Jump to content
Annons

Ska köpa Cubase till lillbrorsan...


ramoand

Recommended Posts

Tjo,

Nu har lillbrorsan blivit sugen på att börja producera musik så han behöver ju ett DAW-program för det. Eftersom jag själv kör med Cubase så tänkte jag att de e lika bra att han kör på det med..

Detta kanske är en dum fråga men tror ni de räcker med Cubase Elements för honom? Han skall inte köra nån inspelning utan bara elektronisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kollat på Reason?

Ja, jag har reason 4 som han har provat men han gillar inte det. Dock så vet jag att man kan hantera audio bättre i nya Reason 6.

Cubase Elemets kostar ju bara 600 spänn med studentlicens så de känns ju rätt prisvärt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man kommer bra långt.Man får med en del VST:ier som kanske kan vara bra att ha i den stora. Skulle det varit jag som gav presenten eller vad de nu är så skulle det bli en CMC-QC eller CMC-AI där ingår en cubase AI6 licens som går att uppgradera till Elements för 300-400 hundra. Roligt med knappar och en present som varar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att jag har en extra e-licenser som jag fick när jag köpte Nexus 2. Skulle han kunna använda den för att testa demon eller måste man han e dongel från Steinberg?

Nej det är samma typ av E-licenser.. jag har samlat alla mina "icke-steinberg" licenser på en Arturia-dongel.. så även min Nexus 2 licens.. så kör på ba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog backa lite, Essential verkar vassare överhuvudtaget. Verkar som de tagit bort det "steget" från version 6 🙁.. Artist är säkert vassare än Essential dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé att köpa samma (Cubase) till brorsan, då blir ju hjälp och samarbete mycket enklare.

Vad gäller för student-version? Det står "För skolor/studenter" där jag läser, så gäller det därmed alla grundskole- och gymnasielever???

När kommer Cubase 6.5 som studentversion? (Finns just nu bara version 6 verkar det som.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra idé att köpa samma (Cubase) till brorsan, då blir ju hjälp och samarbete mycket enklare.

Vad gäller för student-version? Det står "För skolor/studenter" där jag läser, så gäller det därmed alla grundskole- och gymnasielever???

När kommer Cubase 6.5 som studentversion? (Finns just nu bara version 6 verkar det som.)

Finns redan som studentversion vad jag kan se:

http://www.emusic.se...exp=&info=17458

För studentversion behöver du helt enkelt vara student, gymnasie eller högskola. Jag köpte själv min studentlicens av Cubase 5 när jag läste på högskola.

Verkar som det blir Cubase Elements för brorsan. Känns som att det mesta finns med där så de borde väl räcka..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Alla Cubase 6 som säljs nu, är 6.5. Om någon återförsäljare har kvar 6.0 på hyllan, så får man hämta 6.5 gratis från Steinberg när man har registrerat sig.

Heltidsstuderande är det som gäller - oavsett utbildning. Har du studentleg, så får du köpa EDU-versionerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Min filosofi är att köpa bra grejer på en gång istället för att uppgradera efterhand, så jag hade köpt en fullversion av EDU.

Nu ska du iof. ge bort den till honom.

Han kanske skulle kunna betala hälften om du tycker att det blir för dyrt med en fullverison.

Skulle man vilja så går det att köpa skollicenser via thomann utan att "bevisa" att man pluggar. (Jag pluggar dock så jag har köpt EDU med gott samvete).

/N

Link to comment
Dela på andra sajter

Min filosofi är att köpa bra grejer på en gång istället för att uppgradera efterhand, så jag hade köpt en fullversion av EDU.

Nu ska du iof. ge bort den till honom.

Han kanske skulle kunna betala hälften om du tycker att det blir för dyrt med en fullverison.

Skulle man vilja så går det att köpa skollicenser via thomann utan att "bevisa" att man pluggar. (Jag pluggar dock så jag har köpt EDU med gott samvete).

/N

Okej men räcker de inte med Elements då? Han skall ju i princip bara använda midi-syntar och samplingar för att göra house.. Har kollat i Steinbergs jämförelsetabell och där verkar det ju som att allt det nödvändigaste finns i Cubase Elements... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elements räcker nog egentligen för de flesta (även om många inte vill erkänna det...😉). Skulle han så småningom märka att det inte räcker till riktigt, så är det inga problem att uppgradera till en större version.

Nackdelen är förstås att det bara är nyköp och inte uppgraderingar som är extra billigt för studerande - så av den anledningen kan det vara smart att ändå ge sig på en av de större versionerna från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade nog kikat på FL istället för Cubase (eventuellt även Reason), särskilt eftersom han tänker göra elektroniskt. Vet att många ser FL som ett leksaksprogram men det har många fräscha features som passar bra för elektronisk musik, riktigt bra automatisering bland annat... Kör själv Cubase, har dock många gånger funderat på att byta eftersom typ FL har funktionalitet jag saknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Elements räcker nog egentligen för de flesta (även om många inte vill erkänna det... 😉). Skulle han så småningom märka att det inte räcker till riktigt, så är det inga problem att uppgradera till en större version.

Nackdelen är förstås att det bara är nyköp och inte uppgraderingar som är extra billigt för studerande - så av den anledningen kan det vara smart att ändå ge sig på en av de större versionerna från början...

Eftersom jag gillar midipluggar så skulle inte Elements räcka för mig. Annars har du nog rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade nog kikat på FL istället för Cubase (eventuellt även Reason), särskilt eftersom han tänker göra elektroniskt. Vet att många ser FL som ett leksaksprogram men det har många fräscha features som passar bra för elektronisk musik, riktigt bra automatisering bland annat... Kör själv Cubase, har dock många gånger funderat på att byta eftersom typ FL har funktionalitet jag saknar.

Jag kommer nog inte kika på FL, Reason, Logic, Ableton eller något annat i och med att jag kör Cubase och då blir det mycket lättare att lära brorsan hur saker o ting funkar. Tror inte de spelar så stor roll vilket program man har utan vad man gör med det. Man kan göra i princip samma sak med alla DAWs....

Han har testat demoversionen av Cubase 6 nu så vi får väl se vad det blir.. lutar nog åt Elements ändå till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...