Jump to content
Annons

Inspelning i replokalen


HALMIS

Recommended Posts

Hej, ska köpa ett PA till replokalen och tycker det vore skoj om man kunde spela in lite också. Om jag köper en usbmixer så skulle jag väl kunna använda den till både PA:t och spela in på en dator?

Så när vi repar så kan jag koppla:

Mikrofon > Usbmixer > Förstärkare > Passiva högtalare

Och när vi spelar in så kan jag koppla:

Instrument > Usbmixer > Dator

Skulle detta funka? Jag är helt grön på detta som ni kanske förstår.

Kan ni rekomendera några bra grejer som jag borde köpa?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akustiken är viktigare än inspelningsprylarna. Det spelar tyvärr ingen roll hur bra inspelningsprylar man har om inte akustiken är bra. Kolla vad ni kan göra åt den i första hand.

+1 på det, Jetblack!

Vi pajade ganska många timmar på att spela in i repan bara för att inse att det lät för jävla jävligt. Hade vi bara lagt mer tid på att akustikbehandla så hade det låtit mycket bättre.

Kuriosa och OT: vi gick istället in i en riktig studio och blev, av en slump, inspelade av sign. Gizmozis 😮 Memories...)

Å andra sidan; det kan ju vara en bra grej att banda repen för "studiesyfte" 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del USB eller Firewiremixrar att välja på nuförtiden...

Fick ett utskick från 4Sound nyligt, de hade Peawey mixrar med usb, kpstade under 3000 tror jag.

Sen fanns det även en ny mindre Presonus med 12 kanaler för runt 10 loppor. Ungefärligt alltihop, blaskan ligger där frun sover, vill inte väsnas där nu.

Edit: Att kunna använda mixern även till inspelning med dator är ju bra, nu när det inte kostar just nåt extra med en usbutgång. Fast Firewire är mkt bättre har jag hört.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

när ni talar om akustikbehandling, menar ni att bygga bort allsköns reflektioner, så torrt som möjligt? ja, behandla mig som en turist, och länka inte tiill en sida på wikipedia, vill gärna ha åsikter via erfarenhet..

För ett kort svar; Nä.

Aningen lite mer utförligt; Dämpa lite lagom (bort med fluttereko etc) men behåll lite liv i rummet, lyssna om ni har några problem med tex stående basvågor och åtgärda det då (tex helmholz). Ett förslag kan vara att bygga ett par fristående dämpskärmar, då kan ni flytta runt dem och experimentera lite för mer och mindre torrt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa sättet att förstå det hela, är att läsa på lite, så här kommer den där förhatliga länken till en Wiki-sida 😉 : http://wiki.kontroll...ustikbehandling

Eftersom artikeln är baserad på både min personliga erfarenhet och på teoretiska kunskaper jag har sugit i mig efter hand, så är det kanske inte så illa ändå...? 😉

Replokalen är att likna vid ett liverum och inte ett kontrollrum, så det är betydligt friare med hur man "ska" göra där, men som har sagts redan, så är det förstås bra att kolla efter var det uppstår stående vågor och försöka bryta upp dem i så fall - antingen lite mer "amatörmässigt" (men i många fall funktionellt ändå...) genom att stapla upp bråte lite överallt, så att det inte blir lika stor chans för resonanserna att ringa - eller genom att bygga avstämda basfällor för de värsta frekvenserna. Flutter tas lätt bort med porösa absorbenter, som akustikskum eller mineralull - men kör inte upp sådant över hela väggarna - för då blir ljudet totalt dött och dessutom sugs all diskant upp och det låter allmänt hemskt. Kör inte för tunt material heller, utan kör med minst 75mm - annars blir det inte mycket annat än diskanten som dämpas.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Att kunna använda mixern även till inspelning med dator är ju bra, nu när det inte kostar just nåt extra med en usbutgång. Fast Firewire är mkt bättre har jag hört.

De flesta mixrar med USB, kan bara skicka stereo in/ut til/från datorn - och då kan man bara spela in en färdig mix som man gör i mixern. Vissa Firewire-mixrar kan man spela in alla kanalerna på separata spår i datorn, så att man kan mixa efteråt.

Jag antar att syftet i detta fallet är mest att spela in och höra någorlunda hur man låter som helhet - och då funkar det bra vilket som. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa sättet att förstå det hela, är att läsa på lite, så här kommer den där förhatliga länken till en Wiki-sida 😉 : http://wiki.kontroll...ustikbehandling

Eftersom artikeln är baserad på både min personliga erfarenhet och på teoretiska kunskaper jag har sugit i mig efter hand, så är det kanske inte så illa ändå...? 😉

Replokalen är att likna vid ett liverum och inte ett kontrollrum, så det är betydligt friare med hur man "ska" göra där, men som har sagts redan, så är det förstås bra att kolla efter var det uppstår stående vågor och försöka bryta upp dem i så fall - antingen lite mer "amatörmässigt" (men i många fall funktionellt ändå...) genom att stapla upp bråte lite överallt, så att det inte blir lika stor chans för resonanserna att ringa - eller genom att bygga avstämda basfällor för de värsta frekvenserna. Flutter tas lätt bort med porösa absorbenter, som akustikskum eller mineralull - men kör inte upp sådant över hela väggarna - för då blir ljudet totalt dött och dessutom sugs all diskant upp och det låter allmänt hemskt. Kör inte för tunt material heller, utan kör med minst 75mm - annars blir det inte mycket annat än diskanten som dämpas.

bra svar. tack claes!. vårat liverrum har en höjd på 6 meter, ska man hänga upp dämpare menar du?
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej, ska köpa ett PA till replokalen och tycker det vore skoj om man kunde spela in lite också. Om jag köper en usbmixer så skulle jag väl kunna använda den till både PA:t och spela in på en dator?

Så när vi repar så kan jag koppla:

Mikrofon > Usbmixer > Förstärkare > Passiva högtalare

Och när vi spelar in så kan jag koppla:

Instrument > Usbmixer > Dator

Skulle detta funka? Jag är helt grön på detta som ni kanske förstår.

Kan ni rekomendera några bra grejer som jag borde köpa?

Tack på förhand!

Jag kör med ett Phonic Helix Board i replokalen det har ett inbyggt firewire/USB interface som kan skicka 18 separata spår till dator (bordet har 16 micpreampar)

ligger bra i pris och man får jäkligt bra ljud för pengarna...

Använder det när vi skriver låtar och spelar in demoversioner innan vi går in i en riktig studio 🙂

Har faktiskt spelat in 3st 7" med det bordet med.

Ska sägas att jag även har lite prylar runtomkring också bla. en Golden Age Pre-73 (Hade lite problem med den i början men nu har jag blivit kompis med den) m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...