Jump to content
Annons

vill börja spela in, vad köpa? (extrembudget)


johnnyM

Recommended Posts

Hej!

Jag är TOTAL NOOB på det här med inspelning, jag kan ingenting och jag har väldigt lite pengar. Jag behöver inte någon hög kvalité på grejorna utan vill bara göra simpla demos hemma i garderoben.

Det jag vill kunna göra är att spela in sång, akustisk gitarr, elgitarr och mitt casio-keyboard separat och mixa ihop det till något lyssningsbart (om än knappt). Eventuellt någon liten maracas, conga eller kanske(ytterst tveksamt) en ensam virveltrumma.

Dator blir en två år gammal halvseg macbook pro med kombinerad ljud in/ut port. Antar att jag behöver ett externt ljudkort och mick(ar?). Tänkte köra i garage band.

Vad ska jag köpa? Behöver jag olika mickar till sången och gitarren? Funkar garageband från 2010 eller ska jag satsa på något annat?

Budget: Så liten som möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Garageband funkar bra. Apogee One är ett bra externt ljudkort, som fungerar kanon med din MacBook Pro. En enklare, mångsidig mick till det och du kan spela in sång och gitarr och maraccas och allt möjligt. Om du kan använda din Casio direkt in beror på vad den har för utgångar. Har den line out kan du köra in den genom ljudkortet (Apogee One, alltså), och har den USB kan du köra den direkt in i datorn. Ett par enklare slutna lurar rekommenderas, så du kan lyssna på dina spår och ändå spela in där datorn är och på det viset slippa läck in i micken.

Det blir inte helt gratis, utan går nog loss på mellan tre och fyra tusen. Men då har du bra grejer, som räcker långt. Att påbörja sin studiobana kan vara lite kostsamt, men har man väl basprylarna behöver man inte mycket mer senare, om man inte absolut vill.

Vill du göra det ännu billigare kan du välja ett annat ljudkort, och på det viset nog spara närmare en tusenlapp.

Lycka till, och grattis till världens roligaste hobby 🙂

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Apogee One och den interna micken låter OK. Titta på lite youtube-tester. Du kan senare komplettera med en annan mick. (Jag har Röde nt2.)

One är enbart mono, men det går att koppla ihop flera ljudkort för stereo i Mac (i alla fall Apogee enl ngt youtubeklipp).

Den har heller ingen midi-ingång, men om ditt Casio har USB-midi så behövs inte det. Bara att koppla direkt.

Jag kör min One till en Ipad. Då krävs Garageband för att växla ingångar, och en strömförsörjd USB-hub för att driva One och "camera connection kit". Man kan dock med vissa appar spela in midi och ljud samtidigt genom att koppla USB-midi till hubben samtidigt med One.

Men One kostar ca 2000kr. Funkar inte till PC. Bara Mac och Ipad (kanske iphone?).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Garageband funkar alldeles utmärkt.

För tight ekonomi skulle jag kunna tänka mig följande:

Mick

http://www.thomann.de/se/mxl_2006.htm

Jag har föregångaren till denna mick. Mickstativ, kabel och popfilter bör du köpa också.

Ljudkort

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm

Trackinglurar som håller tätt.

Billigaste och faktiskt riktigt bra för priset. Jag använder HD201 själv.

http://www.dustinhome.se/product/5010106195/sennheiser-hd-201-headphone/?csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5960

Jag spelar in hemma med lågbudgetprylar.

Senaste släppet jag gjort är gjort helt hemma med prylar som är i samma budget som ovan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller varför inte köpa det här ljudkortet...

https://www.studio.se/index.php/topic/92994-saljes-tc-konnekt-6-firewire-ljudkort/page__pid__1356016#entry1356016

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...