Jump to content
Annons

JBL LSR Studio Monitors, och sub


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Den där jädra blå lampan mitt i högtalarn skulle jag få gaffa bort. Skitirriterande. På tal om nåt helt annat eller iallafall relaterat.

Vilken högtalare? JBL?

Min MXR Fuzz har två fruktat irriterande skarpa blå dioder, den ena lyser hela tiden. Lika Peaveay eq´n i studion, har satt en bit gulgrön jordtejp över den för att inte bli helt blind.

På de nya Yamaha PA-topparna finns det en särskild knapp att släcka dioden på framsidan med om man vill... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om lysdioder är ett hinder för bra ljud så kan man ju börja undra...

Det märks att du inte sett de modernaste mördarlysdioderna. Grön laser.

Ja, 8.90 i höjd blir nog svårslaget på ett tag. 😛

Ojojoj, jag menade ju långhopp. 😮

Haha, de va grovt!

Lysmask - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ta och varva ned lite nu boys.

Det är inte jag som kallar folk för knarkare, fårskallar och fyllon, jag är intresserad av JBL monitorer, det är därför jag startade den här tråden. Skulle vara fint med kommentarer om varför man tex valt två femtumsmonitorer + en subb, eller två åttatums monitorer utan subb? Kostnaden blir ungf den samma, ca 8000 drygt....

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du för en gångs skull lär dig skriva sakligt så skall jag lämna dina trådar ifred, förutsatt att du gör detsamma i "mina" men det du ju visat gång på gång att du skiter i (etikettsreglerna alltså) utan bara tjafsar och stormar på med provocerande och korkade ifrågasättanden...jag har heller inte kallat folk för knarkare eller fårskallar som du påstår för att skylla ifrån dig, däremot frågade jag dig igår om du glömt ta din medicin ditt gamla fyllo och det står jag för, det andra har du diktat ihop, skärp dig för jösse namn nån jävla gång din Häslingepajas!!!

?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan bara kompensera en punkt. Dessutom varierar Utklingning i rum över tid så statiskkompensering är ingen lösning på dålig akustik.

Kanske bättre än inget men ingen bra lösning i längden.

"Du kan bara kompensera en punkt"?

Vad för punkt? Inget uttryck jag hört förr i samband med ljud eller eq...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du kan bara kompensera en punkt"?

Vad för punkt? Inget uttryck jag hört förr i samband med ljud eller eq...

Nu var det visserligen inte jag som skrev det, men jag är ganska övertygad om att det som menas, är den punkten som man mäter på - dvs mixpositionen. Om man sedan rör sig utanför den positionen, så är man kvickt tillbaks på ruta ett - eller rentav ännu sämre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det visserligen inte jag som skrev det, men jag är ganska övertygad om att det som menas, är den punkten som man mäter på - dvs mixpositionen. Om man sedan rör sig utanför den positionen, så är man kvickt tillbaks på ruta ett - eller rentav ännu sämre...

Det man brukar kalla sweetspot alltså? Det är väl där man sitter och mixar....

Funderar ändå på om det är bättre med två 8-tummare utan sub än två 5-tummare + sub. Med sub hör man all botten så bra, men helheten, hur mycket eller lite bas man sen kommer att få i en vanlig stereo är svårt att veta. För hur bra monitorer+sub man än har så kommmer det ju an på en själv att balansera hur mycket volym man ska ha på subben. Och tar man refernsskivor med bra ljud kan det ändå variera i hur mycket subvolym man tycker passar. Med två fullrangare slipper man ta det beslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Med en sub kan man på grund av misstag, felplacering eller okunskap ställa balansen helt fel. Det kan man inte med fullrange-monitorer. Sedan kan det förstås finnas andra saker som påverkar, som hur mycket plats man har - eller helt enkelt att man inte har råd och därför köper monitorer först och kompletterar med sub senare eftersom det svider mindre i plånboken än att sälja monitorerna för att sedan köpa större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara fint med kommentarer om varför man tex valt två femtumsmonitorer + en subb, eller två åttatums monitorer utan subb?

dom två femtumarna är förmodligen (men inte säkert) mer exakta i sitt intervall även om dom inte når så långt ner

8" når längre ner förstås men är förmodligen mindre exakta över hela spektrat dom täcker

förmodligen kan man också säga att femtumarna + sub når längre ner än 8"

generellt sagt alltså - för allt hänger förstås på vilka lådor vi pratar om

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det sargiga är att det inte går att provlyssna bägge alternativen, eller ens nån JBL-kombination här i trakten. De kommentarer jag läst om mina egna Event ASP5 är att de ger "huge massive bass" utan subb. Själv anser jag att de ger alldeles för lite bas för att återge vad som händer om jag ändrar kaggens eq runt 60 hz. Med hemstereo Prodipe sub tillkopplad hörs det tydligt om man ändrar nåt nere vid 30, eller tom 25 hz. Så hur mycket bas man kan få ur ett par 8-tummare vete 17, jag har aldrig hört ett sånt monitorpar.

På en musikaffär i Hudik vet jag att de har ett par Rokit 8, ska lyssna på dem, kanske det kan ge en uppfattning om hur JBL 8-tummare låter utan Sub?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör testa högtalarna där de ska användas. Kom ihåg att återförsäljarnas lyssningsrum oftast saknar bredbandig akustikbehandling och därmed är högtalarnas placering i rummet helt avgörande vid jämförelse.

Fördelen med mindre närfältare + en sub i ett akustiskt oreglerat rum är att du kan placera den separata suben på det det ställe som ger jämnast möjliga basrespons I sweetspot samt att de mindre närfältare gör att det blir det lättare att hitta en placering där du kan undvika interferrerande reflexer från väggar/tak/golv om rummet är litet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör testa högtalarna där de ska användas. Kom ihåg att återförsäljarnas lyssningsrum oftast saknar bredbandig akustikbehandling och därmed är högtalarnas placering i rummet helt avgörande vid jämförelse.

Fördelen med mindre närfältare + en sub i ett akustiskt oreglerat rum är att du kan placera den separata suben på det det ställe som ger jämnast möjliga basrespons I sweetspot samt att de mindre närfältare gör att det blir det lättare att hitta en placering där du kan undvika interferrerande reflexer från väggar/tak/golv om rummet är litet.

När är ett rum litet? Mätte lite nyss.

Kortsidan, där monitorerna står; 375 cm

Längd 420 cm

takhöjd 270 cm.

De här två fem och åttatums JBL-alternativen har ju samma diskantelement, även om förstärkaren är klenare på den mindre. Siktar jag in mig på sub kanske det är både billigare och bättre med femtummarna. Av de resensioner jag läst har ingen skrivit nåt om att den mindre skulle låta sämre i mid eller top.

Att låna hem bara för att testa, undrar om tex 4Sound går med på det? De måste ju beställa hem först. Sen är ju knappast jag kapabel att avgöra om de låter linjärt i mitt rum. Jag litar mer på resensioner än på mig själv när det gäller neutralt ljud. Byter jag studiolyssningen tänker jag även bygga lite akustikgrejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...