Jump to content
Annons

Studion streamar livekonsert på torsdag


Recommended Posts

På torsdag kväll är det dags för mig och studion att testa en (för oss) ny grej. Livestreaming från stora inspelningsrummet, med inhyrt kamerateam på 4 personer, ljusrigg, klippningsproducent, hela paketet. Blir resultatet bra så hoppas jag på att det blir något återkommande.

För den som vill kolla, här är länken till streamingsidan:

http://www.ustream.t...p-floor-studios

(dom har en smartphone-app också, sök bara på "Ustream")

För den som vill ha ett Facebook-event att tacka nej till:

http://www.facebook....22365857785241/

Och för dom som gillar teasers...

http://www.youtube.com/watch?v=vSQgajAUEf0&feature=youtu.be

Redigerat av Top Floor Studios
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Äntligen händer det nåt här på livestreaming fronten.

Det här har jag tjatat om i flera år, skoj att nån äntligen hänger på. Ser fram emot detta och hoppas på bra ljud och bild.

Obs! man måste vara inloggad för att kunna chatta.

Det kunde vara skoj att få lite info om kamerateamet, typ vilket program, utrustning etc som dom kör med.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nu vet jag inte hur dom tänker sig att göra men det är i själva verket inte speciellt svårt inte ens om man vill ha bra kvalité både för ljud och bild.

Det man använder på dom flesta av dom har sidorna är Flash Media Live Encoder och eventuellt ett fångstkort och program för externa kameror. Men många kör bara med webkameror och FMLE.

Kör man Mac så finns det ett gratisprogram Camtwist som är jäkligt bra. FMLE kan "se" Camtwist. Camtwist låter dig lägga på effekter, gå emellan kameror, göra picture in picture kameror, fånga skrivbordet och sånt skoj, till och med filmer spellistor etc om man vill. I princip en komplett TV studio så det går att göra ett riktigt tv program om man vill.

Vill man betala så finns wirecast både för mac och pc. För PC finns Vidblaster som även har en try before buy version som är fullt fungerande.

Det tråkiga är att man behöver en ganska snabb dator och snabb uppkoppling för att det ska funka bra och inte lagga.

Det kan även vara lite strul att få in ljudet till FMLE speciellt på PC och många åker på att använda program som virtual audio cable som dessvärre inte är gratis. För macsidan finns Soundflower och LineIn som är gratis. Många gånger kan det vara lättare att sända med en dator och ta ljudet från en annan, typ om man ska sända när man spelar in och ta ljudet från sitt inspelningsprogram.

Ett annat sätt och det absolut lättaste är att göra det är att sända med en Ipad. Bildkvaliten blir förvånansvärt bra och för att få vettigt stereo ljud så behöver man kamera connection kitet och ett usb ljudkort med ljud in. Det finns ett billigt på Kjell o Company med phono in som funkar alldeles ypperligt.

Veetle.com eller justin.tvs app gör detta möjligt i dagsläget, dvs om man ska ha bra stereo ljud oxå. Veetle.com är gratis men justin.tv kostar. På veetle är det sämre chat (mera som en anslagstavla) och på jtv funkar chatten ganska ok (men bäst och mest överskådlig om man tittar på en dator och inte på paddan). Ustreams app funkar skitbra med video men inte med stereo ljud, i alla fall inte på det sättet som jag beskrev ovan.

Black Magic Design gör bra fångstkort både för pcie, usb och thunderbolt om man vill köra med HD kameror över HDMI och Camtwist etc samt Flash Media Live Encoder.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Kul med uppskattande ord, tack för det.

Vet inte om någon här på forumet kollade, men allt gick fint, folk satt i olika länder (mycket Tyskland, Japan och Sydamerika) och kollade, och chatten gick varm. Det roligaste inlägget på chatten var nog en tjej i vad det nu var för land, som åkte till en annan stad för att kunna kolla på ett internetcafe. Även folk som satt och kollade på smartphones var nöjda.

Materialet kommer upp i efterhand på en annan sida, möjligen nästa vecka.

Jag frågade han som är ansvarig för filmteamet (vi hade tre team totalt - studions, filmteamet, och ett webteam) om det tekniska på hans front.

BurninSven har i princip rätt, men vi ligger på en helt annan nivå. FMLE är

kanon, som streaming encoder. Vi använder Wirecast, som han nämner.

Wirecast hanterar grafik och flera bildkällor. Filmteamet codade med en Macbook pro. När det

gäller ljudet och att det skall bli synk så jobbar dom altid med embeddat

ljud, alltså ljudet bakas ihop med videon. Det enklaste videoformatet att

göra så med är DV över firewire. Vi jobbar i HD-SDI, alltså

broadcastkvalité 1,5Gbps i överföring mot DV,s 0,025Gbps eller 25 Mbps.

Inspelningen gjordes i HD 1080, och videoöverföringen är hela tiden

digital i HD-SDI formatet så när som på två småkameror (tillsammans med de fyra stora filmkamerorna) som levererar HDMI innan vi konverterar dem till HD-SDI. Allt gjordes i full HD,

broadcastkvalité och det är inte riktigt samma sak som det BurninSven nämner.

Materialet tas in i datorn via en captureenhet, AJA IO Express heter den

som vi kör över thunderbolt.

As easy as that.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo det är vad jag gör och har gjort i ca två år men med lite bättre ljud.

Har wirecast oxå + capturecort för hdmi + hd kamera + .......

Men kamerajobbet var helt ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jamen det var väl trevligt att du gillade något av det då iallafall. 🙂

Vad du menar med "bättre ljud" vet jag inte, kör du kanske surround-ljud eller piskar upp till 96kHz?

Har du något av ditt liggande någonstans som man kan kolla på? Vet ju inte vad det är du gör.

Redigerat av Top Floor Studios
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...