Jump to content
Annons

Steglös pitchbend i Cubase 5?


ramoand

Recommended Posts

Annons

Afton,

På en PC väl i editeringsfönstret högerklickar du för att få fram olika verktyg. Där finner du bland annat en rak linje istället för en penna, sinus och andra former för att skapa mönster.

För att pitcha audio har du goda möjligheter redan i Cubase. Dubbelklicka på ett audiospår och kolla åt vänster i fönstret. Man lär sig något nytt varje dag.

Vill du fortfarande ha en plugg för jobbet kan jag rekommendera multieffekten Effectrix från Sugar Bytes. Den kan göra lite allt möjligt, bland annat pitcha.

Lycka till.

Anders

Redigerat av DrivKraft
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med på hur man får fram ptichbend i midi-filen men det blir liksom inte riktigt bra även fast jag kör med en linje. Den blir inte lika rak och steglös som när jag använder automation annars. Jag brukar köra med Sylenth1 och där kan jag automatisera pitch benden men det går ju inte i Nexus 2...

Är pitchbend-funktionen bättre i Cubase 6? Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Problemet är väl att MIDI innehåller "bara"127 nivåer och att det är därför du upplever att det blir steg. på Audio blir det dock steglöst

Jag man hör stegen väldigt tydligt. Är denna funktionen bättre i Cubase 6?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror inte på Cubase, utan det måste handla om någon inställning i synten - kanske att pitchbend är inställd på att påverka väldigt mycket. När det bara finns 127 steg så blir det ju större hopp mellan tonerna med extrema inställningar...

Testa att göra samma sak med andra syntar och kolla om det fungerar bättre då, så får du verifierat om det är som jag misstänker eller inte - och sedan kan du gräva i inställningarna om det är där problemet ligger... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...