Jump to content
Annons

Sjunger jag S-igt eller får jag ett ganska "skimmrigt" ljud från micken?


tigersoul925

Recommended Posts

Fick precis hem mina första "riktiga" hörlurar (prislapp på tusenlappar ist för hundralappar) och jag började självklart omedelbart notera saker i mixarna som jag inte tänkt på förut. Framförallt tycker jag att ljudet från mickinspelningar känns lite "skimmrigt" för att sätta något ord på det. Vad jag menar är att det låter som att det finns lite för "mycket" detaljer i diskant-delen? Lite som att någon satt en mikrofon i svalget o att jag hade behövt harkla mig innan jag började sjunga? Det låter inte mjukt o följsamt utan lite "raspigt" o allt för avslöjande?

Sådär bra var jag på att förklara ljud... Jag lägger med ett exempel från en faktiskt låt "example" där det jag menar främst ligger på E och I vokalerna i frasen "Ville inte" i början. Det finns inte på te.x vokalen O.

Micken är en NT2-A för den som undrar o det jag funderar på är väl om det mer handlar om min röst eller om mikrofonens tolkning av den o vad är egentligen bästa sättet att mjuka upp det här för att få ett lenare resultat, blir det vanlig de-essing?

Jag vill minnas att jag stod väldigt nära micken när jag spelade in det där o sjung förvisso lågmält. För att jämföra lite slängde jag in en liten inspelning där jag sjunger lite starkare o längre från micken. (other example)

Vad tror ni?

example.mp3

Other example.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det låter normalt. Nu är det rent naket. Om du har lite instrument kommer det inte höras. En de-esser hade varit på plats kan hjälpa med en Expander innan varje ord påbörjas.

Prova det på samma testsnuttar så kan du se vilket låter bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag tagit mig friheten och mixat ljudet lite snabbt!!

En Expander, Compressor, De-Esser med i kedjan.

http://www.silvergreymind.se/example_bip.wav

Det låter lite mjukare och jämnare nu tycker jag?

Hoppas det är till någon hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kanske är ganska normalt ändå, jag har inte tänkt på det något speciellt innan jag skaffade värstinglurarna 😉

Tack för exempel, jodå det blev lite jämnare o finare! Allt beror väl på hur man vill ha det ligga i mixen. Jag har inte så mycket erfarenhet ännu av hur olika mickar o metoder låter eller vad som är neutralt o "normalt" o vad som inte är det så tänkte det var på sin plats att få en bedömning från de som varit med lite längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda konstiga jag hör är i första exemplet när du sjunger tro. Där trippar det runt ett sjungande S tycker jag. Men det har ju ingenting med micken att göra det är ju hur du uttalar och lägger tro i munnen. En aningens mycket luft skulle jag kunna tycka.

Annars hör jag som sagt inget konstigt, tycker det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda konstiga jag hör är i första exemplet när du sjunger tro. Där trippar det runt ett sjungande S tycker jag. Men det har ju ingenting med micken att göra det är ju hur du uttalar och lägger tro i munnen. En aningens mycket luft skulle jag kunna tycka.

Annars hör jag som sagt inget konstigt, tycker det låter bra.

- Det är nog så att det var ovana här som låg bakom helt enkelt, jo det är lite överdrivet mkt luft i huvud taget på den där tagningen. Det är ett urklipp från en enda lång tagning som löper över hela låten.

oj jag får yttra mig så tycker jag det första klippt är godkänt snnndra låter repa lokal. vill du ha närhet så kör första ,, helt klart. 😎

- På det andra klippet har jag inte satt upp mina lyxabsorbenter från Hemtex så det blir lite rumsklang med tyvärr men det var ju bara en test 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...