Jump to content
Annons

DIY akustikbehandling av kontrollrum


bREAK THE NORM

Recommended Posts

Annons

Halloj!

Ledsen att det dröjde men jag har haft alldeles för många roliga saker för mig ... 😉

Fixade till några bilder iallafall. Tycker det ser jättebra ut så jag kommenterar på vägen o så får de andra experterna säga sitt där jag inte har en aning.

Och eftersom du postat mdat-filer kan de som vill kolla i detalj. Toppenschysst.

Frekvenskurvorna före och efter. Upplösning vertikalt 2dB mellan varje linje.

post-18502-0-81656500-1339323400_thumb.jpg

Avsevärt mycket bättre frekvenssvar.

Vattenfall före och efter. Upplösning vertikalt 5 dB:

post-18502-0-08805000-1339323411_thumb.jpgpost-18502-0-71056300-1339323420_thumb.jpg

Mycket bättre vattenfall. Dippen vid ca 80 är borta. Superduper.

Ser lite konstigt ut vid ca 40 eftersom den dyker bra först och sen ringer lite. Nivån är ju bra så det är inget jag själv skulle bry mig om (tror inte att du hör att det heller).

ETC före och efter. Också 5dB mellan varje linje vertikalt:

post-18502-0-66153600-1339323391_thumb.jpgpost-18502-0-92984300-1339323377_thumb.jpg

Det är relativt mycket dämpat men så länge det inte är jobbigt utan skönt att sitta i det är det bra.

Du har fått bort enstaka starka reflexer och istället fått ett mer jämnt fält med reflektioner. Det är bättre tycker jag.

Totalt, bra jobbat!.

Höres!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Mr.cborg för att du la ut bilderna osv.

A visst är det ett hur bra resultat som helst, synd bara att inte GS-folket verkar fatta vilka skillnader det är före och efter i mitt rum. Eller dom förstår nog det men dom ifrågasätter saker som jag egentligen inte är intresserad av.

Jag är grymt nöjd som sagt so far.

Simma bäst

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mr.cborg för att du la ut bilderna osv.

A visst är det ett hur bra resultat som helst, synd bara att inte GS-folket verkar fatta vilka skillnader det är före och efter i mitt rum. Eller dom förstår nog det men dom ifrågasätter saker som jag egentligen inte är intresserad av.

Jag är grymt nöjd som sagt so far.

Simma bäst

Håller med dig Jompa, ser fantastiskt bra ut och låter det bra så gör det. Jag vet att du har bra koll på sånt.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nuru!!

Håller som best på att sätta ihop en film där jag har börjat om från början och filmat alla steg.Ska bli lite kul att få ge GS-folket på nöten:) fått helt fantastiska resultat.

Den är ju ämnad för GS egentligen då jag strular runt på engelska (haha) men jag kommer att slänga upp den här också.

Ska bara hitta lite tid att klippa ihop det.

Simma folk simma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, here we go!

Den här var ju ämnad för GS men jag slänger upp den här med.

(Fantastisk svengelska:)

Helt grymt slutresultat +/- 3 dB från 38Hz till 100Hz.

Det låter hur bra som helst.

Fast, naturligt, rent och fint.

Del ett

http://www.youtube.com/watch?v=3TwBNshKrg

Del två

http://www.youtube.com/watch?v=wMW0KpSUB0&feature=plcp

Här är REW-filen.

http://jonathanojeda...slutzmovie.mdat

Simma coolare

Jonathan

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra resultat där, nyttig video för en sådan som mig som är ny på området och försöker lära 🙂

Kul om det kan vara till nytta 🙂 .

Är ju som sagt också rookie på detta.

Simma cool

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

People!🙂

Ja, jag har ju inte skrivit något här sen jag la upp filmerna, vilket ju inte är så konstigt då det bara var några dagar sen.

Dock så har det ju varit sjukt mycket debatt kring filmerna och mina mätningar på GS.

Om ni missat det så kan ni kolla http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/732294-how-treat-nulls-3.html

Tyvärr är det tråden stängd sen igår, det blev för hett.

Måste rätta till en grej som är fel i filmerna = de +/- dB som jag skriver är fel = alla dessa är dubbelt så bra:).

Jag hade ju fått för mig att om jag hade txe 14dB skillnad mellan en pik och dip så var det +/- 14dB vilket det ju inte är haha, man lär sig hela tiden:)

Jag har alltså nu +/- 1.5dB melan 38Hz - 100Hz vilket ju är helt fantastiskt.

Jag kommer att fortsätta förbättra kurvan och tortera er med mina mätningar:)

Simma cool

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

People! 🙂

Ja, jag har ju inte skrivit något här sen jag la upp filmerna, vilket ju inte är så konstigt då det bara var några dagar sen.

Dock så har det ju varit sjukt mycket debatt kring filmerna och mina mätningar på GS.

Om ni missat det så kan ni kolla http://www.gearslutz...at-nulls-3.html

Tyvärr är det tråden stängd sen igår, det blev för hett.

Måste rätta till en grej som är fel i filmerna = de +/- dB som jag skriver är fel = alla dessa är dubbelt så bra:).

Jag hade ju fått för mig att om jag hade txe 14dB skillnad mellan en pik och dip så var det +/- 14dB vilket det ju inte är haha, man lär sig hela tiden:)

Jag har alltså nu +/- 1.5dB melan 38Hz - 100Hz vilket ju är helt fantastiskt.

Jag kommer att fortsätta förbättra kurvan och tortera er med mina mätningar:)

Simma cool

J

Hej bREAK....

Vill bara säga att det var bra jobbat och att du stod på dig. Det var synd att tråden stängdes och jag hoppas att du torterar oss med fortsatta förbättrade mätningar. En ny tråd i GS, kanske. 😉

Vill också passa på att be om ursäkt för att just ditt rum blev inblandad i denna smet, men samtidigt är jag glad och det behövdes verkligen.

Fortsätt med det goda arbetet och resultatet.

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej igen!

Har ju varit sjukt dålig på att skriva här, skäms på mig:)

Är i full gång med verksamheten nu, super kul!

http://www.breakthenorm.com

Låter hur fint som helst och har uppdaterat monitorerna till Ino Audio PR10S med Velodyne sub.

Har även uppdaterat akustikbehandlingen lite, fyllt på med 10st pappvingar från Svanå.

Fick vingarna färdigmonterade (visnings ex från mässa).

Vill understryka Matts fantastiska produkter och hans service, tack!!!

Har även byggt om studiomöbeln.

Slänger upp en ny mätning snart igen.

Simma cool!

mÄstra-Studio-1-Web.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Bobecca (oregistrerad)

Nya mätningar kommer snart!!

Simma cool

Hej

Ser att du har skaffat några vingar för pengarna. Jag och min bror(Mctwins) har följt din tråd i GS förrut och vi undrar hur det har gått för dig.

Ska bli intressant med nya mätningar.

Vad tycker du om vingarna?

Link to comment
Dela på andra sajter


  • Hej
     
    Ser att du har skaffat några vingar för pengarna. Jag och min bror(Mctwins) har följt din tråd i GS förrut och vi undrar hur det har gått för dig.
    Ska bli intressant med nya mätningar.
     
    Vad tycker du om vingarna?

Tjena Bobecca!!

Det rullar på som tusan här, kul att ni följer mig 🙂

Ja, jag var ju väldigt nöjd med mitt resultat innan vingarna och efter förutsättningarna jag haft i den lokalen jag är i osv så får man nog vara mer än lovligt nöjd:)

Tror att om du/ni var här och lyssnade så skulle du nog tycka att rummet är alldeles för dött.

Jag är dock van vid att ha väldigt dämpat så det är ju ett medvetet val.

Vingarna gör mitt rum mer behagligt = det känns naturligare och som att dom jobbar bredbandigt väldigt bra.

Eller jag kan beskriva såhär = helt otroligt att en produkt gjord i papp och till det här priset kan göra det den gör // SUPERNÖJD!!!

Lite nyfiken på var ni håller hus?? och vilka svanåprylar ni har??

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)


Tjena Bobecca!!

Det rullar på som tusan här, kul att ni följer mig 🙂

Ja, jag var ju väldigt nöjd med mitt resultat innan vingarna och efter förutsättningarna jag haft i den lokalen jag är i osv så får man nog vara mer än lovligt nöjd:)

Tror att om du/ni var här och lyssnade så skulle du nog tycka att rummet är alldeles för dött.

Jag är dock van vid att ha väldigt dämpat så det är ju ett medvetet val.

Vingarna gör mitt rum mer behagligt = det känns naturligare och som att dom jobbar bredbandigt väldigt bra.

Eller jag kan beskriva såhär = helt otroligt att en produkt gjord i papp och till det här priset kan göra det den gör // SUPERNÖJD!!!

Lite nyfiken på var ni håller hus?? och vilka svanåprylar ni har??

mvh

Hallo...

Vi har två rum, en på ovanvåningen och en på nedervåningen. Du har väl läst vår tråd på GS. Om inte, här är en länk till den, hoppa över gnäll snacket och titta på mätningar istället. 🙂

http://www.gearslutz...32-my-room.html

Kolla på sista tråden, intressant fasvridning av basen. Jag har en negativ inställning när det gäller överdämpat rum, kan vara att man har haft ett helvete med att fixa rummet med bara absorbenter, går inte tillbaks till den rutan. Jag har upplevt att man får samma resultat och man drar ner efterklangstiden med bara diffusion och att man samtidigt bibehåller klangen i rummet jämfört med absorbtion.

bättre bilder här

http://www.euphonia-...&hl=billie jean

Har precis beställt 16st pappwingar, skall bli intressant o se hur det kommer att låta när jag placerar dessa på nedervåningen.

På ovanvåningen har vi en del Golden Horn, AD40, AD10, TP300 V4 och V6, hemmagjorda panelabsorbenter.

På nedervåningen så skall AD40 och TP300 som är placerade på vänster och höger sida bli utbytta till pappwingar, fyra på var sida, och resten 8st skall placeras i taket.

Vi är väldigt nöjda med Svånås produkter.

Mixa väl..

Mctwins

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Halloj!

Ledsen att det dröjde men jag har haft alldeles för många roliga saker för mig ... 😉

Fixade till några bilder iallafall. Tycker det ser jättebra ut så jag kommenterar på vägen o så får de andra experterna säga sitt där jag inte har en aning.

Och eftersom du postat mdat-filer kan de som vill kolla i detalj. Toppenschysst.

Frekvenskurvorna före och efter. Upplösning vertikalt 2dB mellan varje linje.

post-18502-0-81656500-1339323400_thumb.jpg

Avsevärt mycket bättre frekvenssvar.

Vattenfall före och efter. Upplösning vertikalt 5 dB:

post-18502-0-08805000-1339323411_thumb.jpgpost-18502-0-71056300-1339323420_thumb.jpg

Mycket bättre vattenfall. Dippen vid ca 80 är borta. Superduper.

Ser lite konstigt ut vid ca 40 eftersom den dyker bra först och sen ringer lite. Nivån är ju bra så det är inget jag själv skulle bry mig om (tror inte att du hör att det heller).

ETC före och efter. Också 5dB mellan varje linje vertikalt:

post-18502-0-66153600-1339323391_thumb.jpgpost-18502-0-92984300-1339323377_thumb.jpg

Det är relativt mycket dämpat men så länge det inte är jobbigt utan skönt att sitta i det är det bra.

Du har fått bort enstaka starka reflexer och istället fått ett mer jämnt fält med reflektioner. Det är bättre tycker jag.

Totalt, bra jobbat!.

Höres!

Hur fick du dippen vid 80 hz att försvinna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fick du dippen vid 80 hz att försvinna?

Tjena D200!

Det är från Jompas (break the norm) studio så det är han och Mats som har gjort jobbet.

Jag har bara hjälpt till med analysen.

Positionering av högtalare och varitunes med olika inställningar gav till slut bättre resultat i lågbas-registret.

Troligen en kombination av absorption och fasvridning av en rumsmod och dess multipel (80Hz).

Om break the norm dyker upp så kanske han kan säga lite mer i detalj när i de märkte största skillnaden och vad som hade gjorts då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

D200 jag måste vara blind?? Helt missat att du skrivit här, Sorry!!!

Jag fick bort dippen vid 70-80Hz genom att ställa två st Varinunes V-6 i de främe hörnen snett bakom högtalarna med porten på lådorna riktade inåt. V-6orna tog hand om peaken som jag hade runt 40Hz (första moden i rummet) och jag tror det var nyckeln till att dippen höjde sig så mycket.

Jag fick även upp dippen ytterligare genom att ställa sidoabsorbenterna för första reflektionen väldigt långt ute från sido väggarna så att dom stod dikt mot v-6orna men inte för porten på lådorna.

Matts = Mr.Svanå och jag pratade en del om vaför även dessa tunna absobenter kunde ha inverkan så lågt i registret. Vi kom fram till efter mätningarna att när dom stod som dom gjorde så ökade dom q-värdet på Helmholtzarna lite til 🙂 Men det stora i det hela var V-6. Dom är helt fantastiska på att tämja bas, rekomenderar starkt!!

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...