Jump to content
Annons

Inspelningslagg på 2 år gammal Macbook Pro


Jonnie

Recommended Posts

Hej.

Jag har proddat en del med min Macbook Pro. Den e drygt 2 år idag.

Senast jag spelade in riktigt audio i en studio, fungerade allt bra. Idag, Ungefär 7-8 månader sedan sista felfria audio-inspelnings-sessionen, så spökade Logic och Macbook Pro rejält.

Jag vet inte hur man ska förklara. Jag har ett par trumspår och ett basspår som jag ska lägga elgitarr till. Det e den vanliga uppsättningen:

Gitarrförstärkare, SM57a, felfri kabel till ljudkortet, ett Apogee Duet. Firewire till datorn.

Felfri kabel från gitarr till förstärkare.

När jag spelar in och hör både mig själv och trummorna och basen låter det så som jag vill att det ska låta. Men när jag tryckt på Enter, stoppar inspelningen, och ska lyssna på min senaste tagning - så låter den helt åt helvete.

Det är som om nån mystisk latency-inställning går in och lägger om spåret några millisekunder så att allt blir otakt och helt åt helvete.

Jag vill passa på att säga att min taktkänsla är gudomlig o att jag inte spelar otakt.

För att bevisa detta lånade jag min kompis Macbook Pro. Denna är bara 1 månad gammal!

Jag förde över mitt projekt in på hans Logic, installerade drivrutinerna till Apogee Duet, och körde igång:

Tagningar som med min dator tog 2-3 timmar att pricka in rätt sattes på första försöket. Om och om igen. Det fungerade som min dator fungerat vid senaste inspelnings-sessionen.

Kan det vara så att min gamla dator behöver en nystart? Att hårddisken (50 GB av 250 GB ledigt) behövs rensas? Att jag kommit åt någon jävla inställning i Logic eller dylikt?

Ordet är fritt! Hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din Macbook pro behöver uppenbarligen städas lite. Om du inte vill göra en helt fräsch install på den kanske appen CleanGenius kan hjälpa dig.. Kör den på min macbook pro och den har hjälpt mig med bättre prestanda i alla fall Kolla in http://itunes.apple.com/us/app/cleangenius-pro/id486153141?mt=12

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din dator fungerat felfritt innan har du gjort något som orsakar den latency du beskriver.

Tänkbara orsaker till latency.

1) Du har något mer inkopplat på din FireWire än ditt ljudkort.

2) Direct monitoring är inte korrekt inställd i Logic.

3) Du har inte uppdaterat Logic.

4) Du spelar kanske in flera spår samtidigt utan att veta om det?

5) Du har ändrat på buffertstorleken och höjt den över 256 samples.

6) Flera program är igång samtidigt som Logic vilka kräver systemresurser som din dator inte har.

7) Man bör ha minst 25 % ledigt hårddisk utrymme för att en hårddisk skall fungera bra. Ju mer data man har på en hårddisk, ju långsammare blir den. Mest sannolikt är det inte hårddisken som är orsaken till din latency eftersom latency skapas av att din CPU inte klarar av sin uppgift.

8) Hur länge sedan var det du startade om datorn?

9) Kör du Logic i 32-bitar eller 64-bitar? 32-bitar kräver mindre CPU-kraft om man använder sig av mjukvarupluggar som inte stöder 64-bitar.

10) Vilken samplingsfrekvens spelar du in i? Rekommenderar 44,1 kHz och 24-bitar bitdjup. Högre samplingsfrekvenser betyder större CPU-last och därmed större latency.

11) Har du installerat något 3:e parts plugg sedan du fått din latency?

12) Har du en CPU-intensiv plugg aktiv på ditt stereo out spår? (Multibandskompressor, AdLimiter eller Space Designer Reverb gör att du får latency)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jonnie!

Kul att höra att du jobbar vidare med din musik.

Förutom vad Implasticyde skrivits ska du kolla i Audio Preferences om du råkat sätta ett Recording Delay. Kolla även det spår du spelat in så det inte ligger ett delay där med och klicka även på ljudkorven, det går att sätta individuella delay för spår och ljudkorv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...