består = om det öppnas i ett bra rum så kommer den bra fuktighetsnivån bestå. Alternativt är det inte helt tätt varpå en utjämningseffekt uppstår över tid med luften i rummet men vilket då åter igen borde leda till framgång eftersom den är okej.

Ett varför på sin plats kanske. Jo jag har ett LITET LITET rum som studiorum där jag ämnar installera en luftfuktare för att hålla luften okej för instrumenten. Jag kan däremot för den sakens skull inte ha dem stå framme pga utrymmesbrist helt enkelt. Nu säger ni häng upp dem på väggen, jo det hade jag gjort, om det fanns något väggutrymme kvar *skrattar* det enda utrymme som finns är ett golvhörn där de kan stå uppraddade i någon form av case. Jag övervägde golvstativ, men det är dels ganska dyrt o dels är jag rädd att grejor från hyllorna ovanför förr eller senare ramlar över dem eller en hundjäv... springer in i stativet så guran far iväg över golvet.

Innan någon säger det: jag vet, mitt studiorum suger, jag måste få in hela datorintresset OCH studion på knappa 10 kvadrat, det är inte lätt men vad gör man inte för att inte ockupera vardagsrummet o därmed förarga frugan.

Post scriptum: Hänger redan 3 mindre ömma gitarrer där ute, låt oss kalla det smärtgränsen! 😉

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Perew (oregistrerad)

Jag tror att det inte spelar så stor roll om de ligger i casen eller ej det viktiga är nog att den reella luftfiktigheten är tillräckligt hög under vintern, tänk vad lång en vinter är och det är torrt nästan hela tiden inomhus. Träet torkar sakta ut och då kan det slå sig. Det är ju relativt billigt att köpa en luftfuktsmätare och en liten fontän eller kanske en liten skål med guldfiskar eller pirayor (om man spelar hårdrock) det behöver som jag ser det nödvändigtvis inte vara en svindyr luftfuktare. Själv har jag hängt upp en ganska stor planka som jag fäst 4 gitarrhållare på, den har jag hängt ganska högt upp på väggen så att det inte tar plats på golvet i studiorummet. Hoppas du får ordning på dina guror!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr jag måste ha en fuktare. När de uppgraderade till luften i huset har de satt in någon slags tork funktion. Luften här inne mitt i juni är knappt 30% när ute fuktigheten är sådär 90 procent. Upptäckte det just när jag såg att gitarrerna såg oväntat torra ut så något måste göras snarast :-( tror dock som du att det går lika bra i väskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu spånar jag lite här och är väl kanske inte direkt till någon hjälp, men ändå. "För många gitarrer för lite plats"-problemet löste jag genom att köpa en IKEA Pax - garderob + stång + ett gäng guitar hangers . Mitt Pax-skåp som är 37 cm djupt, 50 cm brett och 236 cm högt tar lite golvplats samtidigt som det får plats 8 Les Pauls i det utan att det blir alltför trångt i skåpet (4 st. på en stång överst i skåpet och 4 st. på en stång i mitten av skåpet.. eller alternativt använda nedersta delen till annat som behöver skåpplats). Nu ser jag att du har postat under akustiska instrument så jag antar att du har akustiska gitarrer så då blir ju måtten annorlunda, men det går säkert att lösa. Nej, jag jobbar inte för IKEA 🙂 .

Like this..

2012-06-17144443.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha tack för tipset, det ÄR ett himla bra tips faktiskt och jag har brilliant som jag är (ok jag skämtade bara) redan tänkt tanken men det finns inte utrymme nog för en sådan ens. Vi pratar, om jag har dem här inne, om att ställa dem på rad ihoptryckta i ett hörn i gigbags. Usel lösning jag vet. Nu blev det dock så efter många analyser att jag KAN inte ens köra en luftfiuktare i mitt studiorum pga att det är för litet o dörren måste stå stängd så jag fick helt enkelt förhandla med frugan om att tapetsera vardagrumsvägg nr 2 med gitarrer och så får det bli. O gengäld får frugan "njuta" av luftfuktning vintertid i vardagsrummet *skrockar* Iofs en bra lösning, för visst svider det lite någonstans när man hänger in sin fender i en garderob o stänger dörren? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt, medan vi är på ämnet, finner jag det här klassiska rådet lite skumt att titta på gitarren efter ett "tvättbrädemönster" för att avgöra om den är torr. Om jag tittar på mina akustiska i direktljus (speglar ett fönster i dem) så ser jag även nu i juni ett svagt men synligt randigt mönster på locken. Det känns dock inte någon textur av det på ytan direkt men ändå, förvirrande. Är de verkligen ett pålitligt sätt att titta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt att förstå hela tråden här och du kanske löste det genom att muta din fru!?

Ja, alla sätt är bra utom de dåliga!!

***

Tänkte bara jag skulle föreslå Elos Gigantos som har en "Luftfuktare, med kapacitet för rum på upp till 25 m2" som torde täcka dina behov.

Sätt den på en timer, att den går en timme om morgonen, en på kvällen (??) kan ju vara ett budgetalternativ...

Den kostar 410:- så det är ju knappast några tunga investeringar det handlar om... Men, som du skrev, du bor trångt och den kanske är för utrymmeskrävande!? Bara som ett förslag. Till dig eller någon annan som funderar på aktivitet med hög fuktighet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slutade med att jag mutade frun o slängde upp allt på väggarna i vardagsrummet och därtill köpte en varmångande luftfuktare som täcker rum upp till 50m2 som jag kör när det behövs där inne. En liten varning här vill jag utfärda för kallångande luftfuktare som använder ultraljud. De pissar ut ett vitt klibbigt damm över rummet, hur mycket beroende på hur hårt vatten du har. Någon har fått sin imac förstörd har jag läst så något man ska passa sig för särskilt i mindre rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...