Jump to content
Annons

Patchbay-konsult?


mimla

Recommended Posts

Hej!

Vi har aldrig riktigt orkat ta tag i grejen med patchbay i vår studio, utan har glatt krupit omkring eller löst det på andra vis. Börjar dock fundera på att lösa det, men känner att det vore skönt att plocka in någon som löser det hela. Eller iaf hjälper oss att tänka till ordentligt innan diverse inköp så att vi slipper tråkiga överraskningar.

Såhär ser det ut i dagsläget:

Vi har två separata piskor som kommer in från våra två live-rum. Dessa går till 1-9 respektive 10-19 typ på vår mixer. (Det varierar lite hur många kanaler vi har inkopplade, eftersom vi behöver sno lite kanaler till annat på mixern titt som tätt eftersom vi inte har någon patchbay.. )

Från mixerns direct outs går det vidare till vårt Motu 24 i/o. Från ljudkortet har vi även alla utgångar tillbaka till mixerns line-ingångar.

Utöver detta har vi en massa prylar som är specialkopplade och typ får sno några kanaler antingen från mixern eller ljudkortet. Det vi vill kunna göra är att patcha om allting lätt och smidigt så att vi t ex kan välja om outboards ska vara insertade på mixern eller vara direkt inkopplade i ljudkortet för att användas vid mix. Vi vill även kunna skicka valfri signal vidare till rullband eller välja att gå förbi mixerbordet och tracka direkt från en preamp. Det allra viktigaste är väl dock att kunna inserta saker på vilken kanal man vill i mixern, och att kunna ha möjlighet att använda alla våra 24 kanaler in i ljudkortet till att tracka vid behov.

Har någon någon koll på vad det skulle kunna kosta att skaffa en sånhär lösning, vet ni något geni som kan göra jobbet, eller har någon smart input på vad vi borde göra istället? Hur gör man rent praktiskt för att få en miljard xlr-kontakter i piska vidare till en patchbay? Klipper av skiten? En stagebox till som man klipper av?

Blir liksom alldeles förvirrad bara av att tänka på alla möjligheter/problem med det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En annan tanke: Om vi t ex tog en insert-multi och kopplade till några enkla prylar, t ex http://www.thomann.de/se/neutrik_nyssppl1.htm och har alla inserts inkopplade hela tiden. Sen kör vi helt enkelt alla outboards via bordet. Skulle ju spara en del jobb. Men då uppstår lite frågor:

Är det några problem att ha insertsen inkopplade så, så att signalen behöver åka via patchbayen hela tiden, oavsett om man har något insertat eller inte? (Man kan inte välja att koppla förbi inserts på bordet).

Är halvnormaliserad patchbay the way to go i detta fallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det bli några problem med att alltid gå ut till patchbayen? Så gör nog de flesta, tror jag. Ok - om man ser det över lite tid, så blir det fler kontaktytor och därmed också större risk för oxider och glappkontakt, men annars spelar det ingen roll. Den lilla försvagningen av signalen som kan förekomma, är ändå försumbar.

Du har kanske redan koll på hur allt funkar, men kolla annars gärna här, i en artikel som jag totade ihop för ganska länge sedan: http://wiki.kontrollrummet.com/Patchbay .

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tänkte bara på det där med att ha så kort signalväg som möjligt och sådär, men om det inte är några problem så är det ju inga problem!

Jag har läst din artikel där, men jag känner mig inte riktigt hundra på om det spelar någon roll om det är hel- eller halvnormaliserat i en sånhär variant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar egentligen. Skillnaden är ju att fullnormaliserad bryter den normala kontakten om man sätter in en patchkabel i något av jacken i fronten, medan halvnormaliserad bryter om man sätter in patchkabel i det ena, men inte om man sätter in patchkabel i det andra jacket, där det istället kommer ut samma signal, men splittad. Om man inte behöver kunna koppla samma signal till två ställen, så kan det vara bättre med fullnormaliserad - för då är det ingen risk att man gör fel... 😉 Att splitta signalen genom en sådan koppling gör ju att två ingångar blir parallellkopplade, med eventuell risk för problem med impedanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Eftersom det är mitt gamla bord ni har och jag hade ett 24kanals-system med just det bordet, så tänkte jag svara 🙂

Om det är inserts ni vill komma åt, så kör insertkablar (Y-kablar) till en telepatchbay som är halvnormaliserad, där outputs är överst så de rinner direkt ner tillbaka till input. Dvs en loop.

Sen är det bara att smacka in outboards till en annan halvnormaliserad patchbay och patcha in dem i insertloopen i bordet vid behov.

Om ni vill kunna patcha outboards direkt som en analogloop i ljudkortet så måste ni ha ljudkortet på en patchbay.

Ett sådant system har jag. Alla outs på ljudkorten går direkt ut i hårdvaror, som sedan kommer in på samma inputs, en loop alltså.

Om ni inte mixar på själva bordet, utan mixar i datorn med hårdvara som inserts i DAW via ljudkortet, så borde ni ha det patchat som beskrivet ovan.

Då kan ni ha alla bordets direct outs, eller buss outs eller vad ni nu vill spela in från, på en patchbay, och dra en kabel till ljudkortets ingång när ni spelar in, då "over rajdar" ni det som går in i ljudkortet (en hårdvaruburk), om det är en halvnormaliserad patchbay.

En annan grej kan vara att ha en analogloop där 24 av bordets kanaler går via en patchbay in i ljudkortet, och ljudkortet skickar ut till 24 line ins på bordet.

Och även ha en patchbay med alla inserts.

Då kommer ni kunna inserta bordets kanaler i datorn, med EQ OCH ha möjlighet att patcha in outboard på kanalen i bordet, och således en hel kanalstripp med analog EQ och valfri annan burk som insert i eran DAW. Det tror jag är bäst.

Alltså:

1. Ljudkortets out via en patchbay till line in på bordet.

2. Bordets direct out (eller vilka outs ni vill) till input på ljudkortet, via patchbay.

3. Bordets inserts (in och out via Y-kabel) i en patchbay.

4. Alla hårdvaror, bandare och annat in och out på en patchbay.

5. En massa patchkablar.

Alla patchbays halvnormaliserade. Dvs att överhålet är fast kopplat till det undre, om man inte sticker in en kabel i det undre, då går bara den signalen dit.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...