Jump to content
Annons

cd eller digitalt


ttocke

Recommended Posts

Tjenare Tjenare !

Är ny här på forumet men skulle behöva lite svar 🙂

Jag har spenderat många timmar på google och här på forumet och försökt ta reda på vad jag ska köpa. Min budget är väl inte den starkaste dock så vill jag ha kvalité så jag köper gärna begagnat sålänge de inte är slutkörda!

Men det konstanta problemet kommer upp om jag ska köpa typ en kontroler såsom en Traktor kontrol s2 ( http://www.native-in...tor-kontrol-s2/ )

eller om jag ska köra på 2 cdjs och en mixer. Men det jag undrar är att kan man köra typ 2 cdj och en mixer men ändå ha detta uppkopplat till en dator ?

Hade varit skönt att spela musik från datorn när man är hemma och "tränar" och sen bränna ut cd skivor om man ska ut och spela.

Målet är då att jag någongång efter mycket träning ska spela ute på någon klubb eller liknande. Men eftersom jag har proddat lite till och från samt hållt på med musik sen jag var fem så har jag en del erfarenhet vad det gäller musik.

Tack och hej sålänge !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

ridpojken ditt förslag låter lite så exakt jag vill ha haha 🙂 du har inget exempel på typ ett set man kan köpa ? haha vinyl är självklart det skönaste alternativet men svårt att hitta klubbar som lirar med vinyl nu förtiden 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig få samma känsla i digitalt som med CD-skivor. Det senare ger välbehag i ljudet, skapar värme samt det där speciella ruset när man får "ta på" CD:n.

Digitala strömmar som bara forsar på är liksom sterila och kalla, på något sätt. Brrrr.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig få samma känsla i digitalt som med CD-skivor. Det senare ger välbehag i ljudet, skapar värme samt det där speciella ruset när man får "ta på" CD:n.

Digitala strömmar som bara forsar på är liksom sterila och kalla, på något sätt. Brrrr.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig få samma känsla i digitalt som med CD-skivor. Det senare ger välbehag i ljudet, skapar värme samt det där speciella ruset när man får "ta på" CD:n.

Digitala strömmar som bara forsar på är liksom sterila och kalla, på något sätt. Brrrr.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ridpojken ditt förslag låter lite så exakt jag vill ha haha 🙂 du har inget exempel på typ ett set man kan köpa ? haha vinyl är självklart det skönaste alternativet men svårt att hitta klubbar som lirar med vinyl nu förtiden 🙁

Först så måste du ju ha en CD-rig som du trivs med. För att sedan "konvertera" den så behöver du dator+mjukvara+ljudkort+tidskodsskivor.

Traktor:

http://www.thomann.de/se/native_instruments_traktor_scratch_a6.htm

Serato:

http://www.thomann.de/se/rane_sl2_serato_scratch_live.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kör du helt digitalt slipper du bära med dig en massa CD-skivor över allt. Det kan var bökigt.

Okej, om vi då jämför, vad är bökigast att bära med sig?

Alternativ 1:

macbook-pro.jpg + NI-TRAKTOR-KONTROL-S4_400px.jpg + 117519.jpg+cables-los.jpg + sennheiser-hd-25-1-ii-220x220.jpg

Alternativ 2:

CD-Case-WMG80.gif+sennheiser-hd-25-1-ii-220x220.jpg

Jag kan berätta att alternativ 2 får plats i en vanlig tygkasse. Datoralternativet är säkert jättebra om man föredrar det, men att säga att det är bökigt att ha med sig CD-skivor och samtidigt förespråka att ha med sig en laptop och en controller?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med att köra digitalt som aldrig CD kan konkurrera med är möjligheten till att tusentals låtar som är sökbara snabbt. Att ha samma mängd cd-skivor blir alldeles för mkt att hålla reda på.

Spelar man mycket på privata fester är detta en enorm fördel när någon önskar en låt man inte spelat på hur länge som helst och knappt mindes att man hade, ska man då bläddra igenom alla cd och se om man hade den eller inte tar det lång tid, men att snabbt använda sökfunktionen i datorn ger resultat (förutom i windows då där explorer lever sitt eget liv och drar ut på tiden 😛 )

Själv kör jag CD med tidskod för att styra Traktor, för då har jag fördelen att ha det digitala möjligheterna och samtidigt kan jag slänga in en CD vid behov och lämna datorn hemma när jag ska spela i miljöer där den inte passar (som på ett studentflak).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...