Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Wellnes Music Àr verkligen en som vet vad han gör med akustik, han Àr en av de som varit med i konstruktionerandet av Benny Anderssons nya superstudio. Och han anlitar nog endast de bÀsta i vÀrlden.

http://www.akustikmiljo.se/sv/kompetens/benny-andersson-rixmixningsverket

Lite film, man ser bla de tvÄ 70-tals mixerborden.. Ganska sanslöst lÀcker studio, med fönsterutsikt bara nÄgra meter till vattnet.

http://www.youtube.com/watch?v=HuDkcxuKnwc

http://www.icethesite.com/2011/01/riksmixningsverket-rmv-is-open-for-business/

Det kanske finns fler lÀnkar o filmer?

Att jag fÄtt goda rÄd till min lilla hemstudio av Wellnes kÀnns vÀldigt bra.

Annons
Postat

Sakta i backarna, det uppdraget kan jag inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt ta Ă„t mig Ă€ran av. Studion Ă€r ritad av den legendariske Ingemar Ohlsson och i jĂ€mförelse med honom Ă€r jag en rookie. DĂ€remot Ă€r det en grymt hĂ€ftig studio med coola lösningar. Vad sĂ€gs om patchbay pĂ„ muggen? 🙂

Postat

Hatten av, Björn! 🙂

The Benny Andersson, liksom! Fan inga dÄliga referenser det.

(Nu kommer jag aldrig att kunna vara smart-ass mot dig i mina inlÀgg igen... smiley-cry.gif)

Postat

Trevlig med ett riktigt studiobygge igen i Sverige. 🙂 All respekt för Wellnes Music men det var faktiskt denna firma som anlitades för akustiken http://www.audiolab.se/ 🙂

Ingemar Ă€r en mycket erfaren Akustiker och anlitades Ă€ven nĂ€r IAVAS studio (Ferger Studios) byggdes i början av 80-talet sĂ„ han har nĂ„gra Ă„r av erfarenhet bakom sig! 🙂

Postat (redigerat)

Heh... Kollade igenom Riksmixningverkets "equipment". Ganska smart att i stort sett lista all mjukvara utom sjÀlva inspelningsprogrammen (utöver gammeldax-bandare). De sitter sÀkert pÄ REAPER men "mÄste" hÄlla en sorts standard utÄt att Pro Tools Àr grejen. Att de skulle anvÀnda Cubase hÄller jag dock som högst osannolikt.

SÄdÀriallhastbara.

Redigerat av Valle
Postat

Sakta i backarna, det uppdraget kan jag inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt ta Ă„t mig Ă€ran av. Studion Ă€r ritad av den legendariske Ingemar Ohlsson och i jĂ€mförelse med honom Ă€r jag en rookie. DĂ€remot Ă€r det en grymt hĂ€ftig studio med coola lösningar. Vad sĂ€gs om patchbay pĂ„ muggen? 🙂

MĂ„ste vĂ€l ha nĂ„got med the brown sound att göra va...? 😕😛

Awesome studio!

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Du jobbar ju pÄ företaget som levererat akustikgrejer, sÄ nog har du varit med du oxÄ. Och bara det att du trÀffat Ingemar Ohlsson gör ju att du lÀrt dig en hel del. LÀser man din byggtrÄd om din egna studio ser man Ànnu mer att du kan en hel del i Ingemar Ohlssons gebit. Och anda antar jag.

Vad Àr en patchbay?

Postat

SjÀlv tycker jag att det Àr smÄtt otrevligt bara om nÄgon sitter pÄ muggen och svarar i telefon. Tanken pÄ att nÄgon skulle ha lirat det dÀr kanonsolot medan de gjorde nr 2 kÀnns inte helt frÀsch.

Postat (redigerat)

Vad Àr en patchbay?

En sÄn pryttel med massa hÄl som man drar kablar via.

Vem f-n brukar inte "dra kablar" pÄ dass?

nys-spp-l-1.jpg?v=1

Redigerat av ONSatan
Postat

SjÀlv tycker jag att det Àr smÄtt otrevligt bara om nÄgon sitter pÄ muggen och svarar i telefon. Tanken pÄ att nÄgon skulle ha lirat det dÀr kanonsolot medan de gjorde nr 2 kÀnns inte helt frÀsch.

Kanske dÀrför det lÀt "lite anstrÀngt" (dasshumor pÄ mÄndagsmorgonen Àr aldrig fel).

Eller, sÄ Àr det ett kaklat badrum med en akustik som de vill kunna anvÀnda vid behov?

Postat

Kanske dÀrför det lÀt "lite anstrÀngt" (dasshumor pÄ mÄndagsmorgonen Àr aldrig fel).

Eller, sÄ Àr det ett kaklat badrum med en akustik som de vill kunna anvÀnda vid behov?

Vid behov! Hahahaha. De va grovt.

Postat

En dos skitnödighet i sĂ„ngen gĂ„r lĂ€tt att lĂ€gga in 🙂

Postat (redigerat)

Heh... Kollade igenom Riksmixningverkets "equipment". Ganska smart att i stort sett lista all mjukvara utom sjÀlva inspelningsprogrammen (utöver gammeldax-bandare). De sitter sÀkert pÄ REAPER men "mÄste" hÄlla en sorts standard utÄt att Pro Tools Àr grejen. Att de skulle anvÀnda Cubase hÄller jag dock som högst osannolikt.

SÄdÀriallhastbara.

Hade ett produktionsprojekt pÄ högskolan med Bernard Löhr nyligen, och han anvÀnder ProTools. Han nÀmnde att han anvÀnde Logic tidigare nÀr han producerade och skrev mer Àn han gör nu, men nÀr Apple köpte programmet sÄ försvann kompatibiliteten med rullbandare sÄ dÄ gick han över till ProTools istÀllet.

Och sĂ„ ett SSL Duality-bord pĂ„ det, förstĂ„s... den jĂ€veln 😛

- edit - Oj förlĂ„t mej, jag menade förstĂ„s FYRA Duality... sĂ„ klantigt av mej 🙂

mixerbord.jpg

Vad Àr en patchbay?

Det Àr som bilden som ONSatan lÀnkade. PoÀngen med en patchbay Àr att du kopplar in alla dina in- och utgÄngar i hela systemet till patchen (dvs. hela mixerbordet, alla kompressorer, EQ, Preamps etc.), sÄ att du sen enkelt med korta kablar (oftast bantam-kablar) kan bygga dina signalvÀgar i patchen istÀllet för att springa runt med 30-meterskablar över hela stÀllet och krÀla bakom rack osv. varje gÄng du vill anvÀnda en outboard.

Kort sagt ovÀrderlig om du har mÄnga prylar. Kör du bara i datorn med plugins har du inget behov av en patchbay.

Redigerat av John NT
  • Gilla 1
Postat

Hade ett produktionsprojekt pÄ högskolan med Bernard Löhr nyligen, och han anvÀnder ProTools. Han nÀmnde att han anvÀnde Logic tidigare nÀr han producerade och skrev mer Àn han gör nu, men nÀr Apple köpte programmet sÄ försvann kompatibiliteten med rullbandare sÄ dÄ gick han över till ProTools istÀllet.

Och sĂ„ ett SSL Duality-bord pĂ„ det, förstĂ„s... den jĂ€veln 😛

- edit - Oj förlĂ„t mej, jag menade förstĂ„s FYRA Duality... sĂ„ klantigt av mej 🙂

mixerbord.jpg

Det Àr som bilden som ONSatan lÀnkade. PoÀngen med en patchbay Àr att du kopplar in alla dina in- och utgÄngar i hela systemet till patchen (dvs. hela mixerbordet, alla kompressorer, EQ, Preamps etc.), sÄ att du sen enkelt med korta kablar (oftast bantam-kablar) kan bygga dina signalvÀgar i patchen istÀllet för att springa runt med 30-meterskablar över hela stÀllet och krÀla bakom rack osv. varje gÄng du vill anvÀnda en outboard.

Kort sagt ovÀrderlig om du har mÄnga prylar. Kör du bara i datorn med plugins har du inget behov av en patchbay.

Har nyss beskĂ„dat hur man i Reaper kan vĂ€nda pĂ„ alla simulerade lĂ„tsasoutboards och koppla sladdarna som man vill dĂ€r bak. Utan att krĂ€la. Personen i frĂ„ga som visade detta var helt övervĂ€ldigad av nĂ„t i Reapers full-version som hette nĂ„t typ "pulverizator". Ljuden fick karaktĂ€r dĂ„, sa han... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.