Jump to content
Annons

inspelning av stålsträngad accustisk gitarr med kondensatormick


davidottosson

Recommended Posts

Tjena

Jag skall spela in min gitarr men tycker ljudet inte blir bra.

Jag har en relativt billig kondenstormick i 1000kr klassen som jag kör in i ett litet mixerbord och vidare in i mitt M-audio ljudkort även det i 1000kr klassen så jag har inga monstergrejjer.

Problemet jag tycker är att ljudet jag får in är allför burkigt och låter skit helt enkelt. Farmförallt får jag ingen fin diskant utan mer av rummel och bastoner.

Det jag har gjort mestadels är att ställa micken ca 20cm framför eller strax över hålet, med lite olika vinklar.

Tips och ider ?

ÄR det så att jag behöver en annan mick, dynamisk.? Eller är inspelningsgrejerna får simpla?

Vad jag eftersträvar är ett ljus /sound som ex cardigans i your the storm..

Tack David

Redigerat av davidottosson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket kan ju bero på själva rummet också.

Prova flytta mikrofonen så att den pekar lite snett mot 12:e bandet, det brukar kunna vara en bra utgångsposition.

Varför mixerbord? Det kanske inte finns fantommatning på ljudkortet?

En hel del går väl förvisso att göra med eq också, men man skall förstås göra så gott det går med grundljudet till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver definitivt inte andra prylar! Tvärtom brukar kondensatormikrofoner ge mer diskant än dynamiska mikrofoner, eftersom kondensatormikrofoner är känsligare för transienter. Precis som BluesBoy tror jag att det är rummet som är boven. Fundera över om det finns något du kan göra för att förbättra akustiken lite (det är tyvärr inte mitt expertområde, så jag kan inte ge något bra råd).

Undvik förresten att ha mikrofonen riktad rakt mot hålet, det brukar inte låta vackert. Som BluesBoy skrev, rikta miken mot 12:e bandet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag mest med en Shure Beta57 till min stål-tolva. Tyckte det blev för diskantigt och frasigt med en konding. Jobba med placeringen och rummet. Glöm inte bort att man faktiskt kan sätta micken vid ditt ena öra. Då bör ju ljudet bli som du hör det när du spelar. För inte sitter du framför gitarren och lyssnar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova gärna att lägga ut korta ljudexempel och inspelningar här - lite olika med olika riktning, spelteknik osv, så kan folk här lyssna. Det kan ge kompletterande information och alstra mer relevanta förslag.

Att det är svårt att få till nedre mellanregistret på akustisk gitarr, det är rätt vanligt. Så du är inte ensam 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer ett exempel som jag gjorde idag, tycker det blir hyffsat, jag har mickat rakt framifrån som exempel 2 ovan på videon, alltså rakt horizontellt i höjd med hålet och ca 30cm fram.

Tycker det sjunger (för mycket svung och kropp) lite mycket fortfarande på vissa ställen även om det kanske inte framgår så mycket av själva klippet kanske.

Förslag på förbättringar eller hur jag skall behandla ljudet härifrån..

/David

https://forum.studio.se/files/file/11883-test-acc-gura/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter rätt så tunt i mellanregistret. Där finns diskant och botten. Bottnen är lite burkig. Om det beror på gitarren eller rummet är svårt att säga. För att få mer mellanregister kan du testa att micka från stallsidan på 30-40 cm avstånd. Testa även att flytta upp micken mot halsen (behåll den riktad mot kroppen på gitarren). Det finns väldigt många tekniker att testa. En annan variant är micken över högra axeln, så att den kikar ner mot strängarna på samma sätt som du när du spelar.

Prova även att ställa micken i olika delar av rummet. Var inte för nära en vägg. Detta kan påverka upptagningen rätt mycket i ett obehandlat rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också det är lite problem med bumlighet - 112, 200 och 330hz typ. Men gitarrljudet är ju inte dumt, diskanten är krispig och fin, om än lite väl i förgrunden - micken är nära. Det hörs att det är gitarrens kropp som står för hånkigheten; dom frekvenserna liksom "ringer" kvar mycket längre i gitarrkroppen än alla andra frekvenser. Dom hörs även tydligast i kroppen när du bara sätter plektrumet på E-strängen inför nästa ackord.

Tycker det känns som micken är för nära och dels för långt upp mot halsen. Vet inte om antingen mikrofonen eller miljön är lite basfattig, aningen "hånkig" med, inte fångar upp mycket låg varm bas. På så sätt får man inte mycket värme inunder det hånkiga gitarrkroppsljudet.

Tycker överlag mikrofonen känns lite .. visslig, som att lyssna till något från inifrån en plåtburk (överdriver för att exemplifiera). Som om mickens grill orsakar resonanser eller nåt (sätt t.ex. en smal EQ +6dB @ 1310hz så hör man ett av alla visslanden). Känns som att micken liksom förstärker de frekvenser som är redan är framträdande. Å det skulle ju då kunna vara lite av en bov i dom låga frekvenserna med.

Har du ett sånt här grundljud så borde du kunna avhjälpa det här ganska mycket, med lite experimenterande och testande.

Det är säker på att du riktat den åt rätt håll?

Låter det skit, kan man snarare undra om den är riktat mot rätt hål. 😲 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena

Jag skall spela in min gitarr men tycker ljudet inte blir bra.

Jag har en relativt billig kondenstormick i 1000kr klassen som jag kör in i ett litet mixerbord och vidare in i mitt M-audio ljudkort även det i 1000kr klassen så jag har inga monstergrejjer.

Problemet jag tycker är att ljudet jag får in är allför burkigt och låter skit helt enkelt. Farmförallt får jag ingen fin diskant utan mer av rummel och bastoner.

Det jag har gjort mestadels är att ställa micken ca 20cm framför eller strax över hålet, med lite olika vinklar.

Tips och ider ?

ÄR det så att jag behöver en annan mick, dynamisk.? Eller är inspelningsgrejerna får simpla?

Vad jag eftersträvar är ett ljus /sound som ex cardigans i your the storm..

Tack David

många har gett dig tips på hur du ska placera mikrofonen. Jag tror som dom andra, det är inget fel på din utrustning. Men en oskriven regel när det gäller att spela in gitarr är att ha nya strängar på.

Det kommer att spara dig mycket tid. Och det ger dig dom bästa förutsättningarna till ett bra gitarr Luleå. Även när du spelar in bas bör du ha fräscha strängar, dom är lite dyra att byta ut. Men jag brukar koka bassträngar.det blir billigt och bra.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...