Jump to content
Annons

Redigera video i Cubase 5


ramoand

Recommended Posts

Annons

Exakt vad händer när du försöker, och vad säger Cubase?

Cubase har kunnat läsa WMV i åratal, men WMV finns i lite olika versioner och kan renderas med mer eller mindre speciella inställningar. Jag skulle gissa att Cubase bara kan läsa WMVs vanligaste inställningar, så om den som renderat din video kört med nåt mer specifikt så kan det nog muppa sig. Det har hänt mig med WMV en gång.

Om möjligheten finns, testa om du kan få videon kodad i något annat format. Cubase kan läsa ett fåtal format och exakt vilka (plus vilka codecs) står i manualen. Sök på "AVI" så hittar du det.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skall importera wmv-video så händer inget. När jag provar med mp4 så kommer ljudet in och ett "preview"-spår med miniatyrbilder av videon. Men jag får inte upp video-fönstret så jag kan se själva videon. Det står "Project - Video Frame Rate Mismatch: Project 30.00 fps Video: 29.57 fps"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte .. att det händer inget? Om du öppnar dialog-rutan för att importera videon, markerar WMVn och klickar på open .. så borde ju något hända därefter ..?. Eller sitter du på Mac kanske? (WMV stöds inte av Cubase på Mac).

MP4 gillar cubase inte, det formatet stöds inte officiellt. Det är mer ett end-user format än ett arbetsformat, så där kan man förstå att det går fel. AVI brukar snurra bäst i Cubase, och där är Cinepak eller Microsoft Video 1 CPU-snåla och bra codecs att köra på, medan Huffyuv kan funka för väldigt hög definition. Video stjäl mycket ork från datorn, så koda gärna om din video till ett lätt format.

Att det står frame mismatch beror på att cubase-projektet är inställt på en annan bildrute-hastighet än videon du just importerat använder. Ändra så att cubase använder samma framerate som videon: Gå till Project > Project Settings och ändra frameraten där, ändra även ljudet till 48khz om du ska jobba med ljud för video.

Du kan även kolla i Devices > Device Setup > Video > Video player, och ändra mellan "DirectShow" och "Video for Windows" för att ändra sättet cubase spelar upp videon.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

.wmv fungerar inte sedan Cubase 5.5 då Steinberg bytte videomotor till QuickTime. I regel ska det fungera med alla video-filer som du kan spela i QuickTime player.

http://www.apple.com/quicktime/download/

Mer detaljer här för den som önskar:

https://www.steinberg.net/en/support/knowledgebase_new/show_details/kb_show/new-video-engine-for-cubase-and-nuendo/kb_back/2025.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

.wmv fungerar inte sedan Cubase 5.5 då Steinberg bytte videomotor till QuickTime. I regel ska det fungera med alla video-filer som du kan spela i QuickTime player.

http://www.apple.com...ktime/download/

Mer detaljer här för den som önskar:

https://www.steinber..._back/2025.html

Ok där har vi felet. Jag har CUbase 5.5 och en wmv-fil. Hur kan jag göra om den till avi på ett smidigt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på "convert wmv to avi" t ex så hittar du nog en del tips. Jag har inte mycket erfarenhet av video själv.

Aah men vågar man ladda ner sånna då? Vill inte ha nåt virus på datorn..

Jag har tänkt göra en mycket enkel musikvideo med många korta klipp som skall va i takt till en låt, därför tänkte jag att Cubase kunde va bra i och med att man kan köra "snap to grid" så att klippen hamnar i takt med musiken. Men det kanske finns ett lättare sätt/annat program för detta? Eller är Cubase bäst för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet hur man exporterar video i Cubase? Går det ens?

Aah men vågar man ladda ner sånna då? Vill inte ha nåt virus på datorn..

Jag har tänkt göra en mycket enkel musikvideo med många korta klipp som skall va i takt till en låt, därför tänkte jag att Cubase kunde va bra i och med att man kan köra "snap to grid" så att klippen hamnar i takt med musiken. Men det kanske finns ett lättare sätt/annat program för detta? Eller är Cubase bäst för detta?

Om du tänker redigera video så bör du använda ett videoredigeringsprogram. Cubase är bara tänkt att användas för att ljudlägga en redan färdig video.

Nån som vet hur man exporterar video i Cubase? Går det ens?

Det enda du kan göra är att byta ut ljudet i video-filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...